شهرک صنعتی خیام مشکل تامین برق دارد
شهرک صنعتی خیام مشکل تامین برق دارد
فرماندار زبرخان گفت: تامین برق و ارتباطات مخابراتی از مشکلات عمده واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی خیام است.

سید یحیی سلیمانی در جلسه ویدیوکنفرانس با فعالان اقتصادی زبرخان با اشاره به اینکه شهرک صنعتی خیام نیشابور دومین شهرک صنعتی فعال استان خراسان رضوی از نظر سرمایه، تعداد و ترکیب صنایع می باشد اظهار داشت: در حال حاضر تنها ۱۶ هکتار در شهرک صنعتی خیام برای متقاضیان باقی مانده و برای ایجاد توسعه متوازن در این شهرستان ناحیه صنعتی اسحاق آباد در زمینی به وسعت یکصد هکتار جانمایی شده است.
وی بیان کرد: در حال حاضر بالغ بر ۳۰۰ واحد صنعتی در این شهرستان فعال هستند و در این حوزه سیاست حفظ و تثبیت اشتغال موجود و پس از آن توسعه اشتغال به طور جدی در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه براساس آخرین آمار میزان بیکاری در زبرخان ۱۱ درصد است که پس از تفکیک این شهرستان از نیشابور قطعا این میزان کاهش یافته خاطرنشان کرد: در شهرک صنعتی خیام برای بالغ بر چهارهزار نفر اشتغال‌زایی صورت گرفته و با توجه به اینکه بسیاری از صنایع موجود در فاز یک و ۲ شکل گرفته و با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند با سرمایه‌گذاری‌های جدیدی که انجام شده این میزان به پنج هزار نفر افزایش می‌یابد.
وی افزود: با کمبود نیروی آموزش دیده و متخصص مبتنی بر نیازهای واحدهای صنعتی زبرخان مواجه هستیم و در این حوزه با همکاری فنی‌وحرفه‌ای و واحدهای صنعتی دوره‌های آموزشی برای تامین نیروهای مورد نیاز برگزار می‌شود. وی عنوان کرد: بسیاری از ظرفیت‌های شهرستان تازه تاسیس زبرخان مغفول مانده و بسیاری از استعدادهای آن شکوفا نشده است. وی با اشاره به اینکه در زبرخان بیشتر به ظرفیت صنعتی این شهرستان پرداخته شده خاطرنشان کرد: این در حالی است که از توانمندی‌های خوبی در بخش گردشگری، باغداری و دامپروری برخورداریم که در این حوزه‌ها کار قابل توجهی انجام نشده است.
وی تصریح کرد: در شهرستان زبرخان بیش از ۲۲۰هزار دام سبک و ۲۲هزار دام سنگین وجود دارد که سالیانه ۲هزار و ۵۰۰ تُن گوشت و روزانه ۲۳۰ تُن شیر تولید می‌کنند و یکی از نیازهای اساسی در این بخش ایجاد یک کشتارگاه صنعتی حداقل در مقیاس کوچک، یک پالایشگاه شیر و بازارچه دام است.
وی ادامه داد: زبرخان با تولید سالیانه ۱۵ تُن آلو قطب تولید این محصول در کشور است اما هنوز فاقد واحد صنعتی فرآوری و بسته‌بندی محصولات باغی است که در این زمینه نیازمند جدی سرمایه‌گذار هستیم و با ایجاد بورس زمینه حدف واسطه‌ها فراهم می‌شود.
وی اظهار داشت: پیش از این بزرگترین فرش دست‌باف جهان در این شهرستان بافته شده و در حال حاضر هم با اعطای پانزده میلیارد ریال تسهیلات به بخش خصوصی فرشی با مقیاس بزرگ‌تر در حال بافته شدن است.
وی با اشاره به اینکه در زمینه بهداشت و درمان باید خیرین سلامت پای کار بیایند یادآور شد: برای استفاده از توان خیرین و احداث بیمارستان ۹۶ تخت‌خوابی مجمع خیرین سلامت در زبرخان تشکیل شده که در این زمینه ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است و احداث مرکز درمانی مبارزه با سرطان برای ایجاد گردشگری سلامت با همکاری بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد.
وی بیان کرد: ایجاد بازارچه عرضه صنایع روستایی و خشکبار با همکاری هلدینگ پارت لاستیک به عنوان معین اقتصادی زبرخان با ۳۰میلیارد ریال و کارخانه فرآوری و تولید خشکبار با ۵۰ میلیارد ریال اعتبار در دستور کار قرار دارد.
 وی افزود: در مباحث ترافیکی، امنیتی، انتظامی و مدیریت بحران طی یک‌سال گذشته ۱۲ روستای زبرخان بصورت آنلاین و دو روستای دیگر بصورت آفلاین با حدود ۱۰ میلیارد ریال اعتبار مجهز به سیستم پایش تصویری شده اند.
فرماندار زبرخان گفت: تاکنون طی ۲مرحله اراضی، مستحدثات و ابنیه دهیاری‌های این شهرستان در ۵۱ روستا دارای سند مالکیت شده اند و بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال تثبیت مالکیت در دهیاری های زبرخان شده همچنین چهار نهاد و ارگان نیروی انتظامی، منابع طبیعی، دامپزشکی و بهداشت و درمان در شهرستان زبرخان به صورت مستقل مستقر شده و تا پایان امسال حداقل چهار اداره و نهاد دیگر هم مستقل می‌گردد.