نخستین کمپ ماده ۱۵ زبرخان به بهره‌برداری رسید
نخستین کمپ ماده ۱۵ زبرخان به بهره‌برداری رسید
نخستین‌کمپ ماده ۱۵ زبرخان در شهر قدمگاه با حضور صالحی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و دلبری معاون اداره کل بهزیستی استان با اعتبار پنج میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

هم‌زمان با این مراسم مرکز مشاوره نوای زندگی نخستین مرکز مشاوره و روانشناختی زبرخان در شهر خرو با اعتبار یک میلیارد ریال و یک مرکز مثبت زندگی در شهر قدمگاه با اعتبار ۲میلیارد ریال در شهرستان تازه تاسیس زبرخان به بهره‌برداری رسید.

معاون پیشگیری بهزیستی استان خراسان رضوی در حاشیه مراسم مرکز مشاوره نوای زندگی گفت: در حال حاضر ۷۰ کمپ ماده ۱۵ در این استان فعالیت دارند که از این تعداد ۴۰ کمپ در مشهد است و همچنین ۲۰ کمپ دایم و موقت ماده ۱۶ و مرکز تبصره ۲ ماده ۱۶ در استان فعال می‌باشد. غلامحسین دلبری افزود: این کمپ‌ها در چارچوب درمان پرهیزمداری بوده و درمان بیماران سرلوحه کار بهزیستی قرار دارد و براساس آمار از بیماران بهبود یافته در این کمپ‌ها ۱۵درصد بازتوانی شده‌اند که درداین‌مورد نیازمند برنامه‌ریزی و توجه ویژه هستیم.

وی اظهار داشت: شهرک صنعتی خیام در شهرستان تازه تاسیس زبرخان طرفیت بسیار خوبی جهت حمایت‌های پس از ترک اعتیاد برای بیماران بهبود یافته است و تا سقف یکصد میلیون تومان تسهیلات خوداشتغالی ارزان قیمت به ازای هر نفر به واحدهایی که این افراد را به کارگیری کنند پرداخت می‌شود.

زنگ‌ خطر کاهش سن اعتیاد به صدا درآمده است

فرماندار زبرخان گفت: امروز زنگ خطر کاهش سن اعتیاد به صدا درآمده و پیش از اینکه شخص به دام اعتیاد بیفتد باید زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که موجب شده فرد به سمت اعتیاد سوق پیدا کند مورد توجه قرار بگیرد. سیدیحیی سلیمانی افزود: پس از ترک اعتیاد هم فرد بهبود یافته نباید رها شود تا دوباره به خاطر مشکلات اجتماعی و اقتصادی به دام اعتیاد بیفتد. وی اظهار داشت: میزان بیکاری در زبرخان ۹درصد است و با توجه به تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی موجود در این شهرستان باید از این ظرفیت در جهت اشتغال بهبود یافتگان استفاده کنیم.

وی بیان کرد: مبارزه با اعتیاد نیازمند همکاری و تعامل جمعی نهادهای فرهنگی و اقتصادی است و نیروی انتظامی و دادگستری باید سنگر آخر باشد و در این رابطه باید در اداره ورزش و جوانان، آموزش‌وپرورش و سایر اداره‌ها و نهادها کمیته‌های تخصصی شکل بگیرد و به این شورا برنامه‌های کاربردی ارائه کنند.

وی تصریح کرد: در این رابطه هر کجا سازمان‌های مردم نهاد با برنامه ورود پیدا کرده و کار کرده‌اند موفق بوده‌اند و باید از این ظرفیت استفاده شود و با توجه به تازه تاسیس بودن این شهرستان ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای پیشگیری و مبارزه با اعتیاد به طور جدی در دستور کار قرار گفته است و در این چارچوب با پیگیری‌های انجام شده نخستین کمپ ماده ۱۵ زبرخان به بهره‌برداری رسید.

وی گفت: پارسال پنج کیلو و ۹۷۹ گرم و از ابتدای امسال پنج کیلو و ۲۸۱ گرم مواد مخدر در سطح این شهرستان کشف و ضبط شده و در این‌ رابطه ۴۸ نفر دستگیر و ۲۳ فقره پرونده تشکیل شده است. وی افزود: ۹۹درصد از سارقین دستگیر شده معتاد و از این‌ میزان ۶۰درصد متجاهر هستند و در این میان اشخاصی هستند که چندین بار در طی سال دستگیر می‌شوند که باید برای درمان این افراد برنامه‌ریزی و توجه جدی انجام شود.

اقدامات حوزه مواد مخدر باید پیشگیرانه باشد

دادستان زبرخان گفت: اقداماتی که در حوزه مواد مخدر انجام‌ می‌گیرد در مرحله نخست باید پیشگیرانه باشد. سیدمحمد رسولی افزود: اعتیاد علاوه بر خود فرد، خانواده و محله را درگیر می‌کند و برای رسیدن به نقطه مطلوب با شعار دادن نمی‌شود کاری کرد و در این چارچوب پیشگیری، درمان و فرهنگ‌سازی با همکاری و تعامل همه دستگاه‌ها و نهادها باشد انجام شود.

وی اظهار داشت: امروز زنگ خطر سهل‌الوصول بودن دسترسی به مواد مخدر و کاهش سن اعتیاد به مواد مخدر به صدا در آمده و آموزش و پرورش باید در این رابطه با برگزاری کلاس‌های آموزشی و پیشگیری و کار فرهنگی به طور جدی برخورد کند. وی بیان کرد: حدود ۶هزار نفر کارگر در این شهرستان حضور دارد به همین خاطر شیوع اعتیاد در این‌ قشر بسیار خطرناک است و یکی از عوامل اعتیاد بیکاری است و باید دلایل بازگشت معتادان بهبود یافته به مواد مخدر به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد.

بیش از ۹هزار معتاد مهاجر در خراسان رضوی شناسایی شد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: بیش از ۹هزار معتاد متهاجر در اقصی نقاط استان خراسان رضوی شناسایی شده و از آسیب‌های جدی حوزه اعتیاد همین افراد هستند و یکی از مطالبات جدی شهروندان و مقامات استانی ساماندهی این‌گروه از افراد است.

محمدحسین صالحی در حاشیه مراسم بهره‌برداری از نخستین کمپ ماده ۱۵ در شهرستان تازه تاسیس زبرخان افزود: پارسال بالغ بر ۴۷۰میلیارد ریال در حوزه توسعه زیرساخت‌ها برای جمع‌آوری، نگهداری و درمان معتادان متجاهر هزینه شده است. وی با اشاره به اینکه درمان معتادان متجاهر بر عهده دولت است عنوان کرد: برای هرکدام از این افراد ۲۸۰هزار ریال در هر روز هزینه می‌شود و عمده این افراد با فاقد خانواده هستند و یا طرد شده‌اند که در پاتوق‌ها و مناطق آلوده به صورت کارتن‌خوابی به‌سر می‌برند و به امین خاطر دولت به طور مستقیم‌مسئول ساماندهی معتادان‌ متجاهر شده است.

وی اظهار داشت: طی سال ۱۳۹۸ بیشترین آمار جمع‌آوری معتادان‌ متجاهر در استان یک هزار و ۸۰۰نفر بود و به همین‌ میزان‌ هم ظرفیت داشتیم و در سال ۱۳۹۹ این میزان برای نخستین بار به پنج‌هزار نفر رسید. وی بیان کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد در اولویت قرار دارد و در استان خراسان رضوی براساس پژوهش‌های انجام شده ۲ممیز هفت دهم‌ درصد از این جمعیت درگیر اعتیاد هستند که این عدد در سطح کشوری پنج درصد است.

وی تصریح کرد: در حوزه مبارزه با مواد مخدر چهار محور اصلی دنبال می‌گردد که اولویت با پیشگیری از طریق اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و بالا‌بردن آگاهی شهروندان است که با شیوع کرونا دوره‌‌های آموزشی در این بخش به فضای مجازی منتقل شد. وی ادامه داد: شیوع کرونا با همه تهدیداتی که بوجود آورد موجب شد تا جامعه هدف برای آموزش و آگاهی‌رسانی در این بخش از طریق فضای مجازی گسترش پیدا کند.

بیش از ۹۰درصد تریاک جهان در ایران کشف شد

صالحی در بخش دیگری از سخنانش در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر زبرخان گفت: ایران‌ پرچم‌دار مبارزه با مواد مخدر در دنیا است و پارسال بیش از ۹۰درصد تریاک‌ جهان، بیش از ۷۰درصد مورفین جهان و بیش از ۲۰درصد هروئین جهان توسط جمهوری اسلامی ایران کشف شد و طی این مدت بیش از یک‌هزار و ۲۰۰تُن انواع مخدر در کشور کشف شد که از این‌میزان کشفیات ۴۳تُن در حوزه خراسان رضوی بوده است.

وی تصریح کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون سه‌هزار و ۸۰۰ شهید و ۱۲هزار جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر داشته‌ایم و این مسیر با قاطعیت به خصوص در حوزه مبارزه با خرده‌فروشان مواد مخدر ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: چرخه اقتصادی مواد مخدر در دنیا بیش از سه هزار میلیارد دلار است و برای مبارزه با این شبکه فساد باید زیرساخت‌های اقتصادی آن را مورد هدف قرار دهیم و پارسال ۱۸۰ میلیارد ریال در استان صرف پیشگیری از اعتیاد شد.

وی بیان کرد: شیوع اعتیاد بسیار پیچیده و گسترده است و موجب پایین آمدن سن اعتیاد و گسترش این پدیده شوم در میان زنان شده که امروز در کف جامعه دیده می‌شود و باید همانند کرونا برای مقابله با آن واکسینه شویم زیرا کرونا به هر حال طی چند سال آینده تمام خواهد شد ولی اعتیاد از گذشته وجود داشته و در آینده هم خواهد بود.

وی افزود: واکسیناسیون در برابر اعتیاد از طریق خودمراقبتی در نوجوانان و جوانان ممکن می‌شود و شعار سازمان ملل امسال در روز جهانی مبارزه مواد مخدر این بود که “درباره مواد مخدر حقایق را به اشتراک بگذاریم تا زندگی‌ها را نجات دهیم” و شعار ستاد مبارزه با مواد مخدر هم “یاری‌گران زندگی، مشارکت اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد” بود که باید از طریق رسانه‌ها این موارد در جهت گسترش خودمراقبتی در برابر اعتیاد در جامعه تبلیغ و تبیین گردد.

وی اظهار داشت: برای گرایش به مواد مخدر ۲عامل تمایل و دسترسی وجود دارد که با وجود همه اقدامات دسترسی وجود دارد پس باید تمایل کاهش پیدا کند. وی گفت: امروز در حوزه درمانی یک کمپ ماده ۱۵ در شهرستان تازه تاسیس زبرخان به بهره‌برداری رسید و مردم هم‌می‌توانند از طریق سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های مردمی در ۲ بخش پیشگیری با فرهنگ سازی و همچنین صیانت و توانمند‌سازی معتادان بهبود یافته همکاری داشته باشند.

وی افزود: برای کارآفرینانی که در حوزه اشتغال و توانمندسازی معتادان بهبود یافته همکاری داشته باشند به ازای هر نفر ۵۰۰میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت دریافت کرده و از معافیت سهم‌ بیمه کارفرما به مدت سه تا پنج سال برخوردار می‌شوند.