شهرستان فیروزه بیمارستان ندارد
شهرستان فیروزه بیمارستان ندارد
فرماندار فیروزه گفت: در این شهرستان پزشک مستقر حضور ندارد زیرا بیمارستان نداریم.

ابوالفضل حکیم‌پور شنبه در نشست خبری هفته دولت افزود: امسال در هفته دولت ۱۶ جایگاه فرود بالگرد اورژانس‌ با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات دولتی و با همکاری‌های مردمی در بخش تامین زمین مورد نیاز به بهره‌برداری می‌رسد و بدین‌ترتیب دیگر در هیچ نقطه‌ کوری در این شهرستان برای امدادرسانی نداریم.
وی عنوان کرد: طی این هفته درمانگاه تخصصی دندانپزشکی با کمک خیرین در روستای گرماب راه‌اندازی و به بهره‌برداری می‌رسد.
وی بیان کرد: امسال در هفته دولت ۶۴ طرح عمرانی، خدماتی، فرهنگی و کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۳۷۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده و کلنگ زنی سه طرح انجام می‌شود.
وی عنوان کرد: شاخص برخورداری از راه روستایی در استان ۷۰ و در فیروزه ۹۹درصد است و در هفته دولت از محل طرح ملی ابرار راه روستایی احمدیه به بهره‌برداری می‌رسد که با تکمیل راه روستایی فیض‌آباد این شاخص در فیروزه به صددرصد می‌رسد.
وی اظهار داشت: در این چارچوب راه روستای معدن فیروزه به معدن فیروزه از محل اعتبارات این شهرستان با اعتبار ۱۵ میلیارد تکمیل شد.
وی با اشاره به اینکه روستای فیض‌آباد فیروزه تا پارسال از پوشش آنتن تلفن همراه محروم بود تصریح کرد: روستاهای چزگ، دستجرد، زروند و شوریاب هم از نقاط کور آنتن‌دهی فیروزه بودند که با نصب آنتن این مشکل برطرف شد و برای نخستین بار در منطقه طرح تلفن پرسرعت در فیروزه طی هفته دولت راه‌اندازی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: طی این هفته در شهرک صنعتی کمال‌الملک یک شرکت تولیدی صنایع چوبی با تسهیلات دولتی و با سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی و یک شرکت تولیدی صنایع روشنایی با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد.
وی اظهار داشت: آغاز بهره‌برداری از ۱۷ مسکن محرومین و هم‌زمان کلنگ زنی ۱۷ مسکن دیگر در قالب همین طرح با اعتبار یک میلیارد تومان از دیگر طرح‌‌های فیروزه در هفته دولت است.
وی بیان کرد: طرح افزایش بهره‌بروری دام سبک در فیروزه با دارا بودن بالغ بر ۱۵۰ هزار راس دام سبک در حال اجرا است که همزمان اصلاح نژاد نیز انجام می‌گردد.

روستای رشیدآباد با الگوبرداری از قلعه‌گنج کرمان به عنوان روستای الگوی طرح اقتصاد مقاومتی برگزیده شد

وی عنوان کرد: آغاز بهره‌برداری از آب‌ کشاورزی از محل زه‌آب سد بار به روستای رشیدآباد در هفته دولت امسال انجام می‌گردد و این روستا به عنوان روستای الگوی اقتصاد مقاومتی با الگوبرداری از روستای قلعه گنج کرمان انتخاب شده که در اولین گام یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی برای افزایش بهره‌وری در دستور کار قرار دارد.
وی یادآور شد: سالیانه یک میلیون متر مکعب آب شرب فیروزه از سد بار تامین‌ می‌شود و خط انتقال آن تکمیل شده و بدین‌ترتیب برای نخستین بار در منطقه اب شرب و با کیفیت در این شهرستان برای شهروندان تامین می‌گردد.
وی تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی این شهرستان در بخش آب شرب روستایی این بود که در محور جنوب فیروزه ۱۸ روستا و در محور شمالی فیروزه ۲۸ روستا سال‌ها از مشکل کمبود آب شُرب رنج می بردند که از پارسال با تدابیر اتخاد شده در محور جنوب در حال حاضر آب مازاد وجود دارد و در محور شمالی هم با احیای یک خط انتقال آب ظرف ۲ هفته آینده مشکل آب شُرب با کیفیت برای این ۲۸ روستا تا ۲۰ سال آینده برطرف می‌گردد.
وی گفت: با وجود اینکه سالیانه ۱۳۵ میلیون‌مترمکعب آب در فیروزه صرف کشاورزی می‌گردد ولی الگوی کشت این شهرستان بهینه نیست که بزرگترین آسیب است و در این راستا در حوزه‌ روان آب‌ها از سال ۹۷ در طاغنکوه جنوبی با مطالعات آبخیزداری که انجام شد چند بند ذخیره آب احداث شد.
وی یادآور شد: از ابتدای انقلاب اسلامی تا سال گذشته ۴ بند ذخیره آب در فیروزه وجود داشت که از سال گذشته پنج بند خاکی برای ذخیره آب و تقویت سفره‌های زیرزمینی ایجاد شد.
وی تصریح کرد: از مجموع ۱۶۰ هزار هکتار وسعت شهرستان فیروزه ۶۰ هزار هکتار متعلق به اراضی ملی و منابع طبیعی است که از سال ۹۸ در چارچوب طرح ترویج اقتصادی کردن این اراضی با اجرای طرح‌های ایجاد جنگل‌های دومنظوره، کشت گیاهان دارویی و نصب پنل‌های خورشیدی در اراضی ملی فیروزه موجب ایجاد اشتغال در منطقه شده است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر در شهرک صنعتی کمال‌الملک فیروزه دیگر زمینی برای واگذاری وجود ندارد و پیگیر مجوز ناحیه صنعتی طاغنکوه هستیم که یک شرکت دانش بنیان با امکان اشتغالزایی برای ۵۰۰ نفر درخواست استقرار در این ناحیه را دارد.
فرماندار فیروزه گفت: فیروزه تنها شهرستان کوچک استان است که زمین لازم را برای استقرار مرکز رشد تامین‌ کرده و دفترش هم دایر است و از سال گذشته هم سه سمن در حوزه بانوان، کتاب و کودک در فیروزه تشکیل شد و هر سال احداث و بهره‌برداری از ۱۰ خانه فرهنگ و ورزش در فیروزه هدف‌گذاری شده که برای اولین بار در کشور از حدود سه سال قبل آغاز شده است.

فیروزه در حوزه عملکرد معین‌های اقتصادی در رتبه سبز استان قرار دارد

وی بیان کرد: در حال حاضر ۴۵ طرح توسط ۹ معین اقتصادی با ۱۱۶ میلیارد تومان اعتبار و ظرفیت اشتغال‌زایی برای ۱۳۰۶ نفر پیش‌بینی شده است.
حکیم‌پور گفت: تاکنون از این طرح‌ها ۱۲ میلیارد تومان با ۳۵۶ نفر اشتغال‌زایی و ۲۹ طرح فرهنگی و ایجاد صندوق‌های خرد روستایی محقق شده و وضعیت فیروزه در حوزه عملکرد معین‌های اقتصادی و طرح‌های اقتصاد مقاومتی در رتبه سبز استان قرار دارد.
وی ادامه داد: با همکاری مجتمع فولاد خراسان به عنوان یکی از معین‌های اقتصادی فیروزه با همکاری دانشگاه فردوسی باغ نشاط فیروزه که بزرگترین باعث ایرانی است به باغ گیاه‌شناسی تبدیل می‌‌شود.
وی با اشاره به پیشنهاد طرح تغییر نام مجتمع فولاد خراسان توسط شورای سهر نیشابور گفت: اگر قرار است نام مجتمع فولاد خراسان تغییر کند باید به فولاد نیشابور و فیروزه تغییر یابد زیرا بخش اعظم گندله‌سازی فولاد خراسان بر اساس اسناد و مدارک در شهرستان فیروزه قرار دارد.
وی گفت: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ حدود ۷۰ میلیارد ریال برای اشتغال ‌زایی برای فیروزه در نظر گرفته شده بود که ۲ برابر این میزان جذب شد و از رتبه ۲۷ به ۱۴ رسیدیم و پارسال میزان تعهد ایجاد اشتعال برای فیروزه ۸۲۳ شغل بود که ۸۷۵ شغل محقق گردید و میزان تعهد امسال ۵۷۴ شغل در نظر گرفته شد که ۲۵۵ شغل محقق شده است.
وی تصریح کرد: سالیانه ۴۵ تُن از معدن فیروزه برداشت می‌شود و از ۴۵هزار نفر جمعیت فیروزه بالغ بر ۲۲ هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در این حوزه اشتغال‌ دارند و در این چارچوب ثبت فیروزه به عنوان شهر ملی سنگ‌های قیمتی به طور جدی در حال پیگیری است.
وی ادامه داد: با همکاری فولاد خراسان نخستین بازارچه دائمی خوداشتغالی ایجاد می‌گردد و در حال حاضر در روستای معدن علیا و سفلی حتی یک نفر بیکار وجود ندارد.
وی تصریح کرد: باهمکاری کارخانه قند فیروزه یکی دیگر از معین های اقتصادی این شهرستان با ترویج الگوی کشت میزان کاشت چغندر قند ۱۵۰ هکتار افزایش یافت.
وی با بیان اینکه آمارها در بخش کودک همسری در فیروزه نگران کننده است خاطرنشان کرد: طرحی با همکاری مجمع مشورتی زنان فیروزه در این زمینه تهیه و با وجود اینکه هنوز اعتباری دریافت نکرده اجرایی شد.
وی افزود: این طرح در روستای گرماب به عنوان نخستین روستا اجرایی شد و در نتیجه آن امسال در پایه‌های پنجم و ششم ازدواجی اتفاق نیفتاده و این طرح باید ادامه یابد تا نتیجه آن را در قالب یک رفتار فرهنگی شاهد باشیم.
وی افزود: بیشترین آسیب‌های اجتماعی در فیروزه به ترتیب شامل نزاع‌های دسته‌جمعی، سرقت و مواد مخدر و طلاق است که حدود ۴۰درصد از پرونده‌های تشکیل شده در این حوزه مربوط به شهرستان‌های هم‌جوار است.