فیروزه در فهرست شهرهای ملی  کشور
فیروزه در فهرست شهرهای ملی  کشور
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در شورای ملی شهرهای صنایع دستی شهر فیروزه به عنوان شهر ملی صنایع دستی در رشته فیروزه انتخاب شد.

ابوالفضل مکرمی فر با اعلام این خبر درباره تشکیل شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی اظهار کرد: در جلسه شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی ، ظرفیت ها و قابلبت ها و شاخص های تعیین شده پس از بررسی باحضور مدیر کل و سایر دستگاهای مرتبط استان و شهریتان اعم از فرماندار و نمابندگان حضور می یابند
او ادامه داد: اعضای شورا پس از بررسی پرونده‌ها و ارزیابی شاخص‌ها به هر یک از شهرها و روستاهای مطرح شده امتیاز می‌دهند و در نهایت مناطقی که حدنصاب را کسب کنند برای ثبت ملی انتخاب می‌شوند.
مکرمی فر به شرایط شهر فیروزه به عنوان شهر ملی صنایع دستی در رشته فیروزه گفت: ظرفیت تولید فیروزه به ازای هر فرد به طور میانگین سالانه ۱۵ تا ۲۰ کیلو سنگ فیروزه است، برداشت سنگ از معدن به طور میانگین سالانه ۴۰ تا ۵۰ تن سنگ فیروزه است.
او افزود: میزان ارزش افزوده به طور میانگین سالانه در هر تن سنگ ۱۴ کیلوگرم سنگ خالص فیروزه به دست می آید و در ضعیف ترین حالت این نسبت یک به ده است یعنی در ۴۰ تن سنگ ۴ تن سنگ خالص استحصال می شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره دیگر ویژگی‌های این شهربرای انتخاب به عنون شهر ملی صنایع دستی در زمینه فیروزه اظهار کرد: درشهر فیروزه ۲۰ کارگاه درون شهری و ۵۰ کارگاه خانگی درون شهری و ۱۵۰ کارگاه روستائی و هزار کارگاه خانگی روستائی فعال است.
مکرمی‌فر با اشاره به میزان اشتغال‌زایی فیروزه تراشی در شهرستان فیروزه اظهارکرد: به صورت مستقیم دو هزار و ۳۰۰ نفر و به صورت غیر مستقیم ۲۲ هزار و ۱۰۰ نفر در این زمینه اشتغال دارند.
او ادامه داد: ۸۰ درصد اشتغال در بخش مرکزی شهرستان فیروزه شامل ۳۴ روستا از جمله معدن علیا و سفلی، قالیباف، گلشن‌آباد، حیدرآباد، شوری، اقبالیه، مهدی‌آباد، بزقوچان و …) که از این تعداد ۲۰ روستا به طور مستقیم و غیر مستقیم در گیر فیروزه هستند.
مکرمی‌فر افزود: ۲۰ درصد دیگر نیز ۳۵ روستای بخش قرار دارند که این روستاها از جمله مرزان، فهنه، کوندر، اردلان، همت‌آباد،صمان، شوریاب، شورگشت، گرماب و … است، البته تعداد ۱۵ روستا به صورت مستقیم و غیر مستقیم درگیر فیروزه هستند.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تاکید کرد: آمار کارگاه‌ها مربوط به شهرستان فیروزه است و در شهرستان نیشابور بیش از یک هزار نفر در رشته تراش و فروش فیروزه مشغول کار هستند.
او تصریح کرد: حداقل سن شاغلان ۱۵ سال و حداکثر ۸۰ سال است، هم‌چنین این حداقل و حداکثر در روستای معدن وجود ندارد و متغیر است.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به پیشینه تاریخی فیروزه یادآور شد: تعداد ۱۵۰ نفر در مجمع شهرستان جزو پیشکسوتان ایت رشته هستند که در قید حیات هستند.
مکرمی فر با بیان این که فیروزه ظرفیت‌های بسیاری دارد و به همین دلیل به عنوان شهر ملی صنایع دستی ایران انتخاب شده است، گفت: تعداد ۱۴۰ نفر کارگر در معدن مشغول بکار هستند و تونل اصلی معدن فیروزه به طول ۲کیلومترو تونل های فرعی به طول حدود ۵۰ کیلومتراست که این تونل ها نیز خود ظرفیت های گردشگری محسوب می‌شوند.
گفتنی است: فیروزه در فاصله حدود ۱۵۰ کیلومتری از مشهد مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد. از شهرستان فیروزه تاکنون حدود ۲۷ اثر تاریخی، فرهنگی، محوطه و تپه تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بر اساس یافته های باستان شناسی در تپه بلوچ، واقع در شمال شرق مجموعه باغ نشاط از توابع این شهرستان، قدمت این منطقه را به دوران نو سنگی پارینه سنگی نشان می دهد.