عضو شورای شهر نیشابور: ای کاش مدیرعامل فولاد نیشابور از نیشابور بود
عضو شورای شهر نیشابور: ای کاش مدیرعامل فولاد نیشابور از نیشابور بود
خاتون شرق - در آستانه روز شورا مراسم گرامیداشت این روز با حضور جمعی از اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای نیشابور در سالن‌ همایش‌های شهید عابد فرمانداری نیشابور برگزار شد.

در آستانه روز شورا مراسم گرامیداشت این روز با حضور جمعی از اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای نیشابور در سالن‌ همایش‌های شهید عابد فرمانداری نیشابور برگزار شد.

ارتقای بخش‌ها برای ایجاد استان مرکزی نیشابور است

سیدمومن حسینی رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، جوانان و امور بانوان شورای شهر نیشابور و نماینده شوراهای شهرستان در استان خراسان رضوی گفت: در شهرستان نیشابور مطالبه قاطبه مردم در دوره‌های مختلف توسعه و ارتقای راه‌های مواصلاتی شهرستان بوده است.
وی افزود: قبل از اینکه به دنبال آسفالت و لکه‌گیری راه‌های روستایی باشیم باید درجه چند جاده ارتقا پیدا کند مانند دوغایی خوشاب به نیشابور در منطقه سرولایت، جاده کدکن به نیشابور، کاشمر به نیشابور، جاده بام به چکنه که از سال ۱۳۹۲ به فراموشی سپرده شده و یکی از زمینه‌های اصلی توسعه بخش سرولایت است و همچنین جاده مسیر شهر بار به بینالود تا شهر بار از بن‌بست خارج شود‌.
وی اظهار کرد: روکش آسفالت خوب است اما تغییر اساسی ایجاد نمی‌کند و ارتقای این جاده‌ها می‌تواند نیشابور را از این‌وضعیت خارج کند.
وی با اشاره به اینکه سه ماه از مصوبه هیات دولت برای اتقای بخش میان‌جلگه به شهرستان می‌گذرد اظهار کرد: سلام‌ مردم میان‌جلگه را که خواستار اجرای این مصوبه هستند به استاندار برسانید.
وی گفت: ارتقای برخی از نقاط بخش مرکزی به بخش امکان‌پذیر است و بخش مرکزی نیشابور قابل تقسیم به ۲بخش است و هدف ما این است نیشابور به هدف اصلی خود به عنوان مرکز استان در آینده نه چندان دور برسد و این هدف جز با ایجاد زیرساخت‌های لازم ممکن نیست تا نیشابور به جایگاه واقعی خود برسد و اینکه شهرستان‌ها و بخش‌ها را جدا می کنیم به این‌معنا نیست که این مناطق ارتباطی با نیشابور نداشته باشد و پیشنهاد می‌کنم شورای توسعه در شهرستان بزرگ نیشابور با حضور نمایندگان شکل بگیرد تا همه فرمانداری‌های جدید بدانند همه ما یک هویت و سابقه و تمدن داریم و این تلاش‌ها و انتزاع‌ها برای رسیدن به هدف نهایی و ایجاد استان مرکزی نیشابور است.
وی اظهار کرد: فولاد نیشابور یک مزیت غیرقابل تردید است اما شهروندان امروز سوال می‌کنند فولاد خراسان چه فعالیت چشم‌گیری در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی انجام داده است و ای کاش مدیرعامل فولاد نیشابور از نیشابور بود اما گره کار جای دیگری است و باید نیشابوری‌ها در هیات مدیره فولاد خراسان حضور داشته باشند و نمایندگان از وزیر باید مطالبه جدی برای حضور حداقل یک نیشابوری در هیات مدیره فولاد خراسان داشته باشند.
نماینده نیشابور در شورای اسلامی استان خراسان رضوی گفت: روزهای عطار و خیام روزهای ملی است اما برنامه‌های این روزها مانند مراسم‌های محلی برگزار می‌شود، چرا وزیر در برنامه‌های روزهای ملی سعدی وحافظ شرکت می‌کند اما در روزهای ملی خیام و عطار حتی استاندار شرکت نمی‌کند؟
وی افزود: برنامه‌های روزهای ملی خیام و عطار باید در دفتر وزیر شکل بگیرد و این مطالبه عموم شهروندان نیشابور است.

شورای شهرداری یا شورای شهر!

داوود کمیلی‌پور رئیس شورای شهر نیشابور در این‌ مراسم گفت: یکی از مشکلات شهر نیشابور تامین بودجه شهرداری است و می توانیم بیش از ۲ تا سه برابر بودجه شهرداری را از بخش خصوصی تامین‌کنیم.
وی اظهار کرد: امسال باید حداقل بودجه نیشابور سه هزار میلیارد تومان باشد در حالی که بودجه فعلی یک سوم این‌میزان است.
وی اظهار کرد: درست است که نام شورای شهر را یدک می کشیم اما در حقیقت شورای شهرداری هستیم و متاسفانه موضوع مدیریت یکپارچه شهری هنوز در مجلس مصوب نشده تا همه دستگاه های خدماتی شهر زیر نظر شورا اداره شود و انتظار داریم حداقل این طرح در شهرهای با جمعیت بالای ۲۰۰هزار نفر اجرایی شود.

اختلاف در شورا روند امور را قفل می‌کند

حجت‌الاسلام سید قاسم یعقوبی امام جمعه نیشابور در این‌مراسم گفت: در شورا ملاک و حجت نظر اکثریت است و همه باید از آن تبعیت کنند حتی کسانی که مخالف آن هستند و حق ندارند بگویند دیگران رای دادند و ما با آن ‌مخالف بودیم حتی اگر آن قانون بعدا مشکلی پیدا کنند.
وی گفت: گاهی اختلاف در شورا افکار را خنثی و روند امور را قفل می‌کند و راهش این است که ما روی نظر خودمان پس از آوردن استدلال تعصب نورزیم یعنی دقت و تواضع داشته باشیم.
وی افزود: اقتضای شورا این است که اعضای شورا پای رایشان بمانند و اگر قرار بر تغییر باشد با نظر همه اعضا تغییر کند و نمایندگان می‌توانند مشاور داشته باشند و مشاوران نظر تخصصی بدهند و در آنجا ملاک نظر اکثریت نیست و تبعیت از نظر مشاورین الزامی نیست.
وی تصریح کرد: نظر مشاور اگر در حدی بود که شخص مسئول را قانع کرد حجت است و در حوزه ریاست‌جمهوری و رهبری هم چنین است و اگر مورد قبول آن‌ مسئول نبود لازم نیست حتما از آن نظر تبعیت کند و این به معنای استبداد نیست بلکه به معنای هوشیاری، دقت، فوق تخصص و فوق کارشناسی بودن رئیس جمهور و رهبری است.
وی‌ گفت: در شورا روحیه استبداد و خودمحوری معنا ندارد بنابراین کار بسیار مبارک و مقدسی است که در روایات و قرآن هم به آن اشاره شده است.
وی اظهار کرد: شورا مشارکت در فکر و عقل و اندیشه است و متاسفانه گاهی اوقات ما برعکس عمل می‌کنیم و اگر کشی نظر مشورتی بدهد او را متهم به فضولی می‌کنیم.

انتقاد نماینده نیشابور از انتشار اشتباه لفظی‌اش در مراسم روز ملی عطار

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: امروز افلاک‌نما جزو پنج افلاک‌نمای بزرگ دنیا است و امروز بیست و اندی سال از آغاز احداث آن‌ می‌گذرد اما هنوز مانند ستاره‌ای می‌درخشد.
وی اظهار کرد: ما آمده ایم تا ۲دستگی‌ها و چند دستگی‌ها را از بین ببریم اما گزارشی که دیشب درباره یکی از روستاهای نیشابور دادند اصلا خوب نبود.(گزارش مربوط به نزاع جمعی تعدادی از اهالی روستای حسین‌آباد جنگ با سلاح سرد و اسلحه شکاری که منجر به دستگیری ۱۵نفر شد)
وی گفت: ما آمده‌ایم تا اتحاد و یکدلی ایجاد کنیم و مسیر فکری مردم را به سمت اتحاد ببریم و از اتحاد مردم‌ می‌توانیم تعاونی‌هایی ایجاد کنیم که بار مشکلات اجتماعی را به دوش بکشند امروز بیان‌کردن مشکلات شهرستان و منطقه و استان و کشور کار سختی نیست و حتی کسی که خواندن و نوشتن هم بلد نیست می‌تواند این‌ مشکلات را مطرح کند اما اگر کسب می‌تواند بیاید مشکل را با راهکارش مطرح کند.

،،روزهای عطار و خیام روزهای ملی است اما برنامه‌های این روزها مانند مراسم‌های محلی برگزار می‌شود، چرا وزیر در برنامه‌های روزهای ملی سعدی وحافظ شرکت می‌کند اما در روزهای ملی خیام و عطار حتی استاندار شرکت نمی‌کند؟

وی اظهار کرد: روزی یک نفر گفت در این شهرستان [نیشابور] ۳۲هزار نفر ایثارگر وجود دارد ولی کسی کاری برایشان نکرده و ۲هزار و ۳۰۰نفر از این ایثارگران را در قالب یک تعاونی گردآورد و امروز خدماتی که داده شده مایه افتخار است.
هاچر چنارانی افزود: امروز در دنیا به دنبال این نیستند که یک غلط را از یک نفر بگیرد و بگویند به جای این کلمه چیزی دیگری گفته است و من به جای مونوگرافی چیز دیگری گفتم، مونوگرافی بررسی یک پدیده در سطح یک منطقه در همه ابعاد است و این کلمه به اشتباه ماموگرافی گفته می شود و امروز به دنبال این هستیم که کلمه‌ها را دربیاوریم.
وی گفت: هفت سال است که خادم مردم هستم و هنوز یادم نمی‌آید که استیضاح وزیری را امضا کرده و بعد امضایم را پس گرفته باشم، یکی از معاونین پارلمانی از من بپرسید چرا شپا اینقدر علیه معاونین دولت هستید و من پاسخ دادم من نماینده مردم هستم و انر فریادی در مجلس شنیده می‌شود برعلیه وزیران ناکارآمد است و مافیایی همیشه در طول تاریخ بوده و مافیای خودرو همیشه در همه ادوار مجلس بوده است اما از هاجر چنارانی هیچ چیزی ندارند و اگر ریگی به کفش کسی باشد مطمئن باشبد فریاد نمی‌زند اما نامه‌های سال ۹۶ را که خودرو در بازار بود منتشر می‌کنند.
وی اظهار کرد: در طول هفت سالی که نماینده مردم بودم هنوز یادم‌ نمی‌آید کسی درخواست ملاقات کرده باشد و ما نرفته باشیم،‌ هاجر چنارانی به غیر از درخواست مردمان شهر و دیارش چیزی از وزیران‌ نمی‌خواهد و امروز با افتخار اعلام می‌کنیم نیشابور قطب تولید گوشت در خرسان و شرق کشور و تولید شیر و آلو است اما چقدر آب مصرف می‌کنیم تا یک کیلو گوشت و آلو و شیر تولید کنیم و چرا رکورد تولید و مصرف گوشت سفید در نیشابور پایین است؟
وی افزود: وقتی تولید و پرورش شیلات و آبزیان در شهرستان‌های استان خراسان رضوی شروع شد برای نیشابور و شهرستان‌های هم‌جوار سیاست‌های یکسانی در نظر گرفته شد اما این برای من‌ نوشته‌اند «مشکلات شیلات و عدم تولید آبزیان در نیشابور ناشی از نداشتن برنامه و استراتژی معین در جهاد کشاورزی نیشابور است.»، در نبشابور و زبرخان فقط ۱۰حلقه چاه برای تولید آبزیان اختصاص یافت که جز یکی ۲مورد به صورت نصفه و نیمه مابقی به بخش کشاورزی اختصاص داده شده است در حالی که برای تولید ماهی اصلا به آب نیاز نیست!
وی گفت: ما در نیشابور به جز کویر کوهستان بینالود و قنات و چشمه و ۲۰رودخانه داریم و می توانیم مدل متفاوتی از آبزیان را پرورش بدهیم اما آقای طاهرپور می‌گفت هم‌زمان برای نیشابور و یک شهرستان دیگه در این زمینه نامه زده شد اما روز بعد ساعت ۹ونیم جواب نامه از آن شهرستان روی میز بود ولی پس از گذشت ۲هفته هنوز جواب نامه نیشابور نرسیده است و این نشان می دهد عیب جای دیگری است.
وی اظهار کرد: روزی حجهالوداع پیامبر بود و امروز اگرچه هاجر چنارانی ۴۴سال دارد اما دیگر هیچ آرزویی در دنیا ندارم، باید با هم مهربان‌تر باشیم و باید با یکدیگر ایده‌هایی را که در جهت اتحاد مردم است مطرح کنیم و امروز ارتقای سرولایت در مرحله شروع شدن است اما با پشت دفتر یک نفر نشستن نمی‌توان مصوبه گرفت و ما همه به دنبال این هستیم که برای ۲۸اردیبهشت همه نیشابوری‌ها را از سراسر دنیا به نیشابور دعوت کنیم، انروز نیابوریانی در سطح عالی همه وزارتخانه‌ها داریم و ما دانه‌های تسبیحی هستیم که گم شده‌ایم و هرکدام‌مان باید نخ معنویت و هم‌افزایی شویم و این مهره های تسبیح را جمع کنیم.
وی گفت: ۲۸اردیبهشت‌ماه روز ملی خیام یکی از روزهایی است که در تاریخ نیشابور می درخشد و روزهای ملی را در مرحله نخست باید خودمان باشکوه برگزار کنیم و ما نیاز به هیچ‌کسی از هیچ جایی نداریم و بدون حضور آنان هم درخواست‌هایمان را در سطح ملی می‌بینیم و ما خودمان نیشابور را می‌سازیم و به زودی دفتر انجمن مفاخر در نیشابور راه‌اندازی می‌شود و همه بزرگان نیشابور از گذشته تا به امروز باید ثبت بشوند.

برای رتق و فتق امور مردم برگ سفید امضا می‌دهم

ابوطالب جوان معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور در این مراسم با انتقاد از رویه برخی مدیران گفت: با وجود اینکه به ریز و درشت امور شهرستان علاقه‌مند هستم اما ندیده‌ام که در جلسات شهرستان از فرماندار دعوت شود.
جوان گفت: اگر ادعای پیشینه تاریخی قوی برای نیشابور داریم باید همت‌مان را مضاعف کنیم و به همت شورای تامین، امام جمعه و نمایندگان گرهی را از نیشابور باز کردیم که ۲۳سال مردم پشت آن مانده بودند.
وی گفت: مدیران عزیز از این رویه رو به رشد با روحیه جهادی استفاده کنید و من خودم‌ مدیری مانند فرماندار شهرستان سراغ ندارم که به ریز مشکلات ورود پیدا کند و من در طی ۳۳سال خدمتم در سازمان ندیده‌ام کسی به این شکل ورود پیدا کند و این‌ برای شما فرصت است و من به مدیران گفتم من حاضرم برای رتق و فتق امور مردم برگ سفید امضا به شما بدهم و از حل مشکل مردم نهراسید، کار مردم را تسهیل کنید.

،،مشکلات شیلات و عدم تولید آبزیان در نیشابور ناشی از نداشتن برنامه و استراتژی معین در جهاد کشاورزی نیشابور است

جوان افزود: در بخش مسکن روستایی الزام است باید متقاضی ۲۰۰مترمربع زمین داشته باشد ولی اگر ۲۰۰متر ندارد به ۱۵۰متر و ۱۰۰مترمربع اکتفا کنید و در حوزه قضایی هم تصمیماتی را گرفتیم که در استان بی‌نظیر است و نگران هیچ‌چیز هم نباشید.
وی گفت: تابستان پارسال گرمای هوا و کمبود آب و برق و در زمستان کمبود گار را تجربه کردیم و باید از نیروهای امنیتی و انتظامی که در حوادث اجتماعی به خوبی مدیریت و میدان‌داری کردند تقدیر کنیم و در حداقل زمان شرایط با حداقل خسارات به حالت عادی بازگشت و با اینکه پارسال قطعی برق و گاز فراگیر بود اما این‌مشکلات در مجموعه شهرستان نیشابور در کم‌ترین میزان بود.
وی اظهار کرد: دستگاه‌های خدمات‌رسان باید به سراغ صنایع بروند و مشکلاتشان را حل کنند و برای تسهیل در امور فقط به مکاتبات اکتفا نکنیم و به پیوست مکاتبات پیگیری داشته باشیم.
وی اظهار کرد: مشکلات امروز ناشی از سال‌ها کوتاهی و قصور است اما این همت برای رفع این مشکلات وجود دارد.
لازم به ذکر است در پایان مراسم‌ گرامیداشت روز شورا در فرمانداری نیشابور از صادرکنندگان نمونه این شهرستان تقدیر شد.