واژه «استان» را از کنار «انجمن هنرهای نمایشی» بردارید!
واژه «استان» را از کنار «انجمن هنرهای نمایشی» بردارید!
قبل از انتخابات انجمن‌ هنرهای نمایشی خراسان رضوی در ۷ تیرماه ۹۷، جلسات متعدد و برنامه‌های فراوان انتخاباتی درجهت ارائه برنامه برای تئاتر شهرستان برگزار شد و برخی عنوان کردند؛ چه کارها خواهند کرد! به خوبی به یاد دارم در ساختمانی که از دوستان کاندیدای انتخابات مصاحبه گرفته می‌شد و نزدیک به ساعت چهار صبح ادامه پیدا کرد، در آن جلسه هم گفتم که متاسفانه اطمینان هنرمندان شهرستان از مشهد بسیار کم شده و دلیلش هم شعارهای بی‌پایه این دوستان می‌باشد.

محسن مسعودی‌فر، هنرمند مطرح تئاتر نیشابور و خراسان رضوی

نقد من به شخص نیست بلکه به سیستم و نگاه کلی به تئاتر شهرستان‌هاست. به خوبی یادم می‌آید از روزی که میهمانانی از انجمن هنرهای نمایشی مرکز در مشهد حضور داشتند. من هم به‌دلایلی در آنجا حضور داشتم و خوشحال بودم که شاید بتوانم دغدغه‌های تئاتر شهرستان را بیان کنم ولی متاسفانه بعد از چند ساعت معطلی به این نتیجه رسیدم که دعوا سر چیز دیگری هست و تئاتر شهرستان اهمیتی ندارد. چون هر گروهی علاقمند بود رئیس از تیم خودش باشد. آنجا بود که متوجه شدم  که آخرین هدف این دوستان رشد و  حمایت تئاتر به‌خصوص تئاتر شهرستان‌ها نیست!

طبیعی است تا تازمانی که تئاتر شهرستان‌ها را به رسمیت نشناسند هیچ اتفاق روشنی برای تئاتر استان نخواهد افتاد. ای کاش انجمن هنرهای نمایشی استان به حداقل‌های خود در جهت آموزش پایبند بود که متاسفانه در این زمینه هم شاهد اتفاقی نبودیم. حداقل در سطح شهرستان‌ها. در غیر این صورت می‌توان به‌راحتی گفت؛ انجمن مشهد، جشنواره مشهد و از کلمه استان حذفش کنید. نیازبه نقد نیست اما به‌خوبی می‌توان فهمید که در حال حاضر شرایط گروه‌های نمایشی درشهرستان‌ها در چه وضعیتی هست و به‌راستی جرات این را داریم که بگوییم تئاتر در شهرستان‌ها نفس‌های آخرش را می‌کشد. کدام انجمن‌ها در شهرستان ها فعال هستند؟ حتی یک بار مسوول انجمن یا هییت مدیره در دو سال گذشته به شهرستانی رفته‌اند؟

پیشنهادم در جهت رشد و ارتقا تئاتر شهرستان‌های خراسان رضوی این است که بودجه تئاتر شهرستان‌ها از مشهد جدا شود و همچنین در بخش‌های آموزش و جشنواره‌ها، شهرستان‌ها جدا نماینده در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر داشته باشد و مشهد هم جدا. اگر واقعا دغدغه تئاتر شهرستان‌ها را دوستان مشهدی عزیز دارند، بودجه تعریف شده آموزش و جشنواره‌ها را به‌صورت جداگانه‌ای به مشهد اختصاص بدهند. با این رویه مطمن باشید بعد از مدتی خواهید دید که تئاتر شهرستان‌ها چگونه جان خواهد گرفت.

حرف‌ها بسیارند و همیشه هست اما بسیار ناراحتم از رایی که هیچ کدام بابت آن حرمت نگذاشتند و این کرونایی هست که چندساله در تئاتر استان می‌چرخد…

  • منبع خبر : مشهد تئاتر