نادیده گرفتن جوانه های جوان ها
نادیده گرفتن جوانه های جوان ها
بازخوانی پیشنهادات گذشته ی فرهنگی برای تدوین برنامه های آتی مورد نیاز است.

مسعوداصغرنژادبلوچی

سال‌های نه‌چندان دور پیشکسوت‌ها، با احترام به اعتقادات اجتماعی و فرهنگی و سرزمینی، سعی می‌کردند جوانان یا اشخاصی را تربیت کنند که به‌واسطه‌ی آن‌ها و تعلیمات انجام پذیرفته آن اشخاص بتوانند ادامه‌دهنده راه پرفرازونشیب فرهنگ و هنر این سرزمین باشند.

 چند سال پیش به‌واسطه و همت میراث فرهنگی شهرستان فیروزه و با همکاری مسئول محترم میراث شهرستان فیروزه و بنده و دوستی دیگر در محل باغ نشاط و با حضور نوادگان کمال‌الملک مراسمی به‌عنوان نخستین آیین پاسداشت هنرمند بزرگ این سرزمین کمال‌الملک برگزار شد که با توجه به عملکردها و بازتاب‌های رسانه‌ای کاری چشم‌گیر به نظر رسید و آمد.

بااین‌حال و وصف تصور بر آن بود که سال بعد نیز چنین برنامه‌ای حالا باکیفیت بهتر و برنامه‌ریزی‌شده طرح و ارائه شود. منتها سال بعد که این اتفاق رخ داد خوشبختانه در هاله‌ای از ابهام و لفافه و بدون اطلاع از برگزارکنندگان نخستین دوره و در محل آرامگاه کمال‌الملک با شعرخوانی و سخنرانی به پایان رسید. منتها در سال جاری در سالی که شعار و شأن کشور بر اساس تولیدات داخلی و محتواها و بسته‌های فرهنگی نام‌گذاری شده است این مراسم بار دیگر در محل باغ نشاط و با حضور اشخاصی خاص و خبره برگزار شد.

 منتها این‌گونه جزیره‌ای عمل کردن و تک‌تک انسان‌ها را رصد کردند و بازتاب‌های فرهنگی سرزمین عزیزمان را به شکل رفع یک وظیفه کاری انجام دادن در کل موجب می‌شود که فعالین فرهنگی در این سرزمین بیشتر به حاشیه رانده شوند و از انجام کارهای بزرگ‌تر متوالی‌تر شانه خالی نموده و سرد شوند.

این یادداشت بر آن است تلنگری کوچک به بانیان و انجام دهندگان این‌گونه همایش‌ها بزند که همان‌گونه که لازم است از تجربیات اساتید و پیشکسوتان استفاده شود لازم است که به تلاش‌های جوان‌ها نیز نگاه جدی‌تری توجه گردد تا بتوان کاروان پویا و سرزنده فرهنگ را در طول تاریخ همواره سرافراز نگه‌داریم.

  • نویسنده : مسعوداصغرنژادبلوچی
  • منبع خبر : خاتون شرق