شایعه های واکسنی
شایعه های واکسنی
حالا که حدود 15 میلیون نفر از مردم کشورمان دوزهای اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، صحبت درباره بایدها و نبایدهای بعد از تزریق واکسن، نقل محافل شده است و مثل همیشه، بسیاری از مردم، به کارشناس خبره و متخصص این حوزه تبدیل شده‌اند؛ یکی می‌گوید بعد از تزریق واکسن نباید استحمام کرد، دیگری می‌گوید فلان دارو را نباید بخوریم، نظر کارشناس دیگر هم این است که حتما محل تزریق را حسابی فشار بدهیم تا واکسن بهتر جذب شود! بماند که در کنار این نظرات، تحلیل‌های عمومی و شایعات فراوانی هم درباره واکسیناسیون وجود دارد... .
پاسخ‌های علمی و مورد تایید وزارت بهداشت
با توجه به فراگیرشدن این اظهارنظرهای غیرکارشناسی، وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و برخی متخصصان این حوزه، به سوالات و ابهامات در این زمینه پاسخ داده‌اند که این گزارش مستند به این منابع علمی است:
۱. باید برای کاهش عوارض احتمالی واکسن، قبل از تزریق داروی خاصی بخوریم؟
برای پیشگیری از عوارض نادر واکسن، استفاده از هیچ دارویی  توصیه نمی شود. بهتر است فرد دریافت کننده واکسن برای حفظ حجم داخل عروقی روز تزریق واکسن، مایعات به میزان کافی مصرف کرده باشد.
۲. واکسن کرونا با چه داروهایی تداخل دارد؟
اغلب داروها هیچ تداخلی با واکسن ندارد و افرادی که دچار بیماری‌های مزمن، مشکلات قلبی، کلیوی، کبدی، دیابت و… هستند، به هیچ وجه نباید بدون مشورت پزشک، داروی خود را قطع کنند.
۳.  ممنوعیت آسترازنکا برای زیر ۵۰ سال ؟
کیانوش جهانپور، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت، به این پرسش پاسخ داده و گفته است: درباره واکسن‌های موجود هیچ محدودیتی برای هیچ گروه سنی خاصی وجود ندارد و این‌که زنان زیر ۵۰ سال واکسن آسترازنکا نزنند، تنها یک توصیه از سوی معاونت بهداشت وزارت بهداشت و کمیته ملی واکسن است که امکان دارد این توصیه تا چند روز دیگر اصلاح یا حذف شود.
۴.  واکسن‌ می‌تواند ‏DNA‏ ما را دستکاری کند؟
محققان اعلام کرده‌اند واکسن بخشی از ماده ژنتیکی تک‌رشته‌ای ویروس یا RNA را در خود دارد و تزریق RNA هیچ تاثیری روی DNA سلول انسان ندارد.
۵. درست است که واکسن می‌تواند باعث نازایی یا سقط جنین شود؟
محققان اظهار کردند هیچ شواهدی وجود ندارد که اثبات کند واکسن کرونا می‌تواند باعث ناباروری یا سقط‌جنین شود.
۶. شایعه احتمال فوت دو سال بعد از تزریق واکسن کرونا صحت دارد؟
هیچ سند علمی درباره فوت افراد دو سال بعد از تزریق وجود ندارد. این محتوا اصلا سند ندارد و نباید باور کرد.
۷. نباید بعداز واکسن زدن  حمام کرد؟
هیچ سند علمی درباره نرفتن به حمام بعد از تزریق واکسن وجود ندارد.
۸. باید محل تزریق را فشار داد؟
فشار دادن محل تزریق برای جذب بهتر واکسن، استناد علمی ندارد.فقط توصیه می شود محل تزریق در حین استحمام لیف کشیده نشود .
۹. بهترین واکسن کدام است؟
تاکنون هیچ مطالعه‌ای واکسن‌های مورد تایید در ایران را در یک بستر، مورد بررسی قرار نداده که ارجحیت یکی بر دیگری را نشان دهد، پس اولین واکسن، بهترین واکسن است.
۱۰. احتمال ابتلا به کرونا بعد از تزریق واکسن   وجود دارد؟
قرار نیست شما بعد از دریافت واکسن، ۱۰۰ درصد ایمن باشید و دیگر اصلا مبتلا نشوید. شما دو هفته بعد از دریافت دوز دوم، به حداکثر ایمنی می‌رسید اما باز هم احتمال ابتلای شما، البته اکثرا به شکل خفیف، وجود دارد. پس اگر شنیدیم کسی بعد از دریافت واکسن باز هم مبتلا شده زیاد نگران نباشیم و واکسن را جدی بگیریم.
۱۱. بعد از تزریق واکسن ماسک‌ها را برداریم؟
قرار نیست بعد از واکسن، ماسک‌ها را برداریم، به دورهمی برویم و پروتکل‌ها را کنار بگذاریم. تا زمان واکسینه شدن ۸۰ درصد جمعیت کشور و خروج از بحران ویروس‌های جهش‌یافته، باید رعایت‌ها به طور جدی ادامه یابد.
۱۲. با تزریق واکسن، ناقل ویروس هستیم و نتیجه تست ما مثبت می‌شود؟
همه واکسن‌های کووید-۱۹ غیر زنده یا غیر فعال هستند و به هیچ وجه باعث ابتلا به کرونا یا مثبت شدن تستPCR  نمی‌شوند.
۱۳. اگر کسی در فاصله بین دوز اول و دوم، به کرونا مبتلا شود، می‌تواند دوز دوم را دریافت کند؟
در صورت ابتلا به کرونا پس از دریافت دوز اول، تزریق نوبت دوم حداقل یک‌ماه بعد از بهبود کامل انجام می‌شود. همچنین اگر فردی قبل از دریافت دوز اول، کرونا گرفته باشد، تجویز دو نوبت واکسن، باید حداقل یک‌ماه بعد از بهبود کامل انجام شود.
۱۴. بعد از واکسن، تزریق داروی بی‌حسی و بیهوشی مشکل ساز می‌شود؟
واکسیناسیون هیچ ارتباطی با دریافت بی‌حسی یا بیهوشی ندارد. انجام هرگونه جراحی اعم از جراحی‌های دندان و…  می‌تواند بعد از تزریق واکسن انجام شود و هیچ مشکلی برای فرد دریافت‌کننده واکسن ایجاد نخواهد شد.
پاسخ‌های سخنگوی وزارت بهداشت  

این موضوع را با سخنگوی وزارت بهداشت نیز در میان گذاشتیم و دکتر «سیما سادات لاری» را ارائه کرد:

* هیچ کدام از این شایعات از جمله حمام نکردن قبل یا بعد از تزریق واکسن، یا عدم استفاده از داروهای مشخص، صحت ندارد.
* افرادی که از داروهای خاصی استفاده می‌کنند، قبل از تزریق واکسن با پزشک خود مشورت کنند.
* برای تزریق واکسن، احتیاطی برای مصرف دارو وجود ندارد. به طور مثال افرادی که آسپیرین می‌خورند، منع مصرف برای تزریق واکسن ندارند.
* اگر فرد بعد از تزریق واکسن در محل تزریق احساس درد داشت یا دچار سردرد شد، می‌تواند از استامینوفن استفاده کند.
* عوارض بسیار اندکی بعد از تزریق مشاهده می‌شود که طبیعی است و معمولا یک روز بعد از بین می‌رود. اگر عوارض برای چند روز ادامه یافت، فرد می‌تواند به پزشک مراجعه کند.
      امکان تعیین روز و محل دریافت واکسن
در کشور ما تا روز گذشته ۱۱ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۵۲۸ نفر دوز اول و دومیلیون و ۹۷۰ هزار و ۶۶۹ نفر دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند؛ یعنی درمجموع ۱۴ میلیون و ۷۳۶ هزار و ۱۹۷ دوز. سخنگوی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خراسان درباره روند ثبت‌نام برای دریافت واکسن هم توضیحاتی داده است: «هم‌اکنون متولدان ۱۳۴۷ و قبل از آن می‌توانند با مراجعه به سایت salamat.gov.ir ثبت‌نام و محل و روز تزریق واکسن را مشخص کنند. علاوه بر آن، متولدان ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۷ که ساکن استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، قم و هرمزگان هستند و پرونده بهداشت دارند نیز امکان ثبت‌نام دارند. اگر فردی در این استان‌ها دارای پرونده بهداشت نیست، می‌تواند به نزدیک‌ترین مرکز بهداشت مراجعه و پس از تشکیل پرونده، در سایت ثبت‌نام کند. همچنین گروه‌های شغلی پرخطر نیز بر اساس فهرست‌هایی که از طرف صنف مربوط به وزارت بهداشت ارسال و کد ملی آن‌ها در سایت بارگذاری شده است، می‌توانند ثبت‌نام خود را انجام دهند».
  • منبع خبر : خراسان