همایش یادمان روز جهانی غذا  در نیشابور برگزار شد
همایش یادمان روز جهانی غذا  در نیشابور برگزار شد
خاتون شرق - همایش یادمان روز جهانی غذا و تجلیل از شرکت های تولید کننده مواد غذایی، آشامیدنی، آرایش و بهداشتی برتر در اول آذرماه 1401 به همت انجمن مسئولین فنی و کنترل کیفیت صنایع نیشابور با حضور مسئولان استانی و شهرستان، در تالار مروارید هتل امیران برگزار شد.

در برگزاری این همایش ۴۰ کارخانه و کارگاه صنعت مواد غذایی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی نیشابور، فیروزه و زبرخان همکاری داشتند.
گفتنی است در این همایش هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور، زبرخان و فیروز در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران نیشابور و فیروزه و روسای ادارت شهرستان و مهمانانی از دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مدیران ارشد و مسوولان فنی صنایع غذایی نیشابور نیز حضور داشتند.

آمادگی دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور برای ارائه یکصد طرح در حوزه نانوفودها

دکتر مجید درودی سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور گفت: جای خرسندی است که بیشتر کارخانه‌ها و واحدهای لبنی در نیشابور است و این یک فرصت است. امروز یکی از نگرانی‌های بشر کمبود مواد غذایی است اما براساس پیشرفت‌های علمی اخیر با قاطعیت می‌توان گفت که این نگرانی بی مورد است و اگر کارخانه‌های تولید مواد لبنی به سمت استفاده از فن‌اوری‌های نوین روی آورند،این‌ مشکل پیش‌ نخواهد آمد و بسیاری از کارخانه‌های ما می توانند با این فن‌آوری‌های نوین منطبق شوند.
وی اظهار کرد: فردا دنیای نانو فود‌ها است و همه شرکت‌های غذایی که در حوزه تامین نیازهای داخلی و صادرات فعالیت می‌کند ناگزیر از پیشرفت و استفاده از فن‌آوری‌های نوین برای ادامه حیات خود است. دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور برای نخستین بار دفتر ارتباط با صنعت را با محوریت غذا و دارو در شهرک صنعتی نیشابور احداث می‌کند تا بازوی کمکی مراکز کنترل کیفیت در این حوزه باشد و معاونت آموزش دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور مجوز جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد را در بخش صنایع غذایی و تغذیه دریافت کرد که کمکی بسیار خوب و ذخیره علمی برای کارخانه‌های فعال در این حوزه در نیشابور بزرگ است و امیدوارم این برنامه‌ها منجر به تولید محصولات جدید و گشوده شدن بازارهای صادراتی جدید ختم شود و در حال حاصر دانشگاه‌ علوم‌پزشکی نیشابور بالغ بر یکصد طرح آماده برای ارتقای محصولات غذایی در نیشابور بزرگ دارد.
وی گفت: این مطلب را با سابقه ۲۰سال فعالیت در حوزه نانو فناوری می‌گویم که امروز این‌ آمادگی را داریم به عنوان یک دانشگاه نوپا در کنار صنایع غذایی نیشابور یکصد طرح در بخش نانو فودها و مکمل‌ها ارائه کنیم و این طرح در کشور بی‌نظیر خواهد بود و از همه بخش‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های بزرگ و ملی که در نیشابور است دعوت می‌کنم در یک نشست علمی به چالش‌های حوزه خودشان برای ارتقای کیفیت محصولاتشان شرکت کنند و ما هم با افتخار در کنارشان هستیم.

دکتر مجید خجسته‌پور سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور گفت: روز ۱۶ اکتبر و ۲۴مهر به عنوان روز جهانی غذا تعیین شده است و این فرصتی است برای تقدیر از مسئولان فنی و کسانی که در حوزه صنعت این بار سنگین را به دوش می‌کشند.
وی اظهار کرد: شعار روز جهانی غذا در سال ۲۰۲۲ توسعه پایدار جهانی برای دسترسی همگانی به غذای کافی و مغذی است، دبیر کل سازمان ملل در توئیتی در این رابطه گفت تعداد کسانی که در جهان از گرسنگی رنج می برند در طی سه سال گذشته ۲برابر شده است و جامعه جهانی را با چالش مواجه می‌کند.
وی گفت: امروز ۱۵۰کشور این روز را در تقویم‌شان دارند و در این روز سازمان خواروبار جهانی فائو شکل گرفت و هدف از آن تشویق و تحریک ملت‌ها و دولت‌ها و سازمان‌های مردم نهاد برای افزایش تولید محصولات کشاورزی است و در کشور ما این قسمت بیشتر مربوط به جهاد کشاورزی است.
از اهداف دیگر فائو برقراری ارتباط با کشورهای در حال توسعه برای همکاری‌های اقتصادی و کشاورزی، تشویق روستائیان و زنان برای مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها و بهبود سطح زندگی، افزایش آگاهی عمومی برای مقابله با بحران گرسنگی و تشویق به انتقال فن‌آوری به کشورهای در حال توسعه است.
وی افزود: اتفاقاتی که در سال‌های گذشته اتفاق افتاد مانند جنگ اوکراین به همگان ثابت کرد که موصوع تامین‌مواد غذایی و انرژی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و امنیت غذایی دارای اولویت بسیار بالایی است و بانک جهانی و سازمان‌های تجارت جهانی و صندوق بین‌المللی پول امنیت غذایی را به عنوان چالش آینده جهان‌ معرفی می‌کنند و این سازمان‌ها تاکید می‌کنند اگر کشورها به این بخش بی‌توجه باشند سفره مردمانشان خالی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: باید سیاست‌گذاران و فعالان این عرصه توجه داشته باشند که نباید از آینده غفلت کرد و در برنامه هفتم توسعه امنیت غذایی به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گرفته است.

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور، فیروزه و زبرخان در مجلس شورای اسلامی در این همایش گفت: روستای دیزباد بالا برای چندمین بار، تنها روستایی در ایران است که توانسته از سازمان ملل اعتبار دریافت کند و ٨ هکتار را بعنوان پارک گونه های گیاهی احیا کرده و برای گام های بعدی در حال اقدام است و ما باید به سمت احیای کوهستان های نیشابور برای تامین مواد غذایی برویم.
وی اظهار کرد: شما به عنوان دست‌اندرکاران و فعالان حوزه صنایع غذایی باید چرخه بین کشاورز و صنایع را کامل کنید و در این رابطه باید از فن‌آوری‌های نوین بهره ببریم و امروز بسیاری از ارزش‌های غذایی از سفره ما کم شده است که حاصل آن بیماری‌های جدید است.
چنارانی خاطرنشان کرد: ما باید به سمت اول شدن و بهترشدن پیش برویم، امروز بزرگترین کشتارگاه دام و بزرگترین کشتارگاه صنعتی در نیشابور است، بزرگترین مدرسه ایران اسلامی توسط مهندس وکیلی با ۱۵ هزار متر مربع در نیشابور ساخته می‌شود، بزرگترین افلاک نمای خاورمیانه که جزو ۵ افلاک نمای برتر دنیاست و بزرگترین اردوگاه با ۱۳۰۰ هکتار در نیشابور است، نیشابور ظرفیت های بسیاری دارد و باید برای اول شدن پیش برویم.

ابوطالب جوان معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور گفت: مشکلاتی که عزیزان در این جلسه مطرح کردند در همین شهرستان نیشابور قابل حل است.
وی افزود: حدود ۲ماه قبل انتخابات هیات مدیره اتاق صنعت نیشابور برگزار شد و در آن جلسه صحبت‌های بسیار خوبی شد و ما هم‌تحت تاثیر قرار گرفتیم و نکاتی را گوشزد و برای همکاری و حل مشکلات اعلام آمادگی کردیم اما از همان زمان هیچ‌کس به سراغ ما نیامده است. صحبت کردن و نقد کردن راحت است اما ورود به حوزه عمل برای حل مشکلات مهم‌تر از بیان مشکلات است و من آمادگی کامل برای حل مشکلات حوزه صنعت و تولید دارم.
وی اظهار کرد: لازمه حل مشکلات راه‌اندازی قرارگاه عملیاتی است و من از آقای بیاتی و عطار انتظار دارم این قرارگاه عملیاتی را در شهرستان نیشابور هرچه‌ سریع‌تر تشکیل بدهند. در حوزه شهرستان می‌توانیم اهداف روز جهانی غذا را نهادینه کنیم و براساس آن یک برنامه چهارساله تعریف کنیم و در راه‌اندازی این قرارگاه عملیاتی برای حل مشکل فقر و محرومیت غذایی در نیشابور جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و دانشگاه علوم‌پزشکی مشارکت کنند.
وی افزود: در ذیل این قرارگاه می توان به مشکلات حوزه صنایع و صنعت بپردازیم و در این مدت کمتر از یک سال که در نیشابور هستم بسیاری از مشکلات را طی بازدید از صنایع در همان محل با تماس‌هایی که گرفته شد حل کردیم و تابستان گذشته حداقل هزینه را در حوزه صنعت و تولید داشتیم و این آمادگی در نیشابور وجود دارد که برای رویارویی با روزهای سخت برنامه‌ریزی کنیم.

 

عاطفه عارفخانی قائم مقام مدیر عامل و مدیر کنترل کیفیت شرکت فرآورده های لبنی بینالود نیشابور گفت: روزجهانی غذا روز بسیار مهمی است و دنیا نگاه ویژه‌ای به این روز دارند.
وی اظهار کرد: صنعت غذا سهم زیادی در گردش اقتصادی تولید ناخالص ملی دارد و ضامن اصلی تامین سلامت مردم است. این صنعت مهم و پیشرو در توسعه اقتصادی است و حدود ۲۰درصد از اشتغال کشور را تامین‌ می‌کند اما طی سال‌های گذشته تغییر مداوم تصمیم‌های استراتژیک، تغییرات ارزی، کمبود مواد اولیه سبب سختی‌های بیشتر در صنعت غذایی شده است.
وی خاطرنشان کرد: در کشورهای دنیا با توجه به تغییر اقلیم به سمت بهینه کردن کشاورزی رفته و با استفاده از برنامه‌های فائو از هدر رفت منابع جلوگیری می‌کنند و هم‌زمان به رشد صنایع تبدیلی کمک می‌کنند.
عارفخانی افزود: در کشور ما سهم صنایع از آب ۲ تا سه درصد و سهم مصارف خانگی هفت تا هشت درصد و ۹۰درصد سهم بخش کشاورزی است و برای کاهش مصرف آب باید از فن‌آوری‌‌های نوین در این بخش استفاده کنیم چراکه کشور ما از ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برخوردار است.
وی افزود: صنعت غذا یک‌صنعت جوان بوده که با سایر صنایع بسیار متفاوت و نیازمند نگاه ویژه است و امیدوارم مشکلات موجود با همکاری و توجه ویژه مسئولان حل شود.

 

 

 

 

 

 

 

  • منبع خبر : خاتون شرق