کاهش ۷۰درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در نیشابور
کاهش ۷۰درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در نیشابور
خاتون شرق - نخستین نشست خبری شهردار نیشابور پس از یک سال برگزار شد.

سیدحسن میرفانی در ۱۰شهریور ۱۴۰۰ از سوی شورای شهر نیشابور به عنوان آن شهردار انتخاب و از ۲۹مهر سال ۱۴۰۰ به طور رسمی به عنوان‌ شهردار نیشابور کار خود را آغاز کرد.
هرچند میرفانی در نخستین ماه پس از تصدی این پست در جلسه معارفه با خبرنگاران نیشابور قول داد به زودی طی نشست خبری گزارشی از آخرین وضعیت شهرداری نیشابور ارائه کند اما برگزاری این نشست خبری یک سال به طول انجامید تا اینکه در ظهر سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ میرفانی در سالن کنفرانس شهرداری نیشابور میزبان خبرنگاران این شهر شد.
در این‌ جلسه شهردار نیشابور به همراه تعدادی از معاونان سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری و را اقبالی و محمدعلی سیرجانی مدیران شهرداری منطقه یک و ۲ به سوالات خبرنگاران پاسخ داد هرچند پاسخ‌ نسنجیده سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری نیشابور در جواب خبرنگار خاتون‌شرق موجب واکنش خبرنگاران شد.
ایوب نایب سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری نیشابور در پاسخ به سوال خبرنگار خاتون‌شرق درباره علت لغو اشتراک نشریات محلی در این سازمان گفت: ما در سازمان پسماند موظف به اجرای لوایح شورای شهر هستیم و در بحث نه به پلاستیک و نه به کاغذ اشتراک نشریات لغو شد.
لازم به ذکر است توزنده‌جانی مدیر منطقه ۲ هم در پاسخ به این سوال سکوت کرد.

کاهش ۷۰ درصدی صدور پروانه های ساختمانی در نیشابور

سید حسن میرفانی شهردار نیشابور گفت: طی شش ماهه نخست امسال در شهر نیشابور تعداد ۱۸۷ پروانه ساختمانی ساخته شده است و این عدد طی شش ماهه نخست سال قبل ۵۶۷ پروانه ساختمانی بوده است.
وی با اشاره به قانون جدید صدور پروانه های ساختمانی که با تراکم فروشی شهرداری ها مخالفت می کند گفت: این قانون تازه ابلاغ شده و شامل پرونده های گذشته‌ نشده و در صورتی که از ابتدای امسال اجرایی می شد تا ۱۴۰ میلیاردتومان از درآمدهای ما را کم می‌کرد.

وی اظهار کرد: البته این موضوع قانون خوبی است که باعث می شود شهرداری ها به سمت تخلف و شهر فروشی نروند و به دنبال درآمدهای پایدار پایدار باشند.

در این برنامه شهردار نیشابور با اشاره به اینکه امسال بودجه پیش‌بینی شده برای شهرداری نیشابور مبلغ ۴۸۲میلیارد تومان است گفت: این‌ مبلغ پارسال ۳۳۷ میلیارد تومان بود که ۹۷درصد آن محقق شد و امسال هم‌ تاکنون ۲۸۱میلیارد تومان از بوجه پیش‌بینی شده محقق شده است.

وی افزود: طبق قانون از این بودجه ۴۰درصد برای طرح‌های عمرانی و مابقی برای بودجه‌های جاری است و در حال حاضر شهرداری نیشابور ماهیانه ۲۱ میلیارد تومان حقوق به پرسنل پرداخت می‌کند. قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور هم دست‌وپای ما را بسته است و پیش از این در صورت تخلف در احداث طبقات اضافی ساختمان موضوع به کمیسیون مربوطه ارجاع داده می‌شد و اما در ماده ۱۷ این قانون این موضوع جرم‌انگاری شده است و با این‌وضعیت تراکم‌فروشی تقریبا حذف شده و حجم زیادی از درآمدهای شهرداری کم می‌شود و حدود ۱۴۰میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری نیشابور به مخاطره افتاده است البته این حسن را هم داشت که شهرداری‌ها به سمت شهرفروشی پیش نروند و پارسال ۵۶۵ پروانه ساختمانی و از ابتدای امسال ۱۸۷ پروانه صادر شده است.
همواره در طرح‌های عمرانی اتمام طرح‌های ناتمام و تقسیم عادلانه خدمات و امکانات در مناطق مختلف شهری مدنظر بوده است و بر همین‌ مبنا طرح‌های کلکتور بهار، آیلند بعثت، زیرگذر عماریاسر، بلوار امیرکبیر تکمیل شد.

بودجه امسال سازمان فرهنگی شهرداری نیشابور هشت میلیارد تومان
حسن یخدانی مدیر سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری نیشابور در این‌ جلسه گفت: بودجه سال گذشته این‌سازمان چهار میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان بود که حدود ۲میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان هزینه شد و امسال هشت میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده و تاکنون چهارمیلیارد هزینه شده است.
وی بدون اشاره به محل هزینه این بودجه اظهار کرد: در حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی جلب مشارکت شهروندان است و در این‌جهت ایجاد خانه‌های فرهنگ مشارکتی است که فراخوان داده شد و نخستین‌نورد آن در بلوار دانشگاه با عنوان خانه بهشت آغاز به کار کرد و از متخصصان حوزه‌های مختلف شهری در این بخش دعوت به همکاری می‌کنیم.
علی رضایی مدیر سازمان سیما و منظر شهرداری نیشابکر در این‌جلسه گفت: امسال ۸۰هزار بوته گل پاییزه در میادین سطح شهر کاشته شده و از این‌ میزان ۱۰هزار بوته از طریق بخش خصوصی تامین شده و امسال هم‌ حدود یک میلیون بوته گل‌های زمستانه توسط شهرداری تولید شده که باعث صرفه‌جویی ۲میلیارد تومانی شده است.
اسماعیل قندهاری مدیر سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری نیشابور گفت: طی ۱۱سال گذشته موفق به خرید اتوبوس جدید نشده بودیم و درخواست خرید ۲۷دستگاه اتوبوس جدید را داده‌ایم و از این تعداد امسال ۱۷ دستگاه اتوبوس مدل ۴۵۷ بنز ساخت ایران خودرو توسط شهرداری نیشابور برای نوسازی ناوگان شهری هرکدام به مبلغ ۶ونیم میلیارد تومان خریداری شد و از این تعداد پنج دستگاه تا آذرماه امسال تحویل داده می‌شود.
ایوب نایب سرپرست سازمان مدیریت‌ پسماند شهرداری نیشابور گفت: از ۱۵ قطعه زمین پیشنهادی برای زباله‌گاه جدید نیشابور ۱۴ مورد رد شده و یک قطعه واقع در منطقه چاه یابو به مساحت ۱۸۵ هکتار تایید و ارزیابی‌های مربوطه انجام شد و تا پایان هفته جاری شرح خدمات در سایت شهرداری بارگذاری شده و مشاور انتخاب می‌شود و وارد فاز اجرایی می‌شویم و در سال ۹۸ زیرسازی سایت زباله‌گاه جدید با اعتبار ۴۰۰میلیون تومان انجام شده است.
سیدحسن‌ میرفانی شهردهر نیشابور در ادامه گفت: میانگین تولید زباله به ازای هر شهروند در سطح کشور روزانه ۸۰۰گرم و در نیشابور ۵۰۰گرم است.
وی اظهار داشت: شهرداری نیشابور در حوزه مشارکت‌های سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد تومان با ایرانسل و ۷۰میلیارد تومان با آقای نیکجو برای ساخت یک مجتمع فرهنگی، ورزشی و تجاری در کنار پارک زائر همکاری کرده و حدود ۷۰بسته سرمایه‌گذاری هم طراحی شده است.
وی گفت: من‌اعتقاد دارم شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند خدماتشان ارزان ارائه کنند و باید بخش خصوصی حصور داشته باشد و در این‌ جهت واحد برون‌سپاری و مشارکت‌های بخش خصوصی در شهرداری نیشابور تشکیل شد و یکی از این‌موارد تولیدات جدول است که آگهی آن هم‌منتشر شده است.
شهردلر نیشابور در بهش دیگری از سخنانش گفت: یکی از ظرفیت‌های نیشابور حدیث سلسله‌الذهب است که به عنوان‌ غدیر دوم شیعیان معرفی می‌شود و با استفاده از آن می‌توان نیشابور را به عنوان پایگاه امام شناسی به جهان اسلام معرفی کرد و در این‌خصوص قراردادی با دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی برای طراحی مکان رویداد حدیث سلسه‌الذهب در نیشابور بسته شده است و تا پایان امسال مرحله نخست آن به پایان‌ می‌رسد.
به پیمانکار شهرداری در بخش جمع‌آوری زباله نمره قابل قبول می‌دهم
شهردار نیشابور در پاسخ به سوال خبرنگار خاتون‌شرق درباره نارضایتی شهروندان از نحوه جمع‌آوری زباله‌ها در سطح شهر با بیان اینکه به پیمانکار شهرداری در این بخش نمره قابل قبولی می‌دهم گفت: شهرداری نیشابور در سال ۹۷ قراردادی در این حوزه با شرکت سبزیور منعقد می‌کند که صورت وضعیت آن در سال ۱۴۰۰ به سه میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان می‌رسد و امسال این‌ قراردادی با شرکت پیمانکار جدید به مبلغ ۶میلیارد تومان بسته شد و اگر با شرکت قبلی می‌خواستیم این قرارداد را ببندیم رقم آن بیشتر می‌شد.
وی درباره تعویض‌های مکرر مدیریت سازمان خدمات شهری شهرداری نیشابور گفت: این‌ طور نبوده و اقای اسدی مدیر قبلی هم‌ خودش درخواست کرد که پستش را واگذار کند و پس از او آقای شکیبا هم که عهده‌دار این‌مسئولیت بود زمینه دیگری برایش فراهم شد و اجازه خواست که به آنجا برود و ماهم موافقت کردیم و انبوهی از نیروهای توانمند در شهرداری نیشابور وجود دارد که هر زمان بخواهیم از آنان استفاده می‌کنیم و هنوز نیرویی نیاورده‌ام که بعدا به این نتیجه برسم او را کنار بگذارم.
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره زمین‌های طرح اقدام مسکن ملی نیشابور گفت: این‌ زمین‌ها در بخش شرقی اداره هواشناسی به مساحت ۱۱۰هکتار و در بخش غربی بیمارستان حکیم به مساحت ۵۰هکتار در نظر گرفته شده است که متعلق به ورثه سعیدی است که با مصوبه‌ای که از کمیسیون ماده پنج گرفته به زودی وارد محدودی شهری خواهد شد.

شهرداری نیشابور هیچ بدهی به بانک‌ها ندارد
شهردار نیشابور گفت: در آغاز کار چند چالش بزلگ‌داشتسم که یکی از آنها بدهی به بانک شهر بود و دیگر هیچ بانکی به شهرداری نبشابور دسته چک‌ نمی‌داد و طی یک سال گذشته بدهی معوق ۱۴میلیارد تومان شهرداری به بانک شهر تسویه شد و در حال حاضر شهرداری نیشابور به هیچ بانکی بدهکار نیست و چالش بعدی ۲۳میلیارد تومان بدهی به سازمان تامین اجتماعی بود که ماهیانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان مشمول جریمه می‌شد و علاوه بر آن تامین اجتماعی می‌خواست حساب‌های شهرداری نیشابور را مسدود کند که این بدهی را تقسیط کردیم و در حال حاضر ماهی ۵۰۰میلیون تومان پرداخت می‌‌کنیم و چالش بعدی بدهی شهرداری به اداره دارایی بود که علیرغم تحویل اوراق بهادار از حساب شهرداری کم نشده بود و کل این بدهی ۹۰۰میلیون تومان است و باعث شده بود برخی از مدیران شهرداری ممنوع الخروج شوند و نتوانند دسته چک بگیرند که این‌ مشکلات حل شد.
وی ادامه داد: برای افزایش رضایت پرسنل شهرداری طی یک سال گذشته اول هر ماه حقوق‌ پرسنل پرداخت شده است و پرداخت حقوق نیروهای شهرداری هم تجمیع شده است.
موصوع دیگر مسدود شدن حساب‌های شهرداری به خاطر بدهی پنج میلیاردی با بیمه تعاون بود که پرداخت شد و همچنین شهرداری از سال ۱۳۹۱ به سلاخان ۹میلیارد تومان بدهکار است که در حال رایزنی برای پرداخت آن هستیم.
وی افزود: طی یک سال گذشته ۳۸نفر از نیروهای شهرداری بازنشسته شده و به جای آن نیرویی جدید جذب نشده است و مطالبات شهرداری شامل ۶۶۵میلیارد تومان بابت مطالبات جرایم کمیسون ماده ۱۰۰ و ۳۰میلیارد تومان‌ مطالبات نوسازی است و مطالبات شهرداری نیشابور از شهروندان مبلغ ۱۲۰میلیارد و از دستگاه‌های دولتی ۱۴۷ میلیارد تومان است که مربوط به آموزش پرورش، نیروی انتظامی، بسیج و دادگستری است.
وی با اشاره به اینکه هزینه های جاری شهرداری نیشابور ۲۵۴ میلیارد تومان است که پیش‌بینی می‌شود تا ۲۹۰میلیارد افزایش یابد اظهار کرد: گرچه احداث دیوار ساحلی وظیفه شهرداری نیست اما با تعهدی که از قبل شده قرار است ۳۵۰متر از مسیر بلوار سردار سلیمانی تا پایان امسال تکمیل شود و مرحله نخست طرح زباله‌گاه نیشابور در نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و برای طرح انتقال میدان بار نیشابور فراخوان جهت تامین زمین داده شد و در این فراخوان پنج زمین معرفی شد و زمین واقع در مسیر سبزوار به نیشابور اولویت اول و زمین واقع در مسیر نیشابور به سبزوار در اولویت دوم قرار گرفت و با کارشناسی‌های انجام شده اولویت نخست انتخاب شد اما از طرف کسبه و اصناف و صمت و فرمانداری انتخاب این زمین با چالش مواجه شد.
وی بدون ذکر نام مالک این زمین گفت: انشاالله تا پایان زمان شهرداری من انتقال میدان بار نیشابور صورت خواهد گرفت.

  • منبع خبر : خاتون شرق