نیشابور ۳۰۰ لیتر بر ثانیه کسری آب شرب دارد
نیشابور ۳۰۰ لیتر بر ثانیه کسری آب شرب دارد
شجاعی مهر/ مدیر آبفای نیشابور گفت: بحث فاضلاب نیشابور و تصفیه آن را به طور جدی پیگیر هستیم و قرارداد تکمیل فاضلاب شهر نیشابور با مجتمع فولاد خراسان به امضا رسیده و عملیات اجرایی آن به صورت رسمی در دهه فجر آغاز خواهد شد و پیش بینی ما تکمیل آن تا ۵ سال آینده است تا صنعت و کشاورزی از این منبع استفاده کنند.

جعفر تمیز در حاشیه چهاردهمین جشنواره فراگیری نخستین واژه آب در بخش میانجلگه شهرستان نیشابور افزود: همچنین به دلیل محدود شدن منابع آبی در روستاها به دنبال اجرای طرح های فاضلاب هستیم تا از آن برای کشاورزی استفاده شود‌. سعی داریم روستاهای بالای هزار خانوار را شناسایی و طرح های مطالعاتی اجرای فاضلاب آن را نهایی کنیم و پس از آن به دنبال سرمایه گذار و ایجاد جذابیت برای آن ها به منظور  مشارکت خواهیم بود. اگر بتوانیم تا ۵ سال آینده ۲۰ روستا را پوشش دهیم ۱۰۰ لیتر آب بر ثانیه می توانیم صرفه جویی کنیم.

نیشابور ۳۰۰ لیتر بر ثانیه کسری آب شرب دارد
مدیر آب و فاضلاب شهرستان نیشابور تصریح کرد: با توجه به این که چندسالی است که در شرایط خشکسالی هستیم افت منابع زیرزمینی بیش از پیش بینی‌ها شده و از سال ۹۳ بحران آب در نیشابور جدی تر شده است و به رغم این که منابع جدید آبی در نیشابور اضافه شده ولی همچنان ۳۰۰ لیتر بر ثانیه در شهر و ۱۰۰ لیتر بر ثانیه در روستاها کسری  آب شرب داریم.
وی با بیان‌این که هر ساله به صورت مسکن ۷ تا ۱۰ حلقه چاه را جا به جا یا حفر می کنیم که به صورت موقت مشکلات را حل کند، افزود: در سالیان اخیر هزینه ها افزایش پیدا کرده و حفر چاه که در سال ۹۶ با ۵۰۰ میلیون تومان انجام می شد  هم اکنون بین ۳ تا ۴ میلیارد تومان هزینه دارد برای همین با چالش جدی منابع مالی مواجه شده ایم. این مشکلات مالی در حالی است که سالانه ۵ درصد به خطوط فرسوده ما اضافه می شود که باعث پرت ۳۴ درصدی آب در شبکه توزیع است.

برنامه بلند مدت تامین آب شرب نیشابور هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد
مدیر آبفای نیشابور اظهار کرد: به دنبال این هستیم یک برنامه ۵ ساله و یک افق ۲۰ ساله را برای آب شرب نیشابور طراحی کنیم که طبق برآوردهای اولیه حدود یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که شامل احداث تصفیه خانه های آب، ایجاد منابع آبی جدید و استفاده از رواناب ها می شود تا از این حفر چاه های مقطعی جلوگیری کنیم .تمیز خاطر نشان کرد: سالانه ۵۰‌ میلیارد تومان برای پایدار نگه داشتن شرایط آب شرب نیاز داریم و در این شرایط نیازمند کمک مردم و فرهنگ سازی در این حوزه هستیم. در روستاها نیز مشکل استفاده دام ها و کشاورزان از منابع آب شرب را داریم و به طور کلی ۱۰ درصد منابع آب شرب ما صرف دام و کشاورزی می شود.

سرانه مصرف آب در استان بالاست
مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان نیز در حاشیه این جشنواره گفت: در استان ۳۷ دشت داشته ایم که از این تعداد ۳۴ دشت آن از نظر شرایط منابع آبی، فوق بحرانی هستند و سه دشت باقی مانده نیز وضعیت مناسبی ندارند و به طور کلی باید گفت استان ما شرایط خوبی در این حوزه ندارد و در فقر شدید منابع آبی هستیم.
سعید روزی افزود: هم اکنون در اواسط دی ماه هستیم و کمترین درصد بارندگی را داشته ایم و باید بیشتر از قبل حواسمان به استفاده از آب باشد.  وی با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی در حوزه استفاده از منابع آبی خاطرنشان کرد: سرانه مصرف در استاندارد جهانی در حد نهایی خود ۹۰ لیتر برای هر فرد در شبانه روز است ولی این عدد در استان ما بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ لیتر است که عدد بسیار بالایی است و برای جبران این مصرف جایی در استان نیست که به دنبال آب نرفته باشیم.

تامین آب شرب میانجلگه نیشابور از تربت حیدریه و سبزوار!
مدیر امور آبفای بخش میانجلگه نیشابور نیز گفت: بخش میانجلگه یک بخش محروم است و هم اکنون نیز از نظر منابع آبی در بحران قرار داریم.حسن سیفی افزود: بخشی از منابع آب ما از تربت حیدریه و بخشی از سبزوار تامین می شود که در تابستان برای روستاهای ما مشکلات فراوانی ایجاد می کند. در گذشته اقداماتی برای حل این مشکل انجام شده ولی همچنان این مشکل پا برجاست و برای عبور از بحران آب در روستاهای این بخش نیاز به جذب اعتبارات بیشتری است.وی بیان کرد: متاسفانه با توجه به فرسودگی شدید خطوط انتقال حدود ۴۰ درصد پرت آب در این منطقه داریم که با کمک دهیاران و مشارکت شوراها و بخشداری به دنبال کاهش آن هستیم و تاکنون ۲هزار متر از خطوط انتقال آب منطقه، به سازی شده اند و امیدواریم در آینده بخش اعظمی از آن را انجام دهیم تا پرت آبی ما به حداقل برسد.