پایگاه انتقال خون‌ نیشابور پزشک ‌مقیم ندارد
پایگاه انتقال خون‌ نیشابور پزشک ‌مقیم ندارد
خاتون‌شرق - عطیه اکبری رئیس پایگاه انتقال خون نیشابور گفت: یکی از ارکان سلامت شهرستان پایگاه انتقال خون است که خون مورد نیاز بیماران اتاق عمل و حوادث را تامین‌ می‌کند و در حال حاضر مشكل عمده پایگاه اهدای خون در شهرستان نيشابور كمبود پزشك مقیم است كه پاسخگوی تعداد مراجعان و نياز مردم نيست.

وی اظهار کرد: با در نظر گرفتن رشد آماری اهداکنندگان این پایگاه نیازمند یک دستگاه سانتریفیوژ و همچنین بلاست فریزر و تجهیزات نگهداری فراورده‌های خونی و همچنین تجهیزات تیم سیار است تا بتواند به صورت مستقل به شهرستانهای اطراف و مراکز صنعتی و اداری متقاضی شهرستان خدمت‌رسانی کند.

وی افزود: با فرا رسیدن ایام سرد سال معمولا با کاهش مراجعات اهدای خون مواجه هستیم لذا خواهشمندیم همشهریان با در نظر گرفتن نیاز مستمر و همیشگی به فراورده‌های خونی در این ایام با مراجعه به پایگاه در تداوم و پیوستگی این امر خداپسندانه مارا یاری کنند.

وی اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۱۶هزار و ۱۲۶ واحد فرآورده‌های خونی از پایگاه انتقال خون نیشابور به مراکزدرمانی ارسال شده و از این میزان حدود۶۰٪ در مراکز درمانی نیشابور مورد مصرف قرار گرفته و ۴۰٪ به مرکز استان ارسال شده است.

وی کفت: طی این مدت ۱۳هزار و ۲۷۱ داوطلب اهدای خون به این پایگاه مراجعه کرده‌ و از این تعداد ۹هزار و ۷۵۰ نفر موفق به اهدای خون شده‌ و از این تعداد کیسه خون اهدایی ۲۳هزار و ۶۰ واحد فرآورده خونی تهیه شده است.

وی اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون سهم زنان از کل خون اهدایی ۶درصد است و  با توجه به نقش حایز اهمیت بانوان در خانواده و ترویج فرهنگ اهدای خون سالم و شکل‌گیری روحیه ایثار انتظار می رود آمار مراجعه  بانوان به پایگاه اهدای خون شهرستان رو به رشد باشد و ایشان سفیران اهدای خون سالم در جامعه باشند.

وی افزود: حدود ۵۱ درصد از اهداکنندگان خون اهداکنندگان مستمر بودند که هر سال حداقل ۲بار خون تعداد می‌کنند و اهدای مستمر شاخص توسعه اجتماعی یک جامعه است و امید می رود با حضور و همراهی جوانان این مقدار در سال جاری افزایش پیدا کند و شور و نشاط جوانی راهگشای تامین خون سالم و کافی برای نیازمندان خون و گامی برای رسالت سازمان انتقال خون است.

وی گفت:  با همکاری مرکز استان برخی از تجهیزات تهیه و فراوری خون ارتقا یافته و تلاش پرسنل فنی براین است که بتوان با امکانات موجود سطح کیفیت محصولات را در بالاترین حد ممکن نگه داشت اما با این وجود و همچنین با روند روزافزون مراجعه شهروندان برای اهدای خون برخی تجهیزات اساسی و همچنین فضای فیزیکی پایگاه نیازمند توسعه است لذا برای رفع این کمبود نیازمند همکاری مسئولین شهرستان و توجه خیرین هستیم تا قبل از رسیدن به شرایط بحرانی مشکلات این حوزه رفع شود.

وی افزود: ۲سال قبل یکی از خیرین سلامت نیشابور به یادبود مادرشان یک دستگاه انکوباتور آژیتاتور پلاکت در آن سال به ارزش  ۶۰میلیون تومان اهدا کردند.

وی گفت: تنها پایگاه انتقال خون نیشابور دارای۱۴ نفر پرسنل فنی، یک نفر خدمات و سه نفر حفاظت فیزیکی و فضای فیزیکی سه طبقه با حدود ۷۲۰ مترمربع زیربنا است و برای تامین فرآورده های خونی و تکمیل ‌زنجیره سلامت شهروندان نیازمند توجه ویژه جهت نوسازی و توسعه فضا‌ و تهیه تجهیزات است.