میزان اهدای خون در نیشابور ۱۷ درصد کاهش یافت
میزان اهدای خون در نیشابور ۱۷ درصد کاهش یافت
فرماندار نیشابور گفت: با وجود همه محدودیت‌ها به دلیل شیوع کرونا طی این مدت میزان اهدای خون در نیشابور ۱۷ درصد کاهش یافته و با توجه به اینکه حدود ۲۰درصد از مراجعه‌کنندگان به دلایل مختلف موفق به اهدای خون نمی‌شوند باید تلاش کنیم با اطلاع‌رسانی و اگاه‌سازی شهروندان حضورشان در این حوزه افزایش یابد

علیرضا قامتی در حاشیه بازدید از پایگاه انتقال خون نیشابور به مناسبت هفته انتقال خون در جمع خبرنگاران افزود: در حال حاضر ۲دستگاه سانتریفیوژ پایگاه انتقال خون این شهرستان فرسوده است و برای تهیه هر دستگاه بالغ بر هفت میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
وی بیان کرد: به کمک این دستگاه چهار فرآورده خونی که بسیار حیاتی است تهیه می‌شود و در این حوزه نیازمند حمایت و توجه خیرین حوزه سلامت هستیم.
وی اظهار داشت: مقدمه نجات جان بیماران تهیه فرآورده‌های خونی است و در شرایط فعلی با توجه به افزایش بیماران ناشی از سوانح میزان نیاز در این بخش افزایش یافته است.

سرپرست پایگاه انتقال خون نیشابور نیز گفت: از ابتدای امسال پنج هزار و ۴۶۱ نفر برایداهدای خون به این پایگاه مراجعه کرده‌اند که از این تعدادسه هزار و ۹۹۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.
زهرا راه‌چمندی با اشاره به اینکه هفت درصد اهدا کنندگان خون را در نیشابور زنان تشکیل می‌دهند اظهار داشت: طی یک سال گذشته ۲۶ هزار و ۶۰۰ کیسه فراورده‌ خونی تهیه شده که از این تعداد ۱۸ هزار و ۸۰۰ کبسه به مرکز استان ارسال و مابقی در بیمارستان‌های نیشابور توزیع شده که از این تعداد یک هزار و ۴۰۰ واحد پلاکت بوده است.
وی بیان کرد: از حدود یک ماه گذشته ۲۴ واحد پلاسمای کووید ۱۹ برای بیماران کرونایی در نیشابور مورد استفاده قرار گرفته و در حال حاضر چهار نوع فراورده خونی در نیشابور تولید می‌شود ولی امکان تهیه پلاسمای کووید ۱۹ نداریم.
وی خاطرنشان کرد: از عمر ۲ سانتریفیوژ موجود در پایگاه انتقال خون نیشابور بالغ بر ۲۰ سال می‌گذرد و میزان کیفیت فرآورده‌های ‌خونی به شدت در حال کاهش است علاوه بر این‌که خطرات جانبی نیز دارد.
وی تصریح کرد: یکی از ارکان سلامت شهرستان پایگاه انتقال خون است که خون مورد نیاز بیماران اتاق عمل و حوادث را تامین‌ می‌کند و در حال حاضر مشکل عمده پایگاه اهدای خون در شهرستان نیشابور کمبود پزشک مقیم است که پاسخگوی تعداد مراجعان و نیاز مردم نیست.
وی ادامه داد: تنها پایگاه انتقال خون نیشابور دارای ۱۵ نفر پرسنل و حدود ۵۰۰ مترمربع زیربنا است و برای تامین فرآورده های خونی و تکمیل ‌زنجیره سلامت شهروندان نیازمند توجه ویژه جهت نوسازی و توسعه فضا‌ و تهیه تجهیزات است.