لبنیات نیشابور و زبرخان خامه ندارد!
لبنیات نیشابور و زبرخان خامه ندارد!
چگونه یک مصوبه مبهم ستاد تنظیم بازار می‌تواند منجر به بیکاری حداقل 300 نیروی کار، تعطیلی سه خط تولید محصولات لبنی تنها در یک شهرستان شود، صادرات قفل‌شده، خامه‌ها در حال فاسدشدن است. نیشابور قطب اصلی تولید شیر و فراورده‌های لبنی استان است. تولید روزانه ۷۵۰ تن شیر خام، این شهرستان را در زمره شهرستان‌های پیشرو در عرصه تولید شیرخام در کشور قرار داده است.

وحید شجاعی مهر/ همین موضوع سبب شده طی سالیان گذشته کارخانه‌های فراوری نیز در مرکز خراسان رضوی شکل بگیرد و ایجاد ارزش‌افزوده در زنجیره تولید، صادرات و اشتغال پایدار از برکات این موضوع در نیشابور است.
به همین دلیل نیز شبکه‌ها و زیرساخت‌های فراوانی از دامداری‌ها گرفته تا چرخه‎های فروش در نیشابور تشکیل شده و سرمایه گذاری مناسبی در این بخش صورت گرفته است. وجود دامداری‎های صنعتی و ماده اولیه مناسب، نزدیکی به بازارهای هدف و سرمایه گذاری سنگین در بخش لبنیات حالا نیشابور را یکی از قطب‎های اصلی لبنیات کشور کرده که مزیت‎های صادراتی مناسبی پیدا کرده و صادرات به عنوان بخش جدایی ناپذیر آن درنظر گرفته شده است.
در این شرایط اخیراً مطابق مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور، تعرفه های صادراتی برای برخی محصولات لبنی درنظر گرفته‌شده است؛ این موضوع باعث ایجاد مشکل در چرخه صنعت لبنیات نیشابور شده و صدها تن را از کار بیکار کرده است.

تعطیلی یک کارخانه و بیکاری ۱۰۰ کارگر

مدیرعامل شرکت « شهاب شرق» با بیان این‎که بیشتر صادراتمان به کشورهای همسایه نظیر افغانستان، پاکستان و عراق است، افزود: روزانه ۳۰ تن تولید در این کارخانه داریم که اکثر آن صادر می‌شود و برای آن بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد تومان این‎جا سرمایه‌گذاری شده است.
فیضان ادامه داد: حدود یک‎ماه پیش بخشنامه‌ای درخصوص صادرات خامه حیوانی تهیه‌شده از شیر تازه با چربی بالای ۴۰ درصد آمد که برای هر کیلو ۶ هزار تومان تعرفه صادراتی گذاشتند و درحالی‌که محصول صادراتی ما خامه گیاهی ۱۵ درصد بود جلوی صادرات آن را نیز گرفتند؛ آن‌هم در وضعیتی که به نظر می‌رسد محصول ما جزو سیاست‌های این بخشنامه نیست.
وی اظهار کرد: به هرجا هم که لازم بود نامه‌نگاری کردیم و جواب نگرفتیم و مجبور شدیم شرکت را تعطیل کنیم و هم‎اکنون ۱۰۰ کارگرمان را تا مشخص شدن تکلیف این بخشنامه اخراج کردیم‌ و شرکت تعطیل ‌شده و نمی‌دانیم به کارگران چه جوابی بدهیم. وی ادامه داد: هم ‎اکنون چند تن بار نیز در گمرک داریم که در مرز گیر کرده و درحال فاسدشدن است.
وی افزود: با این وضعیت امکان صادرات را نداریم و تمام مواد اولیه خریداری ‎شده برای خامه گیاهی به دلیل عدم استفاده در داخل کشور، بلااستفاده خواهد بود.
این سرمایه گذار تبعه افغانستان در کشورمان خاطرنشان کرد: در تابستان با ۳۰ درصد ظرفیت تولید می‎کنیم تا فقط حقوق کارگران را بدهیم به امید این‎که در زمستان تولید افزایش پیدا کند که آن هم وضعیتش این‎چنین شد و یک ماه است که درگیر آن هستیم و به هرجا مراجعه می‎کنیم، جوابی نمی‎گیریم.
فیضان با اشاره به مشکلات این‌مصوبه گفت: این عوارض خیلی سنگین است و در صورت تثبیت محصول ما از بازار صادراتی خارج می‎شود چون تا ۳۰ درصد افزایش قیمت پیدا می‎کند.

واگذاری بازار افغانستان به پاکستان

وی ادامه داد: بازار افغانستان به خاطر قیمت کمی پایین‎تر از کشورهای دیگر دست ماست که با وجود این، قیمت تمام ‎شده ما بسیار بیشتر از رقبا خواهد شد ‌و پاکستان جای ما را خواهد گرفت. این افزایش تعرفه‎ها در حالی است که قیمت سایر اقلام‌ نیز افزایش یافت و تنها کره مارگارین استفاده شده در این خامه در یک ماهه گذشته از کیلویی ۱۸ هزارتومان به ۲۸ هزار تومان رسیده است.
وی با بیان این‎که افزایش قیمت مواد اولیه و این تعرفه، خامه ایرانی را از بازار افغانستان حذف خواهد کرد، افزود: این درحالی است که طی سالیان گذشته با کیفیت و قیمت مناسب توانستیم رقبای پاکستانی را از بازار خارج کنیم که حتی به شکایت‎های متعدد و بی‏دلیل آن‎ها منجر شد.

محصول خامه لیدر محصولات صادراتی لبنی است

مدیر عامل شرکت «نوبر» درباره این مصوبه گفت: مصوبه‎ای که قبل از ابلاغ نهایی دیده می‎شد مربوط به کالاهایی با بسته‎بندی اوزان بالا و مورد استفاده به عنوان ماده اولیه بود و تصمیم‎گیری این مصوبه بر این مبنا انجام شد که عوارض برای صادرات کالاهایی که به عنوان ماده اولیه استفاده می‎شود گذاشته شود که متاسفانه گمرک و برخی دستگاه‎های مربوط، این را به محصولات ریز بسته بندی شده تعمیم دادند.
صالح کیانی افزود: این کالاها اشتغال‎زایی بالایی در کشور ایجاد و برند را در بازارهای خارجی مطرح می‎کند، چون کالاهای مواد اولیه معمولا با وزن بالا هستند زیاد بحث برندینگ و گرفتن بازار در آن‎ها مطرح نیست ولی کالایی مثل خامه در وزن‎های ۱۰۰، ۱۲۵، ۲۰۰ و ۲۵۰ گرمی هنگامی که صادر می‎شود هم برند ایرانی را در بازارهای صادراتی جا می‎اندازد و هم مصرف ‎ کننده نهایی مصرف می‎کند و اشتغال‎زایی بالایی در چرخه ایجادشده دارد و قطعا با این شرایط سرمایه گذاری زیادی نیز برای آن شده است.

نیمه تعطیلی خط با ۸۰ کارگر

کیانی با بیان این‎که حدود ۳ میلیون یورو تجهیزات هایتک خریداری و برای خط استریل سرمایه‎گذاری کرده است، افزود: هم‎اکنون خط استریل ما با ۸۰ نفر کارگر به حالت نیمه‎تعطیل درآمده است و‌ در صورت ادامه این‌روند و تصحیح‎نکردن آن، باید آن‎ها را تعدیل کنیم.
وی خاطرنشان کرد: با این‌مصوبه بازار صادراتی که زحمت زیادی برای آن کشیده شده و اشتغال پایدار بر مبنای آن ایجاد شده، تحت تاثیر قرار گرفته است. به واسطه رقابت سنگینی که ما با ترکیه و عربستان داریم، درحال از دست دادن بازارهایمان هستیم و با استمرار این طرح در یک‎ماه آینده این بازار از دست خواهد رفت.
وی با بیان این‎که هم‎اکنون هر بسته ۱۲۰۰ تومان عوارض دارد، افزود: این طرح ۲۵ درصد هزینه تمام‎شده ما را افزایش داده است‌ و این شوک قیمتی در بازارهای کشورهای همسایه ما که آن‎ها هم اقتصاد قوی‎ای ندارند، قابل هضم نیست و امیدوارم جهاد و گمرک و دستگاه‎های مرتبط این‌مشکل را حل کنند؛ هرچند که ما از مجاری مختلف پیگیری کرده‎ایم ولی نتیجه‎ای نگرفته‎ایم.

چه کسی پاسخگوی از دست دادن بازارهای صادراتی است؟

محرابی مقدم مدیرعامل شرکت «گرینه» نیز در گفت‎وگو با خراسان رضوی درباره ابلاغیه‎های جدید صادراتی گفت: اگر نتوانیم تولید را حمایت کنیم، در اقتصاد به مشکل برمی‎خوریم و باید برای تصویب مصوبه ها در مجمع‎های مشورتی از تولیدکنندگان مشاوره بگیرند و با توجه به این موضوعات تصمیم گیری کنند.
وی ادامه داد: در مصوبه به تعرفه های کالاهای صادراتی حوزه لبنیات رسما اشاره شده از جمله خامه حاصل از شیر که با چربی ۴۰ درصد است‌. اما به نظر می‎رسد در نوع نگاه انحراف به وجود آمده و تصمیمات قبلی را که تعرفه ها از ۴ دلار به ۹۳ سنت رسیده است، لغو می‎کند. باید به این‌نکته اشاره کرد که بر مبنای سیاست‎های قبلی خطوط تولید خامه گیاهی شکل گرفته است که هم به آن کد می‎دهند و هم عوارض را کم می‎کنند تا صادرکننده بتواند آن را صادر کند. به یک‎باره یک نفر می‎آید و آن را با خامه حیوانی یکی می‎کند بدون آن‎که آنالیز و نگاه مثبتی به صادرات داشته باشد و برای کارخانه های استان مشکل درست می‎کند.
وی بیان کرد: با این اتفاقات صادرات به افغانستان قفل می‎شود و شرکت‎های ترکیه ای با این فاصله جغرافیایی و شرکت‎های پاکستانی جای شرکت‎های ایرانی را در بازار می‏گیرند. یک ماه است در حال بررسی تفاوت خامه گیاهی با حیوانی هستند. اگر تصمیم به تغییر مصوبه بگیرند ما بازارمان را در این مدت از دست داده‎ایم و چه کسی پاسخگوی این شکست است؟

تعدیل ۵۰ کارگر

محرابی مقدم گفت: با این‌مصوبه خط تولیدخامه ما از کار افتاده و ۵۰ کارگر را تعدیل کرده‎ایم و اکنون ۴۸۰ تن خامه گیاهی دپو در شرکت داریم و چون در بازار داخلی ممنوع است، نمی‎دانیم باید آن‎ها را چه کار کنیم‌. همچنین ۳ کامیون در مرز معطل است که اگر نتوانیم مشکل را حل کنیم فاسد می‎شود. با تمام مسئولان مربوط در وزارت جهاد و صنعت در تهران و استان مکاتبه کرده ایم و کسی پاسخی به ما نمی‎دهد و به نتیجه نرسیدیم.
وی با اشاره به صادرات ماهانه ۵۵ تن خامه گیاهی توسط این شرکت، افزود: با وجود ارزش افزوده مناسب خامه، با این تعرفه ها بهترین خطوط کارخانه ها تعطیل خواهد شد. چون ما به افغانستان و عراق و تاجیکستان صادرات داشتیم و با این تعرفه ها امکان رقابت در بازاری مثل افغانستان را نداریم آن هم در شرایطی که مجاورت با افغانستان برای استان ما مزیت ایجاد کرده بود.

حیات برخی کارخانه های لبنی بر محور خامه و صادرات آن است

محرابی مقدم دراین‎باره گفت: عموما صادرات خامه‎ در فصل‎های سرد سال و از ابتدای پاییز تا اواسط اردیبهشت صورت می‎گیرد‌ و این تصمیم غیرکارشناسی دقیقا در اوج صادرات گرفته شده است.
وی افزود: البته قراردادهای ما با مشتریان کشورهای خارجی جاری است. به عنوان مثال ما پول را از طرف افغانستانی گرفته‎ایم، مواد اولیه خریداری کردیم، تولید کردیم و به انبار برده‎ایم و زمانی که می‎خواهیم آن را صادر کنیم این بخشنامه ارسال شده است. اگر قرار باشد این عوارض گمرکی حذف نشود، اصلا صرفه اقتصادی برای هیچ‎کس ندارد و مزیت رقابتی‎مان را از بین می‎برد و از طرفی از لحاظ حقوقی باید پاسخگوی طرف‎ها باشیم.
وی بیان کرد: اصلا فرمول تولید خامه حیوانی با گیاهی کاملا متفاوت است اما متاسفانه در گمرک یک کد برای آن درنظر گرفته‎اند.
وی با مهم دانستن صادرات خامه برای شرکت‎های لبنی گفت: صادرات خامه با توجه به این‏که در فصل سرد سال ارزش افزوده مناسب و سرمایه در گردش خوبی برای ما ایجاد می‎کرد، برای ما مناسب بود و از آن برای جبران کسری‎های مالی در فصل‎های گرم استفاده می‌کردیم. با این شرایط تنظیم نقدینگی شرکت‎ها به‎هم‌ می‌ریزد و در واقع این‌مصوبه در حیات یک شرکت لبنی دارای واحد استریل تاثیرگذار است.
وی با بیان این‎که اگر بخواهیم تعهداتی را که به مشتریان داده‎ایم‌ اجرایی کنیم حداقل ۱۵ درصد ضرر خواهیم‌کرد، افزود: کاش قبل از این‎که این مصوبه ابلاغ شود، از نظرات کارشناسان و تشکل‎های بخش خصوصی هم استفاده می‎کردند.

با این تعرفه ها امکان صادرات محصولات لبنی به کشورهای اوراسیا هم فراهم نیست

مدیر بازرگانی شرکت «پالود پارسیان» نیز درباره شرایط صادرات محصولات لبنی گفت: سال قبل به هر شرکت یک سهمیه برای صادرات شیرخشک می‎دادند که به شرکت ما ۳۵۱ تن سهمیه رسید.
اعظم محمدیان افزود: بعدها زمزمه های آزادشدن صادرات شیرخشک مطرح شد که کارهای بازاریابی فروش محصول را انجام دادیم و بعد مصوب شد کیلویی ۱۶ هزار تومان تعرفه باید پرداخت شود که با این عدد برای ما صرفه ندارد و در واقع هیچ مشتری از ما خرید نمی‎کند و با این وضعیت دپوی شیرخشک زیاد شد.
وی ادامه داد: از اداره صنعت آمدند و گفتند دپوی ما زیاد است و پاسخ دادیم بازار داخل اشباع است و از این بیشتر شیرخشک مصرف ندارد؛ تعرفه ها را کاهش دهید تا صادرات کنیم.
وی خاطرنشان کرد: پس از آن، این بحث مطرح شد که تعرفه های شیرخشک کاهش پیدا کند تا امکان صادرات فراهم شود. در همین فاصله کره، روغن زرد و خامه نیز به فهرست تعرفه ها اضافه شد. به این ترتیب صادرات کره که ممنوع بود با کیلویی ۱۵ هزار تومان تعرفه، آزاد شد و شیرخشک هم از ۱۶ هزار تومان به ۱۰ هزارتومان رسید. البته با این تعرفه شیرخشک می‎توانیم فقط محصولات دپوشده را خالی کنیم و با سود خیلی کم بفروشیم که آن هم با توجه به دپوی چندماهه دارای ضرر است.
محمدیان با اشاره به ممنوعیت صادرات خامه گفت: در نامه‎ای که وزارت صنعت زده بود برای خامه بالای ۴۰ درصد کیلویی ۶ هزار تومان تعرفه گذاشته شده بود که همین تعرفه تا همین‎جا صادرات خامه منجمد ۴۵ درصدی ما را متوقف کرد.
وی ادامه داد: اما اشتباه بدتر این بود که صادرات بسته بندی‎های کوچک ما خامه ۲۰۰ سی‎سی ۱۸ درصد چربی گیاهی مخصوص صبحانه است که در تناژ بالا تولید و صادر می‎کنیم و هنگامی که این‎ها را تولید کردیم گمرک گفت باید برای این محصول هم کیلویی ۶ هزارتومان تعرفه بدهید. یعنی برای هر ۵ عدد خامه ۲۰۰ سی‎سی ۶ هزار تومان باید پرداخت شود. گفتیم طبق مصوبه صنایع خامه ۴۰ درصد باید تعرفه داشته باشد؛ پاسخ دادند در ابلاغیه جهاد کشاورزی و صنایع به گمرک چنین چیزی نوشته نشده و تمام خامه ها را شامل می‎شود. این درحالی است که به نظر می‎رسید مصوبه ابتدا خامه ۴۰ درصدی بود که پیگیری کردیم؛ می‎گویند در ابلاغیه‎ای که به گمرک آمده پرانتزها که شامل درصد چربی‎ها بود، حذف شده است.

تعلیق خط تولید و بیکاری۷۰ نفر

وی اظهار کرد: ما تولید خامه را متوقف کردیم و هم‎اکنون فروش و صادرات آن به صفر رسیده است. خطی که روزی ۲۰ تن خامه گیاهی تولید می‎کرد خوابیده و ۷۰ کارگر را از کار بیکار کرده است.
وی بیان کرد: همین اکنون ۵۰ هزار عدد خامه گیاهی تولید کرده‎ایم که نه اجازه داریم در بازار داخلی بفروشیم نه می‎توانیم آن را صادر کنیم و مطمئنم در آینده‎ای نزدیک ‌مجبوریم آن‎ها را معدوم کنیم.
وی در پاسخ به این‎که آیا امکان صادرات خامه های صبحانه پرچرب با این‌مصوبه را دارند یا خیر گفت: خامه ۴۵ درصد را هم چون تعهد داریم و ۱۰۰ تن به ارمنستان فروخته‎ایم در حال ارسال محصول هستیم‌ و آن را هم از ماه دیگر فروش نداریم؛ چون برای یک ماشین ۱۲۰ میلیون تومان عوارض باید بدهیم.
وی با بیان این‎که خامه محصول استراتژیک برای کارخانه‎های لبنی است که ارزش افزوده مناسبی دارد، افزود: طی یک ماه اخیر ۷۰ نیرو تعدیل و ۳۰ نفر نیز کم‎کار شده‎اند که به قسمت‎های دیگر رفته‎اند و طی این مدت ۲۱ میلیارد تومان صادرات ما لغو شده است.
محمدیان گفت: دیروز از یکی از دامداری‎های بزرگ شهرستان به ما زنگ زدند که چرا شما از ما شیر نمی‎خرید که من نهاده برای دامداری خریداری کنم؟ به این منوال که باید گاوها را کشتار کنیم. وقتی ما نمی‎توانیم تولید کنیم و روزی ۲۰ تن خط ما خوابیده چگونه خرید شیر انجام دهیم؟ این برای سایر شرکت‎های نیشابور هم صادق است و خرید شیرشان کاهش پیدا کرده است.
به همه جا نامه زده‎ایم ولی استانداری می‎گوید ما هم نامه شما را ارجاع داده‎ایم و خودتان پیگیری کنید‌.

حق با کارخانه های لبنیات است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی دراین‎باره گفت: در این مورد حق با کارخانه‎های لبنی است امیدواریم وزارت جهاد کشاورزی مصوبه را اصلاح کند.
امیررضا رجبی افزود: به طور کلی صادرات این محصولات با جهاد کشاورزی است اما به دلیل درگیربودن صنعت و بحث صادرات با آن پیگیری و نامه‎نگاری‎های مربوط را انجام داده‎ایم.
وی بیان کرد: اگر موضوع جداکردن خامه های بسته بندی از خامه‎های فله که موضوعی ساده است انجام پذیرد، بخش زیادی از مشکلات این واحدها حل خواهد شد؛ در حالی که در مصوبه به‎طور کلی تنها درمورد خامه صحبت شده است‌.

صحبت‎هایی در ستاد تنظیم بازار کشور برای تغییر مصوبه شده است

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: آخرین مصوبه‎ای که از دی‎ماه در ستاد تنظیم بازار مصوب و ابلاغ شده برای هر کیلوگرم شیرخشک ۱۰ هزار تومان، برای تمام خامه‎ها ۶ هزار تومان، کره حیوانی ۱۵ هزار تومان و روغن حیوانی ۲۰ هزار تومان است.
جنتی افزود: تاکنون مصوبه دیگری برای این موضوع از تهران نداشته‎ایم البته صحبت‎هایی شده و پیشنهادهایی به ستاد تنظیم بازار کشور رسیده ولی مصوبه و ابلاغیه جدیدی به ما و گمرک در این خصوص زده نشده است.
وی در پاسخ به مشکلات این مصوبه برای واحدهای لبنی صادرات محور استان گفت: اختیار این موضوع در دست ستاد تنظیم بازار است با این حال یک‎سری اتفاقات و صحبت‎ها درخصوص تغییر تعرفه ها در ستاد تنظیم بازار کشور صورت گرفته اما هنوز ابلاغ نشده است و به محض این‎که این مصوبه به گمرک ابلاغ شود، وضعیت برای اتحادیه لبنی استان بهتر خواهد شد.

آماده حل مشکلات واحدهای صنعتی استان هستیم

استاندار خراسان رضوی نیز در حاشیه سفر به شهرک‌صنعتی خیام گفت: ممکن است نوساناتی با برخی مصوبه ها ایجاد شود اما اگر واحدهای تولیدی ما مشکلی داشته باشند که در سطح استان لازم به تصمیم ‎گیری باشد حتما انجام می‎شود و اگر احتیاج به تصمیم‎ گیری در مرکز باشد از طریق فرمانداری و استانداری کمک خواهیم کرد تا موضوع حل شود.
یعقوبعلی نظری افزود: مقرر شد تمام واحدهایی که راکد هستند هیئت مدیره شهرک‎ ها لیست کند تا برای آن‎ها تصمیمات مناسب در ستاد تسهیل استان اخذ شود.