موضوع استان شدن نیشابور قابل حل است
موضوع استان شدن نیشابور قابل حل است
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه سفر خود به نیشابور در پاسخ به سوال خبرنگار خاتون شرق در خصوص شرایط تقسیمات سیاسی و موضوع استان شدن نیشابور گفت: هم اکنون تقسیمات کشوری به خاطر انتخابات متوقف شده است ولی به نظر من باید کار های کارشناسی آن انجام شود و در این‌خصوص رایزنی ها با وزارت کشور انجام بگیرد. پس از انتخابات دولت جدید سیاستش را در خصوص تقسیمات کشوری اعلام می کند و این موضوع(استان شدن نیشابور) قابل حل است.

اختصاص ۱۰۳ میلیارد تومان اعتبار برای حل مشکلات عمرانی نیشابور، فیروزه و زبرخان

همچنین با حضور علی نیکزاد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و آقایان خضریان، موسوی، نادری و سرگزی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تنی چند از مسئولین اجرایی کشور و استان مشکلات مختلف حوزه انتخابیه نیشابور، فیروزه و زبرخان مورد بررسی قرار گرفت و بالغ بر ۱۰۳ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شد.

همچنین جلسه شورای اداری نیشابور که با حضور علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی،احسان ارکانی نماینده مجلس نیشابور فیروزه و زبرخان، فرماندار نیشابور و جمعی است مسئولین استانی و کشوری در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.
فرماندار نیشابور در این جلسه گفت: امید است به میزان اختیارات نایب رئیس مجلس در سطح استان و کشور گام‌های اساسی برداشته شود و خدمات ارزنده تری را جهت خدمت رسانی برای مردم انجام دهیم.
علیرضا قامتی افزود: رفاه در سطح کشور و استان خوب است اما برخی قوانین مزاحم موجب می شود که آن طور که باید به مردم خدمات ارائه نشود.
وی ابراز امیدواری کرد که این قوانین از بین بروند. قامتی در رابطه با تامین آب شهرستان اظهار داشت: برای تامین آب باکیفیت حداقل هفت میلیارد تومان نیاز است در غیر این صورت باید شاهد تنش های اجتماعی باشیم.

نماینده نیشابور، فیروزه و زبرخان درمجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: یکی از مشکلات کنونی شهرستان بازسازی جاده قدیم سبزوار خوشاب است که به جاده مرگ مشهور است و متأسفانه چندین تصادف مرگبار را در آن شاهد بودیم. احسان ارکانی افزود: ایجاد شهرک کمال الملک در شهرستان فیروزه از مطالبات جدی مردم است.
وی با اشاره به طرح مسکن ملی شهرستان اظهار داشت: موضوع مسکن ملی جزو یکی از مهمترین مطالبات مردم منطقه است. ارکانی همچنین با اشاره به مشکلات معدن فیروزه شهرستان فیروزه گفت: این معادن با مشکلاتی همچون خام‌فروشی و نبود صنایع تکمیلی مواجهند.
وی همچنین حمایت از کارگاه های خانگی و صنایع دستی،صنایع دامی و کشاورزی را نیز مهمترین درخواست های مردم شهرستان عنوان کرد و افزود: از دیگر مطالبات مردم موضوع تامین آب شرب بهداشتی تعدادی از روستاهای شهرستان است.


نماینده مردم نیشابور،فیروزه و زبرخان همچنین به موضوع دو بانده شدن جاده نیشابور و فیروزه اشاره کرد و ادامه داد: انتقال آب شرب سد بار به فیروزه نیز از دیگر درخواست های مردمی است.
احسان ارکانی همچنین در رابطه با شهر همت آباد،ایجاد کمربندی در اطراف این شهر را نیز مهم دانست و اظهار داشت:
تامین اعتبار انتقال آب سد شهرستان بار و آسفالت جاده دسترسی بالادست شهر بار نیز یکی از مهمترین مصوبات سفر یک روزه علیه نیکزاد نایب رئیس مجلس است.
وی افزود: آسفالت جاده دسترسی به بخش سرولایت نیز یکی دیگر از مصوبه های این جلسه بوده، همچنین آسفالت جاده بین شهرستان‌های بار و فیروزه و اعتبار انتقال آب و فاضلاب شهری از مهمترین مسائل مطرح شده در جلسه است.
احسان ارکانی از پیگیری و ارتقاء بخش میان جلگه شهرستان خبر داد و گفت: این خواسته در حال پیگیری است و گفتنی است که جمعیت این بخش بیش از ۵۰ هزار نفر است.
ارکانی عدم آنتن دهی موبایل در برخی از جاده های روستا را یکی دیگر از مشکلات شهرستان عنوان کرد و افزود: با توجه به نبود آنتن موبایل در بسیاری مواقع کمک رسانی و اورژانس جاده‌ای با مشکل مواجه است.
وی در ادامه درخواست تعریض و آسفالت نقاط حادثه خیز جاده نیشابور به کاشمر را نیز یکی از مسائل شهرستان دانست و گفت: متأسفانه دراین جاده تصادفات زیادی رخ می دهد که منجر به مرگ مردم می شود. احسان ارکانی تامین اعتبار جهت افزایش ظرفیت مخزن آب زمین تعدادی از روستاها را نیز مهم دانست و در ادامه گفت: قیر و آسفالت جاده های مواصلاتی نیز از دیگر پیگیری‌های انجام شده است اما متاسفانه هنوز برخی از جاده ها آسفالت نشده است.
وی تجهیز سالن های ورزشی نیز از دیگر مسائل شهرستان عنوان کرد و در رابطه با زبرخان گفت: طرح تفصیلی در مورد این شهر از مهمترین خواسته های مردم منطقه است و با توجه به اینکه سالانه ۷ میلیون زائر برای زیارت بقعه متبرکه قدمگاه رضوی در این شهرستان میهمان هستند، مشکلات شهری در این شهر وجود دارد که از جمله آن می توان به نبود آسفالت در برخی مناطق وجود دارد.
ارکانی همچنین تامین اعتبار در رابطه با ماشین آلات عمرانی و آتش نشانی شهرستان زبرخان رانیز در جلسه مطرح کرد.
وی تامین اعتبار در رابطه با پروژه های مواصلاتی ینگجه به حسن آباد اسفراین و منطقه سر ولایت را نیز در این جلسه مطرح کرد و گفت: در این منطقه ایجاد باند دوم جاده چکنه، سلطان‌آباد، دوغایی در حال پیگیری است.
احسان ارکانی همچنین ارتقای بخش سرولایت به شهرستان را از دیگر مطالبات عمومی مردم عنوان کرد و افزود: در حال حاضر با توجه به جمعیت کم این مورد بررسی می شود.
آبیاری نوین تحت فشار،درخواست افزایش شبکه تلفن همراه روستاهای بخش سرولایت از دیگر مطالبات امور مردم عنوان شد.
ارکانی نماینده مردم نیشابور،فیروزه و زبرخان همچنین در رابطه با درود یکی از شهرستانهای زبرخان گفت: تکمیل و تعیین اعتبار دانشگاه پیام نور،تعریض جاده درود قدمگاه،احداث ساختمان جدید شبکه بهداشت و تامین اعتبار جاده درود به دهبار طرقبه به طول ۲۵ کیلومتر از مهمترین درخواست های مردم منطقه است.
وی افزود: آسفالت جاده های مواصلاتی،رفع مشکل آب شرب روستاهای جنوب شهر نیشابور،تقسیم بخش به دو قسمت به دلیل ازدیاد جمعیت از مهمترین مطالبات مردمی بخش مرکزی است.
ارکانی همچنین بازنگری طرح هادی در شهرستان خرو را مهم عنوان کرد و گفت: این طرح جز معضلات کلی شهرستان محسوب می شوند و متأسفانه بازنگری ها هر ۱۰ سال یکبار صورت نمی گیرد.
وی در تا ادامه اظهار داشت : تامین اعتبار دیوار ساحلی خرو،جدول کشی آسفالت و معابر،تامین اعتبار تولید جداول بتنی،بررسی و مطالعه آسفالت جاده دردسترس خاکی از خرو به زشک مشهد که حدود ۲۵ کیلومتر است از مهمترین مسائل خرو است.
ارکانی همچنین مطالعه و تامین اعتبار راه‌های اساسی شهر های خرو،قدمگاه و درود در زبرخان را با توجه به نزدیکی این سه شهر مهم عنوان کرد و افزود: افزایش درجه راه‌های بین شهری،تامین اعتبار شبکه توزیع آب شرب و برق رسانی چند روستای شهرستان زبرخان را از مهمترین مطالبات مردمی منطقه است.
ارکانی در ادامه با اشاره به مجوز گمرک شهرک صنعتی خیام گفت: به دلیل مشکلات در بخش انبار شهرک یاد شده متاسفانه این گمرک راه اندازی نشده و نگرانی در رابطه با سلب مجوز گمرک نیشابور وجود دارد و این مسئله بلاتکلیف مانده است.
وی افزود:متاسفانه علی رغم پیگیری های انجام شده در مجموعه مدیر عامل شرکت انبارهای عمومی اقدامی صورت نگرفته است. ارکانی در ادامه رفع کمبود آب و برق صنایع مستقر در شهرک صنعتی خیام،تامین مواد اولیه واحدهای صنعتی شهرستان و رفع موانع صادراتی واحدهای تولیدی مستقر در شهرستان از جمله تامین ارز و کارت بازرگانی را نیز از دیگر مطالبات عمومی مردم عنوان کرد. وی همچنین در رابطه با مسائل معادن شهرستان فیروزه اظهار داشت: با کمک اداره منابع طبیعی و سازمان محیط زیست مسائل معادن فیروزه قابل حل است. وی در ادامه در اظهاراتی عنوان کرد: موضوع جمع آوری پساب شهرستان نیشابور توسط شرکت فولاد با اعتبار ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان در حال پیگیری است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: در رابطه با طرح اقدام ملی توسط ستاد اجرای فرمان امام مصوب شد که ظرف یک هفته فرماندار نیشابور موضوع انشعاب آب و فاضلاب و امور آب را در مورد زمین ۱۰ هکتاری استعلام کند و حداکثر ظرف ۲۰ روز با در نظر گرفتن اینکه جناب وزیر موضوع تامین هزینه یک سوم را لغو کرده است،ده روز بعد ستاد اجرای فرمان امام پروژه را اجرا می کند.
علی نیکزاد افزود: در این جلسه مصوب شد که یک دستگاه ماشین آتش نشانی به شهرداری قدمگاه طی مدت ۳ ماه آینده واگذار شود. وی اظهار داشت: با درخواست شهرداری نیشابور و با تایید استانداری مصوب شد تا سقف ۲۰ میلیارد تومان برای جایگاههای CNG و سایر طرح های توجیهی شهرداری وام ۴ درصد تعلق گیرد. علی نیکزاد در رابطه با شهرداری زبرخان با طرح توجیهی شهرستان برای تولید جدول با تایید فرمانداری اعطای وام ۴ درصد را مصوب کرد.
وی همچنین در این جلسه از تصویب وام ۴ درصدی برای ۱۵ اتوبوس به میزان هرکدام ۳۰۰ میلیون تومان ظرف یک ماه آینده خبر داد. نیکزاد در ادامه تامین برق مورد نیاز شهرک صنعتی خیام را با شرایط پذیرش هزینه ۵۰ درصد از سوی فرمانداری نیشابور و ۵۰% از سوی استانداری تصویب کرد. همچنین در رابطه با طرح هادی روستایی مصوب شد افزایش حداکثر ۱۰ هکتار در بنیاد مسکن و با نظر هیئت امنا به صورت رایگان در اختیار بنیاد مسکن قرار گیرد. نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در این جلسه همچنین تصویب کرد که ۵ هزار تن جو،۵ هزار تن ذرت و ۲۵۰۰ تن کنجاله سویا به شهرستان های نیشابور،فیروزه و زبرخان اختصاص یابد. اختصاص۵۰ میلیون تومان برای بازسازی مزار گلزار شهدای شهر بار از دیگر مصوبات جلسه شورای اداری نیشابور بود.

علی نیکزاد در ادامه از بازسازی شبکه آب و فاضلاب شهرستان نیشابور در سال ۱۴۰۰ خبر داد

وی در ادامه از تصویب هزینه بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان جهت بازار سرپوش نیشابور خبر داد. نیکزاد همچنین در این جلسه مصوب کرد که بودجه ای بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان به دفتر صداوسیمای نیشابور تعلق گیرد.

علی نیکزاد سپس در جمع خبرنگاران گفت: هدف از این سفر ها این بوده که ما بتوانیم اعتبارات ملی را طبق قانون و مقرراتی که مجلس مصوب کرده است در اختیار دستگاه های اجرایی قرار داده و در جهت رعایت عدالت اجتماعی کمکی به شهرستان ها داشته باشیم.
علی نیکزاد افزود: مساعدت خوبی از طریق دستگاهای اجرایی برای این سه شهرستان در نظر شده که انشالله ما در مجلس و نمایندگان و رسانه های نیشابور این موضوعات را پیگیری کنند.
وی ادامه داد: بالغ بر ۳۵ مصوبه در مباحث مختلفی از جمله محورهای ارتباطی ، آب و فاضلاب،کشاورزی، شهرک های صنعتی، بافت فرسوده، مدیریت شهری و شهرداری ها و مسکن در نظر گرفته شد. نیکزاد یادآور شد: برای اجرای این پروژه ها حدود ۱۰۳ میلیارد تومان تسهیلات اختصاص داده شد.

برای زندگی عزتمندانه باید روی پای خودمان بایستیم

نائب رئیس مجلس در خصوص وضعیت کشور گفت: اگر می‌خواهیم عزتمندانه زندگی کنیم و یک حاکمیت سوم به غیر از بلوک شرق و غرب داشته باشیم باید متکی به خودمان باشیم همان‌طور که در خصوص بنزین توسط پالایشگاه خلیج فارس و قرارگاه خاتم این اتفاق افتاد و دیگر آمریکا و اروپا و ابرقدرت‌ها نمی‌توانند در این خصوص برما تأثیرگذار باشند.
نیکزاد خاطر نشان کرد: اگر در ۱۰ حوزه دیگر مانند خودرو، صنایع غذایی و موارد این چنینی با استفاده از مدیران جهادی اقدامات مشابهی انجام می‌دادیم امروز شاهد وضعیت بهتری بودیم و اگر تحریم‌ها هم برداشته شود ولی مردم و مسوولان پای کار نباشند مشکلات حل نخواهد شد.

کسانی که مردم را برای ورود به بورس تشویق کردند نباید پشت مردم را خالی می کردند

نیکزاد در خصوص وضعیت بورس با بیان اینکه صفر تا صد اینکار با دولت بود گفت: کسانی که مردم را برای ورود به بورس تشویق کردند نباید دیواری می ساختند که زیرسازی ندارد و باید بورس را کنترل کرده و پشت‌ مردم را خالی نمی‌کردند. وی ادامه داد: در حالی که هیچ کدام از بازارهای بورس در دنیا به اندازه بورس ما بازده نداشت و همه می‌دانستند که این تصنعی است، مسوولان باید برای آن با برنامه‌ریزی محدودیت‌هایی ایجاد می‌کردند ولی مردم را برای ورود به بورس تشویق کردند.