میانگین سنی مبتلایان در نیشابور به ۳۴ سال رسید
میانگین سنی مبتلایان در نیشابور به ۳۴ سال رسید
معاون استاندار و فرماندار نیشابور‌گفت: متأسفانه میانگین سنی مبتلایان و افرادی که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در شهرستان فوت کرده‌اند به شدت کاهش یافته و اکنون به ۳۴ سال رسیده و بر خلاف گذشته بدون بیماری زمینه‌ای فوت کرده‌اند و این آلارم جدی برای شهروندان است.

علیرضا قامتی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: طی چند روز اخیر آمار افرادی که به بیمارستان مراجعه کردند و کسانی که بستری شدند، افزایش چشم‌گیری داشته است و با وجود اینکه در گذشته نسبت آمار افرادی که بستری می‌شدند به نسبت کسانی که ترخیص می‌شدند، حدوداً یکسان بود اما اکنون این نسبت تغییر یافته و آمار بستری‌ها روز به روز در حال افزایش است، اگر چه چند روز قبل فقط یک‌ صد نفر در بیمارستان بستری بودند اما در حال حاضر این آمار تا عصر روز پنجشنبه ۲۶ تیر ماه به ۱۶۱ نفر افزایش یافته است.

علیرضا قامتی افزود: میانگین تلفات در هفته گذشته سه نفر در روز بوده اما طی روزهای اخیر به ۶ نفر هم در روز رسیده است، اگر چه طی دو روز اخیر شهروندان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجه بیشتری داشتند، اما هنوز در مراکز تجمعی از جمله میدان میوه و تره‌بار تجمعاتی وجود دارد.

 ۵۰ درصد افراد فوتی بر اثر کرونا در تجمعات عروسی و عزا حضور داشتند

وی از شهروندان خواست از برگزاری هر گونه مراسم عروسی و عزا در منازل به جد پرهیز کنند، بر اساس آخرین آمار حدود ۵۰ درصد افرادی که بر اثر ویروس کرونا در شهرستان فوت کرده‌اند ناشی از حضور در تجمعات عروسی و عزا بوده است.

فرماندار نیشابور عصر روز گذشته به ایسنا گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته متأسفانه دو نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در شهرستان فوت کرده‎اند.

اگر چه قبلاً تست کرونای دو سوم افرادی که مراجعه می‌کردند منفی و یک‌سوم مثبت بود اما طی ۲۴ ساعت گذشته از ۴۴ نمونه‌ای که گرفته شده، تست ۲۶ نفر مثبت و ۱۸ نفر منفی بوده است، همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۷ نفر به بیمارستان مراجعه داشته‌اند که ۲۳ نفر بستری و ۱۴ نفر ترخیص شدند و این آمار بالایی است.

وی همچنین از تکمیل ظرفیت بیمارستان ۲۲ بهمن خبر داد و اظهار کرد: از روز گذشته بخشی از بیمارستان حکیم تخلیه و برای بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفته شد.

قامتی افزود: عملاً وقتی بخشی از بیمارستان تخلیه می‌شود نه تنها ارائه خدمات به آن بخش‌ها محدود می‌شود بلکه بخشی از خدمات‌ رسانی به شهروندان نیز در دیگر حوزه‌های تخصصی با محدودیت مواجه می‌شود.

وی با تقدیر از تلاش‌های شبانه‌روزی پزشکان، پرستاران و کادر درمان شهرستان نیشابور مطرح کرد: با وجود اینکه پزشکان و پرستاران در حد توان خود، فعالیت می‌کنند اما برای ارائه خدمات بیشتر به شهروندان بیش از این منابع انسانی و تجهیزات نداریم.

فرماندار نیشابور بیان کرد: به دلیل افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا اقدام به پخش صوتی هشدار وضعیت قرمز و ارائه هشدارهای لازم در سطح معابر شهر نیشابور شده است، خوشبختانه آمار ترددها در خیابان‌ها نیز کاهش یافته و انتظار داریم تداوم یابد.


میانگین سنی مبتلایان و افراد فوتی به دلیل ابتلا به کرونا در نیشابور به شدت کاهش داشته است


وی گفت: این ویروس از بین نرفته و همچنان وجود دارد ولی باید حضور خود در تجمعات و مراکز عمومی را کمتر نمود، اکنون تعداد افرادی که در قرنطینه خانگی هستند از ۲۰۰۰ نفر به ۲۴۵۰ نفر افزایش یافته است.

قامتی اظهار کرد: متأسفانه میانگین سنی مبتلایان و افرادی که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در شهرستان فوت کرده‌اند به شدت کاهش یافته و اکنون به ۳۴ سال رسیده و بر خلاف گذشته بدون بیماری زمینه‌ای فوت کرده‌اند و این آلارم جدی برای شهروندان است.

فرماندار نیشابور با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت مبتلایان به ویروس کرونا در نیشابور بین زنان و مردان ۵۰ درصد و برابر است، افزود: اگر چه بخش‌های بیمارستان ۲۲ بهمن و یک بخش از بیمارستان حکیم برای بیماران مبتلا به کرونا جابه‌جا شده اما ارائه خدمات به دیگر بیماران تعطیل نشده و همچنان ادامه دارد.

معاون استاندار و فرماندار نیشابور بیان کرد: خدمات از حالت عادی خود دارد خارج می‌شود، متأسفانه تا کنون ۱۰۰ نفر از کادر پرستاری و پزشکی شهرستان نیشابور مبتلا شده‌اند ولی خوشبختانه تلفاتی نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه اکنون اولویت با بیماران مبتلا به کرونا است و برخی بخش‌های بیمارستان‌ها در حال تخلیه شدن هستند، به همین دلیل ارائه خدمات در بخش‌های دیگر از جمله قلب، شیمی‌درمانی، دیالیز و… محدود می‌شود، اگر ارائه خدمت در بخشی با محدودیت مواجه شود، قطعاً سایر بخش‌ها را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

قامتی عنوان کرد: اکنون در وضعیت هشدار قرار داریم، نباید فکر کرد چون چند روز پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده دیگر با مشکلی مواجه نیستیم، به دلیل برگزاری یک مراسم عروسی در شهرستان ۲۰ نفر به ویروس کرونا مبتلا شدند.

وی گفت: با توجه به اینکه هر نفر بیمار کرونایی چندین نفر را می‌تواند مبتلا کند، اگر تعداد بیماران بستری در بیمارستان افزایش یابد دیگر نمی‌توانیم خدمات ارائه دهیم.

فرماندار نیشابور تصریح کرد: هم‌ اکنون در بخش نگهداری بیمارانی که نیاز به خدمات تخصصی دارند ۹ نفر در بیمارستان زیر دستگاه هستند و چون تجهیزاتی بیش از این نداریم اگر افراد دیگری به این تعداد بیمار اضافه شوند، طبیعتاً ضریب فوتی‌ها افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون در شهرستان نیشابور ۲۹۷۹ نفر برای بستری شدن به بیمارستان مراجعه کرده‌اند که تا این لحظه ۲۵۴۳ نفر ترخیص شده‌اند.

قامتی بیان کرد: در حال حاضر در بیمارستان ۲۲ بهمن نیشابور ۱۶۱ نفر بستری هستند، در مجموع از ابتداء شیوع ویروس کرونا تا کنون در شهرستان ۲۷۵ نفر فوت کرده‌اند که از این تعداد تست کرونای ۱۴۹ نفر منفی، اما مشکوک به کرونا بوده‌اند، ۱۰۲ نفر مثبت و ۲۴ نفر در حال بررسی هستند.

وی گفت: از زمانی که آزمایشگاه مرجع ویروس کرونا در شهرستان نیشابور راه‌اندازی شد از کل آزمایش‌هایی که انجام شده، تست ۲۴۰۰ نفر منفی و ۱۷۲۸ نفر مثبت بوده‌اند، همچنین از ۱۶۱ نفری که اکنون در بیمارستان بستری هستند، متأسفانه وضعیت ۹۵ نفرشان حاد است.

فرماندار نیشابور در ادامه از ایجاد محدودیت‌هایی در ادارات و سطح شهرستان خبر داد و اظهار کرد: ضمن اینکه ورود گردشگران به‌ تمامی ییلاقات شهرستان ممنوع شده است، شهروندان برای دریافت خدمات حتماً باید با ماسک وارد ادارات شهرستان نیشابور شوند در غیر این صورت ارائه خدمت به آنها انجام نخواهد شد، در حال حاضر در تمامی ادارات و بسیاری از مراکز صنعتی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی صورت می‌گیرد.

قامتی مطرح کرد: در دو تا سه مرکز پیشخوان به دلیل اینکه ضرورت فعالیت روزانه است مقداری تجمع جمعیتی بیشتر و در برخی از بانک‌ها به دلیل محدودیت ساعت کاری شاهد تجمعاتی هستیم، مردم سعی کنند از خدمات الکترونیک استفاده کنند و در صورت ضرورت حضور در این اماکن برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را رعایت کنند.

افزایش آمار مراجعان به مراکز درمانی با علائم حادتر

در ادامه رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور به ایسنا گفت: روند بستری از ابتداء اسفند ماه سال ۹۸ تا تیر ماه سال جاری وضعیت نامناسبی به خود گرفته و وضعیت امروز ما بدتر از اسفند ماه گذشته است.

محسن عظیمی‌‏نژاد از افزایش آمار مراجعه به مراکز درمانی با علائم حادتر خبر داد و اظهار کرد: تجمع در هر جا و مکانی، امکان آلوده شدن فرد به کرونا را دارد و باید از این تجمعات جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: آمار بستری‌های کرونا در نیشابور رکورد زده و به دلیل تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان ۲۲ بهمن افراد جدید در بیمارستان حکیم بستری می‌شوند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور با تأکید بر استفاده از ماسک، عنوان کرد: استفاده از ماسک بهترین راهکار خود مراقبتی است و مبتلایانی که از بیماری خود اطلاع دارند، حتماً در منزل بمانند و در مکان‌های عمومی حاضر نشوند.

با توجه به اینکه بر اساس اعلام سامانه اطلاع‌رسانی، خودارزیابی و ثبت بیماران کرونایی در شهرستان نیشابور ۵۰ منطقه پر خطر اعلام شده‌ است، ضرورت دارد شهروندان برای مراقبت از سلامت خود و دیگران از حضور در مکان‌های عمومی برای جلوگیری از انتقال و شیوع بیشتر ویروس کرونا امتناع کنند و در صورت لزوم حتماً از ماسک استفاده نمایند