فوتبال زنان| حقوق برابر برای تیم فوتبال زنان آمریکا: پرونده‌ای بزرگ‌تر از فوتبال
فوتبال زنان| حقوق برابر برای تیم فوتبال زنان آمریکا: پرونده‌ای بزرگ‌تر از فوتبال
به نظر می‌رسد با وجود رأی دادگاه، تیم فوتبال زنان پیش از این نزد افکار عمومی پیروز شده است. پس از قهرمانی تیم فوتبال زنان در جام جهانی فریاد «دستمزد برابر» در ورزشگاه طنین‌انداز شد.

آنها همچنین پس از ادعای فدراسیون مبنی بر استعداد و مسئولیت کمتر تیم زنان نسبت به تیم مردان حمایت بسیاری از اسپانسرهای بزرگ فوتبال را جلب کردند.

تلاش برای رسیدن به درآمد برابر در فوتبال زنان تاریخی طولانی دارد و نقطه عطف این تاریخ چهارمین قهرمانی تیم فوتبال زنان آمریکا در جام جهانی فوتبال زنان بود. رقابتی که همه معادلات را تغییر داد و با تاثیرگذاری بیش از حد انتظار بازیکنان به خصوص ستارگان تیم فوتبال زنان آمریکا در داخل و خارج از زمین سمت و سویی تازه گرفت.

ستارگان تیم قهرمان جام جهانی از پیروزی های مکرر خود برای پیگیری مطالبه حقوق برابر در فوتبال زنان و مردان استفاده کردند. جام جهانی و درخشش در آن به آنها فرصتی داد که بیش از همیشه شنیده شوند و بازیکنانی همچون مگان راپینو و الکس مورگان را با توپ طلایی و جام جهانی در دست تبدیل به سفیران برابری‌خواهی در فوتبال و ورزش زنان کرد.

در طول چهار هفته رقابت‌های جام جهانی فوتبال زنان در فرانسه دستمزد برابر به صورت یکی از شعارهای استادیومی درآمد و طنین صدای آن به کوچک‌ترین زمین‌های تمرین دختران فوتبالیست در گوشه و کنار جهان رسید.

با حمایت دیگر ورزشکاران، تیم ملی فوتبال زنان آمریکا که حالا افکار عمومی را با خود همراه داشت تصمیم گرفت پرونده شکایت خود از فدراسیون را به دلیل تبعیض جنسیتی و اختلاف دستمزد در قراردادهای فوتبال زنان و مردان به دادگاه بفرستد. با توجه به محبوبیت ستارگان این تیم و همراهی افکار عمومی در آمریکا به نظر می‌رسید پرونده به نفع بازیکنان تیم فوتبال زنان رقم خواهد خورد، اما رأی روز جمعه دادگاه معادلات را بر هم زد.

رأی دادگاه

با وجود شوک و ناامیدی اولیه از رأی دادگاه و رد درخواست بازیکنان، ورزشکاران و سیاستمداران به حمایت خود از درخواست دستمزد برابر تیم ملی فوتبال زنان آمریکا ادامه دادند.

بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان آمریکا احتمالاً از رأی دادگاه در مورد پرونده شکایت از فدراسیون فوتبال به دلیل تبعیض جنسیتی شوکه شده باشند، اما این پرونده هنوز مسیری طولانی در پیش دارد

. بازیکنان اعلام کرده‌اند که به مبارزه خود ادامه خواهند داد و کسانی همچون جو بایدن، بیلی جین کینگ و حتی تیم ملی فوتبال مردان نیز از آنها حمایت کرده‌اند.

حمایت ورزشکاران و سیاستمداران از تیم فوتبال زنان

بیلی جین کینگ، تنیس‌باز سابق آمریکایی که سال‌ها برای برابری در ورزش زنان و مردان تلاش کرده است، در واکنش به رأی دادگاه خطاب به بازیکنان تیم فوتبال زنان گفت: «این تنها یک قدم به عقب است. در این مسیر بالا و پایین‌های فراوانی وجود دارد. تلاش کنید که از آنها یاد بگیرید و به راه خود ادامه دهید. شما هنوز هم بسیار تاثیرگذار هستید. نه فقط در فوتبال بلکه در تلاش برای برابری.»

کینگ که در دهه ۷۰ برای جایزه برابری در مسابقات زنان و مردان در تنیس تلاش می‌کرد روزی گفته بود: «همه فکر می‌کنند زنان باید برای گرفتن خرده‌نان‌ها راضی باشند در حالی که من می‌خواهم زنان تکه‌ای کیک به همراه خامه و توت‌فرنگی داشته باشند!»

بیلی جین کینگ بازیکنان تیم فوتبال زنان آمریکا سال گذشته از فدراسیون فوتبال این کشور شکایت کردند. آنها ادعا کردند درآمدشان برابر با درآمدی نیست که تیم فوتبال مردان بر طبق قرارداد خود دریافت می‌کنند و درخواست ۶۶ میلیون غرامت به استناد قانون حقوق مدنی مصوب سال ۱۹۶۴ کردند.

فرجام‌خواهی

روز جمعه قاضی فدرال ادعای تبعیض بازیکنان تیم ملی فوتبال را نپذیرفت، این شکستی غیرمنتظره برای مدافع عنوان قهرمانی جهان بود. گری کلاسنر در حکم ۳۲ صفحه‌ای با رد ادعای بازیکنان به نفع فدراسیون فوتبال یواس‌اس‌اف رأی داد.

طبق نظر قاضی، بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان قبلاً در مذاکراتی پیشنهاد فدراسیون برای دریافت حقوق برابر با تیم مردان را رد کرده‌اند. مراحل بعدی رسیدگی به شکایات بازیکنان در ارتباط با تبعیض در شرایط کاری به ۱۶ ماه ژوئن موکول شد. بازیکنان اعلام کرده‌اند به این رأی اعتراض خواهند کرد. تیم فوتبال زنان امریکا راه‌های قانونی‌ای که در مقابل تیم فوتبال زنان برای اعتراض به این رأی وجود دارد شامل موارد زیر است: – بازیکنان می‌توانند بخت خود را برای تغییر رأی پرونده در دادگاه تجدید نظر بیازمایند، همچنین می‌توانند با فدراسیون فوتبال بر سر احتمال دادخواستی مشترک برای به تعویق افتادن حکم صادرشده رایزنی کنند. همچنین ۲ طرف می‌توانند بکوشند به توافقی دست یابند تا جایگزین توافق فعلی شود که در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ به پایان خواهد رسید.

جو بایدن نامزد حزب دموکرات پس از رأی صادرشده در توییتر خود نوشت: «به تیم فوتبال زنان: در این مبارزه تسلیم نشوید، هنوز هیچ چیز تمام نشده است. به فوتبال آمریکا: درآمد برابر، همین حالا. در غیر این صورت زمانی که من رئیس‌جمهور شوم برای هزینه برگزاری جام جهانی باید راه دیگری پیدا کنید.»

این حرف بایدن اشاره‌ای بود به جام جهانی مردان ۲۰۲۶ که قرار است به میزبانی آمریکا، مکزیک و کانادا برگزار شود.

حمایت تیم فوتبال مردان از مطالبه دستمزد برابر

اتحادیه بازیکنان فوتبال مردان نیز در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر کرد حمایت خود را از درخواست درآمد برابر فوتبال زنان اعلام کرد. در این بیانیه آمده است: «در طول یک سال و نیم گذشته بازیکنان تیم ملی فوتبال مردان آمریکا درخواست‌های متعددی به فدراسیون فوتبال داده که از طریق آن درآمد برابر تیم‌های فوتبال زنان و مردان آمریکا محقق شود. ما برنامه تیم فوتبال زنان برای درخواست فرجام‌خواهی رأی هفته گذشته را درک و از این تصمیم حمایت می‌کنیم.»

«از رأی دادگاه شوکه شدم»

مگان راپینو کاپیتان تیم ملی فوتبال زنان روز دوشنبه در یک برنامه تلویزیونی گفت که از رأی دادگاه شوکه شده است. او اشاره کرد که تیم فوتبال زنان آمریکا بسیار موفق‌تر از تیم فوتبال مردان عمل کرده و قهرمانی‌های متوالی در جام جهانی به دست آورده و بازی‌های بیشتری انجام داده است.

او گفته است: «اگر من از هر بازی یک دلار درآمد داشته باشم و یک فوتبالیست مرد سه دلار، تنها به این دلیل که من در ۱۰ بازی پیروز شده‌ام و او در سه بازی، درآمد من ۱۰ دلار خواهد بود و درآمد او ۹ دلار. می‌دانم چطور در چنین شرایطی من درآمد بیشتری دارم!

ما در تمام بازی‌هایی که در ۲ سال گذشته انجام داده‌ایم برنده شده‌ایم. ۲ جام جهانی و تقریباً هر بازی‌ای که انجام داده‌ایم. برای من این برداشتی غلط و بسیار ناامیدکننده است.» راپینو به نظر می‌رسد با وجود رأی دادگاه، تیم فوتبال زنان پیش از این نزد افکار عمومی پیروز شده است.

پس از قهرمانی تیم فوتبال زنان در جام جهانی فریاد «دستمزد برابر» در ورزشگاه طنین‌انداز شد. آنها همچنین پس از ادعای فدراسیون مبنی بر استعداد و مسئولیت کمتر تیم زنان نسبت به تیم مردان حمایت بسیاری از اسپانسرهای بزرگ فوتبال را جلب کردند. کار به جایی رسید که رئیس فدراسیون فوتبال آمریکا برکنار و سیندی پارلو کون بازیکن سابق فوتبال جانشین او شد. مری الن کارتر، پروفسور کالج بوستون، در این باره می‌گوید: «من فکر می‌کنم پیگیری پرونده از طرف بازیکنان کار فوق‌العاده‌ای بود، تاکید بر این موضوع هم موجب پیشبرد پرونده می‌شود و هم جامعه را نسبت به مشکل درآمد نابرابر در اقتصاد ما حساس و آگاه می‌کند.»

  • منبع خبر : اعتماد آنلاین