کشاورزی، دامداری و گردشگری اضلاع توسعه فیروزه است
کشاورزی، دامداری و گردشگری اضلاع توسعه فیروزه است
استاندار خراسان رضوی در ششمین روز از چهل‌ودومین دهه فجر انقلاب اسلامی به شهرستان فیروزه سفر کرد. محمدصادق معتمدیان در ابتدای ورود به شهرستان فیروزه مورد استقبال جمعی از مسئولان و شهروندان قرار گرفت و در ادامه از روستای رشیدآباد بازدید کرد.

استاندار خراسان رضوی در نهمین سفر شهرستانی خود برای بررسی میدانی وضعیت استان، دیدار مستقیم با شهروندان و خانواده شهدا و اطلاع از مشکلات ایشان و افتتاح طرح‌های به ثمر نشسته از شهرستان‌های نیشابور، فیروزه و زبرخان در جغرافیای مرکزی خراسان رضوی بازدید ‌کرد.
امروز طی سفر استاندار خراسان رضوی به فیروزه با حضور وی پس از بازدید از طرح‌های اقتصاد مقاومتی اجرایی در روستای رشیدآباد، مرکز نگهداری معلولین مهر ماندگار و واحد صنعتی رویان نور ایرانیان به بهره‌برداری می‌رسد. دیدار با مردم شهر همت آباد و در انتها جلسه جمع بندی سفر استاندار  از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه استاندار به فیروزه خواهد بود.

استاندار خراسان رضوی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی در روستای رشیدآباد فیروزه بازدید کرد
استاندار خراسان رضوی در ادامه سفر به شهرستان فیروزه از طرح‌های اقتصاد مقاومتی در روستای رشیدآباد این شهرستان بازدید کرد. محمدصادق معتمدیان پس از دیدار چهره به چهره با مردم این روستا و شنیدن مشکلات برخی از اهالی این روستا شامل بازنگری در طرح هادی روستایی برای افزایش محدوده روستا و اختصاص تسهیلات دستور پیگیری صادر کرد.
وی با گرامیداشت ایام دهه فجر و میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار داشت: جهت گیری‌های نظام از همان روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب توجه به مناطق روستایی و عشایری در حوزه‌های توسعه زیرساخت‌های عمرانی بوده است و در این چارچوب افزایش حضور و مهاجرت معکوس در روستاها از سیاست‌های اصلی نظام است.
وی بیان کرد: ولی با وجود همه این خدمات در برخی مناطق شاهد افزایش مهاجرت از روستاها هستیم و طی ارزیابی های به عمل آمده در چند سال اخیر پرداخت تسهیلات روستایی موجب تحول در حوزه اشتغال روستایی شده است.
وی ادامه داد: مدل‌های توسعه‌ای مختلفی در روستاها براساس ظرفیت‌های هر روستا در حال اجرایی شدن است و باید در این چارچوب اقدامات انجام شده بر اساس مطالعات علمی و ظرفیت‌های همان روستا باشد و به سمت آزمون و خطا نرویم و هرجا که نیاز به حمایت باشد نقش تسهیل‌گری خواهیم‌ داشت. وی خاطرنشان کرد: فیروزه جزو معدود شهرستان‌های است که جمعیت روستایی آن بیش از جمعیت شهری است و ساکنان روستاها برای ساخت مسکن و برنامه‌های توسعه‌ای نباید با مشکل زمین مواجه باشند.
استاندار خراسان رضوی در بازدید از این روستا مقرر کرد ۷۰۰میلیون ریال تسهیلات به دهیاری این روستا پرداخت شود و ساختمان دهیاری این روستا را افتتاح کرد. فرماندار فیروزه در حاشیه این بازدید گفت: برای افزایش میزان بهره‌وری بخش کشاورزی بالغ بر یکصد هکتار از اراضی روستای رشیدآباد فیروزه طی دو مرحله یکپارچه‌سازی شد.
ابوالفضل حکیم‌پور افزود: بیش از ۹۰درصد اقتصاد خانوارها در فیروزه از طریق کشاورزی است و در این چارچوب در روستای رشیدآباد با استفاده از توانمندی‌های کارشناسی موجود در بدنه دولت با مشارکت روستائیان طرح‌های ارتقای بهره‌برداری از دام سبک، احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی با تامین آب از سد بار در حال اجرا است.
وی با اشاره به انتخاب روستای رشیدآباد به عنوان روستای الگو خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح‌ها شرط نخست پای کار بودن اهالی است و تعامل و همگرایی روستائیان، شوراها و دهیاران در پیشبرد این طرح‌های سه‌گانه نقش موثری دارد.


یک مرکز خیریه و واحد صنعتی در فیروزه به بهره‌برداری رسید
با حضور استاندار رضوی مرکز توانبخشی و مراقبتی شبانه‌روزی معلولین ذهنی مهر ماندگار و کارخانه تولید صنایع روشنایی چوبی دکوراتیو رویان نور ایرانیان در فیروزه به بهره‌برداری رسید.
محمدصادق معتمدیان جمعه در ادامه سفر سه روزه به شهرستان‌های زبرخان، نیشابور و فیروزه در خراسان مرکزی از طرح‌های به ثمر نشسته در این شهرستان‌ها بازدید کرد. مرکز توانبخشی و مراقبتی شبانه‌روزی خیرساز معلولین ذهنی پسران بالای ۱۴سال مهر ماندگار با ظرفیت ۴۰نفر معلول ذهنی با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید و ماهیانه ۴۳۳ میلیون ریال یارانه ارائه خدمات به این مرکز پرداخت می‌شود.
در ادامه این برنامه خط دوم کارخانه تولید صنایع روشنایی چوبی دکوراتیو رویان نور ایرانیان به بهره‌برداری رسید. کل سرمایه گذاری  این طرح با احتساب سرمایه در گردش حدود ۱۵۰ میلیارد ریال است که زمینه اشتغال برای ۱۵۰نفر را فراهم کرده است.
شهرداران نباید متکی به اعتبارات دولتی باشند
استاندار خراسان رضوی گفت: شهرداران به خصوص در شهرهای کوچک و تازه تاسیس نباید متکی به بودجه و اعتبارات دولتی بوده و باید مدل‌های درآمدزایی جدید بر مبنای ظرفیت‌های منطقه در دستور کار شهرداری‌ها قرار گیرد.
محمدصادق معتمدیان در ادامه سفر به شهرستان فیروزه طی دیدار با تعدادی از شهروندان و مسئولان شهر  همت‌آباد افزود: در این زمینه تسهیلات ارزان‌قیمتی هم در نظر گرفته شده و در همت‌آباد هم زمینه‌های فعالیت اقتصادی و درآمدزایی در بخش معادن را برای شهرداری شناسایی کنید که اگر این زمینه وجود داشته باشد تسهیلات ارزان قیمت برای این طرح‌ها اختصاص می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه از همه ظرفیت‌ها در این بخش باید استفاده گردد اظهار داشت: با هماهنگی‌های صورت گرفته مسائل و مشکلات مطرح شده در این‌ جلسات از طریق دستگاه‌های مربوطه پیگیری می‌گردد تا برای رفع آنها تسهیل و تسریع شود. در ادامه این برنامه استاندار خراسان رضوی با حضور در منزل شهید عباس محمدی در شهر فیروزه با خانواده این شهید دیدار و از ایشان دلجویی کرد.
شهید محمدی متولد سال ۱۳۴۱ در ۲۵ مهر ۱۳۶۱ در جبهه کوشک شهادت رسید. فیروزه دارای ۲۵ جانباز بالای ۷۰درصد است.


کشاورزی، دامداری و گردشگری اضلاع توسعه فیروزه است
استاندار خراسان رضوی گفت: کشاورزی، دامداری و گردشگری سه ضلع اصلی توسعه در شهرستان فیروزه است و در حوزه اقتصادی باید بر این محورها تمرکز کنیم. محمدصادق معتمدیان جمعه در نشست جمع بندی سفر به فیروزه در جمع مدیران استانی و محلی در این شهرستان افزود: با اینکه فیروزه یک شهرستان جوان است در مجموع در حوزه زیرساخت‌ها از وضعیت قابل قبولی برخوردار است با این حال مسائل اقتصادی و معیشتی و اشتغال در این منطقه نیاز به توجه بیشتری دارد.
وی اظهار داشت: با توجه به کمبود منابع آبی و لزوم حرکت در راستای سند سازگاری با شرایط کم‌آبی توسعه کشت گلخانه‌ای در استان در دستور کار قرار دارد و در این چارچوب با مشارکت جهاد کشاورزی زمینی به وسعت ۵۰ هکتار برای توسعه کشت گلخانه‌ای احصاء شده تا به متقاضیان وادار گردد و چون محصولات گلخانه‌ای صادرات محور است ارزآوری قابل توجهی را به دنبال دارد.
وی بیان کرد: با توجه به‌ اینکه یکی دیگر از محورهای توسعه استان دام‌داری است که در این‌جارچوب هم یک مجتمع ۱۰ هکتاری در این حوزه شناسایی شده که امیدواریم با تسریع روندهای اداری شاهد احداث و واگذاری و توسعه در این‌حوزه باشیم. وی تصریح کرد: اولویت سفرهای شهرستانی بررسی آخرین وضعیت طرح‌ها و ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها است البته به دلیل شیوع کرونا امکان حضور بیشتر در بین اقشار مختلف مردم فراهم‌ نشد.
وی ضمن تقدیر از خبرنگاران برای انعکاس اخبار سفرهای شهرستانی افزود: یکی از محاسن این‌سفرها این است که از نزدیک در جریان مطالبات مردم هر منطقه قرار بگیریم تا در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار بگیرد و امیدواریم با تعهداتی که در این‌جلسات جمع‌بندی برای دستگاه‌های اجرایی ایجاد می‌شود با مطالبه‌گری از سوی مردم، نمایندگان و رسانه‌ها شاهد تسریع در تسهیل مشکلات مردم باشیم و واحدی هم در استانداری به نام “پیگیری مصوبات سفر” ایجاد شده و بر این حوزه نظارت دارد.
وی خاطرنشان کرد: امروز شرایط پیچیده و سختی به‌دلیل کمبود اعتبارات وجود دارد ولی با اینکه سخت‌ترین شرایط مالی را در طول دوران انقلاب داریم و حجم کارها چندین برابر شده ولی طرح‌ها با قوت هر چه تمام‌تر دنبال می‌گردد. در جلسه جمع‌بندی سفر استاندار خراسان رضوی به فیروزه بالغ بر ۲۰مصوبه مطرح شد.