هفت تفاهمنامه همکاری بین شهرداری نیشابور و سازمان همیاری های استان امضا شد
هفت تفاهمنامه همکاری بین شهرداری نیشابور و سازمان همیاری های استان امضا شد
ظهر امروز با حضور مدیر عامل سازمان همیاری های شهرداری های استان و شهردار نیشابور ۷ تفاهمنامه همکاری در زمینه تجهیزات، پروژه های عمرانی، بیمه، گردشگری، موضوعات ترافیکی، خدمات شهری و آتش نشانی به امضا رسید.

شهرداری ها باید موتور اقتصادی شهر باشند

شهردار نیشابور در مراسم هم اندیشی مدیران سازمان همیاری های استان با مدیران شهرداری نیشابور و شهرداران شهرهای اقماری نیشابور گفت: باید با کمک یکدیگر شهرداری ها را از یک سازمانی که فقط کارهای روزانه خود مانند صدور پروانه ها را انجام می دهند به یک سازمان اقتصادی قوی و موتور محرکه اقتصادی شهر تبدیل کنیم.

علی نجفی افزود: اشکال ما درحوزه شهرداری ها تفکر غلط مبتنی بر اجرای فعالیتهای تولیدی غیر اشتراکی هرشهرداری است که این موضوع باعث افزایش هزینه ها می شود.

وی خاطر نشان کرد: با اشتراک توانمندی ها و تعریف پروژه هایی که منافعی برای تمام شهرداری های منطقه دارد می توانیم با تکیه بر ظرفیت نسبی هر شهرداریگام های موثری در بهبود روند مدیریت شهری برداریم که در این راستا سازمان همیاری ها می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد.

وی ادامه داد: سازمان همیاری ها می‌تواند پشتیبان شهرداری ها باشد و ظرفیت شهرداری های مختلف را به اشتراک بگذارد.

نجفی اظهار کرد: سازمان همیاری ها می تواند شبکه ای ایجاد کند که ظرفیت های شهرداری های مختلف را به اشتراک بگذارد که این موضوع باعث کاهش هزینه های تمام شده می شود و همچنین میتواند تجربیات شهرداری ها مختلف را در اختیار شهرداری های دیگر قرار دهد.

شهردار نیشابور با بیان اینکه سازمان همیاری ها می تواند در پروژه های مختلف شهری نیز با سرمایه گذاری به شهرداری ها کمک کند و باعث ایجاد درآمدهای پایدار برای آن ها شود خاطر نشان کرد: ایجاد شرکتی واحد بین شهرداری ها با کسب مجوزها و سهامداری سازمان همیاری ها می تواند در بهبود پروژه های مدیریت شهری کمک‌کننده باشد.
وی با اشاره به تفاهم نامه های سازمان همیاری ها و شهرداری نیشابور گفت: این تفاهم نامه ها درحوزه تامین مصالح، تامین قیر، خدمات فنی، خرید ماشین آلات و سایر موارد می باشد که می تواند به بهتر و ارزان تر اداره کردن شهر کمک کند.

وی با بیان اینکه با مدیریت جدید سازمان همیاری ها نوع نگاه به این سازمان از یک سازمان یک جانبه به سازمانی خدمت رسان تغییر پیدا کرده گفت: امسال سال جهش تولید است و امیدواریم با اقداماتی که صورت می گیرد شاهد پویایی اقتصادی در شهرداری ها باشیم.

بودجه سازمان همیاری شهرداری‌های استان ۲۷۰درصد افزایش یافت

مدیر عامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: بودجه این سازمان نسبت به پارسال ۲۷۰درصد افزایش یافته و به عبارتی ۲/۷ برابر رشد کرده که اتفاق ارزنده‌ای است به شرط اینکه همه شهرداری‌ها پای کار بیایند.
میثم کرمانی افزود: متاسفانه در سطح شهرداری‌ها استان ارتباطات موثر طولی و عرضی برقرار نشده و در این راستا هدف اصلی این سازمان افزایش ۱۰برابری سطح مروادات با شهرداری‌های استان است و با توجه به اینکه نیشابور جزو شهرهای بزرگ‌ استان است در این بخش جایگاه ویژه ای دارد.
وی ادامه داد: عملکرد شهرداری و شورای شهر نیشابور نسبت به شهرهای دیگر استان مناسب است.
وی اظهار داشت: با رویکردهای اقتصادی در سطح شهرداری‌ها و با همکاری و تعامل سازمان همیاری‌ها می‌توان ۱۰ تا ۵۰درصد بودجه‌های حوزه شهری را افزایش داد که این نیازمند برنامه‌ریزی ویژه است.
وی بیان کرد: شهرداری‌ها به خاطر اینکه درگیر روزمرگی هستند کمتر به تفکر و برنامه‌ریزی می‌پردازند در صورتی‌که یک شهردار در یک‌منطقه جغرافیایی دارای مزایایی نسبی است که باید تقویت گردد.
وی خاطرنشان کرد: چنانچه خریدهای چند شهرداری‌ها تجمیع شود می‌توانند با قیمت پایین‌تر نیازهایشان را تامین کنند و در این چارچوب رویکرد سازمان همیاری‌ها تجمیع سرمایه‌های شهرداری جهت انجام فعالیت‌های بازرگانی و اقتصادی است.
وی تصریح کرد: در جلسه امروز ۶۸ موضوع مطرح شد که از این تعداد ۴۱ مورد ایده‌های جدید اقتصادی بود و قابلیت تبدیل به هشت طرح اقتصادی را دارد.
وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت حوزه مدیریت شهری در حوزه رفاه و آسایش و خدمات دهی به مردم، ارگانها و دستگاه های مستقر در شهرها، نگاه به شهرداری ها باید تغییر کند و این نهاد به عنوان اصلی ترین بخش خدمات رسان و فعال در حوزه مدیریت شهری باید به اصل خود برگردد.
کرمانی افزود: شهردار امین هر شهر است لذا یکی از مزیتهای اقتصادی شهرداری می تواند این باشد که از ظرفیت امنای شهر استفاده کند بر این اساس سازمان همیاری برای این موضوع برنامه دارد.

مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در نیشابور به شهرداری واگذار شده است

معاون استاندار و فرماندار شهرستان نیشابور در جلسه هم اندیشی مدیران سازمان همیاری با شهرداران حوزه شهرستانهای نیشابور، فیروزه و زبرخان گفت: ما در نیشابور مدیریت بحران و پدافندغیرعامل را به شهرداری تفویض کردیم که بسیار خوب عمل کرد و باعث شد بحران های ایجاد شده را بدون مشکل پشت سر بگذاریم.

علیرضا قامتی افزود: معتقد به مدیریت واحد شهری هستیم و همان طور که توقع از شورا و شهرداری زیاد است باید سطح اختیارات وسیع تری داشته باشند و در حوزه شهرداری های منطقه مدیریت واحدشهری شکل گیرد و بعضی از مقررات دست و پا گیر در برابر شوراها و شهرداری ها، اصلاح شود.

وی تصریح کرد: سازمان همیاری ها می تواند مشاوری قوی و محرک خوبی در جهت تقویت فعالیت های عمرانی شهرداری ها باشد و شهرداران باید از ظرفیتهای این نهاد به بهترین نحو بهره برداری کنند.

وی ادامه داد: تمدن ما در حوزه مدیریت شهری بسیار غنی است و باید با مدیریت واحد و مشارکت جمعی مشکلات را مرتفع کنیم.‌ وی بیان کرد: ظرفیت های زیادی به خصوص در حوزه گردشگری نیشابور داریم که توجه به مقوله های گردشگری و مبلمان شهری با رویکرد نیشابور بزرگ و دارای تمدن ۷ هزار ساله می تواند این شهر را به یک قطب اقتصادی و گردشگری در منطقه تبدیل کند.

در این جلسه برخی اعضای شورای شهر نیشابور و شهرداران شهرستان های نیشابور، فیروزه و زبرخان و طی اظهاراتی جداگانه مطالبات خود را بیان کردند.افزایش همکاری سازمان همیاری با شهرداری ها در ایجاددرآمد پایدار، مشارکت در پروژه های عمرانی با بهره برداری از ظرفیت واحدعمرانی سازمان، تهیه سندراهبردی شهرداری ها، اصلاح و اجرای طرح جامع و راهبردی شهرها به نفع سرمایه گذاری، جذب سرمایه گذار، حوزه گردشگری و تهیه طرح های گردشگری برای مجموعه شهرداری های استان، ایجادخط اعتباری برای شهرداری ها، پروژه های اقتصادی و درآمدزا متناسب با وضعیت هرشهر،
داشتن نمایندگی در برخی شهرها، آموزش پرسنل، کمبود بودجه جاری و منابع مالی، مشارکت در بهبود بلوار ۷۶ متری، مشارکت در برند سازی محصولات شهرستان، رفاهی، جایگاه های CNG، سرمایه گذاری در حوزه آب و فاضلاب و شروع به کار حداقل یک پروژه در هر شهر از موارد مطرح شده در این‌جلسه بود.
مدیرعامل و دیگر مدیران سازمان همیاری نیز به ارائه مشاوره و راهکارهایی در زمینه مسائل مطرح شده پرداختند.


در پایان تفاهم نامه هایی در حوزه های مختلف فعالیتی سازمان همیاری اعم از عمرانی، گردشگری، بیمه ای، آموزشى، بازرگانی و … با شهرداریهای منطقه نیشابور منعقد شد.
همچنین ضمن تقدیر از تلاشها و همراهی های شهرداران عشق آباد، درود، همت آباد، خرو، فیروزه، بار، چکنه و قدمگاه و اهدای لوح سپاس به آنها، ابلاغ علی نجفی شهردار نیشابور به عنوان مشاور افتخاری سازمان همیاری در حوزه اقدامات اساسی زیست محیطی مدیریت شهری استان به وی اهدا شد و همچنین از تمبر یادبود نیشابور رونمایی شد.

  • منبع خبر : خاتون شرق