مصائب کانال های بی هویت !
مصائب کانال های بی هویت !
رسانه‌های بی هویت در واقع همان کانال‌های خبری هستند که معمولاً در تلگرام و برخی از آن ها در اینستاگرام در قالب کانال و پیج فعالیت می‌کنند. این کانال های اطلاع‌رسانی بدون داشتن مجوز خاصی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی وزارت فرهنگ به نشر اخبار می پردازند. طبیعتاً صحت اخبار آنان چندان مورد اطمینان نیست، اما نبود نظارت صحیح در فضای مجازی و اطلاع رسانی به موقع توسط روابط عمومی‌ها و برخی قوانین ممیزی در نشر اخبار، باعث شده است این کانال‌های بی هویت مشتریان‌ خاص خود را داشته باشند.

شروع به کار رسانه‌های بدون شناسنامه به ابتدای تولد فضای مجازی در ایران برمی‌گردد، جایی که برخی افراد با راه انداختن فن پیج تلاش کردند تا از فرد یا گروه مورد علاقه خود حمایت کنند. رفته‌رفته این به اصطلاح فن پیج‌ها تبدیل شدند به رسانه‌های بدون مجوز برای اطلاع رسانی و تا امروز در جو پرحاشیه خبری فضای مجازی جولان می‌دهند.
همان‌طور که ذکر شد یکی از علت‌های مهم در تأثیرگذاری اخبار کانال‌های بدون شناسنامه، عملکرد ضعیف متولیان امر اطلاع‌رسانی در نهادهای دولتی از جمله روابط عمومی‌هاست، به نظر می‌رسد سیاست نشر اخبار خوب از داخل سازمان‌ها و شفاف نبودن باعث شده تا اخبار منفی درون سازمانی در کانال‌های بی هویت انتشار یابد جالب آن که معمولاً منبع این اخبار از داخل خود سازمان‌هاست.
فضای مجازی توانست رابطه میان مردم و مسئولان را بسیار کم کند و سرعت نشر تمام اخبار را بالا ببرد. همین موضوع باعث شد تا بسیاری از افراد اقدام به ساخت کانال خبررسانی با اهداف مختلف کنند، یکی از موضوعاتی که همچنان مورد سوال است این است که مسئولیت این کار با کدام نهاد است؟! آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول نظارت بر این کانال هاست یا پلیس فتا و نهادی دیگر؟!
تعداد این کانال‌ها در مشهد بیشتر از دیگر شهرستان‌های کشور است کانال‌هایی که گاهی با ادبیات توهین‌آمیز درباره اشخاص قلم می‌زنند و با همین روش جذب مخاطب می‌کنند اما مشخص نیست مسئولیت توهین‌ها و افتراها با چه کسی است؟ هرچند که این بی اخلاقی‌ها گاهی در رسانه‌های مجوزدار نیز مشاهده می‌شود اما با این تفاوت که با مشخص بودن مسئولان رسانه ،امکان احقاق حق برای شخص مورد خطاب قرار گرفته، وجود دارد و حرمت قلم و اذهان عمومی نیز رعایت می‌شود.
فضای مجازی به رغم تمام خوبی‌هایش در حوزه رسانه، باعث ایجاد برخی بی‌اخلاقی ها شده است که امیدواریم هرچه زودتر، چه با دخالت مسئولان و چه با رعایت قانون توسط همه حرمت خبر، خبرنگار و حوزه خبری و اطلاع رسانی حفظ شود.

  • منبع خبر : روزناه خراسان