نیشابور‌ در لیگ‌ یک والیبال تیم داری می کند
نیشابور‌ در لیگ‌ یک والیبال تیم داری می کند
در حالی که خبر حذف سهمیه لیگ برتری والیبال استان این‌روز ها خبر ساز شده و در قرعه کشی سازمان لیگ اثری از آن نیست، جبار قوچان نژاد رئیس هیات والیبال استان در اظهار نظری مدعی شد به جای حضور در لیگ برتر دو نماینده استان از نیشابور و مشهد در لیگ یک کشور حضور پیدا خواهند کرد.

این اظهار نظر پس از آن صورت گرفته که مدتی است تحرکاتی از جانب مدیران ورزشی و غیر ورزشی نیشابور و هیات والیبال نیشابور برای شرکت در مسابقات کشوری دیده می شود و اگر این صحبت های جبار قوچان نژاد هم به حقیقت بپیوندد پس از ۶ سال نیشابور مجددا در لیگ یک والیبال دارای سهمیه خواهد شد.

یک تیم از نیشابور و یک تیم از مشهد نمایندگان استان در کشور

قوچان‌نژاد پس از حذف سهمیه لیگ‌برتری والیبال استان در مصاحبه ای با ایسنا درباره رویکرد و برنامه هیئت والیبال خراسان رضوی پس از حذف سهمیه خراسان در لیگ برتر والیبال، عنوان کرده است: برای بازی‌کردن در سطح مسابقات کشوری برنامه‌ریزی داریم و یک تیم از نیشابور و یک تیم از مشهد در لیگ‌یک شرکت خواهند کرد.

این پیشکسوت مطرح والیبال استان که حالا سمت سرپرستی معاونت امور ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی را نیز در اختیار دارد افزوده است: تمام اعضای تیم از کادرفنی تا بازیکنان، بومی هستند. از جوانان خراسانی هیچ انتظاری نداریم و در نظر داریم یکی‌دو سال در لیگ‌یک بازی کرده و کسب‌تجربه کنند.

وی همچنین درباره نام‌این دو تیم گفته: نام هیچ‌کدام از ۲ تیم مشخص نشده است و در‌حال‌حاضر فقط نامه زده‌ایم که در لیگ‌یک شرکت خواهند کرد. درحال مذاکره با چند حامی مالی برای تأمین هزینه‌های ابتدایی تیم ازجمله ثبت‌نام در لیگ‌یک، ایاب‌و‌ذهاب، لباس و قرارداد اندکی برای بازیکنان هستیم. البته قوچان‌نژاد شانس پیام را هم برای حضور در لیگ‌یک منتفی ندانست و اظهار کرد: پیامی‌ها اگر بخواهند در لیگ‌یک شرکت کنند، باید اعلام‌آمادگی کنند تا جهت حضور در لیگ‌یک به فدراسیون نامه بزنیم.

شهر قدیمی والیبال از غافله توسعه والیبال ایران عقب مانده

رشته ورزشی والیبال از رشته های پرطرفدار و پر سابقه در نیشابور است که از گذشته قهرمانان صاحب نامی مانند حسن شمشیری، مجتبی عطار، صادق امین اسلامی، سعید بهراد و…در سطح کشور درخشیده اند. رشته ایی که بر خلاف سابقه پربارش به دلیل عدم وجود زیرساخت ها و برنامه ریزی های بلند مدت با وجود مطرح شدن والیبال ایران در جهان از غافله توسعه والیبال عقب افتاده است.
نیشابور‌اولین شهرستان در استان است که طی این سال ها لیگ داخلی برگزار کرده توانسته در سه سال متوالی و با حضور ۳۲ تیم در قسمت پسران و ۲۸ تیم در قسمت دختران و رده های سنی مختلف آن را برگزار کند.

وجود ۲۵۰۰ کارآموز دختر و پسر، ۱۱۰ مربی و ۳۵ داور رسمی در سطح شهرستان نیشابور از جمله ظرفیت های بی بدیل منابع انسانی این رشته در نیشابور است. طی این سال ها تیم های نیشابوری به حضور در رقابت های لیگ دسته اول و لیگ برتر کشور بسنده کرده اند.

تجربه ی دوباره نیشابور پس از ۶ سال

اما سال ۹۳ بود که تیم شهرداری نیشابور در لیگ دسته اول والیبال کشور حضور پیدا کرد، هرچند این موضوع تجربه مناسبی برای مجموعه ورزش شهرستان بود و با استقبال پر شور مردم و هواداران‌ والیبال در نیشابور مواجه شد اما این تیم در سال اول حضورش نتایج‌چندان مناسبی نگرفت و سال بعد از آن نیز به نوعی منحل شد. تجربه ای که به نظر می رسد عدم برنامه ریزی مدون و بلند مدت و کمبود یک‌ سری زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری باعث شد ناکام‌بماند.

حال امروز در شرایطی خبر حضور تیمی از نیشابور در سطح لیگ‌ والیبال کشور به گوش می رسد که مدت هاست مسئولان هیات والیبال و ورزشکاران این رشته از عدم تخصیص سالن به این هیات و واگذاری سالن شهید بهشتی به بخش خصوصی گلایه مند هستند. عدم سرمایه گذاری نهاد های مختلف اقتصادی و غیر اقتصادی شهرستان نیشابور نیز در ورزش قهرمانی طی این سال ها که موجب عقب ماندگی شدید ورزش قهرمانی در نیشابور شده نیز حضور یک باره تیمی از نیشابور در لیگ دسته اول را با تردیدهایی مواجه ساخته است.

حال باید منتظر ماند و دید سرانجام تیمی از نیشابور در رقابت های لیگ یک کشور مجددا شرکت خواهد کرد و این بار چه برنامه ای برای حضور بلند مدت والیبال نیشابور در سطح کشور دیده خواهد شد.


  • نویسنده : وحید شجاعی مهر