پرواز اولین پهباد سمپاش نیشابور
پرواز اولین پهباد سمپاش نیشابور
اولین پهباد سمپاش نیشابور در حضور مسئولین استانی، شهرستان و جمعی از کشاورزان به پرواز درآمد و کار خود را رسما آغاز کرد.

رئیس اداره مکانیزاسیون استان در این مراسم که همراه با برگزاری کارگاه آموزشی و تروجی بود با اشاره به سمپاشی مزارع با پهپاد گفت: استفاده از پهپاد سمپاش برای کشاورزان مقرون به صرفه است و وسیله موثر جهت پایش و نظارت بر محصولات کشاورزی به حساب می آید.

سعید سجادی افزود: سمپاشی دقیق و یکنواخت به وسیله کنترل هوشمند، کاهش درصد مصرف سم، جلوگیری از افزایش تلفات و ضایعات کشاورزی در فرآیند سمپاشی، قابلیت اجرا در مسیرهای صعب العبور و کاهش آسیب های زیست محیطی، افزایش چشمگیر سرعت سمپاشی نسبت به روشهای سنتی یا سمپاشی با تراکتور از مزایای استفاده از پهپاد در بخش کشاورزی است.
وی ادامه داد: اولین سمپاشی در ایستگاه تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی شهرستان نیشابور و با حضور مسئولین شهرستانی وکشاورزان پیشرو جهت مبارزه با آفات سن مادری،مبارزه با علفهای هرز و محلول پاشی مزارع انجام گرفت.
وی تصریح کرد: این روش در مقایسه با روشهای معمول مزیتهایی در بردارد که از جمله می توان به مدیریت زمان اشاره کرد و همچنین با توجه به اینکه در سال زراعی ۹۹-۹۸ بیش از ۳۰۰ میلیمتر بارندگی در نیشابور گزارش شده، امکان سمپاشی زمینی در اکثر مواقع وجود ندارد.
وی بیان داشت: در مقایسه عملکرد و صرفه جویی در محلول سمی، در روش معمول با استفاده از سمپاشهای پشت تراکتوری و توربولاین ها به ازای هر هکتار حدود ۴۰۰ لیتر محلول درسطح مزارع سمپاشی می شد، در حالیکه در فرآیند نوین با پهپاد سمپاش تنها با مصرف ۱۰ لیتر محلول سمی یک هکتار سمپاشی و یا محلول پاشی انجام می شود.
رئیس اداره مکانیزاسیون استان تاکید کرد: با توجه به پایین بودن دریفت( باد بردگی) سم با توجه به ارتفاع پایین سمپاشی، امکان خطا کمتر شده و به علت عدم تخریب مزرعه در مقایسه با سمپاشی زمینی پیش بینی می شوددر سال زراعی جاری بیش از ۱۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان با استقبال کشاورزان توسط پهپاد، سمپاشی و محلول پاشی شود.

شایان ذکر است برای خرید این پهباد بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان هزینه شده است که ۲۰۰ میلیون تومان توسط جهاد کشاورزی تسهیلات داده شده و ۵۰ میلیون تومان نیز آورده شرکت بخش خصوصی است.

  • منبع خبر : خاتون شرق