نخستین تور صنعتی خبرنگاران خراسان در نیشابور برگزار شد
نخستین تور صنعتی خبرنگاران خراسان در نیشابور برگزار شد
جمعی از خبرنگاران استان خراسان رضوی در قالب نخستین تور صنعتی خبرنگاران خراسان از سه واحد تولیدی و یک طرح صنعتی در شهرک‌های صنعتی خیام و عطار در شهرستان‌های نیشابور و زبرخان بازدید و طی این برنامه خبرنگاران از خطوط تولید کارخانه کِلِوِر و نفیس پارت پیشرو نیشابور در شهرک صنعتی خیام و شرکت آرد و طرح فولاد در شهرک صنعتی عطار دیدن کردند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در حاشیه این تور گفت: دیروز با امضای یک مدل توافقی بین وزارت نیرو و صمت ایجاد نیروگاه خورشیدی در شهرک‌های صنعتی در دستور کار قرار گرفت و در این راستا شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی مشهد پایلوت اجرای این طرح می‌شود.
علی بهرامی‌زاده اظهار کرد: از چهار ماه قبل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با همکاری انجمن مدیران صنایع استان اقدام به شناسایی شرکت‌های توانمند در حوزه تولید برق کردند و در این راستا یک شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه فردوسی مشهد طرح جامعی را به منظور ایجاد نیروگاه خورشید در شهرک‌‌های صنعتی با مشارکت بخش خصوصی تدوین کرد.
وی افزود: این طرح به صورت پایلوت در شهرک صنایع غذایی مشهد اجرا و سپس در کل شهرک‌های صنعتی کشور اجرایی می‌شود.
وی بیان کرد: در حوزه تامین برق در شهرک‌های صنعتی قوچان ۲، شهرک صنعتی مشهد پنج، شهرک صنعتی کلات، شهرک صنعتی گناباد، ناحیه صنعتی داورزن و میان‌جلگه با مشکلات جدی روبرو بودیم و برای حل این‌ مشکل قرار بر این شد در قالب یک مدل مشارکتی ۴۰درصد هزینه‌های انتقال توسط شرکت برق منطقه‌ای استان، ۴۵ درصد توسط شهرک صنعتی و مابقی از طریق اعتبارات استانی تامین شود و شرکت برق هم‌نسبت به انتخاب پیمانکار اقدام می‌کند و بدین ترتیب تامین برق تا پایان ۱۴۰۱ انجام‌ می‌گردد.
وی خاطرنشان کرد: برای ادامه فعالیت ماینرهای دارای مجوز هنوز دستورالعملی ابلاغ نشده و هرگونه فعالیت در این حوزه تخلف است.
وی با بیان اینکه ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها اولویت استراتژیک شرکت شهرک‌های صنعتی است اظهار داشت: برای صنایع آب‌بر مدلی برای تامین آب از پساب تصفیه‌خانه‌ها در شهرک صنعتی خیام شروع شده و همین مدل در شهرک صنعتی مشهد پنج مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بهرامی‌زاده گفت: در حال حاضر ۲۹شهرک و ۲۱ ناحیه صنعتی مصوب در استان‌ خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد ۲۶ شهرک و ۱۴ ناحیه فعال است و مراحل تملک چهار ناحیه صنعتی دیگر نیز در حال انجام است که ۲مورد در بخش سرولایت شهرستان نیشابور و بخش گرماب شهرستان فیروزه و بخش بیزه شهرستان داورزن و بخش زاوه در حال انجام است.
وی افزود: توسعه شهرک صنعتی خیام در قالب شهرک‌های صنعتی تقاضا محور مورد توجه است و مواردی در حوزه منابع طبیعی دارد و با رفع این موارد توسعه این شهرک آغاز می‌گردد.
وی اظهار کرد: برای ادامه کار تصفیه‌خانه چرم‌شهر مواردی برای ادامه کار پیمانکار وجود داشت که در جلسات کمیته مانع‌زدایی استان مطرح شد و حدود ۸۰میلیارد ریال تومان تجهیزات در شهریور ماه برای این‌تصفیه خانه تامین شد تا مراحل بعدی ادامه یابد.
وی بیان کرد: تنوع و تعدد شهرک‌های صنعتی در نقاط مختلف استان با توجه به ظرفیت‌ها و مزیت‌های هر منطقه مورد توجه است و در این چارچوب شهرک تخصصی گوهرسنگ‌ها، سنگ‌های صنعتی و نیمه صنعتی در مشهد، در ناحیه صنعتی بیزه تولید فلفل و ادویه‌جات ، در تربت حیدریه زون‌ تخصصی کائولن به عنوان ماده اولیه تولید کاشی و سرامیک، شهرک صنعتی مشهد و کلات انتقال درودگران در دستور کار قرار دارد.
وی گفت: تاکنون ایجاد و واگذاری ۸۵ کارگاه تولیدی انجام شده که تا پایان به بهره‌برداری می‌رسد و واگذاری ۵۱۱ واحد تولیدی دیگر که ۴۳ مورد آن مربوط به شهرک صنعتی خیام است انجام شده و مراحل اخذ مجوز محیط زیست آن در حال انجام است و همچین ایجاد کارگاه‌های دانش‌بنیان در شهرک فن‌آوری صنایع غذایی در دستور کار قرار دارد و در این چارچوب در جلسه کمیته راهبری پنج طرح به تصویب رسیده است.
وی با اشاره به اینکه پارسال با کمک بسیج مهندسین امام رضا شناسایی و پایش واحدهای راکد و نیمه فعال انجام شد اظهار کرد: در این قالب ۱۰۵ واحد که با کمبود نقدینگی و جذب سرمایه‌گذار روبرو بودند به چرخه تولید بازگشت و امسال هم این طرح از سه هفته قبل شروع شد و ۳۰۴ واحد در شهرک‌های صنعتی و ۵۲۳ واحد در خارج از شهرک‌های صنعتی شناسایی شد و از طریق بسیج مهندسین و مشاورین کسب‌وکار در حال پیگیری است و ۸۰درصد این طرح انجام و آسیب‌شناسی شده است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه زیرساخت‌های مخابراتی با پیگیری مشکلات توسط خبرنگاران گشایش‌های جدی در مشهد و نیشابور ایجاد شد که جای تقدیر دارد، گفت: ما آماده ایم در هر کجا اپراتورهای مخابراتی برای نصب دکل نیاز به زمین دارند همکاری لازم انجام شود.

در نیشابور، فیروزه و زبرخان ۵۱ واحد تعطیل وجود دارد

مدیر شرکت شهرک‌های صنعتی نیشابور، فیروزه و زبرخان در این برنامه گفت: در شهرک‌‌های صنعتی خیام و عطار و نواحی صنعتی کمال‌ و میان‌جلگه به ترتیب از ۳۰۶ قرارداد ۱۹۹ واحد، از ۴۱ قرارداد هشت واحد، ۴۳ قرارداد ۱۱واحد و از ۲۷ قرارداد هفت واحد فعال است و در نیشابور، فیروزه و زبرخان ۵۱ واحد تعطیل وجود دارد که درحال پایش برای بازگرداندن این واحدها به چرخه تولید هستیم.
حسین سراج افزود: طرح ناحیه صنعتی طاغنکوه به علت احتمال وقوع سیل و قرار گرفتن در مسیل لغو شد و به گرماب انتقال یافت ولی در آنجا همه به دلیل ارتقای گرماب به شهر فاصله شهرک صنعتی از آن باید افزایش یابد.
وی اظهار کرد: ناحیه صنعتی کمال دارای گرید سه و میان‌جلگه گرید چهار و شهرک صنعتی خیام گرید پنج است و شهرک صنعتی عطار با سه هزار هکتار وسعت بزرگ‌ترین شهرک صنعتی در شمال‌شرق کشور با گرید ۶ و دارای ۲۰واحد صنعتی است.