نیشابور یکی از سه شهرستان برتر خراسان رضوی در حوزه آبزی پروری
نیشابور یکی از سه شهرستان برتر خراسان رضوی در حوزه آبزی پروری
معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: نیشابور یکی از سه شهرستان برتر استان در حوزه آبزی‌پروری است و امکان توسعه آبزی‌پروری در منابع آب متعدد سطحی در شهرستان میسر است.

محمدعلی فرهمند راد در رابطه با بحث آبزی‌پروری گفت: تعداد استخرهای پرورش ماهی شهرستان نیشابور بیش از ۳۰۰ باب است که حجم عمده تولیدشان در بخش سردابی است.وی ادامه داد: سال گذشته در نیشابور بالغ بر ۱۲۸۵ تن ماهی تولید شده که بیشتر از نوع ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان هستند. وجود منابع آبی متنوع به خصوص آب‌های سطحی مانند رودخانه و قنوات در کنار چشمه‌ها و چاه‌های کشاورزی از پتانسیل‌های بالقوه سطح شهرستان به شمار می‌رود.

فرهمند راد اظهار کرد: سیاست جهاد کشاورزی نیشابور، توسعه فعالیت آبزی‌پروری خصوصا در حوزه منابع آب‌های سطحی است و حمایت‌های لازم نیز از سرمایه‌گذاران در این خصوص انجام می‌شود. ضمنا بحث تنوع موضوعات آبزی‌پروری از اولویت‌های کاری است. پرورش زالوی طبی، انواع ماهیان زینتی و پرورش جلبک اسپیرولینا از جمله این تنوع در تولیدات آبزی پروری است.

وی مطرح کرد: شهرستان نیشابور یکی از سه شهرستان برتر استان در حوزه آبزی پروری است که دارای پتانسیل‌های بالفعل و بالقوه‌ای در این خصوص است. امکان توسعه آبزی‌پروری در منابع آب متعدد سطحی شهرستان(رودخانه‌ها و قنوات که به صورت طبیعی و بدون هر گونه نیاز به صرف انرژی است) در کل شهرستان میسر است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور افزود: در منابع آب زیرزمینی با احداث استخرهای دو منظوره که همزمان ضمن افزایش کارایی مصرف آب و امکان مدیریت مناسب‌تر توزیع و جلوگیری از هدر رفت آب و ذخیره‌سازی در فصول کم‌مصرف با احداث استخرهای پرورش ماهی منجر به غنی‌سازی آب و افزایش عناصر غذایی مفید برای محصولات کشت شده کشاورزان و نهایتا افزایش تولید، درآمد، اشتغال و افزایش بهره وری از آب موجود می‌شود و در نهایت کشاورزان با همان میزان آب هم از محل پرورش ماهی و هم از محل افزایش تولید محصولات زراعی و باغی کسب درآمد می‌کنند.

وی عنوان کرد: با توجه به وسعت و برخورداری شهرستان از اقلیم‌های متنوع(سردسیر، گرم و خشک و…) در چهار بخش مرکزی، زبرخان، میان جلگه و سر ولایت این شرایط زمینه مناسبی را برای تولید انواع آبزیان اعم از سردابی، گرمابی، ماهیان زینتی، زالوی طبی، پرورش جلبک اسپیرولینا و اجرای سیستم‌های جدید مکانیزه فراهم نموده است.فرهمند راد گفت: با توجه به افت سطح آب‌های زیر زمینی و اختصاص ساعت کارکرد مشخص به هر یک از چاه‌ها برابر با پروانه آن‌ها از سوی اداره امور منابع آب شهرستان و خاموشی چاه‌ها در بخشی از فصول سال عامل محدودکننده برای پرورش ماهی در منابع آب‌های زیر زمینی و به خصوص خرده مالکی است.

وی ادامه داد: اما یک‌سری منابع آبی که در اختیار نهادهای نیمه دولتی بوده و بهره‌برداران نیز خرده مالک نیستند، این گروه می‌توانند در بخش شیلات نیز سرمایه‌گذاری نمایند که در جلسات مشترک با مسئولان عالی شهرستان و در کمیته‌های فنی این موضوع را جهاد کشاورزی پیشنهاد داده است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: نیاز است بهره برداران مذکور در این خصوص ترغیب و سرمایه‌گذاری نموده تا در موضوع اقتصاد و اشتغال شهرستان سهیم شوند و مشارکت نمایند.وی خاطرنشان کرد: در این خصوص واحد شیلات این مدیریت با همکاری ادارات آموزش و ترویج و فنی و زیربنایی و همچنین مراکز جهاد کشاورزی مستقر در بخش‌ها، آمادگی ارائه خدمات و مشاوره فنی و تخصصی بوده که در همین راستا این مدیریت اقدام به برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی، صدور مجوز، تامین تسهیلات بانکی برای تولید کنندگان نموده است.