معضل سگ های ولگرد در نیشابور
معضل سگ های ولگرد در نیشابور
در حالی که مردم نیشابور رژه سگ‌های بدون صاحب و ولگرد در شهر را به دلیل قصور و کم‌کاری شهرداری می‌دانند، شهردار نیشابور رهاسازی گله‌ای سگ‌های بدون صاحب از شهرها و روستاهای اطراف را دلیل اصلی این نابسامانی عنوان می‌کند.

شهر نیشابور به عنوان یکی از مهمترین مراکز فرهنگی و گردشگری استان خراسان رضوی، این روزها در محاصره سگ‌های ولگرد و بدون صاحب است که موجبات وحشت مردم، علی الخصوص زنان و کودکان را فراهم آورده است و علاوه بر سلب امنیت و آرامش مردم، تهدید جدی برای بهداشت و سلامت شهروندان را نیز فراهم آورده است. سگ‌هایی که به صورت تنها یا دسته جمعی در کوچه‌ پس‌کوچه‌های شهر پرسه زده و روز به روز بر تعداد آنها نیز افزوده می شود.

این موضوع منجر به بروز حوادثی نیز برای شهروندان شده است. چند روز پیش بود که خبر رسید نوجوانی بر اثر حمله سگهای ولگرد، به شدت مجروح شده و با وجود این که وضعیت جسمی او اندکی بهبود یافته، اما به دلیل شوک وارده، هنوز هم وضعیت روحی مساعدی ندارد.

اتفاق هم افتاد و مشکلی حل نشد

خانمی از ساکنان حاشیه شهر می گوید: قبلا می گفتیم حتما باید اتفاقی برای مردم بیفتد تا مسئولان امر برای رفع مشکل اقدام کنند. اما با وجود آن که حوادثی هم اتفاق افتاده، باز هم خبری از رسیدگی مسئولان شهری نیست. وی می افزاید: هر سال زمستان ما با هجوم سگ‌ها مواجه می شویم که برای غذا تا پشت در خانه‌ها می‌آیند‌. پلاستیک زباله‌ها را پاره کرده و همه جا را آلوده می‌کنند. پارس سگ‌ها آسایش شب را از هم گرفته است. امسال هم که جمعیت این سگها افزایش پیدا کده است.آیا شهردار تحمل دارد تنها یک شب را در چنین جایی زندگی کند؟

دیگری که از ساکنان شهرک‌ بسیج است نیز به رشته کوه بینالود اشاره می‌کند و می‌گوید: سالها‌ست که با ویلاسازی کوه و بیابان را از این آفریدگان خدا گرفتیم. در حقیقت با نزدیک شدن به محیط‌زیست، باعث آوارگی و سرگردانی حیوانات در خیابان‌های شهر شده‌ایم. سگ‌ها به جز ایجاد ترس و  ناامنی باعث بروز بیماری هم می‌شوند‌‌. به طوری که چند سال اخیر را در باغچه‌بان شاهد بیماری  سالک هستیم.

افزایش آلودگی در شهر

شهروند دیگری که از ساکنان شهرک‌‌های شمالی نیشابور است نیز می گوید: رژه سگ‌ها موجب رعب و وحشت در بین مردم شده است و آلودگی های مختلف نیز در شهر گسترش پیدا کرده است.. در بیشتر کوچه پس‌کوچه‌های شهرک مدفوع سگ دیده می‌شود. متاسفانه بعضی از خانواده‌ها هم با پرت کردن نان خشک و ضایعات غذا، سگ‌ها را به ماندن ترغیب می‌کنند. تا جایی که سگ‌ها با دیدن افراد برای گرفتن غذا به استقبال آن‌ها می‌روند. بعضی از شب‌ها آنقدر تعداد سگ‌ها زیاد می‌شود که نمی‌توانیم از خانه خارج شویم‌.

توپ کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل در زمین شهرداری

اما با توجه به این که در شهرستان، سگ‌های ولگرد مجموعه ای با عنوان کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری شامل نمایندگان فرمانداری، شهرداری، اداره حفاظت محیط زیست، مرکز بهداشت، نیروی انتظامی، دادستانی، اداره دامپزشکی، بخشداران، دهیاران و انجمن حمایت از حیوانات شهرستان تشکیل شده تا به مواردی از این قبیل رسیدگی کند، به سراغ برخی  اعضای کارگروه می رویم تا مشخص شود هر دستگاه چه میزا از وظایف محوله را اجرایی کرده و مشکل کجاست.

محمدمهدی نوربخش رئیس اداره حفظ محیط زیست نیشابور در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار می‌کند: کارگروه شهرستان باید به ریاست فرمانداری تشکیل شود و به پیگیری مصوبات کارگروه مرکزی و استانی و نظارت بر اجرای آن‌ها اقدام کند. اما کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب از وظایف شهرداری‌های هر شهر است.

علی سلیمانی رئیس اداره دامپزشکی نیشابور نیز بیان می‌کند: جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب برابر ماده ۱۱ قانون شهرداری‌ها در همه شهرهای کشور بر عهده شهرداری ها است.

۱۰۰ میلیون تومان در ماه برای نگهداری سگ‌های ولگرد هزینه می شود

اما حسن میرفانی شهردار نیشابور در پاسخ به خبرنگار فارس درباره رفع این معضل می گوید: متولی جمع‌آوری سگ های بدون صاحب روستاها اقماری، با بخشداری  و دهیاری‌ها است که با وجود اعلام کتبی متأسفانه شاهدیم که این سگ ها را در حاشیه شهر نیشابور رهاسازی می‌کنند. تا کنون در چندین مرحله نیز این سگها توسط بازرسین شهرداری به پناهگاه منتقل شده‌اند.

وی می افزاید: این پناهگاه با مساحت حدودأ ۲۶۰۰ متر، ظرفیت ۳۰۰ قلاده سگ را دارد. اگر سگ‌های بدون صاحب مناطق دیگر نیز در اطراف نیشابور رها نشود، این ظرفیت برای شهر نیشابور کفایت می‌کند.

میرفانی خاطرنشان می کند: شهرداری نیشابور برای نگهداری سگ‌های بدون صاحب در پناهگاه ماهانه ۱۰۰ میلیون تومان هزینه می‌کند‌. یعنی سالانه بیش از یک میلیارد تومان هزینه می شود. اما باید در کارگروه مربوطه، چاره جدی برای مقابله با انبوه این سگ‌ها اندیشیده شود و جلو انتقال سگ‌ها به نیشابور هم گرفته شود.

شهردار نیشابور خاطرنشان می کند: سگ‌های بدون صاحب در محدوده شهری توسط پیمانکار زنده گیری شده و به پناهگاه حیوانات منتقل و قرنطینه می‌شوند و بعد از تست توسط دامپزشک انگل‌تراپی و انجام واکسیناسیون، این سگ ها برای عقیم‌سازی و پلاک‌گذاری به دامپزشکی اعزام می شوند. بعد از طی دوره نقاهت در پناهگاه، تعدادی از آنها به منظور نگهداری در باغ ، گله و… به صورت رایگان واگذار می شوند. سگ‌های سالمی که توان زندگی در محلی که زنده‌گیری شده‌اند را دارند، در همان محل با پلاک شهرداری رها سازی می شوند و مابقی آنها نیز در پناهگاه می مانند.

وی در خصوص کشتن سگ‌ها نیز می‌گوید: طبق نظریه دکتر دامپزشک، سگ‌هایی که دارای امراض ساریه هستند و قابل درمان نیستند، به روش مرگ آرام توسط دامپزشک کشته می شوند.

میرفانی در ادامه می گوید: سگ‌های پلاک‌دار با آرم شهرداری، واکسینه بوده و خطری برای شهروندان ندارند. ضمن این که با توجه به عقیم‌سازی، از خوی وحشی‌گری آنها نیز کاسته و بسیار آرام هستند‌ و از این رو به کسی حمله نمی‌کنند. البته سگ‌ها به  طورغریزی دارای قلمرو هستند به محض جمع آوری سگ دیگری در آن منطقه جایگزین می‌شود و قلمرو آنها را تصاحب می کنند. به همین منظور سگی که پلاک گذاری شده در همان محله رها سازی می شود تا از ورود سگهای جدید به آن منطقه جلوگیری شود.

اقدامات شهرداری نیشابور کافی نیست

با وجود آن که شهردار نیشابور در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان می‌کند که شهرداری نیشابور در طرح ساماندهی این سگ های ولگرد و بدون صاحب بسیار موفق عمل کرده و نمونه پایلوت کشوری محسوب می‌شود، اما اظهارات شهروندان و مشاهدات میدانی، حاکی از آن است که فعالیت‌های شهرداری به هیچ وجه نتوانسته است رضایتمندی عمومی را در رسیدگی به این معضل فراهم کند.

همچنان خیابانهای شهر، به محل جولان این سگها مبدل شده است. با توجه به این که سال جدید نیز در راه است و به احتمال بسیار زیاد، نیشابور نیز مقصد گردشگری بسیاری از مسافران نوروزی خواهد بود، شاید نیاز باشد فرماندار جدید نیشابور نیز یکی از نخستین اولویت های اجتماعی خود را رسیدگی به این موضوع قرار دهد تا دوستداران فرهنگ و ادب و هنر ایران، تصویر ناخوشایندی از این شهر مهم و استراتژیک استان نداشته باشند.

  • منبع خبر : فارس