مدیر عامل جدید فولاد خراسان  معارفه شد
مدیر عامل جدید فولاد خراسان  معارفه شد
خاتون شرق _ شامگاه پنج‌شنبه گذشته طی مراسمی در سالن همایش‌های فولاد خراسان با حضور بیت‌الله برقراری مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، فرمانداران نیشابور و فیروزه و هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه در مجلس شورای اسلامی در غیاب کسری غفوری مدیرعامل سابق طهمورث جوانبخت به عنوان مدیرعامل جدید فولاد خراسان معارفه شد.

مدیر پروازی نمی‌خواهیم


معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور گفت: اقای جوانبخت مدیرعامل جدید فولاد خراسان این مسئولیت را با علم و آگاهی به مشکلات و دشواری‌ها پذیرفته‌اند و در این مسیر همه ظرفیت‌های شهرستان هم در اختیار ایشان است و این طور نبوده که فولاد در اولویت استان و شهرستان نباشد.
ابوطالب جوان افزود: اولویت در اتفاقات اخیر مردم بوده اند و این نیازمندی به صنعت آسیب وارد کرد البته هدف از صنعت تولید معیشت مردم است اما تدبیر بر این بود که در مدیریت منابع انرژی مصارف فولاد تعدیل شود.
وی با تقدیر از تلاش و خدمات کسری غفوری مدیر عامل سابق فولاد خرسان اظهار کرد: با حضور ایشان یک رضایتمندی در جانعه کارگری فولاد به وجود آمده بود و با این جابجایی انتظار می رود تحولی رخ بدهد و در شهرستان این انتطار وجود دارد که آقای جوانبخت ساکن این شهرستان باشد ما مدیر پروازی نمی‌خواهیم و مسئول پروازی فقط به درد پرواز می‌خورد و فرصت وقت گدشته برای حوزه مسئولیتش تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
جوان گفت: مردم انتظار دارند فولاد خرسان در اقتصاد، مسئولیت های اجتماعی و اشتغال‌زایی منطقه تاثیرگذار باشد و بتوانند از این ظرفیت فولاد استفاده کنند و انتظار می‌رود هر سال تعدادی از جوانان نیشابور بزرگ در این مجموعه به کارگیری شوند و ضوابطی در این زمینه تعریف شود و قوانین خشکی که مردم منطقه نتوانند از آن استفاده کنند اصلاح شود.
فرماندار نیشابور گفت: نکته بعدی این است سرمایه این مجتمع عظیم در کدام بانک است و چرا ما نتوانیم از منابع مالی این‌ مجتمع برای گرفتن تسهیلات بانکی برای شهروندان استفاده کنیم و بانک‌های نیشابور کم برخوردار هستند و انتظار داریم آن مبالغ حساب‌های بانکی فولاد در خارج از شهرستان در بانک‌های نیشابور تجمیع شود.

فولاد خراسان در اولویت شهرستان نیست
فرشید فضیلتی سرپرست سابق مجتمع فولاد خرسان در نراسم معارفه مدیرعامل جدید این‌ مجتمع گفت: پرسنل فولاد خراسان سربازان بی ادعای جبهه فولادسازی شرق کشور هستند و از انتخاب مدیرعامل جدید این مجتمع از ۲جهت خرسند هستیم، نخست آنکه ایشان هم‌صنف خودمان در فولاد هستند دیگر به خاطر ارتباط ایشان با سایر فولادی‌های کشور به خصوص فولاد مبارکه است.
وی اظهار کرد: فولاد خراسان در رتبه‌بندی صنایع فلزی کشور رتبه چهاردهم را دارد و طی ۲۰ و چند سالی که از راه اندازی این‌مجتمع می‌گذرد و فولاد خراسان جزو چند برند نخست کشور است اما متاسفانه سه ماه کارخانه فولاد به خاطر کمبود گاز و ۲ماه به خاطر کمبود برق تعطیل بوده و سال آینده هم کمبود آب اضافه خواهد شد و بارها اعتراض و نامه‌نگاری و پیگیری کرده‌ایم اما سهم خراسان رضوی و فولاد خراسان لحاظ نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: فولاد خراسان ۹ تا ۱۰درصد مالیات استان را پرداخت می‌کند و موتور اقتصادی استان است اما فولاد خراسان اولویت شهرستان هم نیست اما بسیاری به اینجا فقط به عنوان یک بانک و شرکتی برای خودمان اجتماعی نگاه می‌‌کنند.
وی گفت: با این حال میزان فروش فولاد خراسان ۱۴میلیارد تومان بوده و همچنان می‌توانیم در رده‌های بالا باشیم و امیدواریم دیدگاه استان اقتصادی‌ باشد و صنعت در استان حرف آخر را می‌زند و فولاد حتی اولویت شهرستان هم نیست و طی همین چند ماهی که امسال تولید داشته‌ایم حداقل سه رکورد زده‌ایم و با این حال در اولویت قطع هستیم و چندین هزار میلیارد تومان اموال بیت‌المال در اینجا معطل مانده اما با این حال در قطعی‌ها فولاد در اولویت است.
وی گفت: امیدواریم هیات مدیره راه‌اندازی کارخانه کنسانتره سنگان را در اولویت قرار دهند و این تاخیر فقط به خاطر مسائل مدیریتی بوده و مشکل فنی نداشته و کارخانه سنگان حلقه وصل فولاد به ثروت است.

هشدار چنارانی درباره مافیای استخدام فولاد


هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه در این‌ مراسم گفت: طی هفت سال گذشته این سومین تودیع‌ و معارفه فولاد خراسان است
وی افزود: از فولاد خرسان انتظار می رود طرح بزرگ فاضلاب با یک‌هزار و ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار اولیه در بازه چهارساله را در دستور کار قرار بدهد.
وی اظهار کرد: تا امسال با قطعی گاز مواجه نبوده‌ایم اما دولت ترکمنستان برای دومین بار بدعهدی کرد و گاز خراسان قطع شد و اولویت دولت مصرف خانگی بود و به مدت سه ماه با شرایط حاد روبرو بودیم.
وی گفت: اقای جوانبخت شما از تابلو بزرگ بورسی انده اید که هم قرمز و هم سبز آن را تجربه کرده‌اید و پارسال فولاد خراسان برای نخستین بار قرار شد عوارض آلایندگی بپردازد و حدود ۴۰روستا در شعاع فولاد خراسان قرار دارد که عوارض مخربی برای آنان داشته است‌ و ما امروز ورزشکارانی داریم برای کم‌ترین مبالغ برای اعزام به مسابقات دچار مشکل می‌شوند.
چنارانی گفت: مافیای بزرگی در فولاد خراسان به وجود آمده و عده‌ای در این‌ مجتمع برای خودشان خطی به وجود آورده‌اند و خودشان استخدام‌ می‌کنند.
وی افزود: در نیشابور برای نخستین بار شورای راهبردی تشکیل شده و برای ما مهم نیست مدیر عامل ما نیشابوری باشد اما برای مهم است مدیرعامل ما باید در نیشابور سکونت داشته باشد و امروز ممکن است فولاد خراسان اموال زیادی داشته باشد و انتظار داریم اموال فولاد خراسان چه خانه‌های بزرگی که در مشهد است و مجموعه کشاورزی و دامداری در خواف احصاء شود.

فولاد خرسان هیچ حسابی خارج از بانک‌های نیشابور ندارد
شهرام بقراط مدیر زوابط عمومی فولاد خراسان در این برنامه در پاسخ به شبهات مطرح شده توسط فرماندار و نماینده نیشابور گفت: فولاد خرسان هیچ حسابی در خارج از بانک‌های نیشابور ندارد و همه سرمایه فولاد در بانک‌های نیشابور است و فقط یک حساب در بورس تهران دارد که آن هم هر روزی که پول واریز می‌شود تا عصر همان روز به حساب‌های داخل شهرستان بازمی‌گردد و از منابعی که در بانک‌های شهرستان است هر ماه به تعداد قابل توجهی که معرفی می‌شوند وام‌ پرداخت می‌شود و در مورد موضوع مافیا استخدام همه چیز براساس نتیجه امتحانات بود و در آزمون قبلی و آزمون امسال حتی یک استخدام‌خارج از این شهرستان نداشته‌ایم و همه بومی بوده‌اند.

پرداخت ۱۰درصد مالیات استان توسط فولاد خراسان


بیت‌الله برقراری مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در این‌مراسم گفت: صنعت فولاد بسیار مهم است و در هر کشور صنعت فولاد قوی باشد نشان دهنده توسعه اقتصادی آن کشور است و یکی از ملا‌کهای توسعه‌ یافتگی هر کشور صنعت فولاد است.
وی اظهار کرد: یکی از برندهای صنعت فولاد کشور ما فولاد خراسان به عنوان فولاد بزرگ شرق کشور است که جزو برترین‌ها است و عمده سهام‌داران فولاد خراسان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر است، قشری که مولد است و امنیت غذایی ما را تامین می‌کند و با حق بیمه آنان این سهام خریداری شده و باید از سرمایه آنان صیانت کنیم.
وی گفت: هدف از تاسیس این صندوق که ۱۷سال از عمر آن می‌گذرد این بوده که با امنیت خاطر بتوانند تولید کنند و جامعه هدف این صندوق ۳۰میلیون نفر است و از این تعداد تاکنون ۲۵درصد جذب شده و پرتفوی این صندوق حدود یکصد هزار میلیارد تومان است و از ابتدای دولت آقای رئیسی بیش از ۳۴۰هزار نفر بیمه شده جدید جذب کرده که معادل پنج سال دولت‌های قبلی است و در طول ۱۶سال پیش از آن این تعداد یک‌میلیون و ۳۰۰هزار نفر بوده است.
برقراری افزود: در قالب قرارگاه کرامت و در بازه یک ساله یک میلیون بیمه شده جدید جذب شد و برای نخستین مستمری بگیران این صندوق تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفته و این طرح در سه استان آغاز شده و مستمری ایشان بیش از ۴۰درصد افزایش داده شد.
وی افزود: امسال سطح درآمدی این صندوق ۶۰درصد افزایش درحالی که پیش از آن ۱۰ تا ۲۵درصد بیشتر افزایش نداشته است و برای سال ۱۴۰۲ در سطوح درآمدی هشت که حدود ۸۰درصد بیمه شده های این صندوق را شامل می‌شود این میزان ۹۲درصد افزایش یافته است و براساس برنامه راهبردی و نگاه علمی حرکت می‌کنیم.
وی گفت: گزارشی که از یک‌هزار و ۲۰۰هکتار پسته و دامداری شرکت کشت و صنعت مروارید دشت سلامی که زیر مجموعه فولاد خراسان می‌باشد داده شد اسفناک بود و آقای جوانبخت باید به این موضوع رسیدگی کند.
وی اظهار کرد: ۱۰درصد مالیات استان خراسان رضوی از طریق مجتمع فولاد خراسان پرداخت می‌شود و ۱۵ درصد ارزش کل بازار بورس در اختیار گروه فولاد است که نشان‌دهنده اهمیت آن است و حاشیه سود فولاد خراسان ۲۴درصد است در حالی که حداقل باید ۴۰درصد باشد و حاشیه سود فولاد مبارکه ۵۴درصد است البته آنجا زنجیره تامین و تولید آن کامل است.
وی ادامه: در فولاد خراسان باید یکی حاشیه سود افزایش یابد و دیگر اینکه فولاد خراسان باید توسعه پیدا کند.
برقراری گفت: یکی از شرط‌های ما برای مدیرعامل جدید فولاد خراسان این بود که حتما در نیشابور زندگی کند و در بخش سرمایه‌گذاری پول‌های فولاد حتما باید در بانک های همین‌جا باشد و اگر اطلاع پیدا کنم جای دیگری پول گذاشته شده است حتما برخورد خواهم کرد.
وی با تاکید بر اجرای طرح پساب نیشابور اظهار کرد: کمک و حمایت ما در آینده حتما بیشتر خواهد شد و اگر افرادی هم بدون ضوابط استخدام شده باشند برخورد خواهم کرد و در بخش ایفای مسئولیت‌های اجتماعی از طریق شورای راهبردی استقبال می‌کنیم و انتظار داریم شاهد افزایش تولید و توسعه فولاد خراسان باشیم و حاشیه شود این‌ مجتمع و همکاری شایسته مدیران با بدنه فولاد خراسان افزایش یابد و اعتقاد دارم آقای جوانبخت این توانایی را دارد.

وعده مدیرعامل جدید فولاد خراسان
افزایش سهم بازار فولاد خراسان از سه به ۶درصد ظرف پنج سال


طهمورث جوانبخت مدیر عامل جدید فولاد خراسان گفت: میزان فروش گروه فولاد مبارکه حدود ۲۰۰هزار میلیارد تومان است و میزان تولید فولاد در جهان به دلیل سیاست‌های انقباضی چین در ۲۰۲۲ نسبت به ۲۰۲۱ از یک‌میلیارد و ۵۱۱ میلیون تن به یک‌میلیارد و ۸۷۸ میلیون تن رسید و سهم ایران از این‌میزان ۳۰میلیون تن بود اما ظرفیت‌های نصب شده در کشور ۴۳ میلیون تن است.
وی افزود: فولاد خراسان سه درصد فولاد خام و پنچ درصد شمش کشور را تولید می‌کند و در تولید میلگرد جایگاه سوم و آهن اسفنجی رتبه هشتم را دارد.
وی اطهار کرد: فولاد خراسان در حوزه توسعه طی چند سال گذشته خوب عمل نکرده است به عنوان‌مثال فولاد مبارکه سال ۱۳۷۱ با ۲ ممیز چهار دهم‌ میلیون تن به بهره‌برداری رسید و در سال ۱۳۷۹ میزان تولیدش به سه ممیز چهار دهم‌ رسید و امروز میزان تولید فولاد مبارکه به ۱۲میلیون تن رسیده و میزان تولید فولاد خراسان کمتر از یک‌و نیم میلون تن است.
وی گفت: میزان اشتغال‌زایی صنعت فولاد به ازای هر یک میلیون تن تولید یک‌هزار نفر مستقیم و بیش از سه هزار نفر غیرمستقیم است و امروز در فولاد مبارکه ۳۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند.
وی افزود: نخستین محور کار ما توسعه سرمایه انسانی و توجه به کار گروهی و جلب مشارکت کارخانه‌ها است و پرسنل نباید دغدغه داشته باشند و بدانند که در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داده می‌شوند و من محور نخست را اشتیاق کارکنان قرار می دهم و هرکاری بتوانم در این زمینه انجام می‌دهم.
وی گفت: مورد بعدی افزایش سهم بازار فولاد خراسان از سه به ۶درصد ظرف پنج سال است و در این رابطه باید سبد محصولات فولاد خرسان کامل شود و در این رابطه ایجاد توازن زنجیره شرکت با تولید ۲و نیم میلیون کنسانتره، ۲ونیم میلیون تن گندله، یک و هشت دهم‌ اسفنجی است و مرحله بعدی تامین پنج میلیون تن گندله، سه و ۶دهم اسفنجی و ۲و هشت دهم‌ شمش است تا بتوانیم در ادامه یک خط ورقه تخت یک و نیم میلیون تنی داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه در صادرات باید به سمت جایگزین‌ شدن محصولات نهایی برویم گفت: در سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ قیمت شمش بین ۳۵۴ تا ۶۲۰ دلار بوده و قیمت میلگرد طی این مدت ۴۱۳ تا ۶۷۰ دلار بوده و نشان می دهد ارزش افزوده محصول نهایی بیشتر است و خام‌فروشی نکنیم و در بخش تولید میلگرد ظرفیت‌های نصب شده کشور ۳۰میلیون تن است اما میزان تولید واقعی کمتر از ۱۲میلون تن است و برای رسیدن به این میزان باید زیرساخت‌های تامین انرژی و حمل‌‌ونقل ایجاد شود و مسیولیت‌های اجتماعی رادار جاچوب مصوبات محمع مورد توجه قرار خواهیم داد.

طهمورث جوانبخت مدیر عامل جدید فولاد خراسان عصو هیات‌مدیره موظف فولاد مبارکه است و از سال ۱۳۷۹ در این‌ مجموعه مشغول به کار بوده است.