نمایشگاه نیشابور یک ظرفیت بین المللی است
نمایشگاه نیشابور یک ظرفیت بین المللی است
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: نمایشگاه نیشابور یک ظرفیت بین المللی است و امکان تهاتر با نمایشگاه‌های کشورهای همسایه را دارد که موجب معرفی و شکوفایی اقتصاد منطقه است.


محمدعلی امیرفخریان پنج‌شنبه در نخستین نشست کارگاه آموزشی اهمیت و ضرورت ورود به بازارهای اوراسیا در شرایط تحریم در استان خراسان رضوی با حضور جمعی از مدیران بخش بازرگانی واحدهای تولیدی نیشابور، فیروزه و زبرخان افزود: نیشابور شهری است که مورد توجه فارسی‌زبانان ازبکستان و تاجیکستان است ولی با این حال ولی از لحاظ گردشگری توفیقاتی در این زمینه نداشته‌ایم.

وی اظهار داشت: با توجه به نقش و ظرفیت ویژه نیشابور و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم در حوزه نیشابور باید دلایل عدم موفقیت در این حوزه به طور جدی مورد توجه قرار گرفته و عارضه‌یابی شود.

وی یادآور شد: در پنج ماهه نخست امسال میزان صادرات گمرکات استان خراسان رضوی ۴۲۷ میلیون دلار بوده که معادل ۷۸۳ هزار تُن کالا بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل به دلیل شیوع کرونا از لحاظ ارزشی ۲۰درصد کاهش داشته و بیشترین حجم صادرات خراسان رضوی به ترتیب به کشورهای افغانستان، عراق، هنگ‌کنگ، ازبکستان، اسپانیا، امارات، ترکمنستان، پاکستان، قزاقستان و قرقیزستان بوده است.
وی با اشاره به اینکه سهم بخش تجارت خارجی استان خراسان رضوی در کشور چهارو نیم درصد بوده که در شرایط تحریم‌ها به پنج و نیم درصد افزایش یافته بیان کرد: طی پنج ماهه نخست امسال میزان صادرات این استان ۴۲۷ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۰درصد کاهش یافته و یک و چهار دهم درصد از صادرات کل کشور به ارمنستان را خراسان رضوی تشکیل می‌دهد.
وی افزود: بیشترین اقلام صادراتی از این استان به ترتیب شامل زعفران، مواد مورد نیاز در صنعت صابون سازی، مرغ، پسته، البسه، رب گوجه فرنگی، انواع کف‌پوش‌ها و فرشهای ماشینی، صنابع لبنی و میوه و تره‌بار بوده است.
وی یادوآر شد: یکی از مشکلات ما در تجارت خارجی کم بودن میزان موافقت‌نامه‌های تجاری است که موجب شده ترکیه در این حوزه به عنوان یک رقیب جدی ورود پیدا کند و موافقت‌نامه تجاری که بتواند سهم موثری در تجارت خارجی ما داشته باشد عملا نداشته‌ایم و امیدواریم در حوزه تجارت خارجی با منطقه اوراسیا این مشکل برطرف شود.
وی عنوان کرد: به خاطر اینکه حجم بسیاری از صادرات به منطقه اوراسیا از طریق گمرکات غربی کشور مانند انزلی، آستارا و امیرآباد انجام می‌شود اطلاع دقیقی از میزان صادرات این استان در دست نیست.
وی اظهار داشت: در سالهای اخیر شاهد ورود ترکیه به عنوان رقیب در بازارهای منطقه‌ای هستیم و باید برای موفقیت براساس مزیت‌هایی که داریم فرهنگ و زبان بازارهای هدف در منطقه اورسیا را مورد توجه قرار دهیم.
وی خاطرنشان کرد: بیشتر بازارهای هدف ما در بخش صادرات سنتی بوده و هنوز نتوانسته‌ایم به بازارهای روسیه و قطر پس از مشکلاتی که با ترکیه داشتند ورود پیدا کنیم.
وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های مقابله با تحریم‌ها گسترش ارتباطات تجاری با کشورهای حوزه اوراسیا است تصریح کرد: ایران اقتصادی‌ترین‌ مسیر برای ارتباط تجاری حوزه اوراسیا با کشورهای جهان است و موجب کم اثر کردن تحریم‌های آمریکا است و خراسان رضوی به دلیل اتصال به شبکه ریلی و برخورداری از مناطق آزاد تجاری و گمرک سرخس نقش ویژه‌ای در این بخش دارد.
وی ادامه داد: تا کنون ۴۰ کشور برای پیوستن به پیمان منطقه‌ای اوراسیا اعلام آمادگی کرده‌اند که در صورت پیوستن آنها موجب سهولت در مبادلات تجاری بین این کشورها خواهد شد و ایران با ۴۶ کشور از طریق موافقت‌نامه‌های تجاری همکاری می‌کند و اوراسیا از طریق ایران به آب‌های گرم جنوب ارتباط پیدا می‌کند که موجب افزایش درآمد‌های ترانزیت ما خواهد بود.

نماینده اتاق بازرگانی شعبه نیشابور در حاشیه این برنامه در گفت و گو با خاتون شرق اظهار داشت: برگزاری دورهای آموزشی در راستای ارتقای سطح بازرگانی واحدهای صنعتی و تولیدی این شهرستان به طوز جدی در دستور کار اتاق بازرگانی قرار دارد.

ایمان اکبرآبادی افزود: تاکنون دوره های های آموزشی متعددی در حوزه توسعه تجارت خارجی توسط کارشناسان و فعالان این حوزه در نیشابور برگزار شده که مورد استقبال مدیران واحدهای بازرگانی این شهرستان قرار گرفته است.

وی با اشاره به تحریم های ظالمانه علیه کشورمان تصریح کرد: در این شرایط تنها راه گشای صنعت و تجارت ورود به بازارهای جدید در کشورهای اوراسیا است و در این چارچوب باید باید با برنامه ریزی و هدف گذاری مناسب تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم.

وی یادآور شد: واحدهای صنعتی و تولیدی شهرستان های نیشابور، فیروزه و زبرخان دارای ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه صادرات هستند و بخش عمده‌ای از کالاهای تولیدی کارخانه‌های افلاک الکتریک، پالود پارسایان، پردیس سرام و کارخانه کِلِوِر به کشورهای همسایه صادرات می‌گردد.

وی عنوان کرد: در حوزه اوراسیا تولید کنندگان ، تجار و بازرگانان ما مشکلی برای پرداخت تعهدات ارزی و بسته شدن کارتهای بازرگانی خود نداشته و برگزاری این دوره های آموزشی گامی موثر برای توسعه صادرات واحدهای تولیدی نیشابور، زبرخان و فیروزه است.