کرونا نیشابور را سیاه کرد
کرونا نیشابور را سیاه کرد
رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور شامگاه سه‌شنبه در برنامه زنده اینستاگرامی خاتون شرق گفت: نیشابور و شهرستان های زبرخان و فیروزه که زیرمجموعه این دانشکده می باشند از جمله شهرهایی هستند که در سامانه ماسک جزو شهرهای بحرانی بوده و طی چند روز آینده از وضعیت قرمز به سیاه تغییر رنگ خواهند داد.

دکتر محسن عظیمی نژاد با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۴۰ نفراز همشهریان به علت ابتلا به کرونا به بیمارستان ۲۲بهمن نیشابور مراجعه کرده اند اظهار داشت:  در حال حاضر ۲۳۹ بیمار کرونایی در بیمارستان ۲۲بهمن بستری هستند و تعداد بیمارانی که دربخش مراقبت های ویژه ICU بستری هستند به ۶۰نفر رسیده است که این تعداد بستری در ICU از ابتدای شیوع کرونا تا کنون بیشترین رکورد را به خود اختصاص داده است  و باید بگویم که هر کدام از این ۶۰ تخت بیش از یک و نیم میلیارد تومان هزینه برای دولت در برداشته است.
وی ادامه داد: از این تعداد ۱۵ نفر به دستگاه تنفس مصنوعی متصل هستند و لوله تراشه در داخل حلق آنها قراردارد زیرا این افراد امکان تنفس ندارند.


تست های رایگان با هزینه های سرسام آور

رییس دانشکده علوم پزشکی نیشابور با بیان اینکه در مهرماه گذشته روزانه ۱۲۰ الی ۱۵۰ تست کرونا از بیماران نیشابوری گرفته شده که قسمت عمده این تست ها در بیمارستان ۲۲بهمن انجام شده عنوان کرد: امروز در ۲۴ساعت گذشته از ۸صبح ۱۳ آبان ۴۲۵مورد آزمایش درآزمایشگاه کرونا صورت گرفته  که از این تعداد ۳۲۷ معادل ۷۷ درصد تست‌ها مثبت بوده و این موضوع به شدت نگران کننده است.
عظیمی نژاد اظهار داشت: متوسط بستری روزانه طی ۶ماه اخیر در شهرستان نیشابور رکورد زده است  به طوری که در خرداد ۵۱نفر، در تیر ۱۱۲ نفر، در مرداد ۱۲۶ نفر، درشهریور ۵۷نفر و در مهر ۱۲۵ نفر در بیمارستان بستری داشته ایم.
وی با اشاره به اینکه  مجموع بستری های کرونایی در آبان ماه تا کنون ۴۳۲ مورد بوده خاطرنشان کرد: اگر به همین روال پیش برویم در ۱۷روز باقی مانده ازآبان ماه تعداد بستری‌ها در شهرستان نیشابور به ۸۰۰ نفر خواهد رسید.
عظیمی نژاد ادامه داد: تعداد افرادی که در ICU بوده اند در خرداد ۹/۴ نفر در روز، در تیر ماه ۱۵نفر، مرداد ۲۰نفر، شهریور ۱۲/۶ نفر، مهر ۳۲ نفر و درآبان ۴۲نفر روزانه دربخش مراقبت های ویژه بستری بوده‌اند.
وی درباره میانگین تعداد افرادی که به دستگاه تنفسی وصل بوده و قادر به تنفس نیستن اظهار داشت: تعداد این افراد در خرداد تقریبا ۳نفر، تیر۶نفر، مرداد۷نفر، شهریور۳/۵نفر، مهر۹/۱ و  درآبان ۱۰/۵نفر در روز بوده است.
وی افزود: تعداد فوتی ها در خرداد۵۶، تیر۸۳،  مرداد۱۱۸نفر، شهریور۴۶نفر، مهر ۹۸نفر وتا ۱۳آبان ۷۲نفر بوده و اگر همین طور پیش برویم تا آخر آبان ماه تعداد فوتی‌ها به ۲۰۰ نفر خواهد رسید و این پیش بینی براساس میانگین فوت روزانه است که این میانگین  در روز درآبان ۵/۵نفر است.


آزمایش کرونای ۶۴نفر ازکادر درمان مثبت شد


رییس دانشکده علوم پزشکی نیشابور با اشاره به اینکه طی ۱۰روز اول آبان ماه ۶۴ نفر از کادر درمان نیشابور به کرونا مبتلا شده اند بیان کرد: در حال حاضر ۱۲نفر از این بیماران  بستری هستند و ابتلای بیش از ۱۰درصد  کادر درمان نیشابور به کرونا نگران کننده است زیرا ما با کمبود نیرو مواجهیم. 
عظیمی نژاد یادآور شد: هم اکنون بار کرونای نیشابور را فقط پنج پزشک متخصص به دوش می کشند که این افراد ۲۴ ساعته درحال خدمت هستند و پیش بینی می شود طی ۳۰روز آینده تعداد بستری ها به یک هزار و ۳۰۰ نفر برسد.
رییس دانشکده علوم پزشکی نیشابور درخصوص علت جهش آمار مبتلایان به کرونا باوجود هشدارهای مکرر به مردم گفت: پیش بینی افزایش مبتلایان به کرونا براساس  آمار قبلی و تحلیل جدول ها و فرمول ها به طوری  که پیش بینی می شود در۱۳ آذر آینده موارد قطعی روزانه به ۱۷۳ مورد خواهد رسید، همچنین  پیش بینی می شود تعداد بستری روزانه به ۵۷مورد برسد که هم اکنون آمار بستری های روزانه کرونایی در این شهرستان ۴۰ نفر است و اگر این آمار به ۵۷ نفربرسد  دیگر هیچ جایی برای بستری نداریم.


عظیمی نژاد افزود: پیش بینی می شود در۳۰روز آینده تعداد بستری ها به یک هزار و ۳۰۰ برسد که در این صورت ظرفیت بیمارستان۲۲بهمن که ۲۵۰ تخت می باشد جوابگو نخواهد بود البته ما به مردم قول داده ایم اگر بیمارستان جدیدی ایجاد کنیم این بیمارستان ۳۰۰ نفر ظرفیت داشته باشد اما متاسفانه پرسنل و امکاناتی برای مداوای این بیماران نداریم.


برای موفقیت در مهار کرونا نیازمند همکاری همه ارگان ها هستیم

وی با بیان اینکه ما نمی توانیم هیچ ارگانی را مجبور به همکاری کنیم اظهار داشت: برای رسیدن به وضعیت مطلوب کرونایی در این شهرستان همه باید دست به دست دهیم.
عظیمی نژاد در باره مصاحبه قامتی فرماندار نیشابور با خبرنگار صدا و سیمای این شهرستان در خصوص اعمال محدودیت های بین شهری در نیشابور با توجه به شرایط بحرانی این شهرستان گفت: بحث ستاد فرماندهی  ملی کرونا در اختیار وزیر کشور است و تصمیمات درباره اِعمال محدودیت ها براساس دستورات ستاد ملی کرونا اتخاذ می شود.


آزمایشگاه دوم کرونای شهرستان نیشابور  درحال راه اندازی است


وی افزود: در حال حاضر در ۹ مرکز شهرستان‌های نیشابور، فیروزه و زبرخان تست کرونا از مردم گرفته می شود و ازهمه کسانی که علایمی مثل تب، سرفه و اسهال دارند خواهمشندیم به این مراکز مراجعه کرده تا در صورت ضرورت تست کرونا به صورت رایگان از این افراد اخذ گردد.
عظیمی نژاد با اشاره به اینکه تاکنون هشت هزار تست کرونا از شهروندان گرفته شده که این آمار تا آخر آبان ماه به ۵۰۰ مورد تست درهر روز خواهد رسید خاطر نشان کرد: آزمایشگاه دوم کرونای این شهرستان نیز درحال راه اندازی است .
وی با اشاره به دو بیمارستان دولتی شهرستان نیشابور گفت: تمام فعالیت های غیرکرونایی شهرستان در بیمارستان حکیم انجام می شود و بیمارستان ۲۲بهمن سنگر خدمت رسانی به  بیماران کرونایی است.
رییس دانشکده علوم پزشکی نیشابور بیان کرد: طی سال‌های گذشته تعداد تخت های بیمارستانی در این شهرستان از ۳۲۹ تخت بود به ۵۵۰ تخت رسیده ولی با این حال تعداد بیمارستان و تخت های شهرستان نیشابور هنوز هم کم است و در مقایسه با شهرهای مجاور که دارای  بیمارستان های بیشتری هستند باعث تاسف است.
عظیمی نژاد با اشاره به اینکه کلنگ بیمارستان سوم نیشابور در بهمن ۹۴ به زمین خورده عنوان کرد: مجری این پروژه اداره راه و شهر سازی است و اعتباراتی که برای این پروژه تخصیص داده شده بود به حساب این اداره انتقال پیدا می‌کرد که این اعتبارات را در اختیار پیمانکار قرار می داد، با پیگیری‌های صورت گرفته این پروژه از اداره راه و شهر سازی به اداره بهداشت محول شد و امیدواریم تابستان ۱۴۰۰ در حال استخدام نیروی کار برای این بیمارستان باشیم.


فضای خیابان عطار مورد تایید ما نیست


رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور در خصوص تراکم مطب ها در مرکز شهر بویژه در خیابان عطار نیشابور گفت: سیاست ما این است که این مراکز در دیگر نقاط شهر گسترش پیدا کند.
عظیمی نژاد افزود: فضاهای درمانی که در این خیابان وجود دارند بسیار کم است و صاحبان این ملک‌ها مجوز احداث ساختمان مسکونی را از شهرداری اخذ کرده اما پس از احداث بنا  تغییر کاربری داده اند و این ساختمان ها به لحاظ فیزیکی مشکل دارد و مورد تایید ما نیست.


از طرح تحول سلامت ما به اندازه ظرفیت خودمان استفاده کردیم


وی با اشاره به دستاوردهای طرح تحول سلامت در نیشابور گفت: دستاورد های طرح تحول سلامت در نیشابور شامل افزایش ظرفیت زایشگاه حکیم از ۲۵۰متر به یک‌هزار و ۸۰۰ متر، احداث ۲ کلینیک تخصصی و فوق تخصصی گوارش هرکدام با ۱۷۵۰متر فضا می باشد.
عظیمی نژاد افزود: همچنین ما در هیچ کدام از بیمارستان ها از سی تی اسکن پیشرفته برخوردار نبودیم ولی امروز هم در بیمارستان ۲۲بهمن و هم در بیمارستان حکیم از سی تی اسکن پیشرفته برخورداریم و آندوسکوپی و کلونسکوپی  هم جزو این  ظرفیت ها بوده اند که در این خصوص از ظرفیت طرح سلامت  استفاده کرده ایم.
وی خاطرنشان کرد: دانشکده علوم پزشکی شهرستان نیشابور ظرفیت دانشگاهی بسیار خوبی دارد و در خراسان بزرگ ما بعد از مشهد در مرجعیت علمی قرار گرفته ایم و این برای نیشابور افتخار بزرگی است.