نقش آستان قدس در مشکلات حسین آباد جنگل چیست؟
نقش آستان قدس در مشکلات حسین آباد جنگل چیست؟
هر ساله با شروع فصل گرما مشکل بی‌آبی میهمان ناخوانده برخی روستاهای حاشیه نیشابور است اما امسال با شیوع کرونا این مشکل به شکل جدی‌تری خودنمائی می‌کند.

روستای حسین آباد جنگل با ۲۰۰ خانوار جمعیت جزو روستاهائی است که به همراه چند روستای دیگر طی روزهای گذشته به خاطر قطع برق مجتمع آبرسانی وحدت روند آبرسانی به آن دچار مشکل شد که با پیگیری مسئولان این‌ مجتمع در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مدار برگشت.
اما ظاهرا مشکل اهالی این روستا محدود به کمبود آب شرب نیست و در تامین آب کشاورزی هم با مشکل جدی مواجه هستند. کمبود آب برای کشاورزی، عدم‌اشتغال مردم و فقر راه را برای مهاجرت مردم روستا به شهر ها را‌ هموار کرده است.

عضو شورای اسلامی روستای حسین آباد جنگل در جمع خبرنگارانی که در این روستا حضور یافتند اظهار داشت: همیشه در تابستان آب شرب این روستا قطع می‌شود و الان حدود ۴۰ روز است که آب این روستا قطع شده است.
علی اکبر سالاری گفت: یک‌ چاه عمیق لوله کشی وجود دارد که آب آن به زمین‌های کشاورزی می‌رود و با توجه به شیوع کرونا مشکل بی‌آبی باعث ایجاد وضعیت بسیار نامطلوبی در این روستا گردیده ست.
وی با اشاره به اینکه مشکل دیگر ما آب کشاورزی است بیان کرد: آستان قدس چاه آبی را که در این روستا دارد به شخص دیگری اجاره داده و با اینکه گفته‌ایم حق اجاره آن را حتی جلوتر پرداخت می‌کنیم ولی متاسفانه از اجاره دادن آن به ما امتناع می‌کند.


وی خاطرنشان کرد: اراضی این روستا موقوفه آستان قدس است و حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی آن در اختیار ۱۳۶ نفر از اهالی قرار دارد ولی از ۲حلقه چاه آب متعلق به آستان قدس در این منطقه هیچکدام را به ما اجاره نداده و آب کافی برای کشاورزی نداریم.
محمد قدسی نسب یکی از اهالی روستا گفت: طی چند سال گذشته عده زیادی از اهالی روستا به خاطر مشکل کم‌آبی و عدم امکان کشاورزی به شهر مهاجرت کرده‌اند.
وی اظهار داشت: تعدادی از جوانان این روستا که به خاطر بیکاری به شهر رفته و در مشاغل ساختمانی به کار گرفته شده بودند دچار سانحه و کشته شده‌اند در حالی که اگر مشکل کم‌آبی برای کشاورزی نداشتیم حالا خانواده‌های ما داغدار این‌جوانان نبودند و این حق روستایی که تعداد زیادی شهید تقدیم انقلاب کرده نیست.
وی ادامه داد: همیشه موقع انتخابات نمایندگان قول می‌دهند که مشکل این روستا را حل کنند ولی پس از انتخابات هیچ کدامشان پاسخ‌گو نیستند و همین امسال که این مشکل پیش آمد طی تماسی که با دفتر نمایندگان نیشابور گرفتیم هیچ‌کس جوابگو نبود.
وی گفت: چاه‌های آب این روستا متعلق به آستان قدس رضوی است که برای کشاورزی به آنها احتیاج داریم ولی به ما اجاره نمی‌دهد.
بخشدار بخش میان‌جلگه شهرستان نیشابور در گفت‌وگو با خاتون شرق گفت: در این‌منطقه ۲حلقه چاه وجود دارد که متعلق به آستان‌ قدس رضوی است که ظاهرا پیش از این در اختیار اهالی روستا بوده است.
عزت الله سلیمانی افزود: در حال حاضر این چاه‌ های آب کشاورزی در اختیار اشخاص دیگری است و برای حل این‌ مشکل مکاتباتی با آستان قدس انجام شده که هنوز به نتیجه نرسیده و برای حل آن نیازمند پیگیری نمایندگان هستیم.
وی با اشاره به اینکه در زمان آقای رئیسی تولیت سابق آستان قدس رایزنی‌هایی انجام شده بود که پس از رفتن ایشان با نتیجه نرسید اظهار داشت: همه زمین‌های منطقه روستای حسین آباد جنگل و حتی خود این روستا موقوفه آستان قدس است و با توجه به اینکه بیش از ۲۰ شهید در این روستا داریم باید برای حل این‌ مشکل پیگیری‌های بیشتری انجام شود.

طی مشاهدات میدانی خبرنگاران درحالی که اهالی روستای حسین آباد جنگل از مشکل کم‌آبی رنج می‌برند در فاصله کمتر از یک کیلومتری این روستا زمین‌‌های کشاورزی به روش سنتی غرق‌آبی آبیاری می‌شود که نشان‌دهنده لزوم توجه و مدیریت ویژه مسئولان است.

پنج حلقه چاه طی ۲۵ روز در نیشابور تجهیز شد

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب نیشابور در روستای حسین آباد جنگل در جمع خبرنگاران گفت: روستای حسین آباد جنگل به دلیل اینکه در انتهای خط آبرسانی مجتمع وحدت قرار دارد در قطعی‌های آبی که اتفاق می‌افتد با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود و با حفر چاه جدیدی که در دست اجراست به زودی از این‌ مشکلات کاسته خواهد شد.
جعفر تمیز افزود: طی ۲۰ روز آینده عملیات حفر و تجهیز این چاه به پایان می‌رسد تا مشکلات این روستا به خاطر قطعی‌هایی که در مجتمع آب‌رسانی وحدت اتفاق می‌افتد کم شود.
وی اظهار داشت: این مجتمع با ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال ۲۵ روستا را تحت پوشش دارد.


وی بیان کرد: طی ۲۵ روز گذشته پنج حلقه چاه آب با اعتبار ۲۱ میلیارد ریال حفر، تجهیز و آماده بهره‌برداری شد و از این تعداد ۲حلقه در شهر و مابقی در مناطق روستایی قرار دارد.
وی تصریح گرفت: با قرار گرفتن این چاه‌ها در مدار ۵۰ لیتر بر ثانیه در شهر و ۲۸ لیتر بر ثانیه در روستاها قدرت آب‌رسانی شبکه آب افزایش یافت.
وی خاطرنشان کرد: طی این‌مدت یک حلقه چاه با اعتبار یک میلیارد ریال بهسازی، یک حلقه چاه با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال جهت افزایش توان آب دهی مهندسی مجدد و پنج حلقه چاه با تغییر ترانس برق و تاسیسات با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال توان تولید آب شهری و روستایی را در نیشابور ۷۰ لیتر بر ثانیه افزایش داد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ۵۲ حلقه چاه آب شهری و ۱۳۵ حلقه چاه آب روستایی در نیشابور وجود دارد که ۵ حلقه چاه نیز در منطقه فوشنجان به زودی اضافه می‌شود و نیاز آب شرب نیشابور در زمان اوج مصرف یک هزار و ۱۰۰ لیتر بر ثانیه بوده و در این بخش میزان کسری ۳۱۰ لیتر بر ثانیه است.


وی ادامه داد: از زمان شیوع کرونا میزان مصرف آب شهری نیشابور ۲۹درصد افزایش یافته و به ازای هر یک ساعت قطعی برق به اندازه یک هفته مخازن آب شرب تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
وی گفت: در سال مالی جاری از ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبارات عمرانی شرکت آب و فاضلاب نیشابور هیچ مبلغی اختصاص پیدا نکرده و از ۱۲ میلیارد ریال اعتبارات بخش آب ۵۰ درصد و از ۴۰ میلیارد ریال اعتبارات حوزه تنش آبی کل آن اختصاص یافت.