واکنش ها به تغییر نام خیابان عطار نیشابوری در تهران
واکنش ها به تغییر نام خیابان عطار نیشابوری در تهران
همزمان با مصوبه اخیر شورای شهر تهران مبنی بر تغییر نام خیابانی در تهران که به نام شاعر و عارف بلندآوازه ایران عطار نیشابوری نامگذاری شده به نام سبزوار موجی از واکنش ها در فضای مجازی شکل گرفت.

اما ماجرا از چه قرار است؟ بنا به گزارش خبرگزاری ایسنا از دویست و چهل و پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران اعضای این شورا به تغییر نام ۱۴ خیابان و معبر رای دادند که یکی از آن ها تغییر نام‌خیابان عطار نیشابوری در بزرگراه شهید خرازی واقع در منطقه ۲۲ به نام سبزوار بود. مصوبه ایی که بلافاصله در فضای مجازی واکنش های مختلفی در پی داشت.
در همین راستا رئیس شورای شهر نیشابور به نمایندگی از اعضای شورای این شهر در نامه ای خطاب به رئیس شورای شهر تهران‌از این موضوع انتقاد کرد. در بخشی از نامه محمد حسن زرندی که خطاب به محسن هاشمی رفسنجانی زده شده آمده است:

خبر تغییر نام خیابان عطار نیشابوری در تهران واکنش‌های منفی بسیاری را در بین نخبگان و مردم نیشابور برانگیخته است. هرچند هدفِ ایجاد همگرایی بیشتر در سطح ملی، امری پسندیده و نیک است، اما کنار گذاشتن نام عطار به عنوان شخصیتی ملی و بلکه جهانی که اندیشه‌هایش می‌تواند محور وحدت و همگرایی بشری باشد، جفا در حق این شخصیت و غنیمت جهانی و مردم نیشابور است.

اعضای شورای اسلامی شهر نیشابور به نمایندگی از مردم فهیم نیشابور تقاضا می‌نمایند تدبیری اتخاذ فرمائید تا این تصمیم ناخوشایند بیش از این سبب جریحه‌دار شدن افکار عمومی نیشابوریان و دوست داران عطار در سطح ملی و جهانی نشود.

نیشابور و سبزوار دو بال بزرگ سیمرغ خراسان هستند/ این‌مصوبه بی تدبیری است
اما نماینده مردم‌نیشابور، فیروزه‌و زبرخان در مجلس شورای اسلامی نیز طی نامه های جداگانه ای به فرماندار و رئیس مجمع نمایندگان استان تهران از این موضوع انتقاد کرد. ارکانی درباره این‌موضوع در نامه و پستی اینستاگرامی نوشته است: نیشابور و سبزوار دو بال بزرگ سیمرغ خراسان هستند و قطعا اتخاذ چنین تصمیمی را فارغ از سایر جنبه‌های آن، نماد بارز بی‌تدبیری و بی‌فکری می‌دانم. زیرا در حالیکه ده‌ها خیابان دیگر برای این تغییر نام در تهران وجود دارد انتخاب این خیابان، بیشتر یک اقدام تعمدی برای ایجاد تنش و دلخوری بین این دو شهر بنظر می‌رسد.

در وضعیتی که صدها مشکل و مسأله برای کشور و مردم وجود دارد، شورای شهر تهران با یک تصمیم که نشانه عدم آشنایی با الفبای جغرافیایی ایران بزرگ و حساسیت‌های مترتب بر آن است باعث ایجاد تفرقه و ناراحتی عده‌ای از هموطنان می‌گردد. با دکتر فرهادی فرماندار تهران و رئیس کمیته تطبیق مصوبات شورای شهر تهران و دکتر موسوی نماینده تهران و دبیر مجمع نمایندگان استان تهران صحبت کردم و تقاضا نمودم باتوجه به مغایرت این تصمیم با آیین‌نامه نامگذاری شهرها، خیابان‌ها و … نسبت به ابطال آن اقدام نمایند.

فرماندار تهران ضمن موافقت با اصلاح این تصمیم گفت این موضوع را در جلسه هیات تطبیق مصوبات شورای شهر تهران مطرح و مشکل را حل خواهند کرد. همچنین دکتر موسوی دبیر مجمع نمایندگان استان تهران نیز ضمن مذاکره اعلام کرد موضوع را پیگیری خواهد نمود. ضمن تشکر از همه همشهریان عزیزم و با درک کامل حساسیت موضوع، ان‌شاءالله این مساله در مسیر قانونی خود حل خواهد شد.
در همین ارتباط محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران که بر اساس اطلاعات مندرج در سایت رسمی شورای شهر تهران متولد سبزوار است، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایبنا در ارتباط با علت تغییر نام خیابان عطار نیشابوری به سبزوار اظهار کرد: در دوره‌های گذشته شوراهای شهر نیز، تغییر نامگذاری مرسوم بوده است و با توجه به اینکه شهر تهران پایتخت کشور به شمار می‌رود و افراد زیادی از شهرستان‌های مختلف ساکن این شهر هستند، در کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران تصمیم گرفته شد تا یک‌سری از معابر و خیابان‌ها به‌نام شهرهای مختلف کشور نامگذاری شود.

وی ادامه داد: این موضوع در صحن علنی شورا مطرح و چند خیابان و شهرستان پیشنهاد داده شد. در این بین بنا به‌گفته اعضای کمیسیون فرهنگی شورا خیابان‌های متعددی در شهرهای مختلف کشور به نام شاعر بزرگ، عطار نیشابوری نامگذاری شده و لذا می‌توان نام این خیابان در تهران را به‌نام یکی دیگر از شهرهای کشور تغییر داد.
سالاری در پاسخ به این سوال که چرا نام شهرستان سبزوار برای این خیابان انتخاب شده است؟ عنوان کرد: این تصمیم‌گیری ازسوی اعضا با هدف ایجاد حساسیت و اختلاف بین این دو شهرستان نبوده و قطعا شهر تاریخی نیشابور با قدمت و فرهنگ اصیل و مردمان شریفی که دارد، برای تمام اعضای شورای شهر از جایگاه متمایزی برخوردار است. متاسفانه برخی می‌خواهند با فضاسازی به موضوعات مختلف و فضای سیاسی کشور دامن بزنند؛ درصورتی‌که هدف ما نادیده گرفتن شهرستان نیشابور نبوده و نیست.

این عضور شورای شهر تهران گفت: هدف اصلی شورای شهر تهران انسجام و وحدت در بین آحاد جامعه است و تصور نمی‌کرده که دلخوری و اختلاف به‌دلیل این تغییر نامگذاری برای مردمان این دو شهرستان به وجود بیاید. از نظر من به‌عنوان یکی از اعضای شورا اگر قرار باشد این تغییر نام حساسیت‌هایی را به وجود بیاورد، می‌توان خیابان دیگری را انتخاب کرد و این موضوع را دوباره در کمیسیون فرهنگی مورد بررسی قرار داد.

در همین رابطه نیز فرماندار تهران در گفتگو با خبرگزاری ایبنا گفت: مصوبه برای رسیدن به فرمانداری و تصمیم گیری درباره آن در جلسات تطبیق مصوبات شورای شهر، زمان لازم دارد. عیسی فرهادی با اشاره به حساسیت‌های موجود در خصوص این تغییر نامگذاری، گفت: قطعا تصمیم‌گیری، با بررسی تمام جوانب امر صورت خواهد گرفت و سپس این مصوبه تایید و یا رد خواهد شد.