هشدار دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور:  نرخ چاقی در سالمندان نیشابور در حال افزایش است
هشدار دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور:  نرخ چاقی در سالمندان نیشابور در حال افزایش است
خاتون شرق - دکتر هادی حسین‌زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور در برنامه نشست خبری معاون تحقیقات و فناوری این دانشگاه گفت: به ازای هر سه هزار نفر یک پزشک و ۲مراقب سلامت و به ازای هر ۲۰هزار نفر یک کارشناس تغذیه و یک روانشناس باید خدمت‌رسانی کنند.

وحید شجاعی مهر / دکتر هادی حسین‌زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور در برنامه نشست خبری معاون تحقیقات و فناوری این دانشگاه گفت: به ازای هر سه هزار نفر یک پزشک و ۲مراقب سلامت و به ازای هر ۲۰هزار نفر یک کارشناس تغذیه و یک روانشناس باید خدمت‌رسانی کنند و این جمعیت در سال حداقل یک بار باید توسط پزشک معاینه شده باشند و بر این اساس در نیشابور به ۹۴ پزشک و ۲۲۰مراقب سلامت نیاز داریم.
وی افزود: از سال ۱۳۸۴ طرح پزشک خانواده روستایی در نیشابور در حال اجرا است و همه مناطق روستایی بیش از ۵۰۰نفر دارای خانه بهداشت است و روستاهای زیر ۵۰۰نفر هم دارای بهورز سیار است.
وی با اشاره به اینکه شایع‌ترین علت مرگ و میر در دنیا و ایران بیماری‌های قلبی و عروقی است گفت: طرح پزشک خانواده از سال ۹۵ آغاز شده و در حال حاضر بیش از ۱۳۰پزشک عمومی در نیشابور وجود دارد اما بیشتر پزشکان نیشابور در خیابان عطار جمع شده‌اند در حالی که باید در کل شهر پخش شوند و این یک معضل کشوری است و با راه‌اندازی سیستم نظام ارجاع این مشکل حل خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: اطلاعات جمعیت آماری نیشابور در سال ۹۵ انجام شد و اطلاعات آن در سامانه سیب موجود و نیازمند به روزرسانی است.
وی افزود: باید در نیشابور یک‌هزار و ۲۰۰تخت بیمارستانی داشته باشیم در حالی که تعداد تخت بیمارستانی موجود حدود ۶۰۰تخت است و برای حل مشکل کمبود تخت بیمارستانی در نیشابور به جز بیمارستان سوم باید سه بیمارستان دیگر راه‌اندازی شود.
مهرزاد ابراهیم‌زاده مدیر دفتر توسعه فناوری سلامت و رئیس مرکز رشد دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور گفت: از سال ۱۴۰۰ موافقت اصولی وزارت بهداشت برای ایجاد مرکز رشد گرفته شد و تاکنون بیش از ۱۰تفاهم‌نامه همکاری منعقد شده است.
وی گفت: در مرحله نخست چهار هسته فناور جذب شده که از این تعداد سه هسته رشد دقیقا براساس اکوسیستم نیشابور است که یکی از آنها کارخانه فرآوری آلوی نیشابور با ظرفیت پنج تُن آلو در روز با استانداردهای جهانی است.
وی افزود: یکی دیگر از این شرکت‌ها تولید کننده شوینده‌های بدون کُلُر و اسید است که برای نخستین بار در نیشابور تولید می‌شود و الکل ۹۶درصدی که این‌واحد تولید می‌کند می‌تواند نیازمندی‌های داخلی برای واردات الکل با درصد خلوص بالا کاهش دهد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم در حال حرکت است و از همه شرکت‌های علاقمند به این حوزه برای ارائه مشاوره رایگان و همکاری و ایجاد اشتغال دعوت به همکاری می‌کنیم و امروز دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور رابط امور بین‌الملل حوزه فناوری و نوآوری وزارت بهداشت است و این یک ظرفیت بسیار خوب برای نیشابور است.
وی گفت:در حال حاضر ۹هسته فناور در دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور وجود دارد و فرایند دانش‌بنیان شدن ۲ محصول نیز از این هسته‌های رشد در حال انجام است.

کسب رتبه نخست توسط دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور در بهش تولید مقالات علمی

دکتر مصطفی عربی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور در این برنامه گفت: سکوی پرش هر دانشگاهی تولید دانش است و معاونت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور با استفاده از طرفیت‌های هیات علمی دانشگاه گام‌های موثری در تولید دانش برداشته تا این دانش را در اختیار پرسنل بهداشت و درمان و همه اشخاص موثر در حوزه سلامت مردم قرار دهد.
وی گفت: دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور در بین دانشگاه‌های تیپ سه در بخش تولید مقاله رتبه نخست را دارد و در بخش فناوری با سابقه یک سال ۲۷۰امتیاز کسب کرده و پارسال بیش از ۱۵۰مقاله در این دانشگاه تولید شده است.
وی اظهار کرد: در گذشته تحقیقات بیشتر منجر به تولید مقاله بود اما با تغییر سیاست های بالادستی توصیه شده تحقیقات به سمت تحقیقات راهبردی برود و صرفا از تولید مقاله به سمت مقالات کاربردی برویم تا به سلامت اشخاص کمک جدی کند و مشکلات جمعیت تحت پوشش دانشگاه را حل کند به عنوان مثال معضل‌ها و مشکلات جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور شناسایی شده و سیاست‌گذاری‌ها به نحوی باشد که منجر به تولید دانشی شود که سلامت این جمعیت را ارتقا بدهد.
وی گفت: امروز تحقیقات دانشگاه به سمت کاربردی، راهبردی و موثر پیش رفته و با هر تحقیقی یک بهره سلامتی و فناوری برای مردم این منطقه خواهد داشت و طی سال‌های اخیر فناوری هم زیر مجموعه معاونت تحقیقات درآمده و بدین ترتیب ارتباط بین دانشگاه با صنایع و فناوری تقویت شد و توسعه یافت و هسته‌های فناورانه و مراکز دانش‌بنیان شکل گرفت و طی سال‌های اخیر دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور هم‌گام باسایر دانشگاه‌های کشور در این حوزه پیشرو بوده است.
وی گفت: مرکز رشد دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور برای جذب هسته‌های رشد و کارآفرینان و واحدهای صنعتی نوپایی که مایل به مشارکت در این حوزه هستند تشکیل شده و از اشخاصی که در جهت تولید دانش و رشد صنعت فعالیت می‌کنند دعوت می‌شود و طی یک سال گذشته در این حوزه موفق به کسب ۲۷۰امتیاز شدیم.

،،تحقیقات نشان داده فرم‌چاقی نیز در بروز بیماری بسیار موثر است و اگر چاقی فردی به صورت شکمی باشد ریسک بیماری‌ها به خصوص مرگ
ناشی از بیماری قلبی و عروقی به شدت افزایش پیدا می‌کند و نتایج مطالعات از سال ۹۴ تاکنون نشان داده سالمندان نیشابور به سمت فرمی از چاقی به نام سندروم‌ متابولیک می‌روند و نرخ این سندروم در زنان نیشابوری ۲برابر آقایان است که موجب بروز دیابت، نارسایی قلبی، فشار خون و چربی خون می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر در مرکز رشد دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور چند شرکت مستقر شده که یکی از آنها شرکت فراوری آلو است و برای نخستین بار در ایران با شرکتی که در زمینه تولید گیاهان با خواص دارویی ارزشمند فعالیت می‌کند قراداد همکاری منعقد کرده‌ایم تا با همکاری مجتمع کشت و صنعت چابهار تحقیقات مربوط به یک گونه گیاه دارویی ارزشمند را از هند به نیشابور منتقل کنیم.
وی با اشاره به اینکه تحقیقات دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور در جهت ارتقای شاخص سلامت جمعیت تحت پوشش این دانشگاه است اظهار کرد: در این زمینه از پارسال تحقیقات این دانشگاه راهبردی‌تر و هدفمندتر بوده به عنوان مثال یکی از این تحقیقات به بررسی اثرات درات گردوغبار در محیط خانه پرداخته و براساس این تحقیق ذرات خطرناک معلق در هوا مانند نیکل در محیط منزل از محیط بیرون بیشتر است و یکی از نتایح کاربردی این تحقیق این بود که باید توجه داشت ظروف فلزی یک بار مصرف کمتر به محیط منزل راه پیدا کند همچنین کیفیت اسباب‌بازی‌ها در سلامت فرزندان و محیط منزل بسیار موثر است و توصیه می‌شود تعمیرات اسباب‌بازی‌ها در محیط منزل انجام نشود و ما موظف هستیم نتایج این تحقیقات علمی به زبان عامه فهم از طریق رسانه‌ها منتشر کنیم.
وی گفت: دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور در سال ۱۳۹۲ نخستین مرکز تحقیقات سالمندی را در کشور راه‌اندازی کرد که در نوع خودش بی نظیر است و در حال حاضر نخستین و بزرگترین مرکز تحقیقات سالمندی کشور در نیشابور قرار دارد و اطلاعات هفت هزار و ۴۰۰ سالمند در این‌ مرکز گردآوری شده و اطلاعات این افراد از ۵۰ سال تا ۹۴ سال در حال ثبت است و نتایج تغییرات سبک زندگی این اشخاص در گذر زمان رصد می‌شود‌ و مرحله نخست این تحقیقات در سال ۱۴۰۰ به پایان رسیده است و مرحله دوم از امسال آغاز خواهد شد.
وی افزود: نقشه ابتدای پارک سالمندی نیشابور طراحی شده آنا به خاطر کمبود اعتبار این طرح پیشرفتی نداشته و امیدواریم با همکاری شهرداری و حمایت وزارتخانه این طرح اجرایی شود.
وی خاطرنشان کرد: این‌ مطالعات و تحقیقات نشان می‌دهد در آینده چه تغییراتی در جمعیت به وجود می‌آید و یکی از نتایج بدست آمده از جمعیت سالمندان حوزه نیشابور نشان می‌دهد چاقی در سالمندان در حال افزایش است و چاقی موجب بسیاری از بیماری‌ها است.
وی گفت: تحقیقات نشان داده فرم‌چاقی نیز در بروز بیماری بسیار موثر است و اگر چاقی فردی به صورت شکمی باشد ریسک بیماری‌ها به خصوص مرگ ناشی از بیماری قلبی و عروقی به شدت افزایش پیدا می‌کند و نتایج مطالعات از سال ۹۴ تاکنون نشان داده سالمندان نیشابور به سمت فرمی از چاقی به نام سندروم‌ متابولیک می‌روند و نرخ این سندروم در زنان نیشابوری ۲برابر آقایان است که موجب بروز دیابت، نارسایی قلبی، فشار خون و چربی خون می‌شود.
وی گفت: برای ارتقای سلامت جمعیت شهرستان سیاست‌های کلی شهرستان باید به نحوی تغییر کند که ریسک ابتلای افراد به بیماری‌های مزمن کاهش یاید و یکی از این سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه اجرای طرح پزشک خانواده است که اگر درست و اصولی انجام شود در چشم‌انداز ۱۰ساله شهرستان نیشابور نرخ بیماری‌ها کاهش خواهد یافت.
وی اظهار کرد: یکی دیگر از تحقیقات انجام شده توسط همکاران دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور در زمینه افزایش مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها بود، مصرف بی‌رویه و خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها منجر به مقاومت‌های آنتی‌بیوتیکی و کاهش اثر درمان موثر بیماری‌های عفونی شود و این تبعات بدی برای جمعیت شهروندان دارد.