«شهرفرهنگ و کتاب» کتابخانه مرکزی ندارد
«شهرفرهنگ و کتاب» کتابخانه مرکزی ندارد
نیشابور در اسفند ۹۴ به عنوان پایتخت کتاب ایران برگزیده و برنامه های مختلف در حوزه کتاب و کتاب خوانی در این شهرستان اجرا شد،اما با وجود تمام ظرفیت های موجود در این حوزه نیشابور از نبودِ یک کتابخانه جامع و مرکزی رنج می برد.

شجاعی مهر/طرح  احداث کتابخانه مرکزی از سال ۸۸ مورد بررسی قرار گرفته بود که درنهایت در تیرماه سال گذشته مراسم کلنگ زنی آن برگزار شد. مسئولان مربوط در مراسم کلنگ زنی اعلام کردند این پروژه ظرف ۶ ماه به پایان خواهد رسید و دهه فجر شاهد بهره برداری از پروژه فاخر فرهنگی در نیشابور خواهیم بود. حالا با گذشت ۱۷ ماه از برگزاری آیین کلنگ زنی این پروژه، سرنوشت آن در هاله ای از ابهام قرار گرفته است و رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان نیشابورگفت: امسال نیز به رغم مصوبه ۷۰۰ میلیون تومانی برای این پروژه هنوز تخصیصی انجام نشده و این پروژه عملا متوقف شده است.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان نیشابور در گفت و گو با خراسان رضوی بیان کرد: از سال ۸۸ طرح ساخت کتابخانه مرکزی در دستور کار قرار گرفت و پیگیری های آن انجام شد.محمدرضا مقدم پاشا افزود: سال ۹۰ طی توافقی که با شهرداری نیشابور صورت گرفت زمین کتابخانه را مشخص کردند و مقرر شد چنان چه طی پنج سال کتابخانه ساخته نشد، زمین پس گرفته شود که متاسفانه تا سال ۹۵ اتفاقی در این‌حوزه رخ نداد.وی ادامه داد: پس ازمعرفی نیشابور به  پایتختی کتاب ایران در سال ۹۴   در سال ۹۵ بانک ملت مبلغ ۲۰‌میلیارد ریال برای این پروژه اختصاص داد و شهرداری نیز به همین دلیل دو سال دیگر در اختیار قرار دادن زمین را تمدید کرد.مقدم‌پاشا خاطر نشان کرد:سال ۹۶ این پروژه تعریف و دارای بودجه مستقل شد و طی سال های ۹۶، ۹۷‌و ۹۸ به ترتیب ۵۰، ۳۵۰ و ۳۷۳ میلیون تومان به این پروژه پول تزریق شده است که باعث انجام مراحل مختلف و شناژ بندی و پیشرفت ۲۵ درصدی کار شد.

مقدم‌پاشا افزود: تیرماه سال قبل کلنگ این مجموعه در زمینی به مساحت سه هزار و ۶۰۰ متر مربع زده شد. وی‌با اشاره به تزریق قطره چکانی بودجه ها طی این سال ها خاطر نشان کرد: امسال نیز به رغم مصوبه ۷۰۰ میلیون تومانی برای این پروژه هنوز تخصیصی انجام نشده و این پروژه عملا متوقف شده است.

رئیس نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان نیشابور با بیان این که به دلیل اختلافات ایجاد شده ،بانک ملت نیز تعهدات خود را تاکنون اجرایی نکرده است ،افزود: بانک ملت اعلام کرده که مبلغ تعهدش را به احداث بخش معینی از این کتابخانه اختصاص می‌دهد ولی راه وشهرسازی خواهان واریز کل این مبلغ برای کل طرح است. وی اظهارکرد: تزریق این بودجه در سال های گذشته می‌توانست گره کور این مجموعه فرهنگی را به راحتی باز کند ، این درحالی است که با حداکثر ۶ میلیارد تومان در سال های قبل این پروژه انجام می شد ولی هم اکنون حداقل ۱۰ میلیارد تومان برای انجام این کار نیاز است در صورتی که تعهد بانک ملت همچنان همان میزان‌قبلی است که هنوز هم پرداخت نشده است.وی افزود: با این وضعیت قیمت ها و تخصیص بودجه ها نمی دانیم این پروژه کی به سرانجام می رسد.

انتقاد از ناهماهنگی بین طرفین

نماینده مردم نیشابور، فیروزه و زبرخان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خراسان رضوی بیان کرد: موضوع کتابخانه مرکزی نیشابور از موضوعاتی است که مدتی قبل به ما منتقل شده است و در حال پیگیری آن هستیم.

احسان ارکانی افزود: موردی که در بررسی های ما مشخص شده یک دلیل به نتیجه نرسیدن این پروژه برمی گردد به ناهماهنگی و دور یک میز جمع نشدن طرفین ذی ربط این ماجرا نظیر بانک ملت، اداره ارشاد، نهاد کتابخانه ها و اداره کل راه و شهرسازی که متولی ساخت این پروژه است.وی ادامه داد: مسئولان ارشاد و نهاد کتابخانه ها انگشت کوتاهی و کم کاری را به سمت بانک ملت نشانه گرفته اند.

وی گفت: با پیگیری هایی که انجام شد، بانک ملت درنامه ای به ما اعلام کردکه مدت هاست برای پرداخت دو میلیارد تومان برای کتابخانه مرکزی نیشابور هیچ مشکلی نداریم، منتهی مشکل به این بر می گردد که طرف مقابل که نهاد کتابخانه هاست اقدامی برای تنظیم تفاهم نامه ای  که برای دریافت این تسهیلات با بانک ملت باید تنظیم می کرده ،نکرده است و به این ترتیب توپ را به زمین مجموعه کتابخانه ها و راه و شهرسازی می اندازد‌.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از ناهماهنگی بین طرفین افزود:با این صحبت های ضد و نقیض مسئولان دو طرف ،ماجرا به گونه ای است که لازم‌شده ما جلسه ای بگذاریم و همه طرفین را دعوت بکنیم در آن جا با ارائه مستند به پاسخگویی به ادعاهای طرف مقابل اقدام کنند و شفاف سازی انجام شودو در نهایت این‌ موضوعات را جمع بندی و صورت جلسه کنیم تا کار از هر نقطه ای که متوقف مانده مجدد از سر گرفته شود.

ارکانی با اشاره به افزایش هزینه ساخت این مجموعه با از دست دادن بیهوده زمان‌ اظهار کرد: برخی صحبت‌ها مطرح شده بود که ارزش این دو میلیارد تومان طی این سال ها به علت تورم و افزایش قیمت مصالح ساختمانی و هزینه های ساخت خیلی کاهش پیدا کرده که مطلب درستی است ولی باید فعلا همین مبلغ را دریافت کنیم و پیشرفت فیزیکی را به جلو ببریم و هرزمان احتیاج‌ به تزریق اعتبار جدید بود آن را پیگیری کنیم.

  • منبع خبر : روزنامه خراسان