نماینده نیشابور: آب مجازی منابع آبی نیشابور را به تاراج می برد
نماینده نیشابور: آب مجازی منابع آبی نیشابور را به تاراج می برد
سعید صفارائی/ مراسم تودیع و معارفه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور با حضور جمعی از مسئولین استانی و شهرستان نیشابور در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

در این جلسه ابوالقاسم محمدی نماینده دامداران نیشابور با انتقاد از سیاست دولت در قبال کشاورزان خطاب به مدیر کل جهاد کشاورزی استان گفت: آقای قنبری شما نسبت به نیشابور بسیار کم لطفی کردید و پدر ما کشاورزان و دامداران را درآوردید. در نظر بگیرید یک کیلو شیر دولت ۱۲هزار تومان قیمت‌گذاری کرده در حالی که قیمت تمام شده آن بالای ۱۴ هزارتومان است. آقای قنبری این ۲تومان مابه‌التفاوت را از کجا بیاوریم؟ آیا می‌دانید قیمت چلوگوشت در نیشابور به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است برای اینکه دامدار امروز میش خود را می‌فروشد. این ره‌آورد شما است و ما از شما توقع داریم. شرایطی به وجود بیاورید که ما را از این بحران نجات بدهید و ما انتظار داشتیم و آن انقلاب اقتصادی در ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱بیشتر به تشریح جنازه شباهت داشت و ما الان ۲ماه است که پشت در اتاق شما هستیم و التماس می‌کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: آقای مهندس فرهمند در سال ۱۳۹۳ خدمتش را شروع کرد و طی این‌ مدت امانت‌دار خوبی بود یعنی تسهیلات اگر آمد به جای خودش خرج کرد و به موقع به مردم رسیدند و کارهایی را که باید انجام می‌دادند انجام دادند و امانتداری همین است.
از زمان آقای دکتر متین‌زاده اولین مدیر جهاد کشاورزی در سال ۱۳۵۷ تا امروز فکر نمی‌کنم هیچ کارشناسی پایدارتر از ایشان در این مجموعه بوده است و توقع بر این است آقای مبارکی که جوان‌تر هستند تلاش مضاعفی نسبت به آقای فرهمند داشته باشند.
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان نیشابور در این مراسم گفت: نیشابور یکی از قطب های کشاورزی و دامپروری استان و کشور است و برای حفظ و ارتقای آن در کشور باید برنامه ریزی کرد و به امور و مطالبات کشاورزان و دامداران به صورت میدانی رسیدگی کرد.
ابوطالب جوان با اشاره اهمیت رسیدگی به امور کشاورزان گفت: از مدیر جدید می خواهم جلسات هفتگی با کشاورزان و دامداران برگزار کند و خود من هم در آن ها شرکت می‌کنم.
وی بیان کرد: باید استان و مدیران آن توجهشان را به نیشابور بیشتر کنند و زمان بیشتری برای رسیدگی به امورات کشاورزان و دامداران نیشابور که قطب تولید محصولات در کشور هستند فراهم کند.
نماینده مردم نیشابور، فیروزه و زبرخان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در حال حاضر یک بلایی به سر سفره های زیر زمینی آبی می آید و آن هم پدیده آب مجازی است، محصولات کشت شده برای ما آورده مالی ندارد و فقط منابع آبی نیشابور را به تاراج می برد.
هاجر چنارانی افزود: نیشابور با توجه به منابع آبی رتبه اول تولید گوشت قرمز استان را دارا می باشد اما وقتی به شهرستان همجوار می رویم رتبه اول گوشت سفید را دارند چون بعد از چاه های آب خود سیستم پرورش ماهی را ترویج داده اند.
وی بیان کرد: نیشابور در بسیاری از محصولات کشاورزی شهره است و برندینگ محصولات نیشابور مانند سبزی و آلو بسیار مهم است و باید به آن توجه کنیم.
دیگر نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: فعالان حوزه کشاورزی جامعه هدفی بودند که بیشترین تاثیرپذیری را از حذف ارز ترجیحی داشتند. قیمت نهاده دامی برای دامدار به شدت افزایش یافت و مطالبه ما این بود تولید دامدار متناسب با این‌هزینه حدید تحمیلی افزایش یابد نا تولید گوشت توجیه داشته باشد اما حالا نیاز نیست من بگویم اعتراضات به این موضوع در جامعه کشاورزان و دامداران وجودد دارد و باید راه حل اورژانسی برای آن بافت.
احسان ارکانی افزود: کشت قراردادی از سیاست‌های جهاد کشاورزی است و باید به صورت مداوم ترویج شود و نیازمند تصمین وزارتخانه برای محصولات کشت شده مانند گندم وجود داشته باشد. امسال پرداخت قیمت خرید تضمینی گندم بهتر شده اما هنوز هم دیرکرد پرداخت باعث گلایه کشاورزان شده است.
وی اظهار کرد: فشار بانکی برای پرداخت اقساط وام خشک‌سالی بسیاری از کشاورزان را دچار مشکل جدی کرده است. وی با اشاره به لزوم اصلاح سیستم آبیاری اراضی کشاورزی گفت: دولت برای اصلاح الگوی کشت باید به کشاورز یارانه اختصاص بدهد و این کار در یک شب ممکن نیست و در نیشابور با وجود منابع لازم می‌تواند مرکز و هاب کشت گلخانه‌ای استان بشود.
مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: مساله آب، دلالی و واسطه گری، قیمت تمام شده و بهره وری، کیفیت و سلامت محصولات از مهمترین موضوعات در حوزه جهاد کشاورزی است اما موضوع مهمی که در کشور ما همه این موارد را تحت الشعاع قرار می دهد مساله خرده مالکی است.
غامرضا قنبری افزود: حدود ۱۰۰ هزار بهره بردار ما زیر یک هکتار زمین کشاورزی دارند که این موضوع در همه مسائل مانند قیمت تمام شده، راندمان و بهره وری و کیفیت محصول تاثیر گذار است.
وی ادامه داد: این افراد نه از مکانیزاسیون مناسب می تواند استفاده کند تا بهره وری خود را افزایش دهند و نه می توانند از کارشناسان و خبرگان در بحث محصولات کشاورزی استفاده کنند و در نهایت این محصولات در مقیاس کم کشاورزی و دامداری توسط دلال ها جمع می شود.
وی با بیان‌اینکه باید به سمت بهره وری و کاهش قیمت تمام شده برویم چون در بخش کشاورزی کار ما اقتصادی نیست بیان کرد: متوسط برداشت گندم در ۵۸ هزار هکتار زمین کشاورزی نیشابور ۴ تن بوده در حالی که در همین نیشابور ۱۲ هکتار و در زبرخان ۱۴ هکتار گندم هم برداشت شده است. این فاصله خیلی زیاد است و باعث هدر رفتن منابع می شود.
وی اظهار کرد: ۵۰۰ هزار دام سبک در نیشابور وجود دارد و ضریب تبدیل دام سبک بالای ۱۰ کیلو است در حالی که در همین نیشابور با ۶و نیم کیلو گوشت برداشت می شود و دلیل اصلی همه این موارد خرده مالکی است.
وی خاطر نشان کرد: به اراضی زیر سه هکتار تسهیلات آبیاری تحت فشار نمی دهند و این در حالی است که ما ۱۰۰ هزار بهره بردار با اراضی زیر یک هکتار داریم.
وی با بیان اینکه راهی به جز همبستگی نداریم تا مشکل خرده مالکی را حل کنیم افزود: الگوی کشت و کشت قراردادی دو موضوع مهمی هستند که اگر ۳۰ سال قبل این اتفاق می‌افتاد اکنون این مشکلات را نداشتیم.
در پایان این مراسم از زحمات چندین ساله محمدعلی فرهمند راد در سمت مدیر جهاد کشاورزی نیشابور تجلیل و علی مبارکی به عنوان مدیر جدید این مجموعه معرفی شد.