طرح اقتصاد مقاومتی در فیروزه خراسان رضوی بومی‌سازی شده است
طرح اقتصاد مقاومتی در فیروزه خراسان رضوی بومی‌سازی شده است
فرماندار فیروزه گفت: با بومی‌سازی شدن طرح اقتصاد مقاومتی در این شهرستان واقع در مرکز خراسان رضوی، زیرساختهای لازم برای اجرای طرحهای متناسب با ظرفیتهای بومی و منطقه‌ای فیروزه فراهم شده است.

ابوالفضل حکیم‌پور در برنامه آموزشی با موضوع ساخت گلخانه‌های کوچک مقیاس در فیروزه، شاخص برخورداری شهروندان ساکن این شهرستان را از امکانات آب، برق و گاز صد در صد اعلام و بیان کرد: با اجرای طرح اقتصاد مقاومتی هم‌اینک همه ملزومات ساخت گلخانه‌های کوچک مقیاس برای تولید گیاهان دارویی نظیر کاکتوس و آلوئه‌ورا در روستاهای فیروزه آماده کار شده‌اند.

وی ادامه داد: تاکنون در همین چارچوب پنج میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت اختصاص یافته که در راستای اجرای طرح اقتصاد مقاومتی، الگویی موفق بوده است. 
فرماندار فیروزه همچنین به طرح الگویی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در این شهرستان اشاره و بیان کرد: شش معین اقتصادی برای اجرای طرحهای توسعه روستایی و اشتغالزا در این چارچوب برای فیروزه تعیین شده است.

وی گفت: هم‌اینک سه مورد از این معینهای اقتصادی در روستاهای تقی‌آباد، نیرآباد توزنده‌جان و همچنین معدن و شرکت شتاب به عنوان دیگر معین اقتصادی مشغول اجرای طرحهای خود در سطح منطقه هستند. حکیم‌پور افزود: فعالیتهای توسعه‌ای معینهای اقتصادی فیروزه تاکنون موجب ایجاد اشتغال مستقیم برای افزون بر ۲۰۰ نفر در این شهرستان شده است.

وی همچنین به برگزاری دوره‌های آموزشی برای آشنایی و بهره‌برداری هرچه بیشتر شهروندان فیروزه‌ای از ظرفیتهای فضای مجازی اشاره و بیان کرد: این دوره‌های آموزشی با همکاری شرکت شتاب به عنوان معین اقتصادی برپا و همچنین برگزاری دو رویداد استارت‌آپی با همکاری کمیته ‌امداد امام خمینی (ره) و شرکت تعاونی معدن فیروزه برنامه‌ریزی شده است.
فرماندار فیروزه ادامه داد: مجوز فعالیت مرکز رشد و فناوری فیروزه نیز در همین چارچوب صادر شده که ساخت آن در فضایی به مساحت ۵۰۰ مترمربعی نیازمند ۲۰ میلیارد ریال اعتبار است.

یکپارچه‌سازی زمینهای کشاورزی برای افزایش بهره‌وری 

وی همچنین به موضوع یکپارچه‌سازی زمینهای کشاورزی برای افزایش بهره‌وری آنها در کاشت و برداشت محصولات اشاره و بیان کرد: تصوری اشتباه مبنی بر اینکه یکپارچه‌سازی مالکیت خصوصی را از بین می‌برد مانعی برای اجرای آن بود اما این تصور نادرست با اجرای برنامه‌هایی برای فرهنگ سازی و اعتمادسازی در شهرستان فیروزه اصلاح و رفع شد.

حکیم‌پور یکپارچه‌سازی زمینهای زراعی را موجب افزایش چشمگیر سود و صرفه اقتصادی کشاورزان در جریان کشت و برداشت محصولات ذکر و بیان کرد: در همین راستا برای افزایش میزان بهره‌وری بخش کشاورزی افزون بر ۱۰۰ هکتار زمین در روستای رشیدآباد که بیشترین کشتزارهای حاصلخیز را در شرق شهرستان فیروزه دارد، طی دو مرحله یکپارچه‌سازی شد. 

وی افزود: برای یکپارچه‌سازی افزون بر ۱۵۰ هکتار مزرعه در محدوده روستای نیرآباد نیز یک بند خاکی با هزینه دو میلیارد ریال در حال ساخت است تا علاوه بر مهار خطرات ناشی از سیلاب، مشکل کمبود آب کشاورزی هم در این منطقه ‌رفع شود.

توسعه پایدار روستایی 

فرماندار فیروزه ادامه داد: اقتصاد و معیشت ۹۰ درصد خانوارهای این شهرستان وابسته به بخش کشاورزی است لذا الگوی توسعه پایدار روستایی با هدف تثبیت اشتغال موجود، ارتقای سطح اقتصاد خانوار و ایجاد کسب و کارهای جدید در این منطقه اجرایی شده است.

وی گفت: به همین منظور با استفاده از توان و ظرفیت کارشناسان ادارات مختلف، یک هسته زیرمجموعه فرمانداری فیروزه تشکیل و براساس پژوهش میدانی برای هر روستا یک مدل توسعه پایدار مبتنی بر توانمندیها و امکانات همان روستا تعریف شد.
حکیم‌پور افزود: در همین چارچوب “طرحهای ارتقای بهره‌برداری دام سبک، ساخت گلخانه‌های کوچک مقیاس و یکپارچه‌سازی مزارع با تامین آب از سد بار” با استفاده از توان کارشناسی موجود در بدنه دولت و مشارکت روستاییان هم‌اینک در روستای رشیدآباد شهرستان فیروزه در حال اجرا است. 
وی ادامه داد: همچنین ایجاد کسب و کارهای نوین مانند “فیروزه‌تراشی، فیروزه‌کوبی، فَرَت بافی، میوه‌ خشک‌کنی، خشک کردن غنچه گل محمدی و گلابگیری” در روستاهای شهرستان فیروزه با همکاری فنی‌ و حرفه‌ای در دستور کار قرار گرفته است. 

نخستین مرکز تخصصی دام سبک
فرماندار فیروزه به اقدامات در بخش دامداری برای توسعه پایدار روستاهای این شهرستان نیز اشاره و بیان کرد: اقدامات خدماتی مختلفی با هدف ارتقای بهره‌وری دام سبک برای دامپروران فیروزه اجرا شده که همه آنها رایگان بوده است. وی افزود: تاکنون در این چارچوب طرح بیماریابی، جداسازی و تغذیه دام با همکاری ۱۵ دامدار بومی فیروزه اجرا شده و پس از آن طرح اصلاح نژاد با روش تلقیح مصنوعی نیز در این شهرستان صورت گرفت. 

حکیم‌پور ادامه داد: همچنین در ادامه تکمیل طرحهای توسعه پایدار روستایی “نخستین مرکز تخصصی دام سبک شرق کشور” در فیروزه در حال ساخت است.
وی جمعیت دامی شهرستان فیروزه را ۱۵۰ هزار راس دام سبک و ۱۱ هزار راس دام سنگین ذکر و بیان کرد: با اصلاح نژاد و نهادینه شدن روش دامداری صحیح، اقتصاد روستایی این شهرستان ارتقا چشمگیری خواهد یافت.

مرکز شهرستان ۴۳ هزار نفری فیروزه در فاصله ۱۴۷ کیلومتری غرب مشهد واقع است. فیروزه مرکب از دو بخش “مرکزی و طاغنکوه” دارای ۹۳ روستا است. ۳۵ هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند.

  • منبع خبر : ایرنا