موقوفه‌‌ای که حامی جان نیشابوری‌ها در قحطی قرن ۱۳ شد
موقوفه‌‌ای که حامی جان نیشابوری‌ها در قحطی قرن ۱۳ شد
متولی بنیاد موقوفه لیلا خانم در منطقه بکاول نیشابور در جلسه هیئت امنای این موقوفه گفت: تاریخ وقف‌نامه نخست این موقوفه سال ۱۲۴۷ هجری شمسی است و در سال ۱۳۴۴ توسط حاج مرتضی ذبیحی نیشابور به صورت رسمی ثبت شد و عایدات آن صرف تعزیه‌خوانی، برطرف کردن اختلافات، عمران ابنیه نیازمندان و در راه‌ماندگان می‌شود و در قحطی قرن ۱۳ موجب نجات جان افراد زیادی در نیشابور شد.

دکتر ابراهیم ذبیحی اظهار داشت: این موقوفه بیش از هفتاد هزار مترمربع زمین در قالب ۵۰قطعه اختیار دارد و امکان ایجاد بخش‌های مختلف فرهنگی و آموزشی در قالب کتابخانه و کانون پرورش فکری را در این منطقه دارد و از اهداف جدید این موقوفه در جهت ارتقای سلامت جسمی و روحی شهروندان کمک به راه‌اندازی آزمایشگاه مولکولی جهاد دانشگاهی نیشابور برای تشخیص ویروس کووید ۱۹ و ایجاد باغ تفریحی لیلا خانم برای استفاده شهروندان است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور گفت: مدیریت اوقاف نیشابور از سوی متولیان باید با دقت نظر همراه باشد تا آیندگان دچار مشکل نشوند و این امانت به درستی به دست صاحبان اصلی آن برسد.
علیرضا قامتی در  جلسه هیات امنای بنیاد موقوفه لیلا خانم در نیشابور افزود: یکی از بهترین امانت‌هایی که نزد مردم این منطقه قرار دارد شهدایی است که تقدیم انقلاب کرده‌اند و همچنین اموالی است که از صدها سال قبل در قالب نذر و وقف امور خیر برای آیندگان به امانت گذاشته‌اند که امروز به دست ما رسیده‌ است.
وی بیان کرد: متاسفانه پدیده بالا شهر و پائین شهر وجود دارد و افتخار ما این است که برای کاهش فاصله طبقاتی انسان‌های نیک اندیشی مانند متولیان موقوفه لیلا خانم وجود دارند که تلاش می‌کنند و اینها ارزش‌هایی ماندگار برای نیشابور است.
وی تصریح کرد: در طرح تفصیلی نیشابور هم باید با رویکرد توسعه اقتصادی و معیشتی کمک به گسترش منافع این موقوفات مورد توجه قرار بگیرد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور در این جلسه گفت: از ابتدای امسال ۴۷ موقوفه در نیشابور ثبت شده که از این تعداد ۲۴مورد وقف جدید بوده و مابقی موقوفه‌های قدیمی است که شناسایی و برای آنها سند صادر شده است.
حجت‌الاسلام صادق خلیلی افزود: نیازهای مردم در زمان‌های مختلف تغییر می‌کند و همانطور که در قدیم وقف برای کاروانسرا، حمام و آب‌انبار رواج داشت امروز وقف برای تهیه جهیزیه و کارآفرینی مورد توجه قرار دارد.
وی اظهار داشت: یکی از مسائل در بخش موقوفات قدیمی نیت واقف است که باعث می‌شود متولی نتواند منافع موقوفه را در بخش‌های دیگری به غیر از نیت واقف صرف کند و به همین خاطر در موقوفه‌های جدید نیت مطلق امور خیر در محل موجب افزایش اختیارات متولی می‌گردد.
وی ادامه داد: همواره در طول تاریخ موقوفات در خدمات رسانی به مردم نقش پررنگی داشته‌اند اما باید توجه داشت برای اینکه این توافق‌نامه‌ها منشا خیر باشند باید در تنظیم آنها ضوابط شرعی و قانونی به دقت رعایت گردد تا در آینده مشکل‌ساز نشود.
وی اظهار داشت: در موقوفات منفعتی باید موضوع مالی وقف در توافق‌ها و قراردادها براساس نظر واقف کاملا مشخص و رعایت شود تا از سود و منفعت وقف دقیقا در جهت نیت واقف استفاده شود و نقش اداره اوقاف فقط نظارتی است.
وی بیان کرد: موقوفه لیلا خانم در منطقه بکاول نیشابور نشان‌دهنده نگرش و نیت خیرخواهانه بانیان آن و در جهت توسعه این منطقه است و امیدواریم با دقت نظر منافع این موقوفه در چارچوب نیت واقف در جهت خیروصلاح شهروندان صرف شود.
وی تصریح کرد: نیشابور سابقه‌ای بسیار طولانی در حوزه وقف دارد و قدیمی‌ترین وقف‌نامه خراسان بزرگ که قدمت آن به دوره تیموریان در سال ۷۷۷ هجری قمری باز‌می‌گردد متعلق به امام‌زاده عمادالدین(ع) در روستای پیرشهباز بخش سرولایت است.
شهرستان های نیشابور، فیروزه و زبرخان در خراسان رضوی دارای ۱۱ هزار رقبه و بیش از ۱۰۰ بقعه است که ۶۳ مورد آن تاکنون ثبت اداره اوقاف و امور خیریه شده است. در این سه شهرستان ۲ هزار و ۸۱۲ موقوفه ثبت شده که مدیریت ۲ هزار و ۵۴۷ مورد آن با اداره اوقاف و امور خیریه و ۲۶۵ موقوفه دیگر نیز با متولیان است.