صادرات ۱۱۷ میلیون دلاری از ابتدای امسال از گمرک نیشابور
صادرات ۱۱۷ میلیون دلاری از ابتدای امسال از گمرک نیشابور
همزمان با ۲۶ ژانویه که به نام روز جهانی گمرک نامگذاری شده است جمعی از مدیران صنایع نیشابور با حضور در گمرک نیشابور ضمن تقدیر از اقدامات این‌مجموعه از انبار تازه تاسیس گمرک نیشابور بازدید کردند.

مدیر گمرک نیشابور در این مراسم گفت: در ۱۰ ماه نخست امسال ۱۱۷ میلیون دلار کالا از گمرک نیشابور صادر شده است که نسبت به مدت مشابه به خاطر شیوع ویروس کرونا کاهش ۳۰ درصدی را نشان می دهد.


مصیب برجی افزود: کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان و  امارات عمده مقصد های کالاهای نیشابور بوده اند.
وی خاطر نشان کرد: محصولات فولادی، کاشی و سرامیک، لبنیات، لوازم خانگی، مواد شوینده و بهداشتی بیشترین کالای صادراتی از گمرک نیشابور را شامل می شوند.
وی با تشکر از جهانخواه ناظر گمرکات استان بابت حمایت از گمرک نیشابور و مدیران صنعت نیشابور به واسطه فعالیت موثر در حوزه صادرات گفت: همچنین از ابتدای دی ماه با راه اندازی انبار گمرک واردات مواد اولیه کارخانجات و صنایع نیز فعال شده است.
مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی فرودگاه امام خمینی(ره) نیز در این مراسم گفت: با توجه به امکانات و منابعی که در نیشابور وجود دارد و وجود شهرک های صنعتی که به فاصله های حدود ۳۰ کلیومتری از یکدیگر و در مسیر مشهد هستند آینده‌ی بسیار خوبی در بحث گمرک و واردات و صادرات کالا در این منطقه وجود خواهد داشت.
نادر فولادی افزود: با توجه به اینکه در وضعیت تحریم قرار گرفته ایم فعالیت های خوب و گسترده ای در مجموعه گمرک نیشابور و انبار آن در حال انجام است و اگر تحریم ها لغو شود و شرایط‌کشور رو به بهبودی رود درصد اشغال کالا در بحث صادرات و واردات در گمرک‌و انبار آن قطعا بهتر خواهد شد.
وی با بیان اینکه حمایت از انبارهای گمرکات استان خراسان رضوی به فرودگاه امام خمینی(ره) واگذار شده است خاطر نشان کرد: به دنبال این هستیم امکانات، تجهیزات و ماشین آلاتی را به مجموعه نیشابور اضافه کنیم تا بتوانیم در بحث مشتری مداری و رسیدگی به امور تاجرینی که کشور به آن ها نیاز دارد موثر باشیم و در همین چهارچوب قرارداری را با سرمایه گذار این مجموعه به تازگی منعقد کردیم.

ایجاد گمرک موجب تحول در حوزه کسب و کار نیشابور شده است

رییس هیات اجرایی اتاق بازرگانی نیشابور گفت: نیشابور به عنوان قطب صنعتی و کارآفرینی استان نیازمند احداث گمرک بود که خوشبختانه این اتفاق افتاد و باعث تحول در حوزه کسب و کار و صادرات نیشابور شده تا جایی که صادر کننده نمونه ملی از نیشابور انتخاب شد.


سید حسین احمدی سلیمانی افزود: صادرات و واردات تابع بخش نامه و دستورالعمل های مختلفی هست به طوری که بعضی از آن بسیار پیچیده است ولی با احداث گمرک‌نیشابور کار برای صنعتگران آسان شده است.
مدیرعامل سابق فولاد خراسان ادامه داد: در مجتمع فولاد با تمام وجود تحولات را احساس کردیم به طوری که انتخاب گمرک نیشابور با جای دیگر از زمین تا آسمان تفاوت داشت.
وی با بیان اینکه در واردات نیز اقدامات بسیار خوبی صورت پذیرفته است افزود: زمان کشنده سرمایه و موضوع بسیار مهمی است‌و گمرک نیشابور باعث تسریع و تسهیل امور شده است.
وی با اشاره به برخی مشکلات صنعتگران در تامین‌منابع مالی گفت:  چون نرخ تسهیلات بانکی بالاست بسیاری از مجموعه های تولیدی که از این تسهیلات استفاده کرده سیر نزولی پیدا کرده اند در حالی که در کشورهای خارجی‌نیز بهترین صنایع نمیتوانند با این درصد تسهیلات‌پایدار باشند.
وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا به صنعتگر وام بدون کارمزد می دهند خاطر نشان کرد: در این شرایط باید از بانک محوری خارج و به سمت تامین مالی از بازار سرمایه برویم و شرکت های بزرگ نیشابور نیز باید وارد بورس شوند.
وی اظهار کرد: ایجاد شرکت بزرگ سرمایه گذاری در نیشابور مانند آنچه در بعضی نقاط کشور رخ داده می‌تواند شکل بگیرد تا در حوزه های مختلف صنعتی، کشاورزی و گردشگری سرمایه گذاری کند.
مسئول اتاق بازرگانی شهرستان نیشابور در این مراسم ضمن گرامیداشت چهل و دومین بهار انقلاب گفت: امروز نیشابور به عنوان یکی از قطب‌های صادرات و واردات در استان خراسان رضوی است و ایجاد گمرک به عنوان یکی از زیرساخت‌های این حوزه نقش موثری در این بخش دارد.


ایمان اکبرآبادی افزود: در این راستا یکی از بزرگترین اتفاقات ایجاد گمرک نیشابور بود و طی چند سال گذشته نیشالور در حوزه تجارت خارجی و بازرگانی بین‌الملل پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و در این چارچوب واحد تولیدی سیم و کابل افلاک الکتریک به عنوان صادرکننده نمونه ملی انتخاب شد.
وی اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده طی سالهای ۹۸ و ۹۹ انبارهای عمومی هم به عنوان یک بخش نیمه خصوصی در کنار گمرک نیشابور ایجاد و فعال شد که لازم است در این خصوص از آقایان راسخی و حکمی و همکارانشان و همچنین حمایت‌های سرکارخانم چنارانی و جناب ارکانی نمایندگان محترم نیشابور، فیروزه و زبرخان و جناب قامتی فرماندار نیشابور و جناب سلیمانی فرماندار زبرخان و خانم چمبری مدیر عامل شرکت شهرک صنعتی خیام تقدیر شود.
وی بیان کرد: برای بهره‌برداری هرچه بهتر از این ظرفیت‌ها از همه کارآفرینان و تولیدکنندگان درخواست می‌شود تا از این موقعیت استفاده کرده و مسائل و مشکلات‌شان را در بخش‌های مختلف به اتاق بازرگانی اعلام کنند تا از طریق کمیسیون‌ها و کارگروه‌های مربوطه پیگیری و رفع شود و اتاق بازرگانی هم طی چند سال گذشته در جهت افزایش آگاهی و توانمندی تولیدکنندگان و کارآفرینان اقدام به برگزاری کلاس‌ها و سمینارهای آموزشی تخصصی کرده و شعار اتاق بازرگانی نیشابور ایجاد صنعت آموزش‌ محور برای داشتن اقتصادی شفاف و پویا برای حمایت از تولید است.
ایجاد انبار گمرک در وقت و هزینه های صنایع نیشابور صرفه جویی کرده است
یکی از سرمایه گذاران بخش خصوصی انبار گمرک نیشابور نیز گفت: با سرمایه گذاری بخش خصوصی در انبار گمرک نیشابور از ۱۱ دی ماه سال ۹۸ شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران شعبه خود را راه اندازی کرده و این در حالی است که پیش از این در گمرک نیشابور واردات صورت نمیگرفت.
امیدحکمی با اشاره به مزیت های ایجاد  شعبه انبار عمومی خیام درگمرک خیام  افزود: درصورت انتخاب این انبار جهت ترخیص کالا صاحب کالا راحتترمی تواند اجازه ترخیص کالا تا ۷۰ درصد بار را طبق ضوابط گمرکی و با اجازه گمرک منطقه ترخیص نماید که به این ترتیب۳۰ درصد باقی مانده بار سپرده می شود و‌ در زمان ترخیص ۳۰ درصد باقیمانده عوارض گمرکی همه ی بار را پرداخت کنند که این موضوع باعث صرفه جویی در زمان و هزینه ها و نهایتا بهای تمام شده کالا می‌شود.
وی ادامه داد: نکته ی بعدی این است که کلا در گمرک منطقه است و در هزینه رفت وآمد نماینده صاحب کالابه بنادر صرفه جویی خواهد شد  د.
وی اظهار کرد: علاوه بر آن سرعت ترخیص کالا نیز بسیار بالا رفته و به عنوان مثال کارشناس استاندارد سریعا می‌تواند از کارخانه بازدید کند و سایر فرآیندهای ترخیص سریع انجام شود.
وی بیان کرد: هزینه های انبارداری ،تخلیه و بارگیری  نیز در انبار گمرک نیشابور نسبت به بنادر پایین تر است و تحولی در سیستم حمل ونقل برای ناوگان حمل ونقل ایجاد خواهد شد وتبعا جا به جایی بار توسط سیستم حمل ونقل شهرستان صورت خواهد پذیرفت .
حکمی افزود: اگر‌مسئولین حمایت کنند این استعداد وجود دارد با مجوز از گمرک ،انبار عمومی به نزدیکی ایستگاه راه آهن انتقال یابد که در این صورت  امکان ارزیابی گمرکی بارهای ریلی بوجود خواهد آمد ومستقیم از طریق ریل به بنادر متصل خواهیم شدو این مهم تحولی در مطقه ایجاد خواهد کرد چه در زمینه صرفه جویی در هزینه حمل و چه زمان و گامی به سمت بندر خشک ایجاد خواهد شد.
رئیس هیات مدیره شهرک صنعتی خیام و مدیرعامل کارخانه افلاک الکتریک نیز در این مراسم گفت: امروزه که کشور به دلیل تحریم های ناجوانمردانه نمی تواند نفت صادر کند تولید و صادرات کالاهای دیگر ارزش زیادی دارد، وجود انواع انرژی، معادن سرشار، نیروی کار ماهر و ارزان از جمله مزیت هایی است که می‌تواند مارا در تولید کالاهای صادرات محور کمک کند، از طرفی موقعیت استراتژیک و وجود همسایگانی که می توانند مقصد مناسبی برای کالای ایرانی باشد کشورمان را در موقعیت مناسبی قرار داده است لذا با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در سالیان اخیر در بحث اقتصاد و تولید زیرساخت های تولید و صادرات را باید مهیا کنیم که ایجاد گمرک و انبار عمومی در همین راستا است.


حسین محمدیان افزود: با توجه به این‌که نیشابور دومین شهر صنعتی شرق کشور است و واحدهای تولیدی بزرگ و صادرات محور در آن قرار دارند وجود گمرک و انبار عمومی بسیار مهم بود که خوشبختانه به سرانجام رسید و کار گمرک مشهد و صنایع نیشابور را آسان تر کرد و در این سالیان اخیر رشد صادرات نیشابور قابل توجه بوده و هر ساله  ۵ الی ۶ واحد صنعتی نمونه صادرات استان از نیشابور بوده اند.
وی تاکید کرد: صادرات و واردات دو بال توسعه کشور هستند که با احداث انبارهای عمومی مواد اولیه و ماشین آلات با شرایط بهتری به صنایع نیشابور می رسد‌.
این عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی نیشابور و عصو کمیسیون اتاق تجارت خراسان با بیان اینکه امیدواریم در آینده ای نزدیک با پیوستن راه آهن به این زنجیره به عنوان بارانداز خیلی مطمئن یک بندر خشک در نیشابور داشته باشیم افزود: پیوستن راه آهن مخصوصا برای صادرات ریلی به افغانستان با توجه به راه اندازی خط ریلی ایران به هرات می تواند به صنایع نیشابور و استان کمک خیلی خوبی بکند.
وی اظهار کرد: نیشابور با داشتن سه شهرک صنعتی مطرح خیام، عطار و کمال و همچنین شهرک صنعتی میانجلگه و مناطق صنعتی زیرساخت توسعه صنعتی را دارد و به آینده ی صنعتی آن بسیار امیدواریم. اگر امکانات صادرات و واردات را در نزدیکی واحدهای صنعتی بتوانیم ایجاد کنیم این موارد را برای واحدها تسهیل کرده و هزینه ها را کاهش داده ایم.
صادر کننده نمونه کشور خاطر نشان کرد: در گذشته برای صادرات به مرکز استان و برای واردات به بنادر مراجعه می کردیم ولی هم اکنون این موارد در نزدیکی واحدهای صنعتی ایجاد شده است که بسیار کمک کننده است.
محمدیان با بیان اینکه یکی از مهمترین مباحث در بندرها راه های دسترسی می باشد افزود: در مسیر اصلی ترانزیت جاده ایی هستیم و  همچنین خطوط راه آهن نیز در نیشابور وجود دارد که اگر  برای پیوستن آن به مجموعه گمرک موافقت شود بارانداز بسیار خوبی در شرق کشور ایجاد خواهد شد. از طرفی امیدواریم در آینده بحث فرودگاه نیشابور نیز به طور جدی پیگیری شود تا در حوزه صنایع کمک کننده باشد‌.
وی تصریح کرد:  اضافه بر این موارد شلوغی و ترافیک کلان شهر مشهد گرفتاری هایی ایجاد می کند که با این اقدام از بار این کلان شهر نیز کاسته می شود و به همین دلایل ایجاد بندر خشک برای نیشابور و شهرهای اطراف می تواند یک موقعیت بسیار ویژه باشد که زیرساخت های آن را داریم.
وی با بیان‌اینکه اگر بتوانیم توانایی و ظرفیت های نیشابور را همان طور که هست به مسئولین کشور برسانیم می توانیم این شرایط را ایجاد کنیم خاطر نشان کرد: یکی از مطالبی که قبلا نیز مطرح شد بحث منطقه آزاد اقتصادی عطار بود که با توجه به وسعت زیاد این شهرک امیدواریم مسئولین به آن توجه کنند.
وی در پایان افزود: جای دارد همین جا از جناب آقایان رشیدیان استاندار وقت، آقای مظفری فرماندار وقت، آقای عاطفی ناظر گمرکات وقت، حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا نماینده وقت نیشابور و کمک‌های بسیار خوب جناب جهان‌خواه ناظر گمرکات فعلی استان و همچنین آقای ارکانی نماینده فعلی نیشابور که در بحث انبار گمرک طی این مدت پیگیری‌های خوبی داشتند تا کار به انجام رسید تقدیر کنیم.
مدیر عامل شهرک صنعتی خیام گفت: برای ایجاد ارزش افزوده برای محصولات تولیدی احتیاج به صادرات داریم و از طرفی برای موادی که مزیتی در تولید آن ها نداریم یا صرفه اقتصادی ندارد باید واردات داشته باشیم.
سکینه چمبری با بیان اینکه هر زمان صنعت یک کشور با صنایع سایر کشور ها ارتباط برقرار کند مزیت رقابتی خود را پیدا خواهد کرد افزود: اگر بتوانیم مساله بندر خشک را در نیشابور اجرایی کنیم برای صنایع بسیار مفید خواهد بود.
وی ادامه داد: بندر خشک کاهش هزینه ها را به دنبال خواهد داشت و برای کسانی که احتیاج به مواد اولیه وارداتی دارند فرصت خوبی ایجاد می‌کند در عین حال اشتغال زایی خوبی پیش روست
وی اظهار کرد: با توجه به خطوط ریلی که داریم می‌توانیم یک‌‌فضای مناسب و بزرگ را به انبار و گمرک وارداتی اختصاص دهیم تا صنعتگران از مبدا این‌مکان را مقصد خود قرار دهند و بار همینجا تخلیه شود که با توجه به مرکزیت نیشابور سایر صنایع استان نیز می توانند از آن بهره مند شوند.
وی با بیان‌اینکه  سیاست هایی متغیری که حاکمیت در بخش های مختلف دارد صنایع به خصوص صنایع نو پا را دچار مشکلات شدیدی می‌کند افزود: واحدهای صنعتی شهرک خیام طرحهای توسعه ای خوبی دارند که با توجه به کمبود منابع زیرساختی دچار مشکل هستند و  در صورتی که امکانات کافی در زیر ساخت های آب، برق و مخابرات در این شهرک فراهم شود، با اجرای این طرحها اشتغال زایی خوبی در شهرستان ایجاد خواهد شد.