مطالبات زعفران کاران نیشابور تا ۲هفته آینده پرداخت می شود
مطالبات زعفران کاران نیشابور تا ۲هفته آینده پرداخت می شود
مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: تاکنون ۴۱ درصد طلب زعفران‌کاران این شهرستان پرداخت شده و مابقی مطالبات هم تا ۲ هفته آینده پرداخت می‌گردد.

محمدعلی فرهمندراد سه‌شنبه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی و سال جهش تولید در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: تعرض به اراضی زمین‌های کشاورزی در نیشابور زیاد است که در این چارچوب حفظ اراضی کشاورزی و تثبیت مالکیت‌ها در دستور کار قرار دارد.
وی اظهار داشت: طی یک سال گذشته ۲۵۰ مورد اخطار تغییر کاربری غیرمجاز زمین‌های کشاورزی صادر شده که از این تعداد ۳۰ اخطار منجر به تخریب شد.
وی بیان کرد: در این رابطه ۸۵ پرونده تشکیل و ۴۰ مورد رای برای تخریب صادر شده و ۶۷ مورد دیگر نیز در حال تکمیل برای ارجاع به دادگاه است.
وی عنوان کرد: باید با اطلاع‌رسانی به شهروندان جلو اشخاص فرصت طلب که از ناآگاهی شهروندان سوء استفاده می‌کنند و با قطعه‌بندی و تغییر کاربری غیر مجاز زمین‌های کشاورزی اقدام به فروش آنها می‌کنند گرفته شود که در این چارچوب شورای حفظ حقوق بیت‌المال و انفال در نیشابور تشکیل شده و نیازمند ورود همه دستگاه‌های اجرایی هستیم.
وی افزود: برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای جلوگیری از ساخت و سازها و تغییر غیر مجاز اراضی کشاورزی سامانه ۱۳۱ راه‌اندازی شده است.
وی یادآور شد: در اراضی زراعی کمتر از ۶ هکتار و اراضی باغی کمتر از پنج هکتار مجوز دیوارگذاری داده نمی‌شود ولی برای باغ‌های چهارساله با حداقل ۲هزار مترمربع مساحت جهت حفاظت اجازه فنس‌کشی داده می‌شود.

وی گفت: در نیشابور ۶۵ هزار هکتار باغ و زمین کشاورزی وجود دارد که ۳۲ هزار هکتار آن قابلیت اجرای طرح‌های نوین آبیاری را دارد و از این میزان پنجاه درصد به طرح‌های نوین آبیاری مجهز شده است.
وی اظهارداشت: بیشتر مزارع نیشابور با تنش آبی مواجه هستند زیرا روش آبیاری آنها سنتی است و به همین خاطر میزان هدررفت آب بسیار زیاد است و در هفته‌های اخیر بارندگی‌ها در برخی از روزها به قدری زیاد بود که نیازی به روشن ماندن چاه‌های کشاورزی نبود در حالی که این اتفاق نیفتاد و در این بخش نیازمند برنامه ریزی و مدیریت بیشتر هستیم.
وی بیان کرد: سالانه ۶۲۳ میلیون‌متر مکعب از محل منابع آب سطحی و زیرزمینی در اختیار بخش کشاورزی نیشابور و فیروزه قرار می‌گیرد و در حال‌حاضر هیچ تخصیص جدیدی برای آب در این شهرستان‌ها داده نمی‌شود.
وی عنوان کرد: برای تجهیز مزارع کشاورزی به طرح‌های نوین آبیاری در هر هکتار برای آبیاری کم فشار ۷۰ میلیون ریال، بارانی ۱۱۰ میلیون ریال و آبیاری تحت فشار ۱۷۰ میلیون ریال مورد نیاز است.
وی ادامه داد: در سال زراعی جاری برای تجهیز یک هزار و ۴۰۰ هکتار از مزارع نیشابور به طرح‌های آبیاری نوین ۱۸۰ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته شده که از این مقدار یک هزار و ۲۰۰ هکتار در حال اجرا است.
وی افزود: امسال ۱۳ هزار تن کود ازُته در اختیار کشاورزان نیشابور قرار گرفت و تاکنون در تحویل کودهای یارانه‌ای به کشاورزان افزایش قیمتی نداشته‌ایم البته کشاورزان برای تکمیل سبد کود مورد نیازشان به کودهای دامی روی می‌آورند و طی یک سال گذشته بالغ بر۲۰ مورد پرونده تخلف فروش سموم کشاورزی در نیشابور تشکیل شده است.

کمتر از ۱۰درصد باغ‌های نیشابور دارای بیمه کشاورزی است

وی تاکید کرد: فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی باید گسترش یابد زیرا کشاورزان خسارت دیده‌ای که تحت پوشش بیمه قرار ندارند دچار لطمه جدی می‌شوند و در حال حاضر کمتر از ۱۰درصد باغ‌های نیشابور دارای بیمه کشاورزی است.
وی خاطرنشان کرد: واحدهای گلخانه‌ای که محصولات صادراتی و گل و همچنین کارگاه‌های تولید قارچ خوراکی و مرغ گوشتی که به خاطر شیوع کرونا دچار خسارت شده‌اند مشمول دریافت تسهیلات ۱۲ درصد می‌شوند که به محض ابلاغ و روشن شدن جزئیات اجرا می‌گردد.
وی یادآور شد: در سال زراعی جاری ۲۸ میلیارد ریال از طرف صندوق بیمه کشاورزی بابت خسارات سیل و سرمازدگی به کشاورزان‌ نیشابور پرداخت شد.
وی با اشاره به اینکه بیشترین خسارت در بخش زراعت و باغی مربوط به تگرگ بوده بیان کرد: در بخش دام صنعتی، طیور و محصولات زراعی به ترتیب ۱۶ میلیارد ریال، ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال و ۶و نیم میلیارد ریال خسارت پرداخت شده است.
وی اظهار داشت: از سال گذشته بیمه آتش‌سوزی در سبد صندوق بیمه کشاورزی قرار گرفت و تا کنون حدود یک هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی نیشابور تحت پوشش این بیمه قرار گرفته و این‌میزان در حال افزایش است.
وی بیان کرد: سال گذشته در مجموع ۷۱ میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال اعتبار به صورت ۵۰درصد بلاعوض و ۵۰درصد تسهیلات به بهره‌برداران بخش کشاورزی پرداخت شد.
وی عنوان کرد: از ابتدای امسال هشت‌هزار و ۶۱۴ هکتار از باغات نیشابور دچار سرمازدگی شده و خسارات وارده به بخش کشاورزی ناشی از حوادث غیرمترقبه ناشی از سرمازدگی و سیل در نیشابور ۲۸۶ میلیارد تومان بوده و ۱۲ رشته قنات به خاطر وقوع سیل دچار خسارت شده که هنوز اعتباری برای آن اختصاص پیدا نکرده است.
وی تصریح کرد: با تلاش و تعامل همکاران امسال برای ششمین سال متوالی اداره جهاد کشاورزی نیشابور رتبه نخست طرح ارتقای بهره‌وری سازمانی را در استان خراسان رضوی کسب کرد.
وی خاطرنشان کرد: به مناسبت سال جهش تولید حفظ تولید موجود، شناسائی ظرفیت‌های خالی در بخش کشاورزی و به کارگیری دانش و سرمایه از اهداف جهاد کشاورزی است.
وی تاکید کرد: فاصله میانگین کشاورزان برتر با جامعه کشاورزی ۲ تا سه برابر است که برای کاهش این فاصله مبارزه با عوامل خسارت زا، توسعه مکانیزاسیون، کاهش ضایعات محصولات تولیدی و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و نشائی به طور جدی در دستور کار قرار دارد که در این چارچوب در سال جهش تولید نیازمند توجه بیشتر به کشت دیم داریم.
وی ادامه داد: ۲۰درصد تولیدات دام و طیور استان متعلق به نیشابور است که برای افزایش این سهم اصلاح نژاد، افزایش تولید ژنتیکی دام‌های سبک، تنوع در تولید مواد پروتئینی و افزایش تولید مورد توجه قرارگرفته و در این چارچوب طرح یاوران تولید برای انتقال دانش نوین با بسیج همگانی و با همکاری بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد.

  • منبع خبر : خاتون شرق