واگذاری ۱۱ کودک به زنان و دختران مجرد بالای ۳۰ سال
واگذاری ۱۱ کودک به زنان و دختران مجرد بالای ۳۰ سال
سرپرست معاونت امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به این‌که واگذاری ۱۱ کودک به زنان و دختران مجرد بالای ۳۰ سال اجازه واگذاری کودکان در اختیار مقامات قضایی است، گفت: مقام قضایی است که مشخص می‌کند بهزیستی چه بچه‌هایی و با چه شرایطی را می‌تواند واگذار کند.

شهره شاهرودی، شهر‌های نیشابور، سبزوار، خواف، مشهد، فریمان و تایباد را دارای بیشترین تعداد متقاضی نسبت به دیگر شهرستان‌ها ذکر کرد و افزود: در خصوص سرپرستان منحصر، صلاحیت‌ها مشابه سایر متقاضیان است و تفاوت در این است که فقط فرزند دختر به این افراد تعلق می‌گیرد.

وی در ادامه ۳ گروه فرزندپذیر با ترتیب اولویت را زوجین فاقد فرزند، خانم‌های منحصر (زنان و دختران مجرد بالای ۳۰ سال) و زوجین دارای فرزند بشمرد و گفت: در حال حاضر در خراسان رضوی ۸۵۰ زوج در صف انتظار فرزند در این سامانه هستند.

این مسئول درباره سامانه ملی فرزندخواندگی هم گفت: از ماه اردیبهشت این سامانه با آدرس http://adoption.behzisti.net شکل گرفت و افراد متقاضی می‌توانند با ثبت‌نام در این سامانه نسبت به دریافت فرزند اقدام کنند.

سرپرست معاونت امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در خصوص نظارت‌های بهزیستی بعد از واگذاری فرزند به خانواده‌ها هم اظهار داشت: در یک دوره آزمایشی ۶ ماهه، ۹ بازدید و در یک دوره ۲ ساله، ۱۱ بازدید انجام می‌شود؛ بعد از این مدت و تا ۱۸ سالگی فرزند هر سال یک بازدید صورت می‌گیرد.

شاهرودی این نظارت را نه به معنای ورود به زندگی خانواده‌ها بلکه با جنبه کمک و حمایت دانست و افزود: ما همراه خانواده حرکت می‌کنیم و آن‌ها را در مواجهه با مشکلات، چالش‌ها و کار‌هایی همچون انتقال اموال، خرید بیمه و… یاری می‌رسانیم؛ همچنین در مسائل و ناسازگاری‌های بین والدین یا بین فرزند و والدین، مداخلات روانشناختی داریم.

وی درمورد طرح بهزیستی با عنوان «مشک» یا مراقبت مشارکتی اطفال هم گفت: خیلی از خانواده‌های واجد شرایط فرزند خواندگی، می‌توانند یک کودک که حکم سلب حضانت ندارد را برای دوره ۶ الی ۲۴ ماه نزد خود نگهدارند تا فرزند از محبت پدر و مادر بهرمند و نیاز‌های عاطفی و روانی وی تامین شود و این دوره قابل تمدید است.