مفهوم اشعار خیام سرشار از فلسفه زندگی است
مفهوم اشعار خیام سرشار از فلسفه زندگی است
استاد یدالله کابلی چهره ماندگار خوشنویسی ایران به مناسبت روز ملی بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری در گفت و گوی زنده اینستاگرامی با خاتون شرق از علاقه اش به شخصیت و آثار خیام و برنامه هایش برای گرامیداشت این حکیم فرزانه در هزاره خیام سخن گفت. گوشه ای از گفت و گوی صمیمی با این چهره ماندگار هنر ایران زمین را از نظر می گذرانیم.

استاد کابلی آن چه در مورد خیام می دانید و اطلاع دارید را لطفاً بفرمایید؟

حکیم عمرخیام نیشابوری ، فیلسوف، ریاضی دان، منجم ، ستاره شناس و رباعی سرای ایران در دوره سلجوقی بوده است.
ایشان در ابعاد علمی دارای نظریه های بسیار گسترده در جهان ریاضیات بوده ، ولی آنچه که باعث گذر نام خیام از مرزهای جهان شده بخاطر رباعیات او و اندیشه ای سترگ وی در سرودن شعر علی الخصوص رباعی است.
شعر خیام سرشار از مفاهیم فلسفی و علمی است که در هر عصری برای هر زمانی و برای هر قومی و قبیله ای صحبت کرده است.
اندیشه خیام فرامرزی است و نگاه وی به هر عصری سرشار از کشف و شهود است.
بنابراین اندیشه او مقبولیت تامی در بین علاقمندان و مشتاقان وی در اقصی نقاط جهان دارد.
سخن خیام برای نسل جوان و پویا سخنی فراتر از روز و روزگار خودش می باشد.

احساسی که شما به عنوان استاد بزرگ خوشنویسی در زمان نوشتن رباعیات خیام دارید را لطفاً بفرمایید؟

هنر خوشنویسی به عنوان یک هنر معنایی و معنوی نقش بسیار سترگی در تحکیم مبانی ادبی و اجتماعی و سیاسی ایفا کرده است. بخصوص قبل از صنعت چاپ هیچ وسیله ای برای نشر اندیشه بشری وجود نداشته است. خوشنویسان نقش بسیار گرانی برای جاودانگی کلام و اندیشه های بشری داشته اند.
یکی از افتخارات بنده هنر خوشنویسی است و روشن است که هر خوشنویسی تا زمانی که نسبت به مطلبی یا به شعری دمساز نشود نمیتواند کلام را به خوبی کتابت نماید.
برای من هنرمند که برای نشر اندیشه های خیام افتخار داشته ام، در هنگام نوشتن اشعار خیام با معنا و مفهوم شعر خیام که سرشار از فلسفه زند گی است عجین شوم در آن لحظات بی شک لبریز از انگیزه و حس خوب بخاطر علاقه ی شخصی خودم به اندیشه و شعر خیام می شوم.
در طول این ۳۳ سال که با خوشنویسی آشنا بودم و هستم آثار هنری و تابلو های زیادی در نمایشگا های اقصی نقاط دنیا و کشورهای اروپایی علی الخصوص ازآثار و رباعیات خیام داشته ام که علاقمندان خارجی بیشترین ارتباط با اشعار ایشان داشتند.

لطفاً بفرمائید برای هزاره خیام چه برنامه ای خواهید داشت؟

حدود ده سال پیش به نوشتن رباعیات خیام مشغول شدم. ۳۰ تا ۴۰ مورد از رباعیات بیشتر نمانده است که سال گذشته تمام و آماده چاپ شد ولی متاسفانه بخاطر ویروس کرونا چاپ این مجموعه به عقب افتاد اما در همین ماه که هستیم انشالله آغاز می شود.
این مجموعه با مقدمه اندیشمند فرزانه جناب آقای دکتر شمس انوری نوشته شده که تقریبا نادر و به خط شکسته است و به شکل چلیپا که یکی از پرکاربردترین قالب ها و شیوه های نگارش در خوشنویسی است که به اصطلاح مورب نوشتن دوبیت و یا چهار مصراع از شعری می باشد.
«رباعیات خیام برا چلیپا نویسی بسیار خوب است».
انشالله این کتاب را در هزاره خیام عرضه می کنیم تا بتوانم به عنوان یک معلم نقش کوچکی را ایفا کرده باشم.

آیا به شهرستان نیشابور که دیار خیام و عطار می باشد تشریف آورده‌اید و نظرتان را لطفاً درباره آرماگاه خیام بفرمایید؟

یکی از افتخارات بنده این است که هر بار مشهد آمدم یکبار به نیشابور سفر کردم. آخرین باری که به اصطلاح در جشن سالگرد حکیم عمر خیام نیشابوری خدمتتان بودم در خدمت پزشک عالیقدر جناب آقای دکتر سمیعی به عنوان یک شهروند نیشابوری افتخار حضور پیدا کردم و بسیار خرسندم.
با توجه به بنای یادبود خیام که یکی از آثار ماندگار سمبلیک ایران است گاهی اوقات چنین بناهایی به ابعاد گسترده گی آن نیست بلکه به کیفیت معماری آن است. این تجلیل هاو مناسبت ها برای تجلیل از چنین مقامی که نامش در سراسر جهان به عنوان یک شاعر بلند مقام می درخشد بسار خوب است. ولی انشالله متولیان فرهنگی و هنری و مسئولین ما برای مناسبت ها بودجه گذاری کنند تا بتوانیم مناسبتی و تجلیلی در خور شخصیت و مقام ایشان داشته باشیم.

✅یکی از افتخارات بنده این است که هر بار مشهد آمدم یکبار به نیشابور آمدم و آخرین باری که به اصطلاح در جشن سالگرد حکیم عمر خیام نیشابوری خدمتتون بودم در خدمت پزشک عالیقدر جناب آقای دکتر سمعیی به عنوان یک شهروند نیشابوری افتخار حضور پیدا کردم و بسیار خرسندم.
با توجه به بنای یادبود خیام که یکی از آثار ماندگار سمبلیک ایران است گاهی اوقات چنین بناهایی به ابعاد گسترده گی نیست بلکه به کیفیت معماری آن است. این تجلیل هاو مناسبت ها برای تجلیل از چنین مقامی که نامش در سراسر جهان به عنوان یک شاعر بلند مقام می درخشد بسار خوب است. ولی انشالله متولیان فرهنگی و هنری ما و مسئولین ما برای مناسبت ها بودجه گذاری کنند تا بتوانیم مناسبتی و تجلیلی در خور شخصیت و مقام ایشان داشته باشیم.

  • منبع خبر : خاتون شرق