سه‌هزار نفر در نیشابور واکسن کرونا دریافت کرده‌اند
سه‌هزار نفر در نیشابور واکسن کرونا دریافت کرده‌اند
رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور در جلسه ستاد کرونا گفت: در مرحله نخست تزریق واکسن کرونا تعداد ۶هزار و ۹۵۸ و در مرحله دوم یک هزار و ۸۵۰ دُز به سه هزار و ۸۱۱ نفر در این شهرستان تزریق شده است. دکتر محسن عظیمی‌نژاد اظهار داشت: تاکنون ۴۳۰نفر از پرسنل بهداشت و درمان نیشابور در مرحله نخست واکسن کرونا دریافت کردند و به خاطر هجمه‌ای که در فضای مجازی وارد شد این تعداد در روزهای بعدی به شدت کاهش پیدا کرد و از این هفته مرحله دوم واکسیناسیون برای گروه سنی ۸۰سال آغاز می‌گردد.

وی افزود: واکسن‌های کرونای تزریق شده در نیشابور واکسن‌های سینوفارم چینی،اسپوتنیک روسی، بهارای هندی و آسترازنکای کره‌ای و عوارض آن‌ها در حد عوارض معمولی بوده است.
وی بیان کرد: شیوع همه گیری چهارم کرونا در این شهرستان نسبت به سایر نقاط کشور کمی با تاخیر همراه بود ولی اگر دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشود به روزهای سیاه بازخواهیم گشت و در حال حاضر وضعیت نیشابور قرمز است و شیوع کرونا سیر صعودی دارد.
وی عنوان کرد: تعداد فوتی‌های کرونا در فروردین‌ماه امسال در نیشابور به ۴۸ نفر رسیده و در حال افزایش است و شب‌نشینی‌ها، سفره‌های افطاری و گردهمایی‌ها با وجود تدکرات فراوان هنوز ادامه دارد و ما به لحاظ قانونی نمی‌توانیم در این‌ ‌موارد دخالت کنیم.
وی در بهش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: اقتصاد ما به شدت تحت تاثیر کرونا قرار دارد و منابع اقتصادی ما را به سمت توسعه زیرساخت‌ها هدایت کرده و طی این مدت ۱۴۰ میلیارد ریال صرف توسعه زیرساخت تامین اکسیژن در بیمارستان ۲۲بهمن شده و در حال حاضر ۲دستگاه اکسیژن ساز و ۲ تانک ۱۰تُنی و ۲۰تُنی و یک تانک اکسیژن ۲۰تُنی در بیمارستان حکیم مستقر شده است.
وی تصریح کرد: در پنج اردیبهشت ۱۴۰۰ تعداد ۱۳۶ بستری کرونا و ۲ فوتی داشته‌ایم و ۱۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که از این‌تعداد به هفت نفر اکسیژن رسانی به صورت مصنوعی انجام‌ می‌گردد و میانگین ‌مراجعین سرپایی ماهیانه در سال جدید بیش از ۵۰۰نفر در روز بوده و ۷۸درصد مراجعین سرپایی از مناطق شهری هستند ولی ۶۴درصد بستری‌ها از مناطق روستایی هستند و بیشترین میزان بستری به گروه ۸۰سال به بالا تعلق دارد.
وی گفت: حدود ۱۴درصد از میزان این بستری‌ها به گروه کودکان ۴تا ۵ سال و ۲ونیم درصد ۱۰ تا ۱۵ سال هستند اگرچه میزان‌مراجعه سرپایی در این‌ گروه‌‌ها بسیار کم بوده و ۳۱درصد از مراجعین سرپایی در گروه زنان خانه‌دار، ۲۰درصد کارگر و ۱۵درصد مشاغل آزاد هستند و با وجود تاکید ستاد ملی کرونا برای منع تردد شبانه از ساعت ۱۰ شب به بعد متاسفانه شاهد ادامه ترددها و عدم‌رعایت شهروندان در ساعات محدودیت ترددها هستیم.
وی اظهار داشت: تعداد آزمایش‌های پی سی آر در فروردین ماه امسال به ۱۰هزار و ۶۰۰ مورد رسید که از میزان جواب ۴۰درصد از این آزمایش‌ها مثبت شد و یکی از دستگاه‌های این آزمایشگاه دچار مشکل شده و از کار بیفتد، علاوه بر این تعداد ۴هزار و ۵۰۰ نفر هم با علائم کرونا به مطب پزشکان در سطح شهر مراجعه داشته‌اند.
وی خاطرنشان کرد: کیت کرونای انگلیسی به تعداد محدودی از طریق انستیتو پاستور در اختیار دانشکده قرار گرفت و منابع ما در این زمینه محدود است و در حدی بود که وجود ویروس کرونای انگلیسی را در نیشابور تشخیص بدهیم، آمارهای کشور هند هم نشان می‌دهد در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارند و برآوردها نشان داده شدت درگیری و ابتلای ویروس هندی نسبت به سایر ویروس‌های این‌گروه بیشتر است.
معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور گفت: در حال حاضر موضوع ویروس هندی موجب نگرانی جدی ستاد کرونا شده است و به طور قطع در آینده شاهد بروز و ظهور کرونای هندی در نیشابور خواهیم‌ بود که باید به شدت مورد توجه شهروندان قرار گیرد.
علیرضا قامتی افزود: آمارها برخلاف آنچه که شایع شده است نشان‌ می‌دهد میزان ابتلا به کرونا در بین روستاییان بیشتر است و این یک‌ پیام هشدار دهنده است که باید از طریق دهیاران و بخشداران منتقل شود.
وی اظهار داشت: عدالت در نظارت‌ها بر اصناف باید رعایت شود تا محدودیت‌ها موجب محرومیت نشده  و حقوقی از شهروندان تضییع نگردد و نوع مدیریت اصناف در زمان شیوع کرونا باید با فرهنگ‌سازی گسترش پیدا کند و وظایف هر شخص و اداره و نهادی مشخص است و با هر کسی که کوتاهی می‌کند باید برخورد قانونی شود و دستگاه‌های متولی باید مسئولیت خودشان را بپذیرند.
وی بیان کرد: هیچ واکسنی خارج از شبکه توزیع وزارت بهداشت در نیشابور تزریق نشده است و به طور قطع این موضوع مورد توجه ستاد کرونا و وزارت بهداشت قرار دارد و ما هم از آن پیروی کرده و مقید به سیایت‌های ابلاغی در این‌حوزه هستیم و باید انتشار اطلاعاتی را که در شهروندان موجب بروز نگرانی شده و در روند تزریق واکسن‌ کرونا تاخیر ایجاد می‌کند مدیریت کنیم.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نیشابور گفت: از ابتدای امسال ۱۶۱ واحد پلمب شده و ۵۱ مورد فرم تخلف دریافت کرده‌اند و برخی از مشاغلی در نیشابور تعطیل شده‌اند در سایر شهرها در حال فعالیت هستند که مورد اعتراض اصناف قرار گرفته است.
پورکاویان‌افزود: نیاز به همکاری همه نهادها و دستگاه‌ها با اداره صمت برای نظارت در بازار هستیم و باید توجه داشت که بازار تنها راه انتقال کرونا نبوده و حمل ونقل، پارک‌ها و مطب پزشکان هم باید مورد توجه قرار بگیرد.