همه باید کمک کنیم تا نیشابور به جایگاه اصلی خود برسد
همه باید کمک کنیم تا نیشابور به جایگاه اصلی خود برسد
استاندار خراسان رضوی در پنجمین روز از چهل‌ودومین دهه فجر انقلاب اسلامی در ادامه سفر خود به شهرستان‌های زبرخان، نیشابور و فیروزه وارد نیشابور شد و با حضور در گلزار شهدای گمنام این شهر به مقام والای آن ها ادای احترام کرد. معتمدیان سپس با حضور در بخش محروم میانجلگه با تعدادی از اهالی و مسئولین منطقه ای در خصوص مشکلات میان جلگه گفت و گو کرد.

استاندار خراسان رضوی سپس با حضور در نیشابور پروژه تاسیسات آبرسانی این شهر را که با اعتبار ۱۱ میلیارد تومانی احداث شده بود را به بهره برداری رساند.
بهره برداری از مرکز پزشکی خیر ساز شمس شرق در نیشابور
استاندار خراسان رضوی سپس با حضور در بیمارستان حکیم مرکز تخصصی و فوق تخصصی شمس شرق نیشابور را افتتاح کرد. این‌مرکز در ۲ هزار و ۸۰۰ متر مربع و با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان توسط برادران شمس شرق که پزشکان نیشابوری مقیم سوئیس هستند به بهره برداری رسید. این‌مرکز به صورت تخصصی بر درمان سرطان های زنان، سلامت مادر و جنین و درمان ناباروری تمرکز دارد.
رئیس دانشکده علوم‌ پزشکی نیشابور در این مراسم‌گفت: با انجام سلول درمانی در این مرکز می توانیم قدم های خوبی در حوزه فناوری های نوین درمان برداریم و با ارتباط با دانشمندان و پزشکان اتریش، سوئیس و آلمان در افق ۵ تا ۱۰ ساله این مرکز به صورت توریسم‌سلامت و بین المللی روزانه ۱۰ هزار دلار درآمد ایجاد کند.
استاندار خراسان رضوی نقی در مراسم افتتاح این پروژه که در آن پزشکان مقیم‌سوئیس نیز به صورت ویدئو کنفرانس حضور داشتند گفت:از برادران شمس‌شرق تشکر می‌کنیم  و  نیت خیرخواهانه و انسان دوستانه آن‌ها می‌تواند الگوی همه ی ما باشد.

بهره برداری و کلنگ زنی عملیات گازرسانی به ۳۶ روستای نیشابور
همچنین با حضور استاندار خراسان رضوی، پروژه‌های گازرسانی به ۲۲ روستای شهرستان نیشابور با اعتبار ۲۲۹ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی پروژه گازرسانی به ۱۴ روستای شهرستان نیشابور نیز که اعتبار ۳۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی برای آن پیش بینی شده و با اجرای آن تعداد ۲ هزار و ۵۱۵ خانوار از گاز بهره‌مند خواهند شد آغاز شد. محمد صادق معتمدیان در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های گازرسانی به ۲۲ روستای شهرستان نیشابور که به نمایندگی در روستای برزنون این شهرستان برگزار شد، با اشاره به اینکه شاهد توسعه‌یافتگی روستاها هستیم، اظهار کرد: خراسان رضوی در آستانه برگزاری جشن پایان گازرسانی به تمام مناطق استان است که این امر نشان از همت و عزم خدمت‌گذاران مردم در دولت و واحدهای خدمت‌رسان بوده و در این راستا امیدواریم تا سال آینده عملیات گازرسانی به تمام استان را به اتمام برسانیم.
معتمدیان سپس با حضور در روستای شتر سنگ، معدن سنگ شترسنگ بخش سرولایت شهرستان نیشابور را که با سرمایه‌گذاری ۱۷۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی تجهیز شده بود را افتتاح کرد.
استاندار خراسان رضوی همچنین در جریان سفر خود به نیشابور، در جمع مردم روستای دامنجان، روستای شترسنگ، شهر بار و شهر چکنه حضور یافت و از نزدیک با مردم دیدار و گفت‌وگو کرد. وی بعد از استماع مشکلات روستاها و شهرهای مذکور از زبان مردم محلی و اهالی شهر ، در حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی بر رفع مشکلات مورد نظر تاکید کرد و دستورات لازم را به این منظور صادر کرد.

استاندار خراسان رضوی سپس با حضور در جمع مدیران‌استانی و شهرستان نیشابور جلسه جمع بندی سفر خود به نیشابور را برگزار کرد. امام جمعه نیشابور در این‌جلسه گفت: چنین سفرهایی در سطح مدیریت عالی استان بی سابقه بوده و از مدیریت جهادی ایشان سپاس داریم. حجت الاسلام‌یعقوبی افزود: نیشابور دروازه خورشید است و سالانه میلیون ها زائر از آن عبور می کند و نیاز به امکانات و زیرساخت هایی دارد که در همین راستا انتظارات ما از  استانداری و آستان قدس بیش از موارد کنونی است.

نماینده مردم نیشابور نیز در این‌جلسه گفت: اقامت سه روزه یک‌مدیر ارشد در شهرستان ها و در منطقه نیشابور در گذشته نداشتیم که از استاندار بابت این‌موضوع تشکر می‌کنیم. احسان ارکانی افزود: طی بازدیدی از که از بخش محروم‌میانجلگه شد و ظرفیت ها و جمعیت آن پتانسیل ارتقا به شهرستان را دارد. همچنین بخش مرکزی و دهستان بینالود ما بسیار گسترده است و می توانیم یک بخش دیگر از آن منشعب کنیم که در همین راستا شهر بار از ظرفیت های لازم‌ برای مرکزیت بخش برخوردار است.
دیگر نماینده نیشابور نیز در این‌جلسه گفت: افلاک نما یک پروژه ملی و بین المللی است که نیازمند اعتبار و نگاه ویژه برای بهره برداری از آن هستیم. هاجر چنارانی با بیان اینکه نوع بودجه ریزی به نحوی است که ناچاریم به سمت ارتقای بخش ها برویم افزود: بخش ۴۵ هزار نفری و محروم‌ میانجلگه ما اندازه بخش ۸ هزار نفری بودجه میگیرد که نیازمند رسیدگی است.
وی بیان‌کرد: بیمارستان حکیم قبلا متعلق به تامین اجتماعی بوده اما به دانشکده علوم‌پزشکی واگذر شده و با توجه به جملیت ۲۰۰ هزار نفری تحت پوشش تامین اجتماعی نیازمند بیمارستان اختصاصی برای آن ها هستیم.
وی با‌بیان اینکه سهم‌نیشابور از بودجه زیارت دیده نشده است بیان کرد: حق مردم تردد آسان در زیرگذر عمار یاسر است که امیدواریم این‌مشکل حل شود. استاندار خراسان رضوی در پایان سفرش به نیشابور در جلسه جمع بندی مصوبات سفر به نیشابور اظهار کرد:  تمام تلاشمان این بوده با سفر به شهرستان ها و حضور میدانی ضمن دیدار با نخبگان و مردم مشکلات و مطالبات آن‌ها را بررسی و حل کنیم و خودمان را در معرض مطالبات مردم‌قرار می دهیم. می خواهیم فرهنگ مطالبه گری در بین مردم‌و رسانه ها افزایش یابد مخصوصا در این‌شرایطی که تحریم های ظالمانه علیه کشور ما ایجاد شده است.
محمد صادق معتمدیان افزود: تیم های کارشناسی قبل از سفر به ما با حضور در شهرستان ها مسائل را به صورت کارشناسی بررسی می‌کنند و سپس سفر انجام شده و مشکلات اولویت بندی و تامین اعتبار می‌شود. وی با بیان‌اینکه بعضی مشکلات منابع مالی نمی خواهد و تنها با صدور یک مجوز سال هاست بلاتکلیف است حل می‌شود خاطر نشان کرد:  دبیرخانه پیگیری مصوبات سفرها در استانداری را تشکیل داه ایم و مصوبه ها را تا حصول نتیجه پیگیری میکنیم. وی ادامه داد: نیشابور شهر بزرگ و تاریخی است که مشاهیر فراوان و شهیدان بزرگواری در دل آن هستند همه باید کمک کنیم به جایگاه اصلی خود برسد.

وی بیان کرد: سند توسعه نیشابور باید به کمک نمایندگان به روز رسانی شود و در راستای توسعه همه جانبه این شهرستان بزرگ‌و استراتژیک که در حوزه های صنعتی، کشاورزی، دامپروری، معدنی و دانشگاهی ظرفیت های مناسبی دارد قدم برداریم.
وی با بیان اینکه یکی از پیشران های توسعه اقتصادی در استان استفاده از ظرفیت های بخش غنی معدنی استان است افزود: بیش از ۶۰‌ نوع ماده معدنی مختلف در استان وجود دارد که ظرفیت‌فوق العاده ای برای توسعه استان است‌ و نیازمند این است توجه ملی را بخش معدن جلب کنیم و‌در در بحث‌مطالعات و اکتشاف از کمک آن ها استفاده کنیم. وی اظهار کرد: نیازمند ایجاد چرخه کامل در بخش معدن هستیم، به خصوص بخش فرآوری که خام فروشی یکی از مشکلات‌ماست. وی ادامه داد: حدود هزار معدن در استان وجود دارد که ۵۰ درصد آن  به دلایل مختلف راکد و غیر فعال است که پس از بازدید های صورت گرفته تعدادی از این‌واحد ها سلب صلاحیت شده و  ۲۰۰ معدن به زودی  از طریق فراخوان عمومی در اختیار سرمایه گذاران‌قرار خواهد گرفت که تعدادی از آن ها‌نیز در نیشابور است.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه با توجه به کاهش بارندگی ها و اضافه برداشت از منابع جزو استان‌هایی هستیم که بیشترین کسری آب کشور را داریم گفت: با توجه به این بحران ادامه روند کشت سنتنی غیر منطقی است و در تدوین سند سازگاری با شرایط ‌کم‌آبی تکلیف را برای همه دستگاه ها مشخص شده است.
معتمدیان خطر نشان کرد: در توسعه گلخانه عقب ماندگی‌ داریم‌ و با توجه به شرایط نامناسب آب همچنان کشاورزی سنتی انجام‌ می دهیم که تغییر اولویت کشت و رشد گلخانه ای از اولویت های اصلی ما است و در همین راستا تفاهم نامه ایجاد هزار هکتار گلخانه با وزارت جهاد کشاورزی منعقد شده است. وی با اشاره به پروژه های نیمه تمام استان گفت: مدیران برای تکمیل پروژه های نیمه تمام مدیران‌وقت بگذارند و با روش های مختلفی که قانون برای آن ها تکلیف کرده است کار را تمام کنند.
وی ادامه داد: مدیران می توانند املاک و‌ابنیه را بفروشند و هزینه پروژه های جدید کنند اما دستگاه ها در این‌مورد مقاومت می‌کنند که باید انعطاف بیشتری از خود نشان دهند.
وی با بیان‌اینکه جذب اعتبارات استانی از دستگاه های ملی ناچیز است و مدیران‌ سهم استان را از مرکز با تلاش بیشتر باید بگیرند افزود: بیش از هزار میلیارد تومان در سفر آقای نوبخت به استان برای پروژه های مختلف اختصاص یافت.

اعتبار برای بازسازی بازار سرپوش، اصلاح حریم تاریخی شهر نیشابور، بررسی ارتقای جاده های نیشابور به کاشمر، تربت حیدریه و قوچان، ساماندهی رودخانه فاروب رومان، تامین اعتبار پروژه انتقال آب سد بار به نیشابور، تامین آب و برق شهرک های صنعتی حوزه نیشابور، احیا و مرمت چند رشته قنات، تقویت آنتن تلفن‌همراه و تلویزیون در روستاها، بازبینی طرح های هادی روستایی، کمک به شهرداری ها کمک در آمد شهرستان، تامین قبر برای آسفالت معابر روستایی،  احداث سالن‌ورزشی شهر بار، تسهیلات اشتغال زایی برای روستای برزنون و تجهیز مرکز سلامت شهر چکنه برخی از مصوبات سفر استاندار به نیشابور بود.
حاشیه های سفر استاندار به نیشابور
سفر استاندار به نیشابور اما با حاشیه هایی نیز همراه بود.تاخیر چند ساعت در برنامه های مختلف یکی از حاشیه های سفر استاندار به نیشابور بود به طوری که یکی از پروژه ها در ساعت ۱۱ شب به بهره برداری رسید.
حضور استاندار در شهر چکنه نیز حاشیه هایی‌در پی‌داشت. هنگام بازدید معتدیان‌از این شهر و در حالی که وی قصد بازدید از مرکز سلامت این‌شهر را داشت با در بسته این‌مرکز مواجه شد. مطابق شنیده ها نگهبان این مرکز در اعتراض به تجهیز نشدن این مرکز در محل حضور نداشته تا استاندار پشت در بسته بماند. معتمدیان پس از دیدن مشکل این‌مرکز‌در ارتباط با نهادهای مربوطه دستور پیگیری و تجهیز این‌مرکز با مکاتبه با وزیر بهداشت تا آخر امسال را صادر کرد.
ممانعت از فیلم برداری و پخش مستقیم جلسه استاندار در فرمانداری نیشابور نیز از حاشیه های سفر استاندار به نیشابور بود. در همین رابطه روابط عمومی‌استانداری با برخورد با یکی‌از خبرنگاران‌ محلی که در حال پخش مسقیم‌مراسم حضور استاندار بود باعث اعتراض خبرنگاران حاضر در جلسه شد.