نخستین مورد قارچ سیاه در نیشابور شناسایی شد
نخستین مورد قارچ سیاه در نیشابور شناسایی شد
رئیس دانشکده علوم پزشکی در مراسم اهدای کمک‌های مجتمع فولاد خراسان به دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: امروز نخستین مورد بیمار مبتلا به قارچ سیاه در نیشابور شناسایی شد و در صورت عادی انگاری مردم باید منتظر پیک بعدی باشیم.

دکتر محسن عظیمی‌نژاد نیشابور افزود: در حالی که آمار مراجعین کرونایی ما به بیمارستان ها کاهش یافته ولی ما هر روز باید منتظر جهش آن باشیم و اگر نکات بهداشتی را رعایت نکنیم کرونا و قارچ سیاه به سراغ ما خواهد آمد.
وی اظهار داشت: میزان کمک‌های خیرین سلامت در نیشابور قبل و بعد از شیوع کرونا قابل توجه است و نیشابور در ۶ماهه نخست شیوع کرونا بالا‌ترین میزان کمک‌های مردمی را در سطح دانشکده‌های علوم‌ پزشکی استان داشته است البته برای بخش سی‌تی‌اسکن و اکسیژن‌ساز هنوز هم نیازمند کمک خیرین هستیم.
وی بیان کرد: با اجرای طرح واکسیناسیون راه‌اندازی واحدهای ثبت خدمات و واکسیناسیون در دستور کار قرار گرفت و در این چارچوب ۵۵ خط واکسیناسیون ایجاد شد و از طریق خیرین ۲۰کامپیوتر برای پوشش و ثبت آمار اهدا شد و امروز هم ۱۵ عدد کامپوتر دیگر از طریق فولاد اهدا شد.
وی تصریح کرد: از دیروز واکسیناسیون بالای ۱۸ سال در نیشابور، فیروزه و زبرخان آغاز شده و سرعت واکسیناسیون افزایش یافته اما با وجود کاهش آمار کرونا هر روز باید منتظر پیک جدیدی باشیم.
معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور در این‌مراسم‌ گفت: در ۹مرکز تجمیعی واکسیناسیون در سه شهرستان نیشابور، فیروزه و زبرخان امکان واکسیناسیون تا ۲۰هزار نفر در روز فراهم‌ شده اما میزان مراجعان کمتر از ۱۰ هزار نفر بوده و برخی روزها به پنج هزار نفر می‌رسد.
علیرضا قامتی افزود: متأسفانه با صحبت‌هایی که طی روزهای اخیر مطرح شده میزان مراجعه برای واکسیناسیون کاهش یافته و آمار نشان داده در سنینی که واکسیناسیون انجام شده میزان تلفات کاهش یافته است و در این زمینه باید اطلاع‌رسانی به صورت گسترده انجام شود.
وی اظهار داشت: با قدردانی از کادر بهداشت و درمان باید اعلام کنم هیچ زمانی در شاخصه واکسیناسیون از میانگین استان‌ عقب نبودیم.
وی بیان کرد: با سویه جدید کرونا که در ترکیه مشاهده شده و شناسایی نخستین بیمار مبتلا به قارچ سیاه در نیشابور باید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: روز گذشته اطلس مدیریتی شهرستان نیشابور تهیه شده و بر این اساس در سال ۱۳۹۸ نسبت تخت های بیمارستانی نیشابور نسبت به استان پنج و هفت دهم‌ درصد بوده است و شاخص نیشابور در این‌ بخش از هشت دهم به یک رسیده اما این میزان نسبت به میزان بستری‌های نیشابور ۱۱ و ۹۲ دهم درصد است که نشان می‌دهد میزان خدمت کادر درمانی ما در این بخش ۲برابر میانگین استانی است.
وی تصریح کرد: میانگین تخت‌های بیمارستانی در نیشابور به ازای هر یک هزار نفر یک‌ درصد است و تعداد تخت‌های بیمارستانی در نیشابور ۵۰درصد از میانگین کشوری کمتر است که این کار را برای کادر بهداشت و درمان در نیشابور بسیار مشکل کرده است.
وی گفت: با حمایت‌ نمایندگان نیشابور ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای بیمارستان سوم‌ نیشابور تامین شد و با راه‌اندازی این بیمارستان ظرف ۱۸ ماه آینده ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی نیشابور به یک و ۲دهم درصد افزایش می‌یابد البته باز هم با میانگین کشوری فاصله داریم.
قامتی افزود: جمعه ۲۹ مرداد ماه روز تلخی برای نیشابور بود و کلیه تخت‌های بیمارستانی پر شد به طوری که دیگر تختی برای بیماران جدید وجود نداشت.
وی ادامه داد: با تصمیمی که اتخاذ گردید ایجاد بیمارستان سطح چهار بیمارستانی با ظرفیت یکصد تخت در دستور کار قرار گرفت و هم‌زمان افزایش پایگاه‌های واکسیناسیون نیز مورد نیاز بود.
وی اظهار داشت: با همکاری سپاه پاسداران و بسیج تامین تجهیزات و منابع انسانی انجام شد و در کمتر از ۷۲ ساعت این بیمارستان در سطح استاندارد ایجاد شد که افتخاری برای نیشابور است.
وی بیان کرد: با همکاری فولاد خراسان در حوزه تجهیزات ضروری برای پایگاه‌های واکسیناسیون دستگاه اکسیژن‌ساز و کامپیوتر تامین شد.
وی یادآور شد: یکی از دغدغه‌های جدی امروز ما بحران آب است و در این خصوص باید مجتمع فولاد خراسان ورود پیدا کند و امروز حدود ۲۵۰لیتر آب تصفیه شده برای حوزه شهرک صنعتی نیشابور پیش‌بینی شده است و در این خصوص فولاد خراسان یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طی سه سال سرمایه‌گذاری می‌کند.
وی گفت: ایجاد یک مجتمع فرهنگی با رویکرد ایثار و شهادت در نیشابور با ۱۵ میلیارد تومان اعتبار در دستور کار قرار گرفته است که یکی از نیاز اصلی نیشابور است.