شورای شهر نیشابور از زیر بار مسئولیت قانونی شانه خالی کرد؟
شورای شهر نیشابور از زیر بار مسئولیت قانونی شانه خالی کرد؟
خاتون‌شرق - داوود کمیلی‌پور رئیس شورای شهر نیشابور در چهل و یکمین جلسه علنی شورای ششم شهر نیشابور  در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره صدور مجوز گشایش خیابان ماشین‌رو از وسط باغ امین‌الاسلامی نیشابور اظهار کرد: در جلسه مورخ ۲۶ مهر کمیسیون عمران این موضوع مطرح و حتی محل تامین اعتبار آن مشخص و به شهرداری ابلاغ شده است.

داوود کمیلی‌پور رئیس شورای شهر نیشابور در چهل و یکمین جلسه علنی شورای ششم شهر نیشابور  در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره صدور مجوز گشایش خیابان ماشین‌رو از وسط باغ امین‌الاسلامی نیشابور اظهار کرد: در جلسه مورخ ۲۶ مهر کمیسیون عمران این موضوع مطرح و حتی محل تامین اعتبار آن مشخص و به شهرداری ابلاغ شده است.

وی درباره علت عدم ارجاع این موضوع از کمیسیون عمران به صحن علنی شورا برای کسب رای اعتماد گفت: به این خاطر که این مصوبه نخست در کمیته فنی سپس شورای ترافیک و شورای راهبردی و شورای تامین مصوب شده است.

وی درخصوص ماهیت شورای راهبردی گفت: این شورا متشکل از کارشناسان و معاونان عمرانی فرمانداری و اعضای شورای تامین، نمایندگان [مجلس شورای اسلامی] و امام جمعه است و به همین خاطر دیگر نیاز به تصویب در صحن علنی شورای شهر نبوده است.

کمیلی‌پور افزود: در سال ۱۳۸۰ این موضوع در شورا مطرح شده و رئیس وقت شورا آن را به شهرداری ابلاغ کرده و در دور سوم شورای شهر هم‌مجددا به شهرداری ابلاغ شده است.

رئیس شورای شهر درباره نامه اداره میراث‌فرهنگی درباره این اقدام ابهام‌آمیز شهرداری گفت: میراث فرهنگی استان نامه‌ای در این خصوص به وزارتخانه، معاونت عمرانی استانداری و راه‌شهرسازی ارسال کرده و سرپرست دفتر فنی استانداری هم در این رابطه نامه‌ای را ابلاغ کرده و در حال حاضر همان شورای راهبردی و فرمانداری در حال تنظیم نامه‌ای برای دعوت از معاونت فنی استانداری و مدیرکل میراث فرهنگی استان هستند تا انشاالله در آن جلسه بررسی لازم انجام شود.

رضا کراری رئیس کمیسیون عمران شورای شهر نیشابور درباره سرپیچی شهرداری نیشابور از دستور صریح استانداری برای “ممانعت از تردد هرگونه وسایل نقلیه از عرصه اثر” گفت: حدود اختیارات شهرداری در حوزه معابر مشخص است شهرداری بدون تصویب شورای شهر نمی‌تواند حتی یک سرعت‌کاه در سطح شهر ایجاد کند و در این‌ندارد نیاز به تصویب کمیته فنی ترافیک شهر و سپس شورای هماهنگی ترافیک شهرستان دارد.

 شورای راهبردی ابداعی آقای فرماندار جایگاه قانونی ندارد

احمد همت‌آبادی(مهندس) عضو دیگر شورای شهر نیشابور در ادامه اظهار کرد: شورای راهبردی ابداعی آقای فرماندار جایگاه قانونی ندارد و در تشکیلات دولتی هیچ جایگاه قانونی ندارد و هیچ کدام از مصوبات این شورا ملاک عمل نخواهد بود، مصوبات شورای ترافیک و کمیته فنی ترافیک هم اگر طبق طرح تفصیلی باشد ابتدا محل اعتبار آن مشخص و بعد اجرا می‌شود و اگر مانند این طرح مطابق طرح تفصیلی نباشد علاوه بر مصوبه شورای ترافیک شورای شهر هم باید مصوب کند و در کمیسیون ماده پنج تغییر کاربری و کمیسیون ماده هفت نیز مصوب شود و این‌ را باید بپذیریم در اتفاقی که افتاده است به لحاظ قانونی اشکال دارد، حالا اگر همه عزیزان در شهر نیشابور به دنبال این هستند که این خیابان باز بشود و به نفع مردم است موضوع دیگری است که مدیرکل میراث و راه‌وشهرسازی باید بیایند و موضوع را حل کنیم اما وقتی نامه ابلاغ استانداری آمده پروژه متوقف بشه تا تصمیم‌گیری نهایی انجام شود.

رئیس شورای شهر نیشابور درخصوص برخی ادعاها درباره خریداری قطعاتی زمین در مسیر خیابان امین‌الاسلامی از سوی برخی منسوبان شورای شهر گفت: هیچ چیزی در این باره به شورا اعلام نشده و من برای نخستین بار این موضوع را می‌شنوم و خواهش می‌کنم میراث فرهنگی و خبرنگاران هر موردی در این حوزه وجود دارد را به ما اطلاع بدهند و در اولین فرصت به آن رسیدگی می‌کنیم و به اطلاع مردم می رسانیم.

در حالی که احسان زهره‌وندی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث استان خراسان رضوی از تصمیم قطعی این اداره برای شکایت از شهردار نیشابور در مراجع قضایی خبر داده داوود کمیلی‌پور رئیس شورای شهر نیشابور با عطف به ماسبق کردن مصوبه این شورا در خصوص گشایش خیابان در باغ امین‌الاسلامی تایید شورای جدیدالتاسیس راهبردی، شورای ترافیک و تامین را برای ابلاغ به شهرداری کافی دانسته و از عدم نیاز برای ارجاع این‌ لایحه به صحن علنی شورا برای کسب رای اعتماد و قانونی شدن آن خبر می‌دهد.

بدین‌ترتیب به نظر می رسد سیدحسن میرفانی شهردار نیشابور که در اجرای این طرح از حمایت کامل فرمانداری هم برخوردار بوده فاقد دلایل و مدارک کافی و محکمه پسند برای ارائه به محاکمی است که زودی وی را برای ارتکاب این تخلف آشکار احضار خواهند کرد و شهردار نیشابور در این اقدام از پیش هماهنگ‌ شده با شورا و فرمانداری تنها خواهد ماند. 

از دیگر نکات مبهم در سخنان ریاست شورای شهر نیشابور اشاره به شورای جدیدالتاسیس راهبردی است که به تازگی این روزها نام آن مطرح شده و روشن نیست آیا این شورا با با توجه به نبود تعریفی روشن از آن آیا قابلیت استناد به صورت قانونی در مراجع و محاکم قضایی را دارد یا خیر!