چگونه با نوجوانان در دوران قرنطینه رفتار کنیم
چگونه با نوجوانان در دوران قرنطینه رفتار کنیم
همه بزرگسالان از نوجوانی به عنوان یکی از سخت ترین ومهیج ترین دوران زندگی خود یاد می کنند. نوجوانی دورانی است که با دوران بلوغ و تغییرات سریع جسمانی، روانی و شخصیتی همراه می شود. دورانی که فرد بین کودکی و بزرگسالی معلق مانده و گاهی آنچنان حالش خوب است که در ابرها پرواز می کند وگاهی چنان ملول و در خود فرورفته که در ژرفای غم فرو می رود.

پروسه دوره نوجوانی به خودی خود سخت است و همه گیری ویروس کویید ۱۹هم آن راسخت تر کرده است. نوجوانان در دوره ای از عمر خود به سرمی برند که یکی از مهمترین نیازهای اساسی آنها تعامل با همسالان خود می باشد اما همه گیر شدن این ویروس باعث پیامدهای نامطلوبی دراین رابطه شده است.

حال برخی دیگر ازپیامدهای منفی کرونا را برزندگی روزمره نوجوانان را بررسی‌ می کنیم:

آثارجسمی قرنطینه

 فعالیت کمترجسمی باعث ایجاد رخوت و سستی می شود واین عامل افزایش وزن را به همراه دارد. الگوی خواب و بیداری به هم می ریزد و کسالت به بارمی‌آورد و رژیم غذایی به هم ریخته وریزه خوری زیاد می‌شود.

آثار روانشناختی قرنطینه

همه گیری بحث کرونا باعث ایجاد رعب ووحشت ازابتلا به این ویروس شده و آثاربه جا مانده از آن وسواس وافسردگی دربین مردم را شایع کرده است. گاهی نوجوانان دررعایت مسائل بهداشتی افراط وتفریط می کنند. بدین صورت که گاهی روزی چندین بار حمام می‌کنند وگاهی با نزدن ماسک و عدم رعایت فاصله اجتماعی لجبازی می کنند.

همچنین کاهش ارتباطات اجتماعی وارتباط با دوستانشان باعث عصبانیت و بی‌حوصلگی آنها می شود چون تفریحاتی مانند سینما، خرید، دورهمی وتفریح محدود شده اند. همچنین حضوردائم در خانه اعضای خانواده باعث افزایش تنش بین نوجوانان و پدر و مادر می‌شود. کاهش چشمگیر توان مالی در بسیاری از خانواده ها که به علت تعطیلی کسب و کار به وجود آمده باعث ایجاد اضطراب وافسردگی در خانواده شده که باعث افزایش خشونت خانگی شده است. غیبت از محیط های آموزشی و تحصیلی و سردرگمی نوجوانان برای آزمون های آخر سال ایجاد تشویش و نگرانی زیادی شده است.

والدین برای آرامش فضای خانه و خانواده چه کارهایی می‌توانند انجام دهند

رفتار خود را مدیریت کنید

برخی از والدین نگرانی و اضطراب خود را نمی‌توانند مدیریت کنند و با شدت زیادی آن را به فرزندان خود انتقال می‌دهند. فرزندان مثل سرنشینان ماشینی هستند که والدین راننده آن هستند. پس تا آنجا که ممکن است احساس نگرانی و استرس خود از قبیل خبرهای مرگ و میر و انتشار ویروس را سریع به فرزندان انتقال ندهید.

برای یک نوجوان از دست دادن تفریحاتف سرگرمی،تعطیلی و قطع ارتباطات اجتماعی غم وخشم زیادی به همراه دارد خیلی بزرگتر از آنچه یک فرد بزرگسال با تجربه ممکن است احساس کند بنابراین  والدین باید از لحاظ عاطفی نوجوان را حمایت کنند.

در این شرایط همدلی و همراهی بهترین انتخاب می باشد. قرنطینه فرصتی است که والدین ارتباط خود را با نوجوان با افزایش فعالیت‌های خانوادگی مثل بازی های خانوادگی، آشپزی، مشاعره،کمک در کارهای خانه، محکم تر کنند و با محبت وگوش سپردن به احساسات و عواطف آنها باعث افزایش اعتماد به نفس و محبت بیشتر نوجوان شوند.

سخنی صمیمانه با نوجوانان

۱_همیشه در نظر داشته باشید که این ویروس در تمام دنیا برای ساکنین خیلی از کشورها مشکلات متعددی به وجود آورده است پس شما تنها نیستید و این مشکل دائمی نیست.

۲_انسان در شرایط بحرانی مشکلات را به دو دسته تقسیم می کند:

مشکلاتی که می‌توان آن را کنترل و حل کرد.

مشکلاتی که نمی‌توان آن را کنترل و حل کرد.

در مورد دوم که شامل شرایط کنونی می‌شود باید افکار خود را از مسئله دور کنید و فکر خود رابه سمت موارد مورد علاقه و کارهایی که موجب آرامش شما میشود هدایت کنید و انجام دهید برای این کار لیستی از کارهای آرام بخش برای خود تهیه کنید مانند فیلم های مورد علاقه، کتابهای مورد علاقه، ورزش های خانگی، راههای جدید ارتباط با دوستان و همسالان و تأکید می شود در ارتباطات مجازی خود حتما زمان بندی و محدودیت ها را رعایت کنید تا بعد از قرنطینه بتوانید به روال سابق زندگی خود برگردید. وقتی دچار احساسات ناراحت کننده می‌شوید تنها راه شناخت احساسات و کنار آمدن با آنهاست.

۳- یک برنامه مرتب روزانه داشته باشید. یکی از عوامل اصلی ایجاد اضطراب اختلال در روند عادی روزانه است اگر یک برنامه منظم روزانه داشته باشید حس بهره وری وعادی بودن اوضاع باعث کاهش اضطراب و ناامیدی می‌‌شود. با تمرکز برزمان حال که یکی دیگر از راه‌های مقابله با اضطراب و ناامیدی دوران قرنطینه است سعی کنید بر مشکلات فائق آیید. در زمان حال زندگی کنید و از تفکر در مورد آینده وپیامدهای روی داده می‌تواند نگرانی را افزایش دهد. در پایان، همیشه در نظر داشته باشید که این مشکل برای تعداد کثیری از ساکنین زمین به وجود آمده موقتی و گذرا است.

  • نویسنده : اقدس شکوهمند، روانشناس
  • منبع خبر : خاتون شرق