نیشابور روی گسل زلزله
نیشابور روی گسل زلزله
خاتون‌شرق - همایش نقش بازآفرینی در کاهش آسیب‌پذیری و مقاوم‌سازی بافت‌های ناکارآمد با تاکید بر آموزه‌های زلزله بم در سالن همایش‌های جهاد دانشگاهی نیشابور همزمان با اجرای این همایش در یکصد شهر ایران با حضور سفیران نوسازی شهر بم برگزار شد.

نیشابور از همان مشکلات کالبدی ساختمان‌های بم‌ رنج می‌برد

سیدحسن میرفانی شهردار نیشابور در این همایش با گرامیداشت یاد و خاطره جان‌باختگان حادثه زلزله بم در پنجم دی‌ماه سال ۱۳۸۲ گفت: امروز خیلی از شهرهای ایران و از جمله شهر نیشابور از همان مشکلات کالبدی که در ساختمان‌های شهر بم وجود داشت مانند تراکم جمعیت بالا، ناایمنی ساختمان و معابر تنگ و باریک رنج می‌برد و امروز در یکصد شهر ایران ۷۰درصد بافت‌ شهری ناایمن است.

دبیر ستاد بازآفرینی شهری در شهر نیشابور افزود: در آن حادثه یک سوم از ساکنان شهر بم جان خود را از دست دادند و اگرچه بزرگی  این زلزله ۶ و ۶دهم ریشتر تخمین زده شد اما علت اصلی تخریب صددرصدی خانه‌های شهر بم در آن زمان سستی و ناایمنی خانه‌ها بود.
وی گفت: امروز بسیاری از شهرهای ایران دارای شرایط مشابه وضعیت مراکز مسکونی شهر بم در سال ۱۳۸۲ هستند و به همین خاطر طی دیروز و امروز این سلسله همایش‌ها به صورت همزمان در یکصد شهر ایران برگزار می‌شود و هدف از برگزاری این نشست‌ها نشان دادن بزرگی و عمق فاجعه‌ای است که هر لحظه امکان دارد به وقوع بپیوندد.
شهردار نیشابور اظهار کرد: بر اساس آمار در کشور بالغ بر ۲میلیون و هفتصد هزار بنای ناپایدار وجود دارد که حدود ۱۰میلیون نفر در این مکان‌های ناایمن سکونت دارند و هر لحظه امکان دارد با یک زلزله فاجعه‌ای مشابه بم اتفاق بیفتد.
وی خاطرنشان کرد: در این وضعیت که شهرداری‌ها از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند و دولت هم وضعیت اقتصادی مطلوبی برای پرداختن به این موضوع ندارد هیچ راهی جز مردمی ساختن این موضوع و استفاده از توان بخش خصوصی برای سبک‌سازی و نوین‌سازی ساختمان‌ها نداریم و در این چارچوب باید از ظرفیت ادارات دولتی برای تسهیلگری در این بخش استفاده شود.
شهردار نیشابور درباره اقدامات انجام شده در این شهر درخصوص بازآفرینی شهری اظهار کرد: مطالعات طرح بازآفرینی نیشابور در سال ۱۳۹۲ آغاز و در سال ۱۳۹۳ به تصویب رسید و براساس آن ۱۷محله در حاشیه شهر نیشابور با وسعت ۹۱۸ هکتار بررسی و از این میان سه محله هدف بازآفرینی شامل بلوار شهید بهشتی، چهارده معصوم و گنبد سبز مشخص شد و در این رابطه پنج کارگروه با حضور فرماندار و دستگاه های اجرایی تشکیل شد.
وسعت شهر نیشابور سه‌هزار و ۴۵۰هکتار و حریم آن ۲۱هزار هکتار است و محدوده‌ها و محله‌های طرح بازآفرینی در نیشابور براساس سند ملی که در سال ۱۳۹۳ به تصویب رسید شامل سکونتگاه‌های غیررسمی با ۱۷ منطقه، روستاهای الحاقی با ۶منطقه، بافت فرسوده با ۲۷۳ هکتار در محدوده منطقه مرکزی شهر نیشابور و بافت تاریخی خیام و عطار و یک لکه ناکارآمد در محدوده شهری است.
وی افزود: طی چهار سال ۱۴۷ عنوان طرح از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ با ۵۰میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح‌ها تعریف و ۲۱ دستگاه مجری تعیین شد و در محله‌های چهارده معصوم، بافت تاریخی و گنبد سبز نیشابور اجرایی شد.
میرفانی افزود: طی این‌مدت یک‌هزار و ۷۰۰تُن قیر توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران به شهرداری نیشابور تحویل داده شد و از این محل آسفالت بلوار شهید بهشتی و این محله‌ها انجام شد همچنین تعمیر و مرمت خانه قریشی با یک‌میلیارد تومان اعتبار انجام شود.
وی با اشاره به اقدامات شرکت مادر تخصصی بازآفرینی شهری ایران در محله‌های هدف نیشابور گفت: تعدادی از این اقدامات شامل احداث خانه فرهنگ و کتابخانه، احداث پارک، پایگاه سلامت اجتماعی و امضای تفاهم‌نامه هدایت آب‌های سطحی در محله چهارده معصوم است و در حال حاضر در شهرداری نیشابور ۲۷ برنامه اقدام‌مشترک‌ در دست اجرا داریم.

محدوده ها و محلات هدف بازآفرینی شهر نیشابور


شهردار نیشابور گفت: براساس بند الف ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه کلیه دستگاه‌های اجرایی باید ۳۰درصد از اعتباراتشان را به محله‌های بازآفرینی اختصاص بدهند اما در نیشابور این اتفاق نمی‌افتد و امیدوارم برای تحقق این قانون در نیشابور راهکاری اندیشیده شود.
سیاست‌گذاری و تدوین برنامه برای بهبود بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری و ارائه طرح‌های اجرایی و بسته‌های تشویقی برای ساماندهی این نوع بافت‌ها، تامین اعتبار برای ساماندهی بافت فرسوده از محل عوارض غیرمتمرکز و از طریق وزارت راه و شهرسازی، تهیه طرح نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و تاریخی با رویکرد اقتصادی و ارائه طرح‌های تشویقی برای جذب سرمایه‌گذران برای احداث کاربری‌های خدماتی چند منظوره از پیشنهادهای شهردار نیشابور به سازمان بازآفرینی شهری در این‌ همایش بود.

در آینده روزی شاهد وقوع زلزله در نیشابور بزرگ خواهیم بود

معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور در این‌ همایش گفت: آمار نشان می دهد بالاخره در آینده روزی شاهد وقوع زلزله در نیشابور بزرگ هم خواهیم بود و به این‌ موضوع توجه کنیم که در زمان وقوع این اتفاق چه تدبیری و برنامه‌ای برای جلوگیری از تلفات سنگین اندیشیده‌ایم.


ابوطالب جوان با اشاره به اینکه کشور ما از گذشته‌های دور همواره در معرض زلزله بوده و در گذشته به خاطر غفلت از این موضوع شاهد تجربه‌های تلخی و اتفاقات ناگواری بوده‌ایم افزود: طی ۵۰سال گذشته در ایران زمین‌لرزه‌های مهیبی اتفاق افتاده است، در حادثه زلزله بم به روایتی ۳۴ هزار و به روایتی ۴۱هزار نفر کشته و ۲۰۰هزار نفر زخمی شدند، در زلزله طبس ۱۹ هزار و۶۰۰ فوتی و ۱۶ روستا تخریب شد، در زلزله سال ۱۳۴۷ در دشت بیاض ۱۰هزار و ۵۰۰نفر کشته و ۶۱ روستا تخریب شد و در سال ۱۳۶۹ در زلزله رودبار و منجیل ۳۵ هزار نفر کشته  و در زلزله زرند ۶هزار نفر کشته و ۱۰ روستا تخریب شد.
وی گفت: اهمیت مسئله بازآفرینی شهری به حدی است که در سطح کلان ساختار و نهادی برای اجرای این ماموریت مهم پیش‌بینی شده و در راس ستاد بازآفرینی شهری در سطح ملی رییس‌جمهور به عنوان رئیس ستاد و وزارت راه و شهرسازی به عنوان جانشین و دبیرخانه این ستاد مشخص شده و درمراکز استان‌ها هم شخص استاندار به عنوان مسئول ستاد و اداره راه‌‌وشهرسازی به عنوان دبیر ستاد و در شهرها هم فرماندار با عنوان رئیس ستاد  و شهردار هم به عنوان دبیر ستاد مکلف به اجرای طرح‌های ستاد بازآفرینی هستند.
وی اظهار کرد: به خاطر گسترش کلان‌شهرها و شهر نیشابور و اضافه شدن ساختمان‌های بافت حاشیه شهر و روستایی به حریم شهری در حوادثی مانند زلزله شاهد خسارت زیادی خواهیم بود.
فرماندار نیشابور گفت: مقدمه پیشگیری از این اتفاقات برگزاری این نشست‌ها و آگاهی‌رسانی و هشدار است تا بهسازی و مرمت بافت فرسوده شهری مورد توجه ویژه قرار بگیرد همچنین باید به درک و فهم مشترکی در این‌ موضوع برسیم و بپذیریم هر زمان امکان وقوع این بلای طبیعی برای نیشابور وجود دارد و هرلحظه باید آمادگی آن را داشته باشیم.
وی افزود: شناسایی، ارزیابی، مقاوم‌سازی، بهسازی، مرمت و بازسازی برای پیشگیری و کاهش خسارات و تلفات در حوادث آینده باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد همچنین باید قدرت بسیج کنندگی در شهرستان نیشابور با همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی ایجاد کنیم و از این طریق شهروندان را برای بازسازی بافت قدیمی شهر آگاه تر کنیم تا شاهد همراهی و همکاری بیشتر از طرف شهروندان باشیم‌.

در پایان این برنامه دکتر سیدمسلم سیدالحسینی عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران،‌ دکتر کمال نوذری نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران و آقای مهدوی سفیر نوسازی شهر بم در این همایش از محله بی‌بی‌شطیطه نیشابور که از محله‌های هدف بازآفرینی‌ شهری در نیشابور است بازدید و از معتمدین محله‌های هدف بازآفرینی تقدیر کردند

خراسان رضوی رتبه نخست بناهای ناپایدار در کشور

کمال نوذری کارشناس دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری در این همایش گفت: مساحت کل بافت فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت تاریخی در کشور بالغ بر ۱۶۰هزار هکتار است و در این وسعت ۲میلیون و ۷۰۰هزار بنای ناپایدار وجود دارد.وی افزود: از این تعداد ۲۹۹هزار بنا در استان خراسان رضوی و این استان در کشور رتبه نخست بناهای ناپایدار در بافت ناکارآمد را دارد.

وی اظهار کرد: نیشابور با سه هزار و ۴۵۰ هکتار مساحت دارای ۹۸۳ هکتار بافت فرسوده و ۲هزار و ۱۳۴ واحد ناپایدار است.

در پایان این برنامه دکتر سیدمسلم سیدالحسینی عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران،‌ دکتر کمال نوذری نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران و آقای مهدوی سفیر نوسازی شهر بم در این همایش از محله بی‌بی‌شطیطه نیشابور که از محله‌های هدف بازآفرینی‌ شهری در نیشابور است بازدید و از معتمدین محله‌های هدف بازآفرینی تقدیر کردند.