مصدومان در نیشابور دیگر نیاز به اعلام محل در تماس با اورژانس ندارند
مصدومان در نیشابور دیگر نیاز به اعلام محل در تماس با اورژانس ندارند
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی نیشابور گفت: یکی از مهم‌ترین‌ مشکلات اورژانس ۱۱۵ در تصادفات جاده‌ای شناسایی محل وقوع تصادف است و در این خصوص شناسایی مکانی که از طریق گوشی همراه مصدوم تماس گرفته شده در دستور کار قرار گرفت البته قبلا این سیستم در تلفن‌های ثابت اجرا شده بود تا دیگر نیاز به اعلام محل مصدوم توسط فردی که می‌خواهد حادثه‌ای را گزارش دهد وجود نداشته باشد.

مصطفی افشارنیک در نشست خبری با خبرنگاران‌ افزود: امسال با کمک خیرین حوزه سلامت یک پایگاه امدادرسانی جاده‌ای در مسیر نیشابور به سبزوار و یک‌ پایگاه امدادی شهری _ جاده‌ای احداث و راه‌اندازی شد و بدین ترتیب زمان امدادرسانی در این مسیر به کمتر از هشت دقیقه رسید.
افشار نیک عنوان کرد: پارسال میزان اعتبارات اورژانس نیشابور ۱۴ و نیم‌میلیارد ریال بود که این‌ میزان امسال ۵۱ درصد افزایش یافت و از این‌ میزان تا کنون چهار و نیم‌میلیارد تومان اختصاص یافته است.
وی اظهار داشت: با اقدام خیرین بیش از ۶۰ درصد آمبولانس های اورژانس ۱۱۵ نیشابور مجهز به دستگاه پیشرفته پزشکی از راه دور شدند و به هشت دستگاه تله‌مدیسین‌ جدید نیاز داریم.
وی بیان کرد: طی این مدت با کمک خیرین ۲ دستگاه تله مدرسین با ۱۲۰ میلیون تومان اعتبار، یک دستگاه اکسیژن‌ساز با ۲۳ میلون تومان اعتبار، سه یخچال، ۳۴ عدد کپسول اکسیژن، سه عدد یخچال و ۵۰ میلیون تومان کمک نقدی به اورژانس ۱۱۵ نیشابور اهدا شد و امسال با همکاری پرسنل اورژانس نیشابور یکی از زندانیان بدهکار مالی هم از زندان آزاد شد.
وی عنوان‌کرد: طی چهار ماه نخست امسال یک هزار ۹۹۹ حادثه ترافیکی داشته‌ایم که این میزان نسبت به پارسال ۱۸درصد افزایش داشته و از این تعداد ۳۱مورد منجر به فوت شد.
وی تصریح کرد: طی این‌مدت ۱۶هزار و ۶۸۸ ماموریت اورژانس انجام شد که از این تعداد ۱۰هزار و ۹۳۱ مورد شهری و مابقی جاده‌ای بوده است.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال ۱۴ مورد زایمان در حین انتقال به بیمارستان، ۶ مورد غرق‌شدگی، چهار هزار و ۱۸۴ مورد تصادف در نیشابور رخ داده و تعداد ماموریت‌ها اورژانس ۱۱۵ نیشابور نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۱ درصد و تعداد تصادفات ۱۴درصد افزایش یافته است.
وی گفت: از ابتدای امسال۲۰ مورد پرواز امدادی برای امداد رسانی به ۳۰ مصدوم انجام شد که این تعداد پارسال ۵۰ مورد پرواز برای امدادرسانی به ۶۱ نفر بوده و با توجه به انتقال بیماران تصادفی و ترومایی به بیمارستان حکیم برای تسریع در این انتقال یک پد بالگرد در مجموعه فجر نیشابور که در فاصله نزدیکی به بیمارستان‌ حکیم قرار دارد با هزینه ۵۵۰ میلیون ریال احداث شد.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای شروع همه‌گیری کرونا برای تزریق داروی رمدسیور نیروهای ۶پایگاه اورژانس نیشابور برای کمک به کادر بهداشت و درمان تعدیل شد اظهار داشت: طی این‌ مدت یک هزار و ۸۰۰ مورد بیمار مشکوک به کرونا در نیشابور توسط اورژانس خدمات رسانی شده و بیش از ۶۵درصد پرسنل اورژانس نیشابور مبتلا به کرونا شدند ولی خوشبختانه فوتی نداشتیم.
وی افزود: طی ۶ماه گذشته پیک پنجم کرونا بر عملکرد اورژانس ۱۱۵ تاثیر گذاشت و ۶ماه سختی را پشت سر گذاشتیم و شرایطی ایجاد شد که گاهی اوقات مجبور به اتخاد تصمیم‌های مهم و فوری بودیم.
وی ادامه داد: از ابتدای امسال ۷۶هزار و ۴۳۳ مورد تماس با اورژانس ۱۱۵ گرفته شده که از این تعداد ۱۱هزار و ۳۹۴ مورد برای مشاوره و پنج هزار و ۷۷۴ مورد مزاحمت تلفنی بوده است.
وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی سامانه پیامکی و ارسال پیامک رضایت سنجی به شهروندان و تماس با شماره تلفن‌های ثابت به صورت تصادفی میزان رضایت‌مندی شهروندان از عملکرد اورژانس ۱۱۵ نیشابور ۹۴ و نیم درصد برآورد شد که این‌ میزان پارسال ۷۶درصد بوده است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۶۸ نفر در بخش امدادرسانی و عملیات و ۱۱ نفر در بخش خدمات اورژانس نیشابور مشغول به کار بوده و امسال ۳۴نفر نیرو به پرسنل اورژانس نیشابور اضافه شده و تا پایان سال ۱۵ نفر دیگر اضافه خواهد شد که در این صورت ۵۰درصد از نیروهای اورژانس تبدیل وضعیت می‌شوند.
وی یادآور شد: در حال حاضر ۹پایگاه شهری، ۱۵ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه هوایی در نیشابور وجود دارد و اورژانس هوایی نیشابور هر ماه ۱۷۰ تا ۲۲۰ میلیون تومان هزینه دارد.
وی افزود: به دلیل تحریم‌ها با کمبود آمبولانس مواجه هستیم و به ناچار به سمت بازسازی و بهسازی آمبولانس‌هتی موجود پیش‌ رفته‌ایم و بانک سینا یک دستگاه آمبولانس به اورژانس اهدا کرد و در آینده نزدیک خدمات موتورلانس در شهرک‌های صنعتی نیشابور راه‌اندازی می‌شود.