کرونا‌ ۴۰ درصد ظرفیت اتوبوس های نیشابور را حذف کرد
کرونا‌ ۴۰ درصد ظرفیت اتوبوس های نیشابور را حذف کرد
در جلسه شب گذشته شورای شهر نیشابور افزایش بهای ناوگان حمل و نقل عمومی نیشابور به تصویب اعضای شورای شهر رسید. این درحالی است که رئیس سازمان حمل و نقل، بار و مسافر شهرداری نیشابور می گوید با این افزایش فقط می‌توانیم‌ روند موجود را حفظ کنیم و برای بهبود شرایط ناوگان اتوبوس رانی نیشابور احتیاج به کمک های دولتی است که در سال های اخیر به کمترین میزان خود رسیده است‌. این درحالی است که ۴۰ درصد ظرفیت اتوبوس های نیشابور نیز به خاطر کرونا حذف شده است.

در یکصد و سی امین جلسه علنی شورا رییس کمیسیون خدمات شهری از افزایش ۳۰ و ۳۵ درصدی نرخ کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی خبر داد و افزود: نرخ اتوبوس خطوط درون شهری با ۳۵ درصد افزایش از ۶۵۰ تومان در سال گذشته به ۸۱۰ تومان در سال جاری افزایش می یابد.
همت آبادی ادامه داد: به منظور ایجاد انگیزه و تشویق مسافران به استفاده از کارت بلیط و هم چنین جلوگیری از انتقال بیماری های ویروسی
هزینه سفر نقدی ناوگان اتوبوسرانی درون شهری ۸۱۰ تومان و در صورت عدم ارائه و استفاده از کارت بلیط ۱۵۰۰ تومان خواهد بود.
وی در خصوص اتوبوس های دربستی در حومه شهر نیشابور اظهار داشت: در صورت نیاز به دو بار رفت و برگشت ۳۰ درصد به نرخ کرایه افزوده می گردد.
و در صورت سرویس دهی دربستی در روزهای تعطیل رسمی کشور به میزان تعداد روزهای تعطیل و راننده مشغول در سرویس دهی شهرداری نیشابور می تواند، هزینه تعطیل کاری را محاسبه و به نرخ اضافه نماید.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری نیشابور درباره این افزایش قیمت گفت: حمل و نقل عمومی، حمل و نقل ارزان قیمت است و رایگان نیست و با توجه به تغییرات قیمتی که در قطعات یدکی اتوبوس ها به وجود آمده و خودروها نیز سال به سال فرسوده تر شده و هزینه تعمیرات و نگهداری آن بالاتر می رود ناگزیر به افزایش قیمت هستیم‌. اسماعیل قندهاری افزود: از طرفی اتوبوس ها متعلق به بخش خصوصی هستند و احتیاج‌به حمایت دارند.

کمک ۶۵۰ هزار تومانی دولت به اتوبوس های نیشابور!

وی ادامه داد: شهرداری سال گذشته سهم خود را برای حمایت از بخش خصوصی این ناوگان پرداخت کرده و در واقع مشکل اصلی ما عدم حمایت دولت در این بخش است که سهم خود را در یارانه بلیط پرداخت نمی کند و در این سال های اخیر کمرنگ شده است. اگر دولت کمک نکند و بخش مردمی هم اضافه نشود برای بهره برداران خصوصی این ناوگان صرفه اقتصادی نداشته باشد ممکن است در سال های آینده این موضوع به طور کلی حذف شود.
وی در مورد اینکه اگر کمک های دولتی در این بخش مناسب باشد امکان‌نوسازی ناوگان و سایر اقدامات فراهم است گفت: یارانه ای که دولت در فروردین برای ما ریخته پس از توزیع بین رانندگان به هر اتوبوس ۶۵۰ هزار تومان رسید که رقم بسیار ناچیزی است‌و این‌ مبلغ در حدود یک دهم مبلغی است که باید پرداخت کند که آن هم به دلیل جلسات زیاد در پی بحران کرونا تعلق گرفته است.

شهروندان ۴۰ درصد قیمت تمام شده را پرداخت می‌کنند

قندهاری اظهار کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده برای هر سفر تقریبا ۱۸۰۰ تومان تومان است که شهروندان تقریبا ۴۰ درصد آن را پرداخت می کنند.‌ با همین افزایش که سهم شهروندان شده نیز کماکان نیازهای بهره برداران برطرف نمی شود. تورم موجود در بازار در قیمت قطعات مخصوصا قطعات اصلی به وضوح قابل مشاهده است و کار را سخت کرده است.

۴۰ درصد ظرفیت اتوبوس ها را به خاطر کرونا حذف کرده ایم

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیان کرد: وضعیت کرونا هم شرایط را بدتر کرده است، از طرفی به مردم می گوییم در خانه بمانند و کمتر سفرهای درون شهری آن هم با حمل و نقل عمومی انجام دهند از طرفی هزینه های اتوبوس ها جبران نمی شود. هم اکنون نیز چون سلامت شهروندان و رانندگان برای ما اهمیت داشته و در راستای طرح فاصله گذاری اجتماعی با برچسب گذاری که صورت گرفته ۴۰ درصد ظرفیت اتوبوس ها را گرفته ایم. این هزینه از کجا می خواهد جبران شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت با پرداخت نقدی بیشتر است گفت: باید به سمت اسفتاده بیشتر از پرداخت های الکترونیکی پیش برویم مخصوصا در حال حاضر که شیوع ویروس کرونا را داریم.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات درآمدی شدید شهرداری طوری مدیریت می کنیم که تعادل بین پرداختی شهرداری و مردم رعایت شود تا بتوانیم کار را ادامه دهیم و وضع موجود را حفظ کنیم.