وام کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی استمهال می‌شود
وام کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی استمهال می‌شود
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: وام کشاورزانی که از خشکسالی آسیب دیده‌اند استمهال شده و می‌توانند طی سه سال آن را بازپرداخت کنند.

پرویز اوسطی در نخستین جشنواره دستاوردهای اقتصاد مقاومتی با رویکرد افزایش بهره‌وری دام سبک در شهرستان فیروزه افزود: در هیات وزیران دولت قبل مصوبه‌ای در سه بند مبنی بر مقابله با خشکسالی داشتیم و یکی از بندهای آن مربوط به استمهال وام‌های کشاورزان بود‌ و براساس این بند کشاورزان و تولیدکنندگانی که وام سررسید ۱۴۰۰ دارند اگر در سال‌های گذشته از این‌ بند استفاده نکرده باشند می‌توانند بهره‌مند شوند تا سود و دیرکرد وام‌ بخشیده شده و اصل وام‌ هم طی سه سال بازپرداخت شود.
ناظر شورای عالی آب کشور ادامه داد: با توجه به اینکه بیشتر کشاورزان طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ از این بند استفاده کرده‌اند خودبه‌خود این‌مصوبه زیاد اجرایی نبود و شمولیت عام پیدا نمی‌کرد و به همین خاطر این بند اصلاح و ابلاغ گردید و به زودی در سیستم بانکی قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه ۹۸درصد کشاورزان در استان‌های کشور درگیر مشکل بی‌آبی هستند گفت: امسال به میزان ۱۰میلیون تُن کمبود علوفه مواجه شدیم و در این راستا ۳۰هزار میلیارد ریال تخصیص تسهیلات و ۱۵هزار میلیارد هم اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در طرف وزارت نیرو و جهاد برای جبران خسارات خشکسالی اختصاص یافته است.
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: نحوه اختصاص ارز ۴۲هزار ریالی باید به انتهای زنجیره تولید منتقل شود که در حال حاضر مراحل مقدماتی برای بررسی کارشناسی این‌ موضوع شروع شده است.
وی اظهار کرد: حفظ تولید خط قرمز ما است و قیمت‌ها نباید به صورت دستوری تعیین شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: محیط زیست یک میراث بین نسلی و جهانی است و در سرزمین ما که با ۲پدیده تغییر اقلیم و گرمایش زمین مواجه هستیم این موضوع برای حفظ گونه های گیاهی و ذخایر ژنتیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی با اشاره به بازدید دیروز از روستای دیزباد بالا اظهار کرد: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران حدود ۹۰درصد گیاهان دنیا در کشور ما به عمل می‌آید و حفظ این ذخایر ژنتیکی یک اولویت است و اهمیت این‌موضوع در روستای دیزباد به خوبی درک شده است.
وی افزود: روستای دیزباد نمونه‌ای موفق از الگوی واقعی توسعه پایدار در حوزه محیط زیست با مشارکت مردمی می‌باشد که لازم است در همه روستاهای کشور مورد توجه گیرد و طرح حفاظت و تکثیر گونه های با ارزش گیاهی که در این روستا به مورد اجرا در آمده میتواند به دیگر نقاط کشور نیز تعمیم یابد
تصویب موافقت‌نامه پاریس در دستور کار مجلس قرار گرفت.


رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: تصویب موافقت‌نامه پاریس در سه کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی در دستور کار قرار دارد.
سمیه رفیعی اظهار کرد: با توجه به تغییر ریاست سازمان محیط زیست قرار شد تیم جدیدی در سازمان محیط زیست پیوست‌های این موافقت نامه را دوباره بررسی و به مجلس اعلام کند.
وی بیان کرد: در این‌موافقت‌نامه باید حتما منافع ملی دیده شود و طرف‌های این‌ موافقت‌نامه به بهانه تحریم و بسته بودن کانال‌های نقل‌وانتقال از اجرای تعهداتشان سرباز نزنند‌.
سمیه رفیعی با اشاره به بازدید دیروز از روستای دیزباد اظهار کرد: در حوزه محیط زیست کنوانسیون‌ها، معاهدات و قراردادها و قوانین زیادی داریم اما در این حوزه بیش از همه تعهدات اخلاقی و باورهای مردمی مهم است که در روستای دیزباد وحدت و همدلی در این زمینه وجود داشت.
وی گفت: طرح حفاظت از گونه‌های با ارزش گیاهی در روستای دیزباد طرحی مترقی است که مهم‌تر از آن مشارکتی بود که در بین اهالی این روستا برای اجرای آن شکل گرفته بود تا این فرهنگ به نسل‌های آینده منتقل شود و دیزباد یک‌نمونه موفق در این‌حوزه بود.
وی افزود: در سایه این‌ مشارکت ۲طرح حفاظت از گونه های باارزش گیاهی و آگاهی‌افزایی مشارکتی درباره ویروس کرونا در روستای دیزباد که در آن به ۳۰ روستای دیگر نیز ارائه خدمت صورت گرفته با موفقیت اجرایی شده است‌.
در پایان این جشنواره از دامپروران برتر تقدیر شد.