سایه شوم موج چهارم بر بازار
سایه شوم موج چهارم بر بازار
اسفندماه آنقدر اوضاع خوب بود که خیلی ‌ها بار سفر بستند، رنگ آبی بیشتر مناطق کشور خیال آنها را آنقدر راحت کرده بود که تصور چنین شرایطی که تقریبا همه کشور با این سفرهای نوروزی به رنگ قرمز درآید برایشان سخت بود. اما حالا سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی کار دست همه داده است، ابتدا آمار ابتلا به صورت تصاعدی بالا رفت و بستری‌ ها افزایش یافت.

محبوبه ذالیانی

حالا هم که مسئولان بهداشتی هشدار می ‌دهند در روزهای آینده فوتی‌ ها به صورت چشمگیری افزایش خواهد یافت. اما در این میان تعطیلی اصناف و مغازه ها بیش از سایر موضوعات به صاحبان مشاغل و خانواده هایشان آسیب وارد می کند. در این اوضاع کسی حواسش به این نیست که پایین بودن کرکره یک مغازه، آن هم برای ۲ یا ۳ هفته چه بر سر چند خانواده ای می آورد که از آن نان می خوردند و آنها ناخواسته مجبورند چه آسیب هایی را متحمل می شوند. آسیبی که ظاهرا هیچ کس پاسخگوی آن نیست.
این تازه آغاز ماجراست. آن طورکه متخصصان می گویند در روزهای آینده فوتی‌ها بسیار بیشتر خواهد شد زیرا بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی تعداد مبتلایان در فروردین امسال به تنهایی بیش از مجموع کل مبتلایان در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند ۱۳۹۹ و بستری‌ها ۲ برابر این چهار ماه است.
تجربه روزهای سیاه و بحرانی آبان‌ماه سال ۹۹ در حال تکرار است این در حالیست که ویروس جهش یافته کرونا اینبار کوچک و بزرگ، زن و مرد و سالم و بیمار نمی‌شناسد و به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی از کودک ۲ ساله تا پیرمرد ۹۰ ساله مبتلا و بستری هستند.

«تولید بیماری»، بزرگترین چالش

دکتر علی اکبری، فوق تخصص بیماری های عفونی بزرگ‌ترین چالشی که استان های قرمز با آن مواجه هستند را تولید بیماری می داند و می گوید: «به هر یک از استان های قرمز، روزانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ مبتلای جدید به مجموع مبتلایان اضافه می‌شود که نتیجه تجمع‌های کوچک و بزرگ خانوادگی و عمومی است، اینجاست که نقش مردم در کاهش آمار مبتلایان مشخص می‌شود. این موج بسیار جدی تر از سه موج قبلی است به طوریکه انتشار و قدرت سرایت بسیار سریع و خطرناک تری دارد، بنابراین افراد جامعه باید سعی کنند، با ماندن در منزل و رعایت پروتکل های بهداشتی از آلودگی و چرخش بیشتر این ویروس در محیط های عمومی و بین یکدیگر جلوگیری کنند.»
این متخصص بیماری های عفونی معتقد است: «از سویی دیگر در شرایط بحرانی کرونا نباید سلامت روان جامعه را نادیده گرفت و تنها به سلامت جسم پرداخت بلکه باید بیش از پیش از مشاوران، روانشناسان و متخصصان حوزه های مختلف کمک گرفت و بهداشت روانی افراد را تامین کرد. باید فرهنگ زندگی در این شرایط به شیوه‌های مختلف به مردم آموزش داده شود و مردم نیز باید این تغییرات را بپذیرند.»
اما متاسفانه با وجود هشدارها برخی از مردم نسبت به رعایت مسائل بهداشتی و رعایت اصول ایمنی در مقابله با کرونا بی‌تفاوت هستند و چنین رفتارهایی بر بخش‌های دیگر جامعه نیز اثر می‌گذارد و موجب کاهش قانونمداری و در نهایت شیوع بیشتر این ویروس در کشور خواهد شد. در حالی که دکتر اکبری هشدار می دهد تا زمان رسیدن جامعه به سطح کامل ایمنی با تزریق واکسن، تنها راه مقابله و کنترل این بیماری و کاهش مرگ و میر، رعایت شیوه نامه های بهداشتی و همکاری مردم است.
دکتر اکبری می گوید: «اصناف و بازاریان و ادارات دست‌اندرکار مدیریت کرونا و رسانه‌ها و مردم چهار ضلع مبارزه و مدیریت کروناست اما حدود ۹۰ درصد کار به خود مردم بازمی‌گردد زیرا حتی اگر سه ضلع قبلی شبانه روز فعالیت کنند اما با همکاری مردم همراه نشود، تلاش‌ها بی‌اثر خواهد ماند. همه گروه ها و اقشار بصورت زنجیروار بهم متصل هستند و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط هر کدام ظلم آشکار در حق خود و خانواده هایشان است. ذهن، رفتار و اجرای پروتکل ها توسط مردم مهم ترین گروه ها هستند، مردم بعنوان گروه پرخطر مانند پدر، مادر، خواهر، برادر، جوان، بیمار و غیره در مقابله با پیک چهارم همکاری کنند در غیر اینصورت سه گروه قبلی موفق نخواهند شد.»
وی تاکید کرد: خانه امن ترین مکان برای مقابله با کرونا بخصوص برای زنان باردار، بیماری های قلبی و ریوی و زمینه دار است و سایر افراد نیز در صورت خروج از منزل پروتکل های بهداشتی را برای حفظ جان خود و عزیزانشان رعایت کنند. این در حالی است که باید هر گونه تجمع و برگزاری مراسم عزا و عروسی ممنوع و با خاطیان برخورد شود.»
اکبری با بیان اینکه چطور می توانیم از این پیک خارج شویم، می گوید: «چگونگی عبور از این پیک بسیار مهم است اینکه با آمار بستری و فوتی بالا باشد دست خودمان است که چند گروه از جمله اصناف و بازاریان، ادارات و دست اندرکاران مقابله با کرونا، رسانه ها و مردم در این راستا می توانند کمک کنند.»


مهار کرونا در گرو نه گفتن به حضور در تجمع هاست


محسن یوسفی یکی از فعالان رسانه ای و فرهنگی اظهار داشت: نه گفتن یکی از مهارت های مهم و گاه حیاتی است که در زمان بحبوحه کرونا می تواند از گسترش روزافزون شیوع و تداوم فعالیت ویروس کرونا تا حدود زیادی جلوگیری کند.
وی توضیح داد: به عنوان مثال مهارت نه گفتن در رفتن به مراسم های عروسی یا عزا و مهمانی های دورهمی یا مسافرت های غیرضروری باید به یک سنت و فرهنگ عمقی در بین مردم تبدیل شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون همه ما در یک نبرد و جنگ هستیم، یادآور شد: اما دشمن روبروی ما یک ویروس ناپیدا و نامرئی است که شیوع و گسترش آن به علت اهمال کاری و شکل گیری تجمع های مختلف خانوادگی یا عمومی است که با یک نه گفتن ساده می توان هم از ایجاد این تجمع های بعضا غیرضروری و هم از افزایش شیوع ویروس جلوگیری کرد.
یوسفی ادامه داد: در نبرد فیزیکی یا وقوع هنگامه های مختلف پیروزی در گرو همبستگی، اتحاد و نزدیک شدن به همدیگر است ولی در مورد مقابله با ویروس کرونا کاملا باید برعکس عمل کرد و برای پیروزی در برابر این دشمن از هم دور شویم و ضرب المثل معروف دوری و دوستی را عینیت ببخشیم.

سلامت مردم یک حق الناس عمومی است

این فعال فرهنگی افزود: سبک و مهارت های زندگی در روزگار کرونا باید به طور کامل تغییر کند که اجتناب از برگزاری یا حضور در هر نوع تجمعی و پرهیز از دورهمی های خانوادگی باید تا زمان نابودی کامل ویروس کرونا در جامعه نهادینه شود.
وی با بیان اینکه جولانگاه کرونا تجمع های خانوادگی و عمومی است، تاکید کرد: در زمان کرونا مراسم های عزا یا عروسی در منازل شخصی برگزار می شود که منازل حریم شخصی افراد و خانواده ها محسوب شده و حاکمیت حق ورود به این اماکن را ندارد اما مردم خود باید با درک شرایط کنونی را داشته باشند و از برگزاری دورهمی های خانوادگی، عروسی و ختم اجتناب کنند و در این زمینه باید پویش ها و کمیته های مردمی متشکل از بزرگان و معتمدان استان تشکیل شود.
یوسفی تاکید کرد: سلامت مردم یک حق الناس عمومی است که همه ما در مقابل آن مسوول هستیم و روحانیون، وعاظ، اصحاب رسانه و صاحبان تریبون باید در این زمینه روشنگری کنند و در کنار امیدآفرینی به آینده ای نزدیک بدون کرونا، مردم را از مخاطرات این ویروس در صورت بی توجهی به شیوه نامه های بهداشتی اگاه سازند.

از رمضان بیاموزیم

وی با تاکید بر اینکه رمضان ماه بندگی خداوند و تقوی است، یادآور شد: تقوی یعنی خویشتنداری و قوت ایمان و اراده برای فائق آمدن بر خواهش‌های نفسانی و کمال آزادی انسان یعنی رهایی از سلطه امیال و انسان گرفتار شده در بند امیال، ناآزاد است.
فعال فرهنگی و رسانه ای می گوید: رمضان هم سبک زندگی خاص خود را دارد و هم اوج مهارت آموزی در آن موج می زند و در راس آنها مهارت نه گفتن است.
یوسفی تاکید کرد: کیست که نداند برای مقابله با کرونا هم نیازمند سبک زندگی هستیم و هم نیازمند مهارت های زندگی جدید، در مقابله با کرونا باید اراده قوی داشت و به خیلی از عادت های پیشین نه گفت.
وی اظهار داشت: اگر عمری با هم بودن را تجربه کرده ایم اکنون که هنگامه خطر است هم برای سلامت خود و هم سلامت دیگران باید دور از هم بودن را تا رفع بلا تجربه کرد و به خواهش درون برای جمع شدن در برون نه گفت، کسی که راحت می تواند لب از غذا ببندد اراده آنرا هم دارد با ماسک، لب و بینی را از ورود ویروس کرونا ببندد.
یوسفی تاکید کرد: پس چه نیکوست از رمضان بیاموزیم و درس نامه آن را برای سلامت از زاویه ای دیگر که تقویت اراده است به نظاره بنشینیم و بصورت سلوک و رفتار درآوریم و در پرتو این خود کنترلی و خویشتن بانی است که به قلمرو سلامت خود و دیگران تجاوز نمی کنیم.

تعطیلات اجباری کرونا مشکلات زیادی را بر اصناف و بازاریان وارد کرد

مدیر یکی از پاساژهای مهم می گوید: هرچند پیک چهارم کرونا نتیجه بی توجهی مردم به شیوه نامه های بهداشتی و ازدیاد مسافرت های تعطیلات سال نو بود، اما هزینه سنگین این موضوع را اصناف و بازاریان با تعطیلی اجباری محل کسب و کار خود پرداخت کردند.
علی آسفی اظهار داشت: با افزایش تعداد مبتلایان، بستری و فوتی ها پس از اتمام تعطیلات نوروزی، ستاد ملی و استانی کرونا دستور تعطیلی صنوف و مشاغل ۲ تا چهار و همچنین پاساژها و مراکز تجاری را صادر کردند و این مشاغل هم‌اکنون با وجود مشکلات و نیازهای شدید مالی اجازه فعالیت ندارند.
وی افزود: این در حالی است که عمده این صنوف ۲ هفته نیز به خاطر تعطیلات نوروزی و نبود مشتری تعطیل بودند و اکنون هم به دستور ستاد مقابله با ویروس کرونا اجازه فعالیت ندارند و این تعطیلی های متولی فشار زیادی را بر صنوف و کسبه ها وارد ساخته است.
آسفی تاکید کرد: با این وجود اصناف خود را تابع دستورات ستاد کرونا می دانند هرچند تعطیلی صنوف باعث بروز مشکلات زیادی برای صاحبان آنها و مردم دارد و حتی برخی از صنوف به علت کرونا و تعطیلی های مکرر یا ورشکست شده اند یا به ورطه ورشکستگی نزدیک شده اند.

کرونا واحدهای تولیدی و صنفی را متضرر کرد

وی با بیان اینکه تاکنون تعدادی از پاساژها به علت تخطی از دستورات کرونا پلمب شده اند، اضافه کرد: تعطیلی بازار و صنوف مختلف باعث کاهش میزان خرید و فروش و تولید شد و عموم واحدهای تولیدی یا صنفی متضرر شدند.
وی با اشاره به اینکه اصناف و بازاریان درآمد روزانه دارند، توضیح داد: یک فرد بازاری مغازه دار از همان لحظه باز کردن َدرهای محل کسب خود چشم انتظار ورود مشتری برای کسب ارتزاق روزانه هستند اما با تعطیلی اصناف کسب رزق و روزی آنها نیز با مشکل و هاله ای از ابهام روبرو است.
آسفی ادامه داد: با وجود تعطیلی اصناف، خرید و فروش اینترنتی و عرضه کالا و خدمات به صورت اینترنتی چندان موفق نبوده و با اقبال عمومی متقاضیان مواجه نشده است و مردم مراجعه حضوری و اطمینان از خرید کالای مورد نظر را به خرید اینترنتی ترجیح می دهند.

جای نماینده اصناف در ستاد ملی کرونا خالی است

وی گفت: هرچند اصناف گروه های ۲ تا چهار تعطیل هستند اما طبق آمار ارائه شده از سوی مسوولان ۵۱ درصد مبتلایان مربوط به دورهمی ها و تجمع های خانوادگی و دوستانه نظیر مراسم های ختم یا عروسی و ۲۱ درصد هم مربوط به حمل و نقل عمومی است و بازار نقش زیادی در ابتلا و گردش ویروس ندارد.
وی با انتقاد از عدم حضور نماینده ای از اصناف در ستادملی کرونا، افزود: حضور یک نماینده از سوی اصناف و بازاریان در ستاد ملی کرونا نقشی تاثیرگذار در تصمیم گیری های ستاد در خصوص بخشنامه های مرتبط با بازاریان و اصناف خواهد داشت.

اعتراض اصناف به مصوبات ستاد کرونا

در همین رابطه تعدادی از کسبه و بازاریان نیشابور چندی پیش در اعتراض به مصوبات ستاد کرونا و تعطیلی بازار و مشکلات اقتصادی اقدام به تجمع در مقابل بازار سرپوش نیشابورکردند.
لازم به ذکر است پس از اینکه در آخرین جلسه ستاد کرونای نیشابور تصمیمی برای بازگشایی بازار گرفته نشد در اقدامی هماهنگ از روز شنبه ۱۱ اردیبهشت اصناف اقدام به بازگشایی واحدهای صنفی خود کردند.