مخزن ۱۰هزار مترمکعبی آب در نیشابور به بهره‌برداری رسید
مخزن ۱۰هزار مترمکعبی آب در نیشابور به بهره‌برداری رسید
محمد علایی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب نیشابور گفت: امروز در نیشابور مجموعه مخازن آب با ظرفیت ۱۰هزار متر مکعب جهت تامین و انتقال هفت میلیون مترمکعب از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی در سال به منظور تامین بخشی از آب شرب نبشابور و فیروزه به بهره‌برداری رسید و احداث مخازن و تاسیسات پیرامونی آن با اعتباری بالغ بر یکصد میلیارد ریال انجام شد.


وی خاطرنشان کرد: طرح دیگر تامین آب شرب شهر فیروزه از محل سد بار بود که این طرح تاکنون چند بار با تاخیر مواجه شده است و ۲۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی شرکت برای این طرح در نظر گرفته شده که امروز ۱۰میلیارد ریال از این اعتبار اختصاص یافت که تا آخر تیرماه امسال این طرح به بهره‌برداری برسد.
وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت رودخانه‌ها در نیشابور چهار میلیارد ریال از منابع داخلی آب منطقه‌ برای طرح مطالعه این رودخانه‌ها در نظر گرفته شد تا هر چه سریع‌تر تجاوزات به حریم و بستر رودخانه‌ها شناسایی شود.
وی ادامه داد: نیشابور از شهرهای کهن و مراکز تمدن ایران زمین است که بزرگان زیادی را به جهانیان عرضه کرده اما امسال بروز خشک‌سالی سراسری در کشور دشت سرسبز نیشابور را هم تحت تاثیر قرار داده است.
در خصوص مدیریت منابع آبی با همکاری تشکل‌های کشاورزی ‌ برای نحوه و میزان برداشت از آبخوان‌های نیشابور به نحوی گه کشاورزان آسیب نبینند در حال برنامه‌ریزی هستیم.
وی تاکید کرد: شهروندان توجه داشته باشند با کاهش استفاده از حتی یک لامپ و مدیریت دمای وسایل سرمایشی می‌توانند کمک بسیار موثری برای گذر از این شرایط خشکسالی و کم‌آبی داشته باشند.

کلیه دیزل‌های بخش‌های خصوصی و دولتی استان خراسان رضوی از جمله آستان قدس رضوی وارد مدار گردیده و در این‌ چارچوب برای مدیریت مصرف برق میزان برق دستگاه‌های اجرایی استان به ۵۰درصد کاهش یافت و پنج دستگاه‌ها و اداره‌ای که به این موضوع عمل نکردند برقشان قطع گردید.
وی با اشاره به اینکه روشنایی معابر هم‌۵۰ درصد کاهش یافت اظهار داشت: میزان برق مصرفی در بخش تجاری هفت درصد از برق استان است و طی جلسه‌ای که فردا با استاندار خواهیم داشت برای بخش صنعتی و کشاورزی هم تعیین تکلیف خواهد شد و اصل بر این است که با توجه به شعار سال با زمان‌بندی مشخص و برنامه‌ریزی مشکلی در بخش تولید ایجاد نشود.
رئیس کارگروه مصرف صنعت آب و برق استان گفت: نخستین سیاست ما افزایش تولید برق در حداکثر میزان ممکن است و در این‌چارچوب شناسایی چاه‌های آب غیرمجاز، اضافه برداشت‌ها، استخر‌های غیرمجاز استخراج ارز دیجیتال به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است و خط قرمز ما تامین آب شرب شهرها و روستاها است.
وی بیان کرد: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: برای کاهش خاموشی‌ها از روز گذشته ۱۳۰ مگاوات برق از کشور ترکمنستان به شبکه استان خراسان رضوی جهت رفع کمبود در این بخش تزریق شد و تا پایان تابستان امسال ادامه دارد.

با تنش آبی جدی مواجه هستیم
معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور گفت: پارسال در نیشابور با کسری آب ۶۵۰ لیتر برثانیه مواجه بودیم و با مدیریتی که صورت گرفت از این میزان ۴۰۰ لیتر بر ثانیه جبران شد اما با توجه به اینکه امسال میزان بارش‌ها به یک سوم پارسال کاهش یافته با تنش آبی جدی مواجه هستیم.
علیرضا قامتی افزود: اعتباری بالغ بر ۶۷ میلیارد ریال جهت اجرای مُقَسِّم رودخانه فاروب رومان برای مدیریت سیلاب درنظر گرفته شد که از این میزان ۳۰ میلیارد ریال اختصاص یافت و برای ساماندهی حریم و بستر این رودخانه هم ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که در این حوزه در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی هستیم تا در یک بازه زمانی پنج ساله این طرح اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه تجاوزات به حریم و بستر رودخانه‌ها زیاد بود اظهار داشت: باید تجهیزات و امکانات لازم برای بازگشت منابع طبیعی تخریب شده به حالت اول در اختیار دستگاه‌ها و ادارت متولی قرار بگیرد.
وی تصریح کرد: وضعیت منابع آب نیشابور به شدت بحرانی است و بهترین آبخوان‌های نیشابور از بین رفته و این بزرگترین ظلم به نیشابور است و امسال میزان بارندگی‌ها در نیشابور به میران ۳۰درصد پارسال بوده و میزان خشک‌سالی امسال در نیشابور نسبت به شهرستان‌های استان ۱۴ درصد شدیدتر است و این خشک ‌سالی در بخش میان‌جلگه و مرکزی بیشتر است.
وی خاطرنشان کرد: سند توسعه، اطلس مدیریتی و بانک اطلاعاتی نیشابور در حال تدوین است و در این‌چارچوب برای شناسایی و بهره‌برداری بهینه از منابع آبی ۴۰۰ میلیون تومان برای تدوین طرح مطالعاتی حریم بستر رودخانه های نیشابور اختصاص یافت.

رئیس دادگستری نیشابور گفت: طی بازدید از رودخانه‌های فاروب رومان، رودخانه رود، رودخانه بار و رودخانه رود تصرفاتی در بستر این رودخانه‌ها اتفاق افتاده که مربوط به گذشته است و در حال حاضر این متصرفان برای خودشان یک سابقه‌ای قائل هستند.
حجت الاسلام غلامحسین حکمتی پور افزود: در مسیر رودخانه روستای سوقند در حال حاضر و در همین وضعیت ۱۵ استخر احداث شده که دستور داده شد همه این استخرها تخریب گردد که متاسفانه این اقدام‌ نیمه‌تمام ماند.
وی اظهار داشت: تصرفات در بستر این رودخانه‌ها آشکار و مشکل‌زا است و این تصرفات غیرقانونی در انفال سبب شده آب کمی هم که این رودخانه‌ها دارا هستند به پایین دست نرسد و برای رفع این تصرفات باید یک اقدام جهادی و قاطع انجام شود و شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان آمادگی لازم را برای ورود به موضوع دارد.
وی بیان کرد: در برخی جاها مانند روستاهای غار، میرآباد و بشرآباد کوه‌خواری اتفاق افتاده و منابع طبیعی تخریب شده و لازم است برای مقابله با این اقدامات توجه و برنامه‌ریزی ویژه صورت گیرد و نباید اجازه بدهیم به این صورت دست‌اندازی‌های جسورانه به انفال صورت گیرد.

ایجاد سازمان بازرسی در نیشابور باید در دستور کار قرار بگیرد
وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: درست در دهانه رودخانه فاروب رومان نیشابور مراکز دانشگاهی نیشابور ساخته شده و پل‌های ساخته شده هم تناسب ندارد و نباید اجازه بدهیم این اتفاق برای کال منوچهری هم نیشابور بیفتد و در صورت بروز سیل همی ن‌مستحدثات تخریب و مسیر آب هم‌ منحرف می‌شود که منجر به بروز خسارت می‌گردد.
دادستان نیشابور گفت: برابر مواد یک‌ و ۲ قانون توزیع عادلانه آب بستر رودخانه‌ها و حفظ و نظارت و بهره‌برداری از این‌ منابع نیز بر عهده دولت بوده و تغییر پهنای بستر و حریم رودخانه‌ها برعهده وزارت نیرو است بر این اساس هیچ کس حق ندارد در این موارد تصرف نماید.
سید محمد حسینی افزود: در صورت ابلاغ اخطار به متصرفان و عدم رفع تصرف در زمان قانونی وزارت نیرو مکلف است با متخلفان برخورد کند در این‌چارچوب شناسایی متجاوزین، اخطار کتبی و در صورت عدم توجه برخورد قاطع وظیفه وزارت نیرو است.
وی اظهار داشت: دخل و تصرف‌های زیادی در بستر رودخانه‌ها اتفاق افتاده اما در حال حاضر مشکل نقص در قانون نیست بلکه نقص در اجراست و در حوزه تسهیل و رفع بروکراسی اداری برای تسریع در برخورد قانونی با این‌ تصرفات هر آنچه در توان دادگستری نیشابور بوده انجام شده و انتظار می‌رود از این ظرفیت به خوبی استفاده شود تا وضع موجود با اجرای بدون تبعیض قانون بهبود پیدا کند.
وی بیان کرد: در این‌چارچوب برای اجرای قانون باید الزامات و امکانات و پرسنل لازم برای نظارت بر منابع طبیعی فراهم شود و متناسب با تکالیف امکانات لجستیک به صورت ویژه در اختیار شهرستان قرار بگیرد و این‌نیازمندی‌ها باید در حد اعلا مرتفع شود تا در آینده شاهد آنچه که در محل رودخانه فاروب رومان اتفاق افتاده نباشیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز مسجد دانشگاه نیشابور، دانشگاه نیشابور، دانشکده علوم‌پزشکی و دانشگاه پیام‌ نور در بستر رودخانه فاروب رومان ساخته شده و مدیران وقت نیشابور در آن زمان به وظیفه خود عمل نکردند، تذکرات لازم داده نشد و هشدارهای لازم هم به سازمان‌ بازرسی منعکس نشد.
وی گفت: برخی دستگاه‌های ما تسهیل کننده وقوع جرم بودند و امیدواریم به روزی برسیم که دیگر شاهد ملاحظه‌کاری و اجتهادی شخصی در این امور نباشیم.
نماینده مردم نیشابور فیروزه و زبرخان در مجلس شورای اسلامی گفت: ۲۱۰ هکتار از حوزه آبریز رودخانه فاروب رومان نیشابور به مراکز دانشگاهی اختصاص پیدا کرد و هنوز برخی افراد این را به عنوان نقطه قوت کارنامه کاری خود عنوان می‌کنند.
هاجر چنارانی افزود: برای این‌غفلت باید هزینه‌های سنگینی پرداخت کنیم و برای جلوگیری از این اتفاقات در آینده و جلوگیری از به خطر افتادن منابع طبیعی و اموال مردم باید یک برنامه بلند مدت تدوین شود.
با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی طرح مخازن آب ۱۰هزار متر مکعبی منطقه‌ باغرود نیشابور به بهره‌برداری رسید.
در ادامه این برنامه از محل مُقَسِّم رودخانه فاروب رومان به کانال جنگل و نانوا بازدید شد و نیروگاه‌های برق خورشیدی در محل امورهای آب نیشابور، سرخس، تربت حیدریه و سبزوار با ظرفیت تولید سالانه ۲۶ هزار کیلو وات ساعت برق به صورت متمرکز به بهره‌برداری رسید.